Ik heb een Waeco cruisecontrol pakket gekocht!!
De universele set MS-50! ;)
Ik ga deze binnenkort inbouwen in mijn auto! Y
Een oud topic op dit forum sluit af met iemand die zegt;
Citeer"maar als je niet weet of het uitmaakt dat het op een LPG auto komt, dan zou ik het maar mooi overlaten aan een monteur, dan weet je zeker dat het goedkomt"
Omdat dit een topic uit 2005 bevat wilde ik hier geen reactie op geven! :sleepey:
http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=62 (http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=62)
Maar zover ik weet heeft een cruisecontrol geen invloed op een auto met LPG of de LPG-installatie zelf?! :)
Kan iemand dit beamen?! ik ben wel een beetje technisch maar misschien zie ik iets over het hoofd? :huh: :huh:
Is er verder iemand die ervaring heeft met het inbouwen van een CC-set?
Graag advies!
Stelt op zich niets voor. Maar voordat je ook maar iets gaat doen, kijk goed waar alles moet komen zitten. Neem de tijd ervoor en verzeker jezelf ervan dat alles goed werkt en vrijloopt.
Citaat van: -KJ- op 6 januari 2010, 18:40:21
De MS-50 werkt op vacuüm, dit zul je van de leiding naar de rembekrachtiger moeten aftappen.
Je vermeldt nergens om wat voor auto het gaat (even je onderschrift vullen en activeren), maar als het goed is kun je het snelheidssignaal bij de radio aftappen.
Het maakt helemaal niets uit of je auto op benzine, diesel of LPG rijdt. Het enige wat de cruiscontrol doet is met een motortje de gaskabel vasthouden zodat jij dat niet met het pedaal hoeft te doen.
Ik denk dat de schrijver in het topic waarnaar je verwijst bedoelt dat hij zich afvraagt of degene die daar een vraag stelt wel voldoende kennis in huis heeft omdat hij een "domme" vraag stelt.
Ik heb vanmorgen de CC opgehaald en het ziet er goed uit! Ik heb nu een pioneer radio die geen gebruik maakt van het snelheidssignaal. Maar ik heb elders op het forum gelezen dat er een draad vanaf het motorruim(ABS-Computer) naar binnen loopt voor de kilometerteller in het dashboard en dat ik die dus kan aftakken! Maar een draad gebruiken die al naarbinnen is doorgevoerd is een stuk makkelijker werken!
Het enige wat mij nog rest is het vinden van vacuumslang van de rembekrachtiger en de juiste draad met het snelheidssignaal. Weet iemand hoeveel pulsen deze draad afgeeft per minuut?
Daarna alles op het gemakje inbouwen en aansluiten!
Mijn cc setje had een aparte pulsgever voor het snelheidssignaal erbij zitten.
Citaat van: -KJ- op 9 januari 2010, 17:33:55
Zo'n pulsgever pakt het signaal van de as af m.b.v. magneetjes. Het elektrische signaal is betrouwbaarder en je hoeft ervoor niet onder de auto te kruipen. Eén draadje op A1 in de ISO-stekker aansluiten is voldoende.
Bedoel je met A1 de positie van de draad in de iso-stekker.
Ik ga volgend weekend beginnen en als het een beetje meezit en met behulp van dit forum moet dat zeker gaan lukken!
waar kan ik de slang van de rembekrachting in de motorruimte vinden? als ik dat gevonden heb dan kan ik aan de slag!
dit forum heeft mij met veel verschillende dingen al perfect opweg geholpen!!
Citaat van: -KJ- op 10 januari 2010, 16:51:15
De vacuumleiding is erg belangrijk voor je remsysteem, dus wees zorgvuldig met het monteren van je systeem.
Ik vind het zelf ook niet geheel zonder risico eigenlijk en ben dan ook aan het verzinnen of ik ergens anders een "veiligere vacuum" vandaan kan halen. Ondanks dat ik van verschillende inbouwbedrijven al heb gehoord dat het echt geen kwaad kan mits goed en luchtdicht aangesloten natuurlijk!
en wat bedoelde je nou met "een draadje op A1 in de ISO-Stekker"?
(deze had je al? klik (http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/851329-an-01-nl-cruise_control_magic_speed_MS50.pdf))
Vacuümslang van rembekrachtiger = rode pijl.
In de blauwe cirkel is er aansluiting voorzien,maar voor wat????
(http://s4.postimage.org/1dM7OJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1dM7OJ)
(http://s1.postimage.org/1NJsb9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1NJsb9)
Je merkt vanzelf als de vacuumslang lekt op de rembekrachtiger. Daarbij is de bekrachtiger een hulpmiddel, de auto remt gewoon als deze het niet doet. Alleen wat moeilijker. Ik heb het bij mijn laguna gewoon daar afgetapt en geen probleem hoor. Het is belangrijk dat er een goed constant vacuum naar de cc-servo gaat. Je mag hem zeker niet van de MAP-sensor aftappen! Maar dat staat ook in de inbouwhandleiding.
Weet iemand of een Laguna 1 ph1 ook dat snelheidssignaal in de iso stekker heeft? Ik had hier nog nooit van gehoord....
Handige link. Y !-!
En hij kwam niet van jou af subzero?? Dat zijn we niet gewend....
(http://s1.postimage.org/1ToWv0.gif) (http://www.postimage.org/) (http://s1.postimage.org/1ToWv0.gif) (http://www.postimage.org/)
Sorry dat ik zelf pas zo laat reageer op mijn eigen topic! Heb het druk gehad de afgelopen week en dan schiet zoiets er even bij in!
Citaat van: -KJ- op 10 januari 2010, 20:54:15
De stekkers die aan je radio zijn aangesloten, heten ISO-stekkers. Op pin 1 van de A-stekker (waar ook de 12 volt in zit), zit het snelheidssignaal.
Gezien de vragen die je stelt, heb ik wat twijfel of het verstandig is om de inbouw zelf te doen. Dit is geen oordeel, maar een tip/waarschuwing.
Ik kan me voorstellen dat je een beetje bezorgd bent over het feit dat ik zelf de CC wilt inbouwen maar nauwelijks weet waar ik over praat. Deels ben ik met je eens maar ik heb 100duizend vragen omdat ik dan weet waar ik moet zoeken.
Een CC inbouwen in niet iets wat ik elke dag doe en daarom wil ik graag van te voren weten waar ik alle kabeltjes/slangetjes en dat soort dingen kan vinden. kan me voor stellen dat het een beetje onproffessioneel overkomt maar het is omdat ik het mezelf makkelijk wil maken :)
Citaat van: subzero op 10 januari 2010, 22:25:09
(deze had je al? klik (http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/851329-an-01-nl-cruise_control_magic_speed_MS50.pdf))
Vacuümslang van rembekrachtiger = rode pijl.
In de blauwe cirkel is er aansluiting voorzien,maar voor wat????
(http://s4.postimage.org/1dM7OJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1dM7OJ)
(http://s1.postimage.org/1NJsb9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1NJsb9)
SUBZERO!! Super bedankt voor de foto! het enige wat ik nu nog hoef te doen is de motorkap open te trekken en het juiste slangetje te vinden! Dit zal me behoorlijk helpen!!!
Citaat van: RobCoupe op 11 januari 2010, 08:34:02
Je merkt vanzelf als de vacuumslang lekt op de rembekrachtiger. Daarbij is de bekrachtiger een hulpmiddel, de auto remt gewoon als deze het niet doet. Alleen wat moeilijker. Ik heb het bij mijn laguna gewoon daar afgetapt en geen probleem hoor. Het is belangrijk dat er een goed constant vacuum naar de cc-servo gaat. Je mag hem zeker niet van de MAP-sensor aftappen! Maar dat staat ook in de inbouwhandleiding.
Robcoupe, Ik ben blij te horen dat mocht er aan de aansluiting iets fout gaan dat ik dat iig niet zonder remmen kom te zitten! Heb jij hetzelfde systeem CC? Zelf ingebouwd of laten doen?
Citaat van: -KJ- op 11 januari 2010, 10:31:57
Ik zit net nog even te kijken: de Megane 1 heeft het snelheidssignaal niet op de ISO-stekker zitten, maar in de 10-pins connector achterop de tellerunit.
Geef even aan welk model en bouwjaar je precies hebt, of beter nog: vul je onderschrift in, dan weet iedereen wat voor auto je hebt. Dat maakt het beantwoorden van vragen makkelijker.
Dan ga ik achter mijn dashboard kruipen en kijken of ik daar het signaal kan aftappen! Ik wist dat het op die connector moest zitten maar achter de radio in natuurlijk makkelijker te bereiken want nu zal ik een gedeelte dashboard moeten losmaken om bij mijn tellerunit te kunnen komen!
Ik heb de vorige keer geprobeerd mijn signature in te vullen en volgends mij is het gelukt! Ik zie het namelijk staat onder mijn laatste post een stukje terug in dit topic!
Maar hier nog even voor de duidelijkheid dan!!
Megane I Ph. 2 Cabrio 1.6 16V EURO 2000 - 04-2001 - LPG G3 Eurogas
!Nogmaals iedereen bedankt voor de informatie! _o_
Nee ik heb er een van John Gold (goldcruise AP50). Maar is bijna hetzelfde. En ja die heb ik zelf ingebouwd, stelt echt niets voor. Alleen moet je goed kijken naar de plaatsing en aanhechting van de onderdelen.
Gevaarlijk?........deze (http://www.wvopzeeland.nl/cruise1.html) doen het zelfs met tyraps. 8)7 8)7
Citaat van: subzero op 14 januari 2010, 21:28:25
Gevaarlijk?........deze (http://www.wvopzeeland.nl/cruise1.html) doen het zelfs met tyraps. 8)7 8)7
Ik neem aan dat slangklemmen beter het werk doen :P
Maargoed morgen mag ik het gaan proberen!!
Is het slimmer om het snelheidssignaal net achter het dashboard vandaan te halen of bij de abs-module in het motorruim?
Met andere woorden waar kan je makkelijker bij?
Prettig weekend
(het volgende is echt onder voorbehoud,want bij een 'fransman' durft de elektriciteit al eens te verschillen naargelang het bouwjaar,voor hetzelfde geld zit er aan de abs helemaal geen snelheidsignaaldraad)
Uit de stekker van de abs unit gaat een grijze draad (pin 22) welke verder 'loopt' naar instrumentenpaneel en waar 'onderweg' een violetkleurige draad aanzit welke dan weer naar de ecu gaat.
Ik zal nog wat info mailen.
en anders klik je op het linkje uit de laatste post van de vorige pagina. Daar staat ook uitgelegd waar je het snelheidsignaal kan vinden.
Zo heren bedankt voor alle info en hulp!
Ik heb de CC afgelopen zaterdag ingebouwd met behulp van mijn vader en dat ging heel goed. Het kost inderdaad wat tijd maar het is een simpele installatie en met jullie hulp is het allemaal gelukt!
Na het inbouwen van de vacuummodule in het motorruim moest alles aangesloten worden. Het vinden van de juiste draden was niet zo moeilijk.
Het snelheidssignaal was eigenlijk het moeilijkste. dat komt waarschijnlijk omdat ik een megane 1 phase 2 uit 2001(euro 2000 editie) heb. Hij beschikt wel over het snelheidsignaal maar deze heb ik uiteindelijk toch van de radio afgetakt. Ik heb ook achter het tellerblok gekeken(waar je overigens heel makkelijk bij kan). daar zit ook sowieso een signaal maar daar kwamen 2 grijze draden uit dus kon ik niet kiezen...
Stroom heb ik ook van de radio. In eerste instantie gebruik gemaakt van de constante 12v spanning maar uit eindelijk toch gebruik gemaakt van het ACC(accessoire stand)stroom. Want anders blijft het bedieningspaneel branden en gaat de CC eigenlijk niet uit.
Verder alleen de rempedaalschakelaar aangesloten. Dit was ook vrij makkelijk. hierbij geldt "meten is weten"!!
Uiteindelijk dus ook niet meer als de juiste draden gebruiken!
Het lijkt me leuk om een kleine maar uitgebreide tutorial te maken. Is het slim om daar een nieuw topic voor te openen of zal ik gebruik maken van dit topic. het is de eerste keer dus graag advies!
Mooi dat het gelukt is,en daarvan een tuto dat zou top zijn! !-!
Ik zat net te denken, maar puur theoretisch gezien hoef je die slangen van de rembekrachtiger (en dus de aftakking) niet vast te zetten met klemmen. Het is namelijk een vacuumsysteem, dus die zal zich alleen maar vaster zuigen. Het is natuurlijk wel raadzaam om dit te doen (ik heb het ook gedaan). Maar hij werkt goed bij jou? Blijft hij ook stabiel bij 70 km/h?
goed, maar dat probleem hou je altijd. Ook met een gewone dichte slang. Ik zeg toch, puur theoretisch?