Hallo, even een vraag voor de kenners, ik ben Marco uit Brabant en heb een Megane 2ltr coupe uit 1998. Nu het volgende, op benzine alles 100%, schakel ik naar gas, slaat hij af (krijgt geen gas denk ik?) Wat zou het kunnen zijn? Ik ben niet thuis op gas gebied, Ik wacht wel af, groeten uit het zonnige brabant :sleepey:
MOD: Bericht gefatsoeneerd, zonder allemaal hoofdletters etc.
Schreeuwen die brabanders allemaal zo hard?
Wat voor gasinstallatie heb je?
Volgens mij slaapt ie en gaat hij er van uit, dat het probleem zichzelf oplost terwijl hij wacht? :D
Wat voor een installatie zou ik niet weten, G3 ligt in de reservewiel bak.
MOD: bericht gefatsoeneerd, zonder allemaal hoofdletters etc.
Toetsenbord kapot ofzo?
Heb je een verdamper, of een LPI systeem (dus vloeibaar ingespoten)
ik zou het niet weten is de 1e keer dat ik op gas rij en wil rijden ,kunnen ze dat doormeten??? geel ledje knippert wel als ik hem op gas zet ??
Kijk even naar de hoofdzekering (ik had dit bericht al geplaatst, maar Stefan heeft weer iets gedaan?)
van de LPG. Dit is een "Zwevende" zekering van 10 A, in de buurt van de zekeringenkast onder de motorkap. Hoor je wel een klik als je contact aan zet en dan op gas overschakeld?
Het is wel belangrijk om te weten welk merk installatie eri zit (dat staat oa ook op de gastank) Lees ook even de FAQ over LPG, dan weet je in ieder geval wat meer over LPG.
die zwevende 10 a is oke ,lijkt erop dat hij niet omschakeld en kan niet bij de tank ivm sub ,moet ik alles ff verwijderen vandaar maar zou je dat door kunnen laten meten snap er niks van en heb hem aangeschaft voot g3 dat snap je wel heb hem een week en heeft het wel ff gedaan en hoorde soms ook de relai of hoe tik je dat klikken nu knippert de led bij de schakelaar en valt gewoon stil ????? >:(
Die led hoort maar even te knipperen, daarna moet deze continue branden.
Heb je ook gechecked of dat er wel spanning aan beide kanten van de zekering staat? (Met proeflamp controleren, niet met een multimeter)
Dan de schakelaar: Zet contact aan en wissel tussen benzine en LPG, kijk nu of dat je brandstofmeter verschillende waarden aangeeft. -Dat duurt even-
Je kunt als volgt even checken (Alleen als je EuroGas hebt met verdamper):
1- Zet contact aan.
2- Luister naar LPG computer en trek de 10 A zekering eruit, je moet nu de computer horen klikken.
Plaats vervolgens de zekering weer terug, je hoort de computer dan weer klikken.
3 - Luister naar het hoofdrelais (tegen het schutbord) en doe als in stap 2
4 - Bij stap 2 en 3 moet je bij het terug plaatsen van de zekering ook even gas horen stromen.
Als alles goed is, dan werkt de omschakeling dus wel.
Als je LPI (Gas inspuiting) hebt, dan moet je naar de tank luisteren. Hier zit namelijk een pomp in. Hoe je deze moet checken staat in de FAQ over LPG (LPI).
hallo heb zelf ook een auto op gas en heb het zelfde probleem gehad bij mij was de gas convertor stuk deze vervangen en doet het weer goed !-!
nou ik heb het volgens mij gevonden ,denk dat er een draadje klemzat achter ,ik hoor de rela klikken of hoe heet dat ding ,eerst knippert de led op de schakelaar ,dan hoor ik de klik en daarna brand hij continu ,denk ook dat het zo moet maar mijn tankmeter geeft niks aan en mijn tankje brand wel op het dashbord ?>? hoort dat zo ,en op de gastank zelf staat die op 45% ,wat is de max vulling??heb even gekeken wat er op staat .icom italy eurogas dacht iets van 48 ltr en op de gastank meter staat iets van livello,hoop dat dat jullie wat meer zegt?? groetten en ik wacht af :huh:
nog even een vraag de km teller en de dagteller doet het ook niet ???
Ja dat kan, een blauwe draad misschien? Die gaat naar de gasafsluiter op de tank. Die zitten vaker klem tussen de opbouw boven de tank. Je bedoelt het lampje van de reserve? Brandt die op benzine of op LGP stand? Wanneer heb je voor het laatst benzine getankt? Je moet nl altijd een gevulde benzinetank hebben anders start de auto straks niet meer op LPG. En erger, je brandstofpomp gaat dan defect, en die zijn duur.
Ik zou even gaan rijden op LPG en even aan de uitlaat ruiken ofdat je LPG verbrand (dat ruikt een beetje zurig, net zoals die stadsbussen op LPG)
Is dit niet het geval dan even checken; Aan het motorblok aan het linkertakeloog zitten als het goed is 2 massadraadjes (groen en zwart aan elkaar aan een oogje), deze zijn van de LPG computer. Als deze geen goed contact maken dan geeft je lampje aan dat je op LPG rijdt (lampje blijft continue branden) maar in werkeljkheid rij je op benzine en geeft dan de eterstand van de LPG aan... totdat je auto ermee ophoud, vanwege een stukgedraaide benzinepomp. Goed controleren dus waar ie op rijdt. Kijk ook het massa kabeltje achter de LPGtank na (zit in de carosserie gedraaid)
Totslot: tank zowel je LPG als benzine tank geheel af en check na elke tankvulling de meterstand. Dan weet je in ieder geval ofdat de brandstofmeter juist aangeeft.
zal morgen even kijken verder ,na mij weten klikt de rela wel maar rij ik nog steeds op benzine ,wat is de max vulling van een tank ?? staat nu op 45 op de tank zelf en zie ik de inhoud dan ook op mijn benzine meter als alles werkt?? dank je voor alle uitleg ,en morgen horen jullie meer mvg de smaakpolitie
Je LPG tank vult tot 80%, let op: dat geeft de meter ook aan dus je meter staat op LPG nooit op max, maar bij volle LPG tank dus ook op 80%. Overigens kun je dit verstellen op de gastank, maar dat zou ik niet doen.
Als je auto idd op benzine blijft rijden en er is iets mis met de computermassa, dan heb je dat...
snap er allemaal niks meer van en zieker kan ik niet worden al dat geklooi ,ik meet spanning op de blauwe bij de tank hoor de relais ,was wezen tanken gas gaat er haast niks bij ,me meter staat nu weer op 80% ipv pas 45 soms loopt de meter op als ik op gas {rij} en de computer hoor ik ook klikken als ik de zwevende 10 amp zekering erin en eruit doe ??????????????????????????????????????????????????????????????????? kan mess maar een kleinigheidje zijn maar ik gooi de bijl er bij neer ff lol wat een elende en dat met dit weer ,nou ik hoor het wel anders maar een keer wegbrengen als het niet al teveel kost . l-
Dat klikken zijn de relais, die werken dan in ieder geval.
Op de blauwe meet je 12 volt, ook goed.
Dan blijft de LPG computer over.
Dat is overigens vaak makkelijk en goedkoop te repareren.
Maar heb je de computer massadraad goed nagekeken en gemeten of dat deze echt aan massa ligt?
Het komt me zo over dat er iets in ieder geval niet goed contact maakt.
Overigens wordt de brandstofmeter (bedrading) afgetakt vlak bij de ansluiting op de benzinetank, rechtsonder de achterbank (gesoldeert). Als die niet goed zit, dan werkt je brandstofmeter niet correct meer.
ik hoor er maar 1 klikken en niet die bij de andere zekeringen van 40 amp en die van 60 tegen het binnenspatbord ,draden zitte goed ,denk dat ze hem maar ff aan de {kast} moetten hangen ,zo word ik er niet veel wijzer van en heb nl ook nooit gas gereden ,en eens houd mijn kennis op al sleutel ik \veel zal zo wel ff de massa bij de tank nakijken ff wat schuren en weer vastzetten en ook bij de computer en dan ..afwachten maar . dank je voor de uitleg en je hoort nader ..
nu is de benzine half vol schakel ik nu naar gas zakt mijn benzinemeter naar 0 ,tankje brand en de gele op de schakelaar brand continu??? rij ik nu op gas???
Ik heb denk ik hetzelfde probleem. Even mijn situatie kort uitleggen.
Er zit zowel voldoende gas als benzine in en ik start de auto derhalve op benzine. Vervolgens duurt het heel even voordat de auto overschakelt naar gas (het lampje van de gasinstallatie stopt met knipperen en blijft dus constant branden én ik hoor een tikje op het moment dat de auto overschakelt).
Op het moment dat de auto overgeschakeld is naar gas valt de moter uit, ongeacht de hoeveelheid gas ik ook geef, de moter sputtert niet eens. Het lijkt er dus op alsof er geen gas in de auto komt.
Gelden de eerdere reacties ook voor mij of heeft iemand een suggestie? De auto gaat donderdag naar de gasboer en ik hoop dat hij het donderdag snel op kan lossen aangezien hij vrijdag natuurlijk ook vrij is.
alvast bedankt en zodra de auto terug is van de gasboer horen jullie van mij ;)
Tja, Als je alle massadraden hebt gecheckt en alle externe relais werken, dan moet je het zoeken in de LPG computer. Op zich is dat een relatief eenvoudig ding en kent wat vaste storingen. Er zitten een stuk of tien relais in waarvan er een berucht is dat die de stroom niet goed aankan. Dit relais is de meest linkse op de printplaat en je kunt dat vaak zien dat de printbaan verbrand is, of het pootje. Het relais zelf kost ongeveer 2 euro en is makkelijk zelf te vervangen, met wat kennis van solderen. Ik heb hier nog een oude -goed werkende- computer liggen, ik zal daar eens een plaatje van schieten.
welke relai moet er nog meer klikken als in je computer ,denk dat de mijne onder linker voorspatbord hangt ,daar hoor ik wat klikken en tis nog niks omschakelen op gas ..........groen brand en plof weg alles uit ,moedeloos word je er van ,ook me km teller doet het niet ???? de rest heb ik aan de gang ???
Tegen het schutbord (links, en naast de remdrukbekrachtiger) zit het hoofdrelais (er zitten twee koperen leidingen aan) die moet inslaan als je op LPG overschakeld. Geef wel wat gas bij net na de start, anders duurt het lang voordat ie overschakeld. Schakeld dit relais niet in, dan zit het defect in de LPG computer of het relais is defect. et zal net veel zijn, maar doormeten moet je toch. Het is immers niet even een gloeilampje verwisselen. Een beetje automonteur heeft al een jaar of 8 studie erop zitten en dan nog is storingzoeken vaak tijdrovend. Niets voor mensen zonder geduld dus. ;-)
kan ik hem beter wegbrengen denk ik ,nu houd het op bij me de 1e op gas en zwaaaaar klote 1brok elende
Ik kan me daar alles bij voorstellen. Als je een defect hebt aan de computer oid. Ik heb hier nog een complete -goed werkende- installatie liggen. Maar dan ga ik ervan uit dat de bekabeling van ouw auto in orde is.
denk het wel kocht hem op g3 vandaar en zo meenemen stond er op de koop bon dus weet je al genoeg ,de rest heb ik gemaakt allemaal alleen mijn km teller nog?????wat kan dat zijn??? nog een vraagje de computer zit bij mij als je achter het stuur zit links onder bij voorwiel zeg maar ,beetje rare plaats ivm water enzo ,maar is de massa van de computer de ophanging van de kast ,of is er een aparte massa draad????? wacht het ff af dank u
op de computer staat: eurogas advanced system
version:re11213
megane 2.0
serie nr:sn 00007573
datum 9-07-2009
hoop dat je daar wat aan hebt??
Ja, dat is de normale plaats van de computer. Met vocht valt het daar wel mee. Lees ff terug, de massa van de computer zijn twee draadjes (zwart en groen), die samenkomen aan een messing oogje dat vaak op de cilinderkop (links) aan een van de bouten van het takeloog zit. Deze draadjes komen uit de kabelboom van de computer (vlak onder de zekeringenkast) Als die niet goed massa maakt, dan krijg je vergelijkbare problemen.
Problem solved!!
Ik ben net terug van de gasboer in Roosendaal en ik ben weer blij :-) Het bleek dat mijn massa niet goed was, en als ik het goed begreep niet de massa onder de moterkap maar in de buurt van de tank. Ik heb er zelf weinig verstand van en ook geen metingen gedaan, dus ik ben bang dat ik jullie niet veel verder kan helpen.
mooi voor je weer een zorg minder waar kan ik heen in brabant ergens weet je dat zo ???ik word er zeeziek van en zo meenemen stond op de bon dus terrug gaan heeft geen zin heb hem paar dage op naam ... >:(
draadjes komen uit de kabelboom van de computer (vlak onder de zekeringenkast) Als die niet goed massa maakt, dan krijg je vergelijkbare problemen.{de zekeringkast waar de 40 en 60amp zekeringen zitten die grote bedoel je en daaronder zit massa?????dus als je er voorstaat links in het hoekkie??
Nee, links -dat is dus de stuurkant-, daar zit de zekeringenkast met de relais. Die jij bedoeld zijn de hoofdzekeringen (naast de accu).
Helaas te vroeg gejuicht! Eerste ritje ging prima en tweede ook nog, maar het derde ritje werd de auto weer fataal. Hetzelfde probleem kwam terug. Dus of de massa is weer niet goed (dat hoop ik) óf er is toch meer aan de hand. Nou zal er dit weekend waarschijnlijk geen verandering in komen aangezien de meeste zaken dicht zijn :(
die grote zwarte bak bedoel je ,zag er alleen een bruine relai zitten zou die kapot kunne zijn hoor meen ik alleen maar die van de computer klikken?? en gas hoor ik wel stromen als ik de zekering erin /eruit haal groetten
De computerkabel loopt half onder deze bak door en splitst zich daar op. Daar komen dus ook de massadraden vandaan. Anders volg je ze vanaf de cilinderkop, dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Nou, dan werkt je hoofdrelais in ieder geval wel. Todat je zeker weet dat de massa goed is, kun je pas verder gaan met storing zoeken.
dus moet de relai van de computer klikken en de bruine in de bak bij de bestuurderskant??? denk dat die laatste kapot is als ik de zekering erin/eruit doe hoor ik alleen maar die van de computer dus de relai kapot of de massa ervan niet goed denk ik zo??? :?
Dat bruine relais is niet van de lpg. De computer hoor je schakelen, en het hoofdrelais tegen het schutbord (die met de 2 koperen aansluitingen) waarvan de ene leiding vanaf de gastank komt en die naar de verdamper gaat. De verdamper zit recht onder dit relais (en expansievat van de koelvloeistof), als het goed is, is deze op dezelfde beugel gemonteerd.
Nu weet ik nog niet ofdat je de massa gevonden en deze gecontroleerd hebt.
Hi guys,
de megane is terug gegaan naar de gasboer en volgens hem was het een kapotte spoel (achter bij de tank). Het lijkt er op dat de man z'n vak verstaat want ik heb weer nergens last van. Nu maar hopen dat het zo blijft ;-)
Dat was dus de afsluiter (hoofdrelais). Mooi, scheelt toch weer in de brandstofkosten.
@maXcomX
Ik heb een Eurogas EAS van het jaar 2000.
Ik heb het volgende probleem met deze LPG installatie.
Als de motor op LPG loopt hoor ik de 2 relais bij de verdamper klikken zodra ik gas geef.
Zodra ze klikken gaat het toerental ook schommelen als je gas geeft.
Mag ik hieruit concluderen dat deze relais niet meer goed werken?
En waar zijn deze relais voor?
@Badeend: Maxcom is voor het laatst actief geweest in Augustus 2010....
Ok, dat is jammer.