hoi allemaal
heb een probleem met mijn schokbreeker rechts voor.
gister reed ik over een drempel toen hoorde ik mijn veer knappen.
ben gaan kijken en de veer kwam tegen mijn band aan,
zolang een stuk afgeslepen kan nu nog gewoon rijden.
nu heb ik een 2de handse rechter schokbreeker gehaalt van de sloperij. kosten 35 euro.
is het makkelijk om die te vervangen?
zo ja, waar moet ik dan op letten.
mvg maikel
Nee is niet moeilijk te vervangen.
Zorg wel dat je goede doppen en voldoende WD40 hebt en een verlengstuk voor je dopsleutel. De bouten/moeren, aan de draagarm kunnen ontzettend vast zitten.
Verder is het vervangen zoals bij praktisch alle andere auto's.
als ik de motor kap open doet, dan zit er 1 dikke bout boven op de veer
ik denk dat die los moet klopt dit of moet ik hem ergens anders los maken
onderaan is inderdaad ook een bout, zitten hier toevallig nog lagers waar ik op moet letten
Auto op krikken, goed ondersteunen, en draagarm appart ondersteunen (met bijv. krik), want die klapt naar beneden als je de bovenste bouten los draait, maar eerst:
Remslang van de veerpoot losmaken en stuurkogel losmaken (is wat makkelijker met verwijderen en monteren. Als laatste de onderste moeren (2x) verwijderen.
Als je nog nooit een voorpoot vervangen hebt, dan raad ik je aan eerst goed een manual te lezen! (http://www.renault25.cz/graphics/manuals/138/MR312MEGANE3.PDF (http://www.renault25.cz/graphics/manuals/138/MR312MEGANE3.PDF)
nee klopt heb nog nooit een vervangen
ben ook dialogys aan het downloaden om te kijken hoe het allemaal vast zit
iedereen zegt tegen mij complete veerpoot vervangen is makkelijker dan alleen de veer
ik ga aankomen weekend ff proberen
in iederegeval bedankt alvast
ik laat wel weten of het is gelukt
Nooit de centrale moer losdraaien!!
Altijd de boutjes rond die centrale moer losdraaien om de gehele veerpoot te demonteren.
Als je de centrale moer losdraait springt je veer met een ontzettende kracht weg met alle gevolgen vandien...
Klopt, zo staat het ook in de manual (waar de link naartoe verwijst) :)
Niet teveel en te hard gaan "rukken", je moet je as niet uit je bak wegtekken... dan loopt 'i leeg. ;)
zo, gistermiddag ff een half uurtje bezig geweest het was inderdaat heel erg makkelijk.
nog ff iets is een roestige veer apk afkeur want zag dat mijn andere veer
ook een beetje veroest is, ik haalde er zo een stuk verf vanaf.
groeten maikel
Nee, is geen afkeur.
Trouwens nog een weetje voor jullie...
Het is niet een schokbreker, maar een schokdemper. :D
Breker of demper, beide absorberen of verspreiden krachten zodat een vlak minder krachten hoeft te weerstaan 8)7.
Een golfbreker noem je ook geen golfdemper, l-.
maar natuurkundig gezien bereik je met beide termen hetzelfde resultaat Y.
Maw: Het breken of dempen van een kracht, is een taalkundig, maar geen natuurkundig issue.
In mijn opinie zijn beide termen dus juist.
Weet dat we on topic moeten blijven, maar kon het toch niet laten...
Een golfbreker breekt de golven, niet dempen... Ooit al een golfbreker een halve meter zien opschuiven omdat er een golf op bonkte? :P
Gelukkig heeft ieder zijn eigen mening hier weer over he... :q
Hier moet ik me toch ff stiekem aansluiten bij Nick, als de Golf alleen maar gedempt werd, zou het praktisch weinig nut hebben :P
Julie geven zelf het antwoord al:
Een golfbreker, breekt -spreidt- de golf, waardoor er minder kracht en dus minder druk op de kust komt (waardoor zand niet wegspoelt), de vloeistof wordt dus als het ware geremd in z'n vaart.
Een demper bestaat uit een een cilinder en zuiger -of demper- welke bestaat uit kleine gaatjes in het oppervlak van de zuiger, waardoor ook de vloeistof in kleinere partjes door nauwe openingen gebroken -verdeeld en geremd- wordt.
Het principe blijft het zelfde, drukgolven verminderen/vertragen.
Dit is redelijk basale natuurkunde hoor.
Een beriiiiiiiicht waar niemand op zat te waaaachteeeeeeeen......
Nou weer on-topic jongens?
Zooo, weet jij dit allemaal al? Dan mag je zelf even uitleggen aan niet techneuten wat een schokbreker doet. Daar is dit precies het juiste topic voor. En anders doe je toch fijn even niet mee? Ook niet erg. Zat andere onderwerpen te lezen lijkt me.
Colaatje en wat popcorn erbij,zo'n scenario kunnen ze in hollywood niet schrijven. !-!
Ja, borreltje is ook goed?
Ik ben te vroeg weggegaan bij het technisch onderwijs, geloof ik.
Maar goed, misschien een idee om op dit forum een apart forum voor autotechniek en achtergronden op te zetten. Ik snap zo wie zo niet waarom een auto forum dat niet heeft, scheelt een hoop uitleg, verwarring en opmerkingen dat "niemand ergens op zit te wachten", volgens mij is dat ook niet waar, gezien het feit dat wachten een belangrijk deel van ons leven uitmaakt :D Of moet ik dat ook gaan uitleggen >:D
Jongens het ging om een schokdemper demonteren. En ineens gaat het erom of het een schokdemper of een schokbreker is? Mja, misschien moeten we dan de schokdemper/breker zelf maar helemaal demonteren om erachter te komen, dan klopt het ook weer met de vraag die eigenlijk gesteld werd..
Citaat van: maikeldep op 24 januari 2010, 18:10:14
zo, gistermiddag ff een half uurtje bezig geweest het was inderdaat heel erg makkelijk.
nog ff iets is een roestige veer apk afkeur want zag dat mijn andere veer
ook een beetje veroest is, ik haalde er zo een stuk verf vanaf.
groeten maikel
Citaat van: maXcomX op 24 januari 2010, 23:51:49
Nee, is geen afkeur.
Volgens mij is het antwoord hier al gegeven geweest... Dus de antwoorden die hier gegeven zijn hebben wel hun dienst bewezen denk ik.
Ja, en soms kan een vraag of antwoord nog andere vragen en antwoorden opleveren.
Zo'n bredere en diepere discussie vindt ik net zo interessant.