Vandaag ging ik even naar de benzinepomp en toen ik terug kwam kwam er rook onder mijn motorkap vandaan.
Ik schrokt me het apenlazerus !!
Toen ik onder de motorkap keek zag ik dat mijn hele motorruim onder de koelvloeistof zat.
Paar dagen geleden is er een nieuwe uitlaat eronder gegaan en heeft de garage ook mijn koelvloeistof bij gevuld als service.
Dat vond ik al raar aangezien aantal weken geleden mijn d riem is vervangen met de waterpomp en was toen ook al de koelivloeistof bijgevuld. Maar ik dacht nou mooie service
NIET DUS !
Nu is mijn vraag kan het kwaad dat er koelvloeistof in mijn motorruim gesproeid is ?
En waar kwam dat dan vandaan ?? Het lijkt dat het van de dop afkomt, maar er zit toch ook een slangetje die het overtollige vloeistof afvoert ? Of zie ik dat verkeerd.
Moet ik nu gewoon de vloeistof weg laten lopen ??
Thx
Gr
Danny
Dan zit er iets niet goed met je koelsysteem en zou ik morgen gelijk naar de garage terug gaan.
Je koelsysteem bouwt gewoon te veel druk op en op een gegeven moment gaat dat tussen je dop door eruit.(je koelsysteem staat dan eiegnlijk gewoon te koken).
Of je koelsysteem is niet goed ontlucht,of je dop is kapot dat deze de druk niet meer aan kan.Of iets anders stuk in je koelsysteem.
Niet mee doorrijden in ieder geval.
Of je auto is gewoon naar de kl*ten, die aangeeft dat het tijd is voor een nieuwe koppakking (heb echt precies hetzelfde gehad alleen niet door een garage, maar door slijtage, dus nu een nieuwe gekocht)
Succes !-!
De garage heeft te veel koelvloeistof erin gegooid.
Volgens mij komt het aan de bovenkant van de dop eruit.
Er zit nog een soort van uitsparing op mijn dop, met 2 of 4 sleufjes aan de zijkant.
Er lakt verders helemaal niets, ik heb alles schoongemaakt gisteren en nu zie ik geen lekkage of wat.
Het is dus echt via mijn dop eruitgegaan.
Mijn termometer gaf niet aan dat het te hoog was en schommelde ook niet.
Ik ga vanavond even wat koelvloeistof eruit halen en hem even ontluchten.
Dan laat ik heb even stationair draaien en kijk ik of hij ergens lekt.
Nieuwe koppakking zou kunnen maar onder mijn motorkap (stof gedeelte) was alleen vochtig op de plek van mijn dop.
Kan je de (bovenste ) kleppendeksel (waar het stuk plastic zit voor de bougieskabels) er trouwens zelf afhalen ? Ik heb gehoord dat dat gewoon kan en dan niet meteen je kleppen hoeft te stellen.
Klopt dat ??
Gr
Danny
Nou ik heb net ruim een half uur de motor stationair laten draaien en gekeken waar het lekte.
Nergens lekte het en zag ook geen plas onder mijn auto.
De thermometer bleef netjes op de helft en daarboven sloeg ook netjes de vin aan.
Wel kwam er een beetje witte/grijze rook uit de uitlaat, maar dan moest je echt bijna met je hoofd naast staan wou je het zien. Als ik bij de motorkap was, zag ik helemaal geen rook. Niet spannend denk ik.
Ook kwam er heeel eventjes een heel klein beetje rook uit het bovenste slangetje die aan de reservoir zit gekoppelt. Maar toen de vin aansloeg was het meteen weg.
Ook niet spannend denk ik ?!
Koelvloeistof kwam wel boven het MAX streepje toen de auto op temperatuur was maar bleef net onder het bovenste slangetje.
Ik denk gewoon dat ze niet goed gekeken hebben naar het reservoir en hebben te veel koelvloeistof erin gegooid en de dop er niet goed opgedraaid.
Wat denken jullie ???
Kan ik nog iets anders controleren ??
Dank jullie
Gr
Danny
Zoals je het omschrijft heb jij het goed gedaan en zou er nu idd niks meer aan de hand zijn.
Heb je de dop erop gehad tijdens warm draaien om dop eraf?
Het kan dus zijn dat de dop zelf stuk is,die heeft een bepaalde druk waarneer deze het uit het potje gooid,als dit niet meer ok is en het al gaat doen bij lagere drukken dan gooid die er het dus eerder uit.
Nou hopen dat dat het probleem was.
Ik heb de dop erop gehouden.
Ik ga vanavond even een stukje rijden, kijken wat er gebeurd.
Maar bouwt hij meer druk op als je rijdt dan als hij stationair loopt ??
thx
Danny
Hmmmm
Net een klein stukje gereden en ineens ging mijn temp.meter schommelen.
Zodra de motor warm was gin hij in eens naar 3/4 op mijn meter en binnen 1 sec. ging hij weer naar het 2de streepje.
Ik heb het systeem niet ontlucht, na het incident.
Kan dat iets te maken hebben ??
Ik draaide de dop van het reservoir er voorzichtig af nadat ik de motor af heb gezet, hij siste toe hij bijna los was, dus de druk zit erop, maar er kwam erg veel rook uit.
Klopt dat ?? Is dat normaal ??
Gr
Danny
Oje nog even te vermelden.
- Er zat nergens koelvloeistof meer in mijn motorruim
- Koelvloeistof was wel een stuk minder in het reservoir dan gisteren, althans nu bij een warme motor.
- Er komt geen witte rook uit de uitlaat.
Wat kan het in godsnaam zijn ??????
Ik ga donderdag denk ik maar ff naar de garage.
Maar als jullie een idee hebben hoor ik het graag
Thx
Danny
Toch lekke koppakking haal de dop maar een van het reservoir en laat de motor stationair lopen
dan zie je vaak gas bellen omhoog komen bij warme motor en flinke belasting worden de bellen
in de motor groter en gaat de temp meter vreemd doen en kan hij de damp niet meer kwijt stijgt het vloeistof
nivo (waar gas zit kan geen vloeistof zitten) en kan het er zelfs uitspuiten.
helaas zelf ervaring mee .
Wat kost dat eigenlijk ongeveer een nieuwe koppakking ?
Maar is het dan de koppakking of de kleppendekselpakking ?
Wat voor een motor ligt er eigenlijk in?
Het koelsysteem is dan sowiezo niet goed ontlicht nee,er moet dan eerst uit de ontluchtingnippels koelwater komen en dan vul je vaatje tot minimaal en dan warm draaienen goed voelen of alle koelslangen warm worden en de ven netjes op tijd inslaat en dan ook warme lucht weg blaast.Het koelwater zal tijdens het warmdraaien in het vaatje stijgen.
Als ven heeft gelopen en alle slangen goed warm zijn zet je de auto af en laat je hem een half uur afkoelen en vul je koelwaterreservoir af tot maximum.
Wat ook kan zijn is dat idd je koppakking lek is en telkens dus lucht pakt.
En klepdekselpakking is iets anders als je koppakking,koppakking is voor je koelsysteem..
@ Matthew:
Dank je wel voor de uitleg. Ik ga morgen het even nakijken en ontluchten.
Ik moet de dop van het reservoir eraf laten neem ik aan ?
EN klopt het dat de koelvloeistof rookt in het reservoir ? Ik snap dat de koelvloeistof bijna tot het kookpunt komt, maar wil het toch ff zeker weten of dat normaal is. Ik bedoel dan als je de dop eraf laat.
Thx
Danny
oja er ligt een 1.6e blok in uit 1996
oke bedankt !
Ga ik vanmiddag meteen doen.
Even een ander vraagje nog:
Kan je de kleppendeksel (bovenste kap, waar ook de bobines zitten) er zelf afhalen en een andere pakking tussen leggen ?
Of moet dit echt door een garage gebeuren ?
Hij lekt namelijk olie daar, niet veel, het is meer dat hij olie zweet.
Dit om ff zeker te weten dat ik niets met de krukas kan gebeuren.
Thx
Danny
Kleppendeksel kun je los halen en pakking vervangen.
Er kan dan niks met de krukas gebeuren.
Wat is het juist aanhaalmoment ? Hoeveel Nm moet dat zijn ?
Nou vandaag te veel koelvloeistof afgetapt door de slang van de radiator eraf te halen.
Gelijk een nieuwe reservoir op de sloop gehaald, als ik toch bezig ben.
- Koelvloeistof afgevuld tot MIN en de motor warm laten lopen.
- Schroefje los gedraaid om te ontluchten tot er koelvloeistof uit kwam.
- daarna zwarte schroef op radiator paar slagen gedraaid en gewacht tot er vloeistof uit kwam
- Wachten tot de vin aan sloeg.
MAAR ineens lieg mijn koelvloeistof uit mijn reservoir.
Ik de motor uitzetten en gewacht tot hij zakte Weer koelvloeistof uitgehaald en alles weer opnieuw gedaan.
Eerst gewacht tot de slangen warm werden en weer het schroefje losgehaald om te ontluchten. Dit keer hield ik hem erin en wachte rustig tot alle belletjes weg waren. Toen weer de schroef op de radiator.
Toen bleef hij met af en toe bij vullen (ivm ontluchten) netjes op het MIN streepje.
De vin sloeg aan en je zal ook koelvloeistof lopen uit het bovenste slangetje en het reservoir.
Nu ff een half uurtje wachten, dan vul ik heb tot net boven het MIN streepje af.
Maar klopt het dat de koelvloeistof overliep omdat hij nog niet goed ontlucht was ???
Thx
Danny
Net een stukje gereden (ongeveer 10 min).
Op de parkeerplaats gezet en draaiende motor even de motorkap opengezet.
Hij kwam nu precies op het streepje van MAX (ik had hem afgevuld tot precies tussen het MIN streepje en het MAX streepje)
Wat denken jullie is het opgelost ???????
Gr
Danny
Als de motot is afgekoeld afvullen tot maximaal.
Je hebt de handelingen goed uitgevoerd in ieder geval en kan idd iets hebben overstroomd eerst omdat er nog lucht in zat.
En ik zou het nou eerst een week proberen en in de gaten houden en als het dan nog goed is is het klaar.
Oke mooi. Ik ga het even een weekje testen.
Maar kan het kloppen dat de vloeistof iets stijgt tijdens het rijden ?? Dacht altijd dat het constant bleef.
Als ik nu heb afvul tot MAX dan ben ik bang dat hij tot aan de ingang van het bovenste slangetje komt
Dat maakt niks uit,als je koelvloeistof warm wordt zet het uit dus stijgt het in het reservoir,is dus normaal.
Gisteren avond een stuk gereden en weer spoot hij het eruit, niet veel dit keer, maar je zag wel weer druppelstrepen naast mijn reservoir.
Toen een half uur laten staan en weer terug naar huis gereden, toen niets aan de hand.
Wel schommelde mijn thermometer. Ging van streepje 2 1/2 naar 4 en viel toen meteen weer terug.
Denk dat ik hem toch niet goed ontlucht heb.
Ik verlies geen koelvloeistof (alleen wat hij eruit spuit) en heb een witte ook
Heb mijn auto vandaag maar even naar de garage gebracht.
Ben benieuwd wat er als resultaat uitkomt!
Vandaag opgehaald bij de garage.
Er zat veel drap in mijn leidingen. Gelukkig niet mijn koppakking gescheurd of stuk, maar leidingen waren gewoon vuil geworden met de jaren
Mijn hele koelsysteem is schoongemaakt en opnieuw gevuld. Kosten 158 EURO.
Hij is weer perfect !!
Ik was ook aardig wat geld kwijt aan koelvloeistof toen mijn krukaskeerring werd vervangen. Daarnaast zit je ook nog met arbeidsloon...
Nou TE vroeg gejuicht :neen:
Garage zei dat het probleem opgelost was. Ze hebben zelf een stuk gereden en er was niets aan de hand.
Ik vandaag de auto opgehaald en voor dat ik thuis was (10 min rijden) zag ik weer de meter schommelen, dit keer niet veel.
Ik dacht ligt aan de warmte, je hoorde de vin aanslaan en zag de meter 1 streep langzaam zakken. De mater maakt gen schokbewegingen meer maar het is meer heel rustig schommelen van de 3 naar de 4 de streep. Ik bleef denken het is de extreme warmte buiten.
Als ik stationair voor een stoplicht stond deed de meter helemaal niets meer en bleef strak op het 3de streepje staan.
Zodra ik weer optrok steeg hij naar 3 en een half en zakte weer naar 3. Heeeel vreemd.
MAAAAR:
Ik stapte uit thuis en keek even onder de motorkap, en WEER zag ik koelvloeistof lang m'n reservoir druppelen. Er was dus weer koelvloeistof vanuit mijn dop eruit gelopen/gespoten.
De dop is nieuw en heb het ook met mijn oude knop geprobeerd, maar hetzelfde verhaal.
Ik snap er nu echt niets meer van.
Oja EN hij loopt niet lekker stationair meer sinds hij bij e garage is geweest, bij een koude motor, maar goed dat kan ook mijn stappenmotor zijn die vuil is geworden van de koelvloeistof, TOCH ?!
Heeft iemand nog een idee wat er in godsnaam aan de hand kan zijn, waarom hij zoveel druk opbouwt in mijn koelsysteem waardoor hij de koelvloeistof eruit sluit?
Het zijn geen liters hoor, maar het is wel irritant >:( >:(
Hij is afgeperst. Kan het mijn thermostaat zijn ? De garage zei als het probleem blijft dat dat het is. Ik neem aan dat het misschien het probleem met de schommelende meter oplost maar het heeft toch niets te maken met de druk die er op de vloeistof zit ?
Dank jullie wel
Gr
Danny
Ik lees met verbazing alle "oplossingen" hier.
Simpele feiten;
-Schommelende temperaturen: lucht (of een zeer slechte thermostaat).
-Een ontlucht koelsysteem maar dan met rijden toch weer koelvloeistof overlopen: te hoge druk door koppakking lekkage (of een lekke dop afdichtring).
-Drab in het koelsysteem: olie.
De hierboven beschreven symptomen zijn 1+1=2.
De dop is reeds vervangen, die is het dus niet. De thermostaat kan geen drab veroorzaken (en werkt ook niet als er lucht voor zit).
Houden we over: een lekke koppakking.
By the way, koelvloeistofvaatje nooit tot MAX vullen met een koude motor maar op MIN laten staan!
@ JPF: Dank je voor je bericht.
Maar nooit tot MAX vullen ? Ik heb het de garage laten doen. Ik zal even vandaag kijken tot waar de koelvloeistof komt als de motor koud is.
Ik ben ook bang dat het de koppakking toch is. Maar er komt nu geen drap of olie meer in de koelvloeistof, deze blijft mooi helder.
De garage zij dat het drap kwam dat waarschijnlijk iemand water erin heeft gedaan en door de jaren heen dat de leidingen vuil zijn geworden en bijna nooit schoongemaakt/ververst is, wat wel om de zoveel tijd zou moeten.
De vin slaat wel netjes aan, dus dan is mijn thermostaat toch goed ?
Inderdaad, ook de olie kun je nog veel aan zien.
Als de peilstok-olie niet meer mooi helder (ook al is het egaal bruin) en vloeibaar is zit er water doorheen gemengd.
Onderaan de vuldop geen vloeibare olie meer maar dikkere en taaiere druppels? Betekent water in de olie.
Via het gat van de vuldop zie je meestal ook wel een kleptuimelaar zitten. Zit daar geen of zwarte aanslag op? Dan is het goed. Zit er een zachte olieachtige laag op? Dan is het mis.
Na een langere tijd of bij veel lekkage ziet het er uit als Nutella...
Een paar foto's heb ik je gemaild, weet niet hoe ik ze hier op moet krijgen namelijk.
Maar een lekke koppakking hoeft niet altijd veel olie te geven. Als de pakking naast de zuiger lekt, richting een koelkanaal, dan werkt de motor als een klein compressortje en pompt 'ie het koelsysteem op. Dan komt er maar heel weinig olie in het koelsysteem en ook weinig water in de olie.
Bij een iets groter lek ruik je de koelvloeistof soms bij de uitlaat met draaiende motor.
Als de fan aanslaat is de thermostaat inderdaad wel open. Maar dit betekent nog niet dat de thermostaat altijd even netjes open gaat, op altijd hetzelfde moment. Ook daar kan bijvoorbeeld het rubber van zijn opgelost als er olie in het koesysteem heeft gezeten. Of een luchtbel (van een lekke kop) achter zitten waardoor hij niet snel genoeg warm wordt.
Vooral de opmerking dat er wat "rook" uit je koelvaatje kwam via het kleine slangetje doet mij denken aan waterdamp door een lekke koppakking.
Laat er eens een CO tester in hangen en meet of er uitlaatgassen in het vaatje zitten. Da's een 100% check.
Gewoon warm rijden met de dop er op. Dop voorzichtig losschroeven en de meetsonde er meteen in hangen. Zie je een korte piek op de meter? Dan is er uitlaatgas in het vaatje geweest.
En het vaatje nooit tot MAX vullen bij koude motor, anders heb je geen expansie meer met een warme motor. Koud MIN is meestal ook MAX warm.
@ JPF:
Ontzettend bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb de foto's ontvangen.
Ik ga ff al jouw punten nakijken, ook wat betreft de olie.
De rook uit het reservoir is meer waterdamp van de hitte, ik heb het alleen als de motor echt warm is. Het ruikt niet naar uitlaat gas het ruikt naar koelvloeistof. Maar goed dat zegt nog niks.
Ik ga even kijken.
Ik laat het weten
Dank je
Danny
@ JPF, Ik ff gekeken.
- Aan de pijlstok is de olie mooi helder. Als ik de pijlstok vertikaal hou, dan loopt de olie in druppels ervan af.
- Aan de dop van de olie zit geen klodders of aangekoekte olie.
- Via het gat van de vuldop, zie ik geen Nutella achtige olie, maar naar mijn mening mooi heldere olie (zie foto) ik zie duidelijk de veren zitten.
- Mijn koelvloeistof is mooi helder rood. Wel zie ik onderaan het reservoir een donker laagje (zie foto)
Ook staat de vloeistof op MAX. Als ik de dop eraf draai sist hij en stijgt het koelvloeistof een centimeter. Zie verschil foto met laagje en foto van schuin bovenaf genomen.
Nu hoop ik eigenlijk dat de garage weer te veel koelvloeistof erin heeft gedaan en misschien niet ontlucht.
Klopt dat ?
Thx
danny
Als ik de "olie foto's" bekijk ziet het er uit als een benzineauto in goeie staat.
De foto's van het koelvat: zit heel vol. Is dat koud of warm?
Zorg dat er koud 's morgens niet meer dan MIN in zit. Dat is warm, met de dop er op, MAX voordat de fan aanslaat.
Ontluchten doe je met warme motor die net is uitgezet, zonder dat de dop is losgeweest (dus met wat druk op het systeem) terwijl de kachel op warm heeft gestaan.
Op de kachelslang bij de thermostaat zit een draaischroef en op de radiator in de rechter bovenhoek. Rustig iets losdraaien totdat er lucht of meteen koelvloeistof uitkomt. De rest ontlucht vanzelf via het vaatje. Denk om je vingers! HOT
Als er nog steeds koelvloeistof uiborrelt als 'ie koud op MIN is gezet moet je toch eens CO gaan meten in het vaatje en aan een doorgeslagen koppakking denken. Via de methode zoals hiervoor reeds door mij beschreven.
@ JPF, TOP dank je,
Ik zal morgen er even wat koelvloeistof uitpompen.
En even een stukje rijden en controleren of hij goed ontlucht is.
Maar wat is dat laagje onder in mijn reservoir ? Of is dat slechts een donker stuk op het reservoir
PS. Alle info die ik eerder heb beschreven betreft een koude motor. Hij staat al 2 dagen voor de deur.
Dan zit er zeker te veel in het vat als dat bij koude motor was!
Eerst maar een beetje laten weglopen via je kraantje op de radiator (is die alvast 100% ontlucht) of uit het vaatje zuigen.
Die donkere rand is gewoon jarenlange aanslag van oude koelvloeistof (of water) en vuil. Krijg je er waarschijnlijk ook niet meer uit.
Geeft ook meteen aan wat het bijna juiste niveau hoort te zijn trouwens!
Nou vandaag eindelijk na 2 weken opgehaald bij de garage.
Ze denken toch een scheurtje in de koppakking ;(
Ik kon er volgens de garage nog mee naar huis rijden. Maar onderweg liep de themperatuur op.
Vlak onder het rood heb ik hem aan de kant gezet en zag dat er geen koelvloeistof in zat (althans in mijn reservoir).
Toen ik de dop losdraaide borrelde het weer terug, maar zakte ook weer meteen.
Ik heb er koelvloeistof bij gevuld en even gewacht zodat de motor afkoelde en ben toen naar huis gereden.
Ik merkte dat vanaf dat moment niet meer lekker loopte, leek wel of hij op 3 cilinders liep, maar weet dat niet zeker.
Hij sloeg niet af.
Al met al wat het een ritje van nog geen 10 min.
Is er nu denk jullie meer schade ontstaan ??
De garage heeft er ook een stuk mee gereden en toen kwamen ze erachter dat het toch mijn koppakking was.
Er kwam wel een beetje rook van achteren maar niet hele wolken.
Ik hoop niet dat mijn zuigers stuk zijn.
Gr
Danny
Zuigers zullen wel niet stuk zijn,maar wel grote kans dat je cilinderkop beetje krom is,en dan hopen dat daar geen scheur in zit.
Het is een bekend probleem dat bij de 1.6 8v motoren de koppakking stuk gaat.
Als je hem laat maken zou ik zowieso de cilinderkop laten afpersen en vlakken.
Nou ze hebben even gekeken
De koppakking en alle pakkingen worden vervangen.
de cilinderkoppen worden allen gevlakt
Kosten 643 EURO incl materialen (valt nog mee, wel weer een hoop geld ! )
er zat ook een scheurtje in mijn spruitstuk, maar deze lassen ze netjes dicht (service van de zaak)
Met dichtlassen scheurd zo weer open,beter is gewoon vervangen door nieuwe.
Voor al het andere is het niet echt duur.
Ah dank je, dan zal ik mijn spruitstuk even goed in de gaten houden.
Gisteren de auto opgehaald en hij rijdt als een ZONNETJE, wat een verschil !
Kleine klachtjes daarvoor zijn ook meteen opgelost, zoals iets trillen rond de 2200 toeren.
Helemaal TOP, ook de koelvloeistof blijft er netjes inzitten. temperatuur is tijdens het rijden nooit boven de 3 streepjes gekomen.
Toen ik thuis was heb ik hem even stationair laten draaien (direct na het rijden) toen liep hij iets naar tussen het 3de en 4de streepje. De vin sloeg netjes aan en hij zakje geleidelijk weer naar het 3de streepje.
Helemaal TOP dacht ik zo.
Dank jullie allemaal voor jullie hulp ! !-! !-! !-!
Ik hoop dat het probleem nu bij mij opgelost is !
Gr
Danny
Dat is mooi,en ik hoop het ook voor je.
Veel rijplezier toegewenst nu.