Zo, nu dat mijn Megane nu weer een frisse versnellingsbak heeft, wil ik wat andere " kwaaltjes " oplossen.
Ik hoor rechtsachter ook een licht " zoemend, ritmisch slepend " geluid.
Waarschijnlijk is het de wiellager, denk ik, maar kan ik dit zelf vervangen en kan iemand mij vertellen hoe?
( heb al de forum zoek functie gebruikt, maar kwam niet tot een bevredigend antwoord )
En waar de onderdelen te kopen?
Het is een Megane Coupe 1.6e 8v met schijfremmen voor en trommels achter.
Tevens merk ik bij het flink remmen vanaf hogere snelheden dat waarschijnlijk de schijfremmen krom zijn.
Ze zijn ook een beetje op, dus wil dit ook graag vervangen, maar lees dat er schijfremmen set's te koop zijn waarbij de wiellager er al in zit.
Waar kan je deze kopen?
Met vriendelijke groet,
Robbert
De schijfremmen aan de voorkant hebben volgens mij de lager er niet ingeperst... Wel de schijven aan de achterkant..
Tenminste, dat was bij mij zo..
Aan de voorkant zit het lager in de fusee geperst, de remschijf zit met 1 of 2 kleine boutjes bevestigd. Als je een 2.0 16v zou hebben, die aan de achterkant schijfremmen heeft, dan zitten de lagers in de remschijven geperst. Maar dat heb je niet, dus is het niet relevant. Ik weet niet hoe het met trommelremmen zit.
Bij trommel remmen zit het lager in de trommel geperst en een ring ervoor.
Als je een pers hebt en een borgveer tang dan lukt het wel anders niet.
Het kan ook op de huis-tuin-en-keuken manier. :grin:
Hier zie je het bij een clio 2. klik (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet404752.htm) (niet aanbevolen om het met een hammer erin te kloppen)
Hier bij een twingo. klik (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet432121.htm)
Hoe is het gesteld met de bouten waarmee de schijf rem vastzit, is het zo dat deze afbreken bij 9 van de 10 gevallen?
Of is het raadzaam om deze van te voren ( voorzichtig ) inspuiten met WD40 of kruipolie?
Dan heb ik het over de torx bouten.
Alvast bedankt voor alle info!!!
Met de hamer wakker kloppen en losdraaien,af en toe breekt een boutje af of draai je de torks rond,maar komt niet zo heel vaak voor.
Voorbeeld schijven wisselen,wederom bij een clio 2. (ook hier is de tekst frans,maar de foto's hé) klik (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet501132.htm)
Als je de remschijven gaat vervangen,vergeet dan ook geen nieuwe remblokken.
Als je aan de werkzaamheden begint kan je die torx boutjes met wat kruipolie inspuiten,tegen de tijd dat je de remklauw en drager verwijderd hebt is de olie goed "ingetrokken".
Voor onderdelen zie:
link 1 (http://www.hbase.nl) (onderdelen zoeken)
link 2 (http://www.autopartsonline.nl/) (hier kan je ook kopen)
Hallo,
Allereerst allemaal een goed 2010!
Bij trommelremmen zijn de lagers idd geperst en geborgt. Met een pers is ook handig, moet je dan wel hebben.
Ikzelf vervang ze meestal met een passende bus of oude bus van een vervangen lager. Wat je we nodig hebt is geduld, want ze kunnen ontzettend vast zitten (roest), en een goede brander om de trommel (lagerhuis) op te stoken. Het inzetten is het omgekeerde van eruit halen. Let wel even op dat je alles inwendig goed schoon en braamvrij hebt (vooral bij de kraag), want het luistert nauw en anders heb je problemen met de borgring.
Het aanhaalmoment voor het lager is 20 N/m, niet strakker, want dan liggen je lagers er zo weer uit.
Een goede controle om te checken of je lagers defect zijn is om een ruime bocht te nemen, dan neemt het lawaai toe. Als dit niet het geval is, dan zijn je banden waarschijnlijk gecupt. Als laatste tip: vervang beide lagers, ook al is er een defect, mijn ervaring is dat binnen een paar maanden de andere ook defect gaat. De prijs is geloof ik rond de 30 euro per lager.
Succes!
20nm??
Dat is nog niet eens handvast....
Ja die fout heb ik nou al 2x gemaakt.
Maar goed 3x is scheepsrecht:
De borgmoer moet afgesteld zijn op 17,5 daN/m dat is 175 N/m.
Excuses voor het ongemak.