M'n Megane 1.6 16V met 45.000 km wordt 10 jaar. Wie heeft er een idee wat het grote onderhoud + het vervangen van de distributieriem en waterpomp + het vervangen van de bovenste motorsteun aan de kant van de distributie en het vervangen van de olie van de versnellingsbak (om gekend probleempje als het erg koud is schakelt ie wat stroever naar z'n tweede en zou er dan gelijk een additief dat ik reeds kocht laten bijdoen) allemaal tesamen zou kosten ongeveer?
Bij de renault dealer 1000 - 1200 euro "denk ik".
Bij een universele garage zal het wel een pak minder zijn,bv klik (http://www.ad-garage.be/).
Hij gaat morgen binnen bij een Renault dealer. Is wel een heel bedrag.... maar zijn in feite geen zaken die ik de wagen kan kwalijk nemen he. Is gewoon onderhoud eigenlijk. Enkel veel centjes...
Heb jij ervaring met AD garages? Viel me op dat ze 24 mnd garantie geven op de werken. Dealers geven 12 mnd geloof ik.
Ik ga nu bij off dealer, heb gehoord dat de distributieriem van zo'n 16V motoren geen lachertje is om te vervangen. Klopt dat?
16v is inderdaad wat moeilijker. Mijn garage deed er eventjes over. Ik heb btw een 2.0 16v :afro:
Hoi DHL,
Informeer eens bij een VSR-dealer !-!. Scheelt in ieder geval in het uurloon 8)7 t.o.v. Renault-dealer.
http://www.specialistinrenault.com/
Citaat van: DHL op 7 juni 2010, 10:21:26
Heb jij ervaring met AD garages?
Bij een familielid moest een tijd geleden het tweemassa vliegwiel en koppeling vervangen worden (vw golf).
Bij de vw dealer zou dit €1300 kosten. (werk+onderdelen)
Bij de AD garage vroeg men €878. (werk+onderdelen)
Ja, dat zijn nogal verschillen...
Fubar, ik woon in Belgie dus... is wat te ver he
Morgrn weet ik jullie te zeggen hoeveel ik betaalde :?
Zal rond de 1100 zitten .
Maar dit is idd even groot onderhoudskosten bijelkaar,dus dan ben je er voorlopig vanaf.
Zou in feite een mooi topic zijn he... hoeveel kosten heeft DHL aan z'n wagen?
En degene die er het dichtste tegenzit wint hem haha
Tja inderdaad, is wel wat geld, maar de auto is nog als nieuw. Die moet zeker terug 5 jaar meekunnen... Maar is wel gek he, 47.000 km en de distributieriem en waterpomp worden voor de tweede keer vervangen haha
Citaat van: DHL op 8 juni 2010, 10:28:32
Maar is wel gek he, 47.000 km en de distributieriem en waterpomp worden voor de tweede keer vervangen haha
Distributieset (ook spanrollen) + waterpomp dienen in principe uiterlijk bij elke 120.000 km of
om de 5 jaar vervangen te worden. Dusz helemaal
niet zo vreemd ;) eigenlijk. Het kan ook zo zijn dat i.c.m. met een groot onderhoudsbeurt of onverwachte reparatie genoemde vervanging uit kostenoverwegingen eerder uitgevoerd wordt.
PS: (preventieve) reparaties die ondanks
Renault-advies uitgesteld worden, worden nooit goedkoper..... :neen:
Terug van de garage. Ik heb hen alles laten doen, naar eigen goeddunken. Zij zijn de profs he. Ze hebben de waterpomp niet vervangen. De mechanieker en de baas van het bedrijf zeiden dat dit geheel overbodig zou zijn in dit geval. Ik weet ook dat volgens de voorschriften de waterpomp steed dient vervangen te worden, maar ja, als zij zeggen het niet te doen....
Nu wat betreft de prijs voor dit alles was ik eigenlijk zeer tevreden. Ik betaalde op de kop af 700 Euro. Ben nu weer goed voor 5 jaar he...
Morgen wel nog eens langs de Auto 5 om een extra tube Marly voor de versnellingsbak. Op de verpakking stond dat de tube goed was voor max 3 liter versnellingsbakolie. De mechanieker zei me dat er ong 3.4 liter opging... Een tweede tubeke kan geen kwaad he. Niet dat de bak moeilijk schakelt of zo. Is enkel bij heel erg koud weer dat terugschakelen naar 2 een beetje moeilijker gaat zolang de olie koud is. Maar dat hebben ze naar het schijnt allemaal, standaard vanuit de fabriek...
Dus, weer een tevreden Renaultrijder vandaag !-!
Mooizo en een nette prijs.
Veel rijplezier maar weer,en idd met zulke kilometerstanden kan het wel zijn dat de waterpomp weinig heeft geleden.
Vriendenprijs zeker. ;) :grin:
Als vastgesteld is dat de waterpomp niet lekt: niet vervangen. Misschien over (binnen) 5 jaar :huh:
(De prijs MET nieuwe waterpomp zou aanmerkelijk hoger uitvallen.) Lijkt mij een redelijke (Dealer?) prijs, mits incl. BTW, natuurlijk ;)
Hij wist me te vertellen dat de waterpomp de eerste keer (op 5 jaar dus) wel vervangen werd. De pomp stond droog, dus onnodig volgens hem. Ja is wel eerlijk van hem he... Duurste onderdeel was de motorsteun bovenaan.
Toen hij me de faktuur uitlegde excuseerde hij zich min of meer omdat het zo'n hoog bedrag was. Wellicht omdat m'n auto 10 jaar oud is? Want een Renault garage heeft eigenlijk niet veel klanten met zo'n oude wagens he. Megane 1 zie je niet meer op de parking van het atelier. Die gaan waarschijnlijk meestal in onafhankelijke garages denk ik.
DHL, was de prijs voor de motorsteun bij het genoemde bedrag inbegrepen????
Een motorsteun + uurloon is al gauw boven € 150,-. Gaan kennelijk 9 a 10 jaar mee Y. De onze (rechter motorsteun / 1.6 16V, bj. 2001) is vorig jaar vervangen (ivm APK). Gewoon ouderdom/slijtage Y.
Ja, inderdaad, die motorsteun was inbegrepen.
Ze deden een onderhoud met pollenfilter, oliefilter, (geen luchtfilter want zit KN filter in), olie natuurlijk en ruitensproeiervloeistof.
Nieuwe versnellingsbakolie erop (additief kocht ik zelf bij auto 5) en de distributieriem met spanrollen zonder waterpomp. Ook de multiriem (of hoe noem je dat?) werd vervangen. Ik betaalde 700 Euro + 25 Euro voor 5 liter geconcentreerde velgenreiniger.
Ivm die velgenreiniger: ik kan iedereen aanraden deze velgenreiniger te kopen. Veel beter dan die prul die je zo koopt. Ook vele beter dan de velgenreiniger die je in kleine busjes bij Renault zelf koopt. Dit is echt krachtig spul. Ik gebruik het onverdund.... wel snel wezen of je hebt geen banden meer haha. Hiermee krijg je je velgen werkelijk terug als nieuw, zelfs de binnenkanten. En 25 Euro voor 5 liter is goedkoop he...
Wie interesse heeft zal ik het referentie nummer wel doorgeven
Ah ja... nog 1 zaak. Ik heb wel de indruk dat de tarieven in Nederland heel wat duurder zijn dan in Belgie. En dan nog in Belgie is er heel wat verschil tussen de grootsteden en de kleinere steden... Het uurloon varieert (binnen bepaalde grenzen van garage tot garage). Nog even bijzeggen dat ik de oudste mechanieker had, de meest ervaren dus... Hij klaarde de klus in 3.5 uur
Er is dus maar een klein beurtje uitgevoerd en geen grote beurt.Dat scheelt alweer 200 euro.
Want bij een grote beurt worden bougies en luchtfilter en remmen voor en achter schoongemaakt en remvloeistof ververst.
Dus prijs is heel eind gelijk.
Wel goed oletten alemaalanders is het appels met peren vergelijken.
Ja dat is wel juist wat je zegt. Ikzelf weet natuurlijk niet wat een grote of een kleine beurt exact inhoudt. Ik heb wel even het onderhoudsboekje bekeken en zag ook dat de bougies om de 60.000km moet vernieuwd. Ik heb me voorgenomen om, als hij volgend jaar een beurt krijgt, te vragen om de bougies en vloeistoffen te vernieuwen. De remmen zullen vooraan nagekeken zijn, achteraan wellicht niet want ik geloof dat het achteraan trommels zijn. En ik heb toch niet gezien dat de achterwielen eraf geweest zijn... Maar da's dan voor volgend jaar dus. Vind het eigenlijk wel goed zo, zo zijn de kosten wat gespreid. Wellicht nam de dealer hierom deze beslissing.
Het enige wat ik me afvraag is of het niet vervangen van de waterpomp een goede zaak is. En wellicht kan enkel de tijd dit uitwijzen. Zal wel een berekende gok zijn zeker?
@DHL; de waterpomp kan beter wel vervangen worden met de d-riem vervangen. Zo'n waterpomp is niet zo duur en alles ligt dan toch al los. Ik doe dat altijd wel direct als ik toch eenmaal bezig ben. Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat ze het niet gedaan hebben (na overleg met jou uiteraard). Wat een heisa als die pomp wel lek gaat, kan de hele bende er weer af :?....
Hij hoeft natuurlijk niet te gaan lekken.
Nee, ze hebben me dit niet gevraagd. Ik denk dat ik ze zou laten vervangen hebben als ze me het vroegen. Toen de wagen klaar was stond ik eventjes met de mechanieker te spreken en vroeg ik hem of ze vervangen was. Die man werkt wel al zo'n 30 jaar bij Renault. En hij vond het totaal overbodig, ze was poederdroog en er hingen geen korsten aan of zo zei hij. Tja, ik moet voortgaan op hetgeen men me zegt he. Ik denk echt wel dat hij handelde alsof het z'n eigen auto was geweest.
Inderdaad, mocht ze gaan lekken moet je alles opnieuw doen en terug een niuewe riem en rollen steken denk ik?
Goed voorbeeld: betr. een 2.0i 16V (F4R) motor van bj. 2003:
Na 5 jaar werden bij 29.000 km de distri/multi/spanrollen+waterpomp vervangen i.c.m. groot o.h.-beurt volgens het boekje (in 2008 dus). Uiterlijk twee jaar later (of bij 60.000 km) stond wederom een grote beurt gepland. Zo ook geschiedde (actuele km-stand: 45.000). Daarbij werd ook o.a. de (2 jaar 'oude') waterpomp gecontroleerd (i.v.m. aankoopkeuring): KURKDROOG -> hopelijk ook tot 2013...... of in ieder geval tot de volgende grote beurt over twee jaar......Y