Heren,
Toch even deskundig advies gevraagd,
Na een aantal renaultjes versleten te hebben (met alle problemen gehad) toch weer een nieuwe..Kan er niks aan doen, maar vind de modellen gewoon geweldig! ;)
Nu zag ik deze staan:
http://link.marktplaats.nl/293800003 (http://link.marktplaats.nl/293800003)
Kenteken gecontroleerd, en het klopt dat hij de eerste eigenaar is..
Ga morgen na het werk eens kijken/rijden maar toch even een vraag over de auto zelf! Heb ergens gelezen dat het niet de beste motoren zijn/waren..
Dus waar moet ik vooral opletten wat niet in die boekjes kan staan.. ;)
Hoop nu eindelijk eens mijn eerste Renault aan te schaffen zonder problemen..
Greetz!
Volgens mij zijn dit absolute probleem motoren, en helemaal als je er "lief" mee rijdt en korte stukjes, dan vervuild de binnenkant heel erg.
Dan weet ik alweer genoeg, gezien die stand zal dat dus ook wel zo zijn geweest..
Kan je dat ergens aan merken? Gaan bv bepaalde lampjes aan als je doortrekt, hoor je iets tikken of andere fratsen?..
Spijtig om te zeggen maar als je idd veel korte stukjes rijdt en niet vlot doorrijdt vervuild deze motor snel.
Je weet niet wat de votige eigenaar heeft gehad nog(kun je vragen) of hoe hij/zij rijdt.
Als je wat vaker olie en oliefilter vervangt en v power tankd en een injectorreiniger eens in de zoveel tijd toevoegd,en regelmatig de toeren in rijdt heb je echt een perfect motortje en loopt dan ook zeer lekker.
Maar eigenlijk is de motor een flop van Renault geweest en daarom ook niet zolang geproduceerd.
Citaat van: matthew op 3 januari 2010, 16:31:49
Als je wat vaker olie en oliefilter vervangt
En dat betekend dus meer dan de beurten alleen?
Gezien V-power ook niet de goedkoopste is, en het best een lijstje is om af te werken zie ik er denk ik maar vanaf..
Maar toch..83.000, eerste eigenaar..boekjes compleet enz!
Heel verleidelijk allemaal..
Indd heel spijtig, en kan niet meer dan vragen hoe die gereden heeft.
Maar ja, je kent het standaard zinnetje.. ;)
Jep het is vaker een beurtje doen en v power tanken dus goedkoop rijden is het niet om hem lekker rijdend te houdn,wat wel is als deze motor dus geen probleem heeft rijdt hij ook als een speer.
Het doortreken op zijn tijd zal het probleem echt niet worden ;)..
Alleen als die al goed vervuilt is, is het toch al te laat..We gaan er morgen eens heen, maar wel met een heel ander gevoel!
Thanx voor de tip! !-!
Misschien dat je kan achterhalen waar de auto in onderhoud is geweest en kan je dan checken wat er allemaal vervangen is (of juist niet)
En dan met name motorische aspecten die kenmerkend zijn voor de ide motoren Y
Boekjes compleet & Dealer onderhouden..
Het zou dus moeten kunnen, ik laat vanavond meer weten ;)
de motor heeft ook een aantal modificaties gehad... aangegeven met letters onder de motorkap vaak via een sticker..
wat al gezegd is,... prachtig blok (heb zelf ook één gehad) maar weggedaan omdat ik problemen kreeg..
het is je eigen keuze maar ik zou doorsparen voor een 2.0 16v uit 2002 (dat zijn namelijk weer de oude vertrouwe 2.0 16v en niet de Ide)
Niet doen!
Een collega van mij had een IDE (nieuw) en na 50000 begonnen de problemen al. Het hele injectie systeem moest elke beurt gereinigd of vervangen worden.
Dat ding heeft na 2 jaar meer bij de dealer gestaan dan in zijn eigen garage.
*UPDATE*
Gisteren wezen kijken, helaas niet kunnen rijden vanwege het weer.
Op het eerste gezicht een geweldig mooie auto.
Nergens geen krassen of deuken, en altijd binnen gestaan.
Denk dat je er nog maar weinig zal vinden in deze staat.
Maar goed,
De boekjes & Km-stand klopten ook! Laatste stempel was niet gezet dus bij thuiskomst die garage gebeld waar die in onderhoud was en gevraag naar de reparaties e.d
Heeft bij 80.000 Km nog een beurt gehad en teller staat nu op 83.000
Echter vertelde deze man dat het euvel al voorbij is gekomen met die EPG (correct me) klep, en is dus ook al een keer vervangen.
Ook vertelde hij me dat die in MEI dit jaar een nieuwe riem moet krijgen, aangezien de laatste in 2004 erop is gekomen bij een stand van 54.000, en zo dus de 5 jaar voorbij zijn)
Ook mooi, de verkoper vertelde me dat er alleen 2 nieuwe achterbandje op moesten komen, dus blij dat ik even gebeld heb!
al met al weet ik dat het probleem al een keer voorbij gekomen is, en is dus afzie van de koop!
Dus bij deze bedankt voor alle trips, zonder dit geweten te hebben had ik hem al gekocht gezien de staat van de rest!
We zoeken rustig door ;)
En als je er niet in hebt kunnen rijden (en voelen dus) dan weet je zowieso nog niet zoveel.
handig he zo'n forum... -- ;)
Heel verstandig :)
Ik zou gewoon nog even doorzoeken naar een mooie normale 2.0 16V coupe.
Trouwens wel belachelijk van die garage dat ze zomaar persoonlijke gegevens doorgeven van hun eigen klanten!!! 8)7 l- (voor jou natuurlijk mooi maar ik zou flink boos zijn op zo'n bedrijf als het mijn auto was)
Weet niet of ik het nu nog moet zeggen, maar toch...! :D
Had hem vanmiddag gebeld dat de koop niet doorging, aangezien de riem en banden nog vevangen moesten worden en het dus te duur ging worden.
Dat zou dan 4500 voor de auto worden + een kleine 1000 euro voor de reparaties (riem, spanrollen, waterpomp en banden)
Dus zodoende verder succes gewent met de verkoop..
Na een uur ging de telefoon met de vraag wat ik er dan wel voor wilde geven..
Heb hem 3750 geboden met de medeling dat ik morgen langs kom voor een proefrit, en als dat zou bevallen hem overneem..
Toen was het stil.
Ja euhhhh, dat is me echt te weinig, maar wacht ik vraag de vrouw even.
Na even gissen kwam die terug aan de telefoon.
Vind het echt te weinig, maar aangezien je een echte Renault fanaat bent mag je hem komen halen!
Dus morgen even met mijn automonteur langs voor een stevige proefrit
Morgen dus meer :D
Je bent gewaarschuwd he. :)
Die interne vervuiling aan het injectie systeem kan die monteur niet zien of voelen (ja of het moet al heel ernstig zijn, dan voel je het).
Het probleem met je egr is maar een klin probleem.
Het grote probleem zit hem in de vervuiling van de motor,en dat kan je zo niet zien,je kunt alleen metingen laten verrichten zoals compressie test en eventueel een cilinderlektest.
Duidelijk afspreken wanneer je proefrijd en de riem breekt dat het niet jouw fout is,want de irem had al lang gedaan moeten zijn!
Citaat van: matthew op 5 januari 2010, 23:53:19
Het probleem met je egr is maar een klin probleem.
Het grote probleem zit hem in de vervuiling van de motor,en dat kan je zo niet zien,je kunt alleen metingen laten verrichten zoals compressie test en eventueel een cilinderlektest.
Duidelijk afspreken wanneer je proefrijd en de riem breekt dat het niet jouw fout is,want de irem had al lang gedaan moeten zijn!
Die klep zit er net nieuw in, dus dat zal het probleem ook niet zijn!
Maar die meting, is dat veel werk? aangezien er een Renaultgarage om de hoek ligt waar ik die auto kan gaan halen.
Anders rijd ik tijdens de proefrit daar even naar binnen.
Riem moet pas in mei vervangen worden werdt me verteld door de dealer, maar toch een goede tip ja! ;)
Altijd wat extra zekerheid is nooit weg..
Maar als ik zo eens rond kijk zijn er ook megane's met dit type blok die over de 250K gedraaid hebben en nergens last van hebben gehad.
Dus ook weer iets dat niet ALLE blokken persee slecht zijn.
Zoals mijn monteur al zei:
wil je zekerheid..ga naar de dealer, leg daar 35.000 neer en zeg dat je die auto wil hebben met garantie..
Dan ben je van alles af..
En als je op alles moet gaan letten wat kapot kan gaan bij een auto van 10 jaar, kan je beter een fiets kopen!
Het is geluk hebben bij die dingen..
@ErikVr
Een gewaarschuwd mens telt voor 2..
Maar ben gewoon weg van die auto, en voor 3750 mag je niet klagen als je die auto (gezien de staat ervan) onder de kont hebt.
Later meer ;)
Je kunt ook een andere werkgever zoeken, die van ons staat niet echt bekend om z'n gulheid Marc ;)
Dat staat algemeen bekend ja. :D
Daarom is het geld dus ook nog niet uitgegeven..
Eerst eens een flinke proefrit maken in dat ding, om dan definitief tot een beslissing te komen. ;)
CiteerZoals mijn monteur al zei:
wil je zekerheid..ga naar de dealer, leg daar 35.000 neer en zeg dat je die auto wil hebben met garantie..
Dan ben je van alles af..
En als je op alles moet gaan letten wat kapot kan gaan bij een auto van 10 jaar, kan je beter een fiets kopen!
Het is geluk hebben bij die dingen..
Daar heb je misschien wel gelijk in.. Maar je hebt betrouwbare modellen en minder betrouwbare modellen. Je neemt hier zeker een minder betrouwbare motor..
Ik had echt doorgekeken naar een gewone 2.0 16v... :x
Succes met je keuze..
Ik vind het ook een gewaagde onderneming. --
Hoewel dat vaak moeilijk is, is het toch verstandig om je bij de aankoop van een auto niet te laten lijden door "emoties" (dus dat je hem zo mooi vind..)
Er zijn nog zoveel andere mooie auto's te vinden Y
Citaat van: Stefan op 6 januari 2010, 10:07:37Hoewel dat vaak moeilijk is, is het toch verstandig om je bij de aankoop van een auto niet te laten lijden door "emoties" (dus dat je hem zo mooi vind..)
Haha dat een autoliefhebber toch!
Zoals gezegt, het is moeilijk....... ;)
Het blijft een dubbeltje op zijn kant ja..
Ook zei mijn monteur dat hij een blinde kap van 2mm voor die klep gaat zetten, zodat die dan storingsvrij is en de uitlaatgassen niet nog een keer verbruikt! als ik het zo hoor, weet die wel waar die het over heeft ;)
Zeker genoeg andere leuke auto's, maar moet je ook het budget voor hebben..mij is altijd verteld dat als je een 2de hands auto gaat halen nog altijd een buffer over moet houden!
Enj dat heb ik nu, kan wel doorsparen voor een "betere" maar dat is dan ook weer de vraag of die wel ECHT beter is..blijft een 2de handsie ;)
Ach mijn auto heeft ook directe injectie. Ik zorg gewoon dat hij schoon blijft.
Af en toe een flesje reiniger bij de brandstof en alleen vpower/excellium tanken.
Voordeel is wel dat ik hem bij 10000km gekocht heb ipv 80000.
Dat ik het beestje goed moet verzorgen is duidelijk!
Maar ja, bij welke auto moet je dat niet doen..
Deze dan toevallig iets meer dan de rest, maar heb ik er voor over!
En daarbij, die Olie & Filter kan je makkelijk zelf vervangen + op zijn tijd een reinigertje erdoor gooien ;)
En ze hebben hem verteld bij de dealer dat je hem op zijn tijd eens op de staart moet trappen, en heeft hij ook gedaan (anders hoef je ook geen 2.0 16v te kopen vertelde hij) ook daar heeft die gelijk in
80.000 is nog niet zo heel schokkend in mijn ogen, gezien de leeftijd en onderhoud van dat ding.
En al helemaal als ziet dat er genoeg te koop staan met 250K en meer op de klok!
Nogmaals, een kwestie van geluk!
Met de aanschaf van een 2e hands auto moet je toch over het algemeen zowieso geluk hebben eigenlijk... Y
Je moet zeker geluk hebben en een slechte auto kun je altijd treffen..
Maar als je van te voren weet dat een model veel problemen veroorzaakt dan zou ik het wel weten... :P
Maargoed, genoeg waarschuwingen denk ik.. Er zijn er vast ook die het wel lang (goed) blijven doen.
Hopen dat als je deze neemt het ook bij deze auto het geval is. :)
Ach ja, en anders houd ik dit forum in leven met vragen wat de oorzaak kan zijn......
Elk nadeel hebt zijn voordeel :D
Daar heb jij dan weer gelijk in Y ;)
dat van dat plaatje werd mij toen ook aangeraden... dus dat zal inderdaad wel geen onzinn zijn o-) ik wens je veel succes met je besluit en mocht je er voor kiezen.. het is echt wel een beest van een wagen.. >:D
ik mis hem af en toe wel hoor (heb nu een 1.5 dci 60pk clio.. 8)7 :D)
Ik heb ook proefgereden is zo'n wagen. Maar (mede door een financieel meevallertje) toch de Leon 20VT 180pk opgehaald :)
Ach ja fouten maken is menselijk ;)
Is natuurlijk een geintje
Om even terug te komen op die compressiemeting..
Meen het ooit bij mijn clio 16v gedaan te hebben, doe je d.m.v een bougie eruit te halen..dan dat apparaatje erin draaien en starten? staat me vaag iets van bij, maar weet niet zeker of het dit was!
(Zoja, wat moeten die waardes zijn dan?)
Anders is het maar een klein werkje, en dus zo gecontroleerd ;)
En die cilinderlek? ook een makkelijk iets om te testen of is dit een ander verhaal?
Dit forum ook gelezen Flock?
Re: Oproep aan alle Megane Phase 1 2.0 16V IDE eigenaren.
« Antwoord #84 Gepost op: Vandaag om 11:16:31 »
--------------------------------------------------------------------------------
Aangezien het onderwerp toch actueel blijft nog even een reactie:
Ik lees her en der wel wat misverstand over de EGR klep. Dit is GEEN luchtklep maar een uitlaatgas recirculatieklep.
En dat is nou ook juist het grootste probleem van alle vervuiling.
De uitlaatgassen worden in de inlaat van de auto geleid en die vervuilen juist de injector en zorgen voornamelijk voor de aanslag op de kleppen.
Er zijn voor vastklevende zuigerveren meer oorzaken te noemen, maar meestal treedt dat op bij oudere auto's (lees: meer kilometers) die slecht onderhouden zijn (lees: weinig olie ververst).
Oplossing voor vervuiling? Gooi die EGR omloop dicht! Geen uitlaatgassen naverbranden dus.
Oplossing voor de zuigerveren? Netjes de olie verversen op de aangegeven interval.
Oplossing als het al vervuild is? Geen toevoegingen, gewoon uit elkaar halen, reinigen en zuigerveren vervangen. Helaas.
Er zullen vast wel forumleden zijn die het nog beter weten dan ik.
Daar kan ik alleen maar tegen zeggen dat ik al 40 jaar met auto's werk en vooral Amerikanen. En juist die hebben dit EGR probleem al vanaf de begin jaren 70.
Bedankt voor die link ;)
Enige wat ik kan zeggen is dat die dealer onderhouden is, en netjes op tijd zijn beurten heeft gehad..
Dus olie en alles is op tijd vervangen!
En weet niet wat jij onder meer km's verstaat ;)
Dit beestje heeft er iig 83.500 gedraaid!
Had al eerder gereageer over die klep, dat mijn monteur hem ook dicht wil gooien met een blinde kap van +/- 2mm (zo blijft die storingsvij zei die)
We zullen zien, eerst die metingen eens doen, maat moet ik wel de juiste waardes weten ;)
Gewoon kopen als 'ie goed rijdt. Niks meten. Als de motor goed presteert, mooi stationair loopt, met belasting goed op 4 cilinders loopt (en dan ook niet blauw/wit rookt), is er niets aan de hand.
De km's die ik bedoel zijn meestal boven de 100.000 bij slecht onderhoud.
En absoluut een prima idee, dichtgooien die EGR, dan blijft 'ie 100% zeker rijden zoals je 'm hebt gekocht.
Mijn monteur gaat mee, dus die hoort, ziet en ruikt het wel als er iets niet pluis is!
Zelf was ik alleen al op het uiterlijk afgegaan..
Die klep gaat zeker dicht, dan maar niet zuining in de benzine, maar wel in de beurs! ;)
Je vergeet proeven, een goeie monteur proeft ook! Let maar op, hij zal vast ergens aanzitten en dan zijn vingers likken.
Hahaha.
Maar die EGR bepaalt ook niet de zuinigheid hoor. Waarschijnlijk zal 'ie zelfs zuiniger kunnen zijn en meer vermogen hebben (beetje maar hoor).
Het enige wat een EGR doet is uitlaatgassen terug in de inlaat leiden zodat ze naverbranden om daarmee schonere uitlaatgassen te krijgen.
Nadeel is dus die vervuiling en warme inlaatlucht (dus minder vermogen).
Schei uit, hangt die me dalijk nog met de mond om de uitlaat! :D "even proeven of er geen olie bij zit"
Dan heb ik het verkeerd begrepen van die klep, dacht dat die daardoor juist wat zuiniger was..
Nu ik dit lees, gaat die zeker dicht!
En je zei "niks meten"
"meten, is weten" dus toch maar even doen!
Forum leeft toch, dus review komt vanzelf voorbij..
Hehehehe!
Er valt niet veel te meten.
Allen een toerenval meting zou nog zinvol zijn, maar dan toch: vervuiling kun je niet meten.
Zoals jij jouw monteur beschrijft heb ik er het volste vertouwen in dat íe weet wat een auto wel of niet hoort te doen.
Vandaag geweest voor de proefrit!
Eigenlijk de monteur al het werk laten doen, en zelf een kop koffie met de eigenaar gedronken (meer over de historie gevraagd)
Zeer nette auto voor die leeftijd was zijn eerste antwoord, nu eens rijden..
Na een uitvoerige test en een uur verder, zei hij dat die niks kon vinden of iets gemerkt had tijdens het rijden!
Enige minpunt was de schijfremmen "die komen eraan"..maar daar moet je hem niet voor laten staan
Kopen, die klep dicht en niks meer aan doen..dan heb je een hele nette auto, al heb je nooit zekerheid met een 2de handse..
Dat die het vandaag perfect doet wil niet zeggen dat het morgen ook zo is
DUSSSS........Gekocht :)
"Niks meer aan doen", toch stiekem net even een flesje injectorreiniger erin gedaan o-)
Hebben ze in 83000 Km nog niet gezien...
Verder maar hopen dat alle kwaaltjes dus weg blijven..
En ik kan genieten van deze auto, Maar een beest is het zeker!!, in z'n 2 voorbij de 4/5000 toeren is niet verkeerd!
Bedankt voor alle tips en waarschuwingen, ik houd jullie op de hoogte..
Greetz
Gefeliciteerd en veel veilige kilometers gewenst.
En remember, altijd netjes warm rijden voordat je hem intrapt ;)
Nou, gefeliciteerd dan, veel rijplezier en wees er zuinig op.
Ik gooi dit topic binnenkort wel dicht(nu nog heel ff niet), want het andere uitgebreide "ide" topic lijkt me het beste topic om verdere vragen te stellen en te beantwoorden.
Houden we het een beetje overzichtelijk wb. de problemen met dit type motor Y
Veel plezier met de auto. Ik hoop voor je dat hij goed blijft! Als je er goed op past moet het vast lukken!
Tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat het een lekkere auto is om in te rijden!
Rijden gaat echt soepel, schakelen wat zwaar maar wel goed en verder is het gewoon genieten! ;) hoop hier niet snel op terug te hoeven komen!
Dat die sneeuw maar snel weg is, dan kunnen we hem eens echt testen..
Klep gaat overigens dit weekend nog op slot..
Dat is mooi te horen,ik had ook wel gezegd als er niks aan de hand is dat zo'n auto ook lekker rijdt.
Voor het schakelen zou je je versnellingsbak nog even kunnen spoelen en dan nieuwe olie erin,na zo'n spoelbeurt gaat het schakelen vaak wat makkelijker.