hey hallo daar
ik rij een megane coupe uit mei 1997
een 1600 8 kleppertje
heerlijke auto
aleen er is iets niet goed denk ik
het toerental schommeld als een gek en als ik de koppeling intrap gaat hij naar de 5000 toeren ,
best wel vervelend in mn krantenwijkje
wat is dit ?
punt 2 de koelfan slaat niet meer aan de zekering is heel en als ik de senson uit de radiator door verbind gaat ie aan
ik heb het nu maar opgelost om hem bij mn stadslicht te zetten en continu te koelen
wat kan dit zijn??
punt 3
is dat als ik start de auto niet stationair loop hij gaat gelijk weer ui
pas als hij warm is gaat het goed maar begind af en toe punt 1 weer
graag had ik ook een vraagje waar de stappenmoter zit en hoe schoon te maken
mijn dank is nu als groot voor de reacties o-)
mvg amegalbert
Punt 1> controleer het slangetje van de MAP sensor. Dat is het kleine zwarte blokje tegen het schutbord, boven de rembekrachtiger.
Punt 2> Sensor kapot? Maar word de radiateur wel warm? Anders kan de thermostaat nog dichtzitten.
De stappenmotor kan ook met punt 1 te maken hebben, en met punt 3. Deze zit in de inlaat. Je lucht komt binnen via de dikke zwarte slang, dan krijg je de gasklep en aan de achterkant zit de stappenmotor.
Ik zie dat de hoofdsite even niet online is, daar staat een goede FAQ op over de stappenmotor.
hoe moet ik die stappenmoter schoonmaken
2 boutjes los en dan??
mischien een fotoreportage hiervan?
radiateur word wel warm maar ik vind dit niet het ergste probleem
ik bedien hem gewoon met de hand
ik vind het vervelender dat hij afslaat
ik heb trouwen het gaskleppenhuis gereinigd met rem reiniger
was erg vies
ook het soort stifje wat er in zit ook
en dus het blokje het de kruis schroevjes dus de stappen moter kreeg ik niet los
maar deze moet zoels ik jou topic lees er van af en met wat remreiniger schoongemaakt worden??
ik heb voige week wel een bobine vervangen die met de witte stekker
Ja, dat klopt. Heb je het slangetje van de MAP-sensor al gecontroleerd op lekkage?
Wat ook nog kan is dat de BDP-sensor vuil is, of kapot is. De BDP-sensor zit bovenop de versnellingsbak, tegen de motor aan (eigenlijk op het koppelingshuis). Het is een zwart blokje met een metalen strip die met 2 boutjes (sleutel 10) vastzit.
IK BEGIN EERST MAAR MET DE STAPPEN MOTER SCHOON TE MAKEN
WANT JE ZIET HET TOERENTAL (ALS HIJ TRUG VALT) IN STAPJES DOEN
DAT IS HET ZWARTE KASTJE MET ACHTER TEGEN HET SCHUTBORD AAN BIJ HET GASKLEPPEN HUIS TOCH
Dat zwarte kastje tegen het schutbord is de mapsensor... De stappenmotor zit op/in het gasklephuis...
Ik denk dat hij ook de stappenmotor bedoelt.... aangezien ik hem al uitgelegd heb dat de MAP-sensor boven de rembekrachtiger zit.
ps: toetsenbord kapot?
mapsensor is ook niet veel aan schoon te maken, denk ik
nou ik heb het hele zooitje in de remreiniger gezet
en een koude start doe ie nu prima
alle kastjes boutjes kleppenhuiszen kabels heb ik schoongemaakt
loopt ook weer lekker stationair was er maar dan ook erg vie van binnen en buiten helemaal zwart
ik kwam wel achter een ander probleempje
koelvloeistoflekage uit het dopje schroefje bij het blok
het plastic schroefje bleek afgebroken te zijn maar dit heb ik opgelost door een boutje erin te draaien met wat teflon tape
hopen dat het even blijft zitten
vandaar dat hij wat koelvloeistof verlor
en dan heb ik nog wel een vraag
het hele rkoelfan gebeuren
hij slaat niet aan bij te hoge temp
zekering is heel fan is niet kapot en als ik de sensor doorverbind die op de radiateur zit gaat hij niet aan
wat kan dat zijn
en o ja toetsenbord is aan zijn eind (kinderen he)
mvg albert
Citaat van: albert_coupe op 9 mei 2010, 10:54:44
IK BEGIN EERST MAAR MET DE STAPPEN MOTER SCHOON TE MAKEN
WANT JE ZIET HET TOERENTAL (ALS HIJ TRUG VALT) IN STAPJES DOEN
:D :D Dat is een leuke uitleg over de werking van een stappenmotor...
Dit euvel ligt echt niet aan de stappenmotor: het is een sensorprobleem, BDP, MAP of Lambda.
Ik zou toch de koelsensor of de thermostaat nakijken, een auto die niet goed koelt kan nog meer ellende veroorzaken (koppakking)
even een updatje
mn megene start prima loopt nog steeds goed
geen hoog toerental meer en slaat ook niet meer af bij het stoplicht
koelvloeistoflekage is ook over
verder ben ik nu bezig met het ondekken waar het probleem zit van mn fan die niet aan wil slaan zolang doe ik hem even op hanbediening
met dank aan het forum
verder ben ik ook bezig met de sleutel hij wil niet meer open via de sleutel dus heb ik de code opgevraagt en de auto start nu gewoon en valt niet trug in de blokering gelukkig
ik zet er een relais met ontvanger voor de deurvergrendeling aleen een kastje aan den sleutelbos
verder heb ik een hoge spoiler besteld en krijg ik van de week binnen
weet iemand nog een goed en goedkope autospuiter ??
het gaat okm de bumper ,het zijscherm links,vleugel en skirts
mvg albert
Spuiter? Ligt er aan waar je woont.
Citaat van: albert_coupe op 11 mei 2010, 21:17:30
verder ben ik ook bezig met de sleutel hij wil niet meer open via de sleutel dus heb ik de code opgevraagt en de auto start nu gewoon en valt niet trug in de blokering gelukkig
Hij wil niet open en de startblokkering wordt niet opgeheven met de plip... lijkt me een probleempje met de ontvanger
Ik denk dat het fan probleem gewoon een sensor is die kapot is. En dan verdenk ik de sensor die in de radiateur zit.
die in de radiator heb ik dooverbonden en den zou de fan aan moeten slaan denk ik het is die rechts onder als het goed is
verder ging hij weer naar de 2000 toeren vanochtend
ne reiniging een week geen last gehad en nu begint het weer
ik denk dat ik de ecu maar is reset
accu polen tegen elkaar??
Ik denk dat resetten weinig zin heeft.
10 minuten de pool los is voldoende.
Ik zou er toch een andere sensor inzetten. Als een ander in je auto rijdt en die vergeet wat, dan is het einde koppakking.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-F4CHCKBG-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYOMAWWY-D.jpg)
met mijn hoge vleugel zoals jullie zien heeft de auto wel een spuitbeurtje nodig maar dat wil ik even uitstellen eerst de moter goed!!