een goede middag,
Ik rijd al een paar jaar met een megane grandtour 1.6 2008 benzine die voorzien is van een LPG G3 installatie. _o_ Top auto zonder problemen
Echter wat steeds met deze auto op valt is het bijgeluid onder de motorkap. Het komt te "voorschijn" bij de 3800 toeren en het maakt hierbij niet uit of dit in zijn 3, 4 of 5de versnelling is / warm, droog, koud nat weer / cruise control aan of uit / maakt allemaal niet uit. Om het aparter te maken, soms verdwijnt het geluid enige tijd en komt na een x aantal minuten terug.
Het beste kan ik het geluid omschrijven als zijnde zoemend en je voelt als je er ook echt op let een hele lichte trilling in je gaspendaal en in je stuur. Soms klinkt het echter meer als of de radiator van staat "te klapperen"
Het meest vervelende vind ik er nog aan dat ik 9/10 tour op 128 km/h op de cruise control rij en dit is 3800/3900 toeren dus is het geluid duidelijk hoorbaar.
De auto is voor het geluid al eens een keer terug geweest naar de dealer maar deze doet het af als zijnde "motorgeluid".
Ik rij met deze auto gemiddeld een 65000 Km op jaar basis
ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven
Het komt mij over als een "resonantie" van de uitlaat. Dat hoor ik zelf namelijk ook als ik dit soort snelheden rijd. Even erboven en even eronder is het geluid weg. Blijkbaar hoort dat zo. Het geluid valt op omdat hij verder zo lekker stil is.
Citaat van: MORGENWEEREENDAG op 18 juni 2010, 15:25:58
Echter wat steeds met deze auto op valt is het bijgeluid onder de motorkap. Het komt te "voorschijn" bij de 3800 toeren
Heeft hij dit geluid ook bij stilstand als je gas geeft tot 3800 toeren?
Nope..........Rond de 3600 toeren hoor je in de "verte" het geluid opkomen en bij 3800 is het duidelijk aanwezig. Op de deutsche bahn heb ik het eens uitgeprobeert en rond de 148 km/h en daarbij gerelateerde toerental zak het weer weg. Ook verdwijnt het geluid als de motor kracht moet leveren dmv gasgeven of als je een heuvel e.d opgaat op de cruise control. Op het moment dat er geen gas meer word gegeven (gaslos of op het punt vasthouden) dan komt het weer te voorschijn tot je rond de 3600 toeren zit