Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: rono op 29 augustus 2010, 21:09:10

Titel: Inhouden k7m
Bericht door: rono op 29 augustus 2010, 21:09:10
Hallo,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn megane coupe uit '98. Hij houdt af en toe verschrikkelijk in. Op de snelweg heb ik er eigenlijk geen last van, maar vooral in de stad als ik stil wil gaan staan voor een stoplicht is het net alsof hij op minder cilinders loopt. Na een tijdje houdt het ook weer op, en gaat hij er als een speer vandoor. Ik heb de bougies eruit getrokken, en 1-4 zijn netjes bruin en 2-3 zijn aan de witte kant. Volgens mij ligt het dan niet aan de ontsteking. Voor de zekerheid nu een busje injectiereiniger erin gedaan, maar ik durf er eigenlijk niet veel verder mee te rijden omdat het niet goed aanvoelt.

Aan het blok heb ik recentelijk vervangen:

koppakking (met vlakken), olie, filters, kleppen stellen, distributieriem, multieriemen.

Het olieverbruik is sindsdien (10.000km) eigenlijk niets meer, koelvloeistof heeft hij nu een vinger van op.

Sindsdien maken de kleppen veel meer lawaai dan eerst, lijkt wel een naaimachientje  :?

Hebben jullie tips over wat ik kan checken en kan ik hier mee doorrijden?

Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: RobScénic op 30 augustus 2010, 06:18:19
een van je bobines kapot denk ik
Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: matthew op 30 augustus 2010, 10:38:11
Wellicht bobine van cilinder 2,3 defect.

En voor de herrie nogmaals kleppen stellen.
Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: rono op 30 augustus 2010, 11:33:40
Citaat van: matthew op 30 augustus 2010, 10:38:11
Wellicht bobine van cilinder 2,3 defect.

En voor de herrie nogmaals kleppen stellen.

Ik ga er eens een multimeter aan hangen. Nu de ANWB gebeld, kijken wat zij ervan zeggen.
Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: rono op 30 augustus 2010, 12:48:53
Het waren inderdaad de bobines! ANWB heeft ze vervangen, rijdt weer top. Er zat een bobine op van een Fiat (die werkte nog) en de andere bobine deed niks meer. Allebei vervangen voor de zekerheid.
Hij vond het geluid van de kleppen wel meevallen, voor de zekerheid loop ik ze nog even na van de week. Kon ook nog wel aan de olie liggen, zit nu 10W40 van Kroon in.
Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: RobScénic op 30 augustus 2010, 18:49:02
Dat is (bij de f7r/ p motor althans) een nare eigenschap van Kroon olie, je kleppen gaan tikken. Bij het 19 16v forum word het gebruik van Kroon olie zelfs dringend afgeraden, wegens schade aan de hydraulische klepstoters. Heb destijds ook dit gehad, na het verversen van de olie door Castrol olie was het getik weg.
Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: Christian de Vriend op 30 augustus 2010, 20:54:19
Ik rij nu ook op kroon,ga eens proberen er een andere olie in te doen,moet nu zoiezo gebeuren.
Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: boertje (Sander) op 30 augustus 2010, 21:31:20
Kijk een op www.mpmoil.nl en kijk eens wat ze daar aanbevelen.
Volgens mij een 5w30

Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: matthew op 30 augustus 2010, 23:17:29
Nee 10 w40 is goed.
Castrol is een goede olie,en wat renault zelf verkoopt is elf olie,je kunt ook nog shell olie dat is ook zeer goed.

Maar het kan idd toch wel dat ze een beetje hoorbaar zijn.
Maar een extra check en eventueel andere olie proberen kan natuurlijk nooit geen kwaad.
En mooi dat je probleem al opgelost.
Titel: Re:Inhouden k7m
Bericht door: rono op 2 september 2010, 13:24:57
Heb nog eens een rondje om de auto gedaan en besloten om binnenkort een brug te huren en hem eens goed aan te pakken. Zit stiekem nog wel wat werk aan, dus dan kan ik alles in een keer meepakken.
Mijn uitlaat hangt bijvoorbeeld te strak (is aan de kat-ophanging gelast), dat trilt bij bepaalde toeren door de hele auto heen. Verder nog mijn wiellagers voor en als er dan nog wat tijd over is de bodemplaat roest behandelen. Hij is er nu nog redelijk aan toe, maar ik wil ellende voor blijven.

In ieder geval ben ik voorlopig alweer blij dat het motortje weer goed loopt!
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev