Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: JPF op 25 juli 2010, 19:20:09

Titel: Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: JPF op 25 juli 2010, 19:20:09
Voor aan de kop, tussen en net onder de uitlaatpoorten, zitten een drietal kleine "vriesdoppen" in de kop.
Ze zitten normaal verstopt achter de uitlaatspruitstukpakking (mooi Scrabble woord...).

Weet iemand of dit olie- of koelvloeistofkanalen zijn???

Mijn blok lekt namelijk olie aan de voorzijde, en dat is zichtbaar op het gietijzeren richeltje, net onder het oliefilter. Filter pas vernieuwd maar voordien was er ook al lekkage. Niet op de dichtrand van het blok gelet trouwens, of daar oneffenheden in zitten, maar dat lijkt me stug.
Ik heb het vermoeden dat het achter het uitlaatspruitstuk vandaan komt. Het is helaas niet zichtbaar zonder demontage van alles wat daar zit.

Maar voor ik alles ga demonteren wil ik eerst graag weten wat dit dus voor doppen zijn.
Iemand een 100% zeker antwoord?
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: Paul op 25 juli 2010, 19:40:45
Koelvloeistof.

Bijna 100% zeker dat het de koppakking is of met een beetje geluk de kleppendeksekpakking.
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: Christian de Vriend op 25 juli 2010, 23:05:09
K7M blokken zweten nog al,zeker als de orginele pakkingen er nog tussen zitten,sinds ik mn pakkingen (koppakking en kleppendeksel)
vervangen heb,is het zweten nagenoeg voorbij.

Ik merkte wel dat ik een tijd olie lekage had via het kleppendeksel,via de boutgaten van het deksel,dit liep in mn bougieschacht(en)
en verder,met een beetje vloeibare pakking doet wonderen,met name een beetje....heb motoren gezien die er zonbeetje mee opgebouwt waren
en dat kan rare of fatale mankementen veroorzaken.
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: JPF op 26 juli 2010, 00:05:49
Klepdeksel is zichtbaar, en droog.
Koppakking zit achter het uitlaatspruitstuk, net als die 3 doppen.
Daarom hoopte ik op oliekanalen en een lekkende dop...
Het is ook geen zweten hoor, gewoon flink druppelen.
Klotezooi, de motor zit er net in.
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: matthew op 26 juli 2010, 23:24:12
Ja dan zal het de koppakking zijn.


Die doppen zijn vriesdoppen voor je koelsysteem idd.
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: JPF op 27 juli 2010, 19:10:49
Spruitstuk er gister afgehaald en de olie kwam onder de kop vandaan.
Kopbouten op 8 kg aangerukt en de lekkage is weg. Pfff, lucky me.
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: matthew op 27 juli 2010, 23:39:52
Daar zijn speciale aanhaal momenten voor.

In de jaren 80 kon je idd de kopbouten zo een extra zetje geven dat is tegenwoordig niet meer zo verstandig.

Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: JPF op 28 juli 2010, 18:54:14
De aanhaalmomenten komen overeen met een dikke 7 kg als je ze volgens het graden principe vastzet.
De Renaultkop en kopbout kan probleemloos 8 kg hebben, en geloof me, het werkt prima bij zwetende koppakkingen!
Maar wel eerst even een tikkie oplossen voor je ze aandraait natuurlijk.
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: fedje20 op 8 oktober 2010, 17:36:08
je kan die kopbouten (rekbouten) idd wel verder aan halen maar je zet zo wel veeel meer druk op je kop en koppaking.
je drukt je koppaking inprenciepe gewoon plat nu. tevens is dit niet zo heel goed aan te raden voor de tog al gevoelige kop want deze treken geregeld krom. daar de bij je draaid die bouten nu vaster en verbreekt daarbij dus de verbinding tussen kop en koppaking die in loop der jaren onstaan is door het warm worden en kool aan slag enz. dus je kan het leken wel voorkomen maar je kan beter kijken wat de oorzaak is.

gr ferdinand krijt
Titel: Re:Waarvoor zijn de pluggen/doppen voorin de 8v 1.6 K7M cilinderkop ???
Bericht door: juul op 12 oktober 2010, 22:17:51
had ook last van dit "zweten"koppaking vervangen en is nu weg _o_
Auto stotterde ook en dat is nu ook weg(rijd weer als nieuw) !-!
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev