Heb sinds vrijdag een megane coupé 1.6 van '99 met G3
Als hij koud is, en ik rem af (voor een stoplicht of zo) slaat de motor af. Hij start wel weer meteen en heel gemakkelijk. Het maakt niet uit of hij op gas of benzine loopt. Als de motor warm is heeft hij dit probleem niet. Verder loopt hij prima, zowel met warme als met koude motor. Ook als hij stilstaat.Het gebeurt alleen bij het afremmen.
Wie heeft er een idee waar dat aan ligt?
Stappenmotor...?
Dat zou kunnen, maar welke G3 zit erin, EuroGas met verdamper? In dat geval kan het niet, want deze wordt met een eigen stappenmotor geregeld. Dan denk ik eerder dat er iets is met de luchttemperatuur sensor. Misschien slecht contact of steker los? Verder zou het nog de potmeter kunnen zijn, maar die kans lijkt me klein. Verder un je nog even kijken naar je bougies, zijn die misschien niet op?
Vreemd is dat hij, ook met koude motor, stationair lekker rustig en stabiel loopt. Bij een defecte stappenmotor zou dit volgens mij niet het geval zijn. Ook bij defecte bougies, en een defecte sensor zou hij volgens mij dan ook niet lekker stationair lopen of vergis ik me hier? Het is alleen bij het vertragen(afremmen) tot stilstand. als hij stilstaat loopt hij gewoon met een stabiel toerental.
Bedoel met afremmen op de motor?
Dat is zo wie zo niet goed, daarom zitten er remmen op je auto.
Nee, ik bedoel afremmen met de remmen, en ingetrapte koppeling !-!
Kijk eens naar de luchtaanzuigslang die vanaf voorin naar je luchtfilter loopt.
Deze mag niet met de voorste opening in de rijwind staan.
Beste is dwars of zelfs naar beneden gericht.
Even bij de renault dealer nagevraagd voor de temperatuursensor. Hij keek me een beetje vreemd aan en vertelde dat deze nooit kapot gaan. Bij de beschrijving van het probleem zei hij meteen dat "motortje" bij het gasklephuis laat het wel eens afweten.Maar dat was bij de daeler niet los te krijgen en moest het hele gasklephuis vervangen worden. Kosten 275 euro!!
Heb thuis de boel eens uit elkaar gedraaid.huis en plunjer en alles eens schoon gemaakt, en verhip! Bij de eerste testrit met koude motor...geen problemen meer. hoe ik ook afrem, hij blijft gewoon lopen !-!.
Volgens mij probleem verholpen....
hou der rekening mee als je een maal begint met schoonmaken van de stappenmotor blijf je het schoonmaken;)
ik heb het zelfde probleem gehad met me vorige coupé die heb ik ook schoongemaakt toen deed ie het weer paar maand later kwam het probleem weer terug :neen:
vervangen van de stappenmotor is denk wel het beste ;)
Even off topic... waarom is afremmen op de motor niet goed?
Goede vraag.... Y
Afremmen op je motor is niet goed, omdat je motor is gebouwd om vermogen te leveren, niet om mee te remmen.. :D
Maar serieus:
Je motor vervuild hiervan, je verbruikt meer brandstof die overigens ook niet goed verbrand, voor je lagers van de versnellingsbak is het niet goed, en notoire motorremmers hebben vaak ook slecht werkende remmen.
had ik een goede rij instructeur deze leerde mij dat als ik bv. aan kom rijden bij een rood stoplicht dat ik zonder de koppeling in te trappen en in de versnelling waar die instaat uit te laten rollen en als me toeren onder de 1500 komen dan pas je koppeling intrappen
Als je op de motor afremt, dan verbruikt hij helemaal geen benzine
probleempje had ook nog in het vacuum systeem kunnen zitten, dit systeem zit (weet zo niet zeker als het bij renault ook zo is) over het algemeen ook aangesloten op de rembekrachtiger.
door te remmen valt dan de vacuum weg en kan de motor (vaak koud) afslaan.
Citaat van: Paul v Dijk op 22 februari 2010, 19:56:13
Als je op de motor afremt, dan verbruikt hij helemaal geen benzine
Dat had je maar gedacht zeker? Zolang een motor omwentelingen maakt verbruikt deze brandstof. Ga maar eens achter een auto rijden die bergafwaarts op de motor remt... dan ruik je gewoon halfverbrande benzine en je zal zien dat de bestuurder toch moet remmen, omdat de motor toeren gaat maken -overigens doet een diesel dit nog veel meer-
Als je een injectiemotor hebt, dan heb je geen injectorsignaal bij deceleren dus ook geen brandstofverbruik.
Zet er maar eens een scoop op.
Je hebt minimaal het signaal van een stationair lopende motor, dus bij afremmen op de motor gaat er wel degelijk nog signaal naar de injectors en wordt er nog brandstof ingespoten (voor bouwjaar 1992, hierna hang het van het merk af). Als je de achterpot zou verwijderen dan hoor je dat er brandstof "na ploft", bij bijvoorbeeld race- en rallywagens kun je dit bijvoorbeeld heel goed horen.
Dat is jou mening, ik ga er verder niet meer op in