Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: mikeyall op 23 september 2010, 10:44:05

Titel: heeeel irritant
Bericht door: mikeyall op 23 september 2010, 10:44:05
ik  heb een megane automaat die sochtens gewoon start maar heb ik een stuk gereden  en probeer hem te starten dan start hij soms niet....een kwestie van 15/20minuten wachten en dan start hij op hoop van zegen weer...
als ik het contact omdraai hoor ik alleen een vorse tak/tik.....maar draait hij dus niet/en dus geen start
als ik het contact sochtens omdraai start hij in 1keer zonder problemen of rare geluiden vanaf de startmotor.

Wat kan dit nou zijn????

mvg Mike
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: RobScénic op 23 september 2010, 10:53:40
Waarschijnlijk de startmotor die aan het overlijden is.
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: Stefan op 23 september 2010, 11:39:39
Lijkt er wel op ja Y
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: RobScénic op 23 september 2010, 12:15:48
De startmotor zit meestal achter de motor, dus tussen de motor en het brandscherm in. Deze steekt in het koppelinghuis, en drijft het vliegwiel aan.

(http://www.noli.se/bildarkiv/startmotor.jpg)

En zo ziet hij er ongeveer uit.
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: mikeyall op 25 september 2010, 10:53:43
Ik kom er simpelweg denk ik niet bij vanaf bovenaf ik ziet hem niet zitte..pfff waarom maken ze die dingen niet aan de voorzijde haha

Citaat van: RobCoupe op 23 september 2010, 12:15:48
De startmotor zit meestal achter de motor, dus tussen de motor en het brandscherm in. Deze steekt in het koppelinghuis, en drijft het vliegwiel aan.

(http://www.noli.se/bildarkiv/startmotor.jpg)

En zo ziet hij er ongeveer uit.
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: RobScénic op 25 september 2010, 12:39:42
Heb je een 1.6e? (K7M motor)

Dan kun je vanaf de onderkant er goed bij. Zit met 3 bouten in de versnellingsbak vast, en 2 kabels. LET OP! Op 1 van die kabels staat constant stroom, dus of goed opletten dat die geen massa maakt, of de accuklemmen losgooien.

Maar troost je, een startmotor vervangen is nog wel het makkelijkste werk. Ga maar eens sleutelen aan een F7R/P motor (2.0/1.8 16v), die steken wel ietsje moeilijker in elkaar. Vaak heb je daar echt totaal geen ruimte, bij de 1.6e valt het nog wel mee.
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: DHL op 25 september 2010, 21:05:40
Voor je hem gaat vervangen moet je zeker zijn natuurlijk. Je kan bv als hij het niet doet, iemand vragen om de sleutel gedraaid te houden om te starten. Ondertussen tik je met een hard voorwrp op de starter. Een hamertje of zo. Start hij dan ben je zeker dat het de starter is. Anders kan je ook even de massa en stroom controleren...
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: RobScénic op 26 september 2010, 09:39:09
Ik denk dat je wel zeker kunt zijn van een kapotte startmotor met de genoemde symptomen.....
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: DHL op 26 september 2010, 12:57:13
Kan het niet zijn dat de massa roestig is? heb het al meegemaakt... maar ben geen mechanieker he.
Titel: Re:heeeel irritant
Bericht door: RobScénic op 26 september 2010, 19:08:29
Kan, maar meestal als de startmotor klik zegt maar niet rondgaat bij warme motor, dan istie aan het overlijden. Maar het kan natuurlijk absoluut geen kwaad om die massa eens na te kijken!
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev