Vanochtend halverwegen een ritje ging de motorblok lampje knipperen. En het leek alsof ik wat vermogen miste. Wat kan dat zijn?
Het gaat om een Megane II uit november 2004, 1.4 16V
Fijne feestdagen nog :)
Ik denk een penbobine kapot. Had ik vorige week ook. Even bij de dealer laten uitlezen welke.
Jep penbobine kapot
ohh oke, thnx. Kan ik dan wel gewoon naar mn vaste dealer rijden? of zsm naar een dealer zo dichtbij mogelijk?
Niet te lang mee doorrijden in ieder geval dit kan je katalystor schaden en dat is een best dure grap om te vervangen.
Kan je ook zelf testen.
1.haal de plastic rommel van je motor. (indien van toepassing)
(http://s4.postimage.org/DP7DS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVDP7DS)
2.dan hou je dit over. (negeer de groene pijlen)
(http://s4.postimage.org/DPu59.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVDPu59)
3.start de motor en laat deze stationair draaien.
4.trek nu één voor één de stekker van de bobine,door de vergrendeling in te drukken.
(dus,één losmaken en dan weer terugplaatsen en dan pas de tweede enz....)
(http://s4.postimage.org/DUlTJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVDUlTJ)
4.van het moment dat je een stekker losneemt en de motor hierop niet reageert,dan heb je de kapotte bobine te pakken.
Bron foto's (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet375474.htm)
Dat klopt niet. De bobines zitten met elkaar doorverbonden.
Goed testen kun je dmv het loshalen van de stekkers van de injector
Probleem was maandag verholpen door garage, na telefoontje kon ik auto er gelijk heen brengen en was met uurtje weer thuis :) Hulde voor "Renault Indumij - Hardinxveld-Giessendam".
kosten 102 euro :)
Bobine??
(http://s3.postimage.org/WeszS.jpg) (http://www.postimage.org/)
Mooi dat ik weet wat het bij jou kost,nu ff kijken hoe hoog bij mij de rekening uitvalt...
Is er nu een bobine vervangen of niet.
Dat kan ik er niet uithalen, ook niet uit die foto van subzero
ja, een nieuwe penbobine, voor cilinder no. 4
Btw kan iemand mij vertellen welke merken penbobines er zijn,en welke het betrouwbaarst zijn,geld voor mij voor een 1.4 16V
@ Roadkill, hier heb je wat aan http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=10258.0 :)
De Denso bobines zijn het beste.
Denk alleen dat je ze moeilijk aan kan komen.
In mijn LagunaII zitten de eerste nog (286k op lpg)
Denso's zijn vervangen door de beru's.
Ook zijn deze een tijdje vervnagen door valeo's,alleen is nu alles beru.
mijn verbruik is volgens de boorcomputer hoger sinds de kapotte penbobine vervangen is. Kan dit?
Mijn eerste gedachte is: Nee, dat kan niet, eerder het tegenovergestelde.
wat kan het nog meer zijn? heb de bougies ook al vervangen. (waren zowiezo al aan vervanging toe)
Misschien computer ontregeld? Als de accu is los geweest. Dan moet ie weer opnieuw "inleren" en dat duurt een aantal kilometers. Even afwachten dus.
accu is niet los geweest, anders had ik mn radio code opnieuw moeten invoeren.
Ok, dan houden we het koude weer over. Het duurt dan langer voordat de motor op temperatuur is, het brandstof verbruik neemt dan ook toe.
Ik ben sinds het koude weer van 1:11 naar 1:9 gedaald dus dat is zeker een factor :)
oke, dan hoef ik me iig geen zorgen te maken dat ik de enigste ben :)
Paar weken terug bij mijn Megane 1.6 uit 2003 de eerste penbobine kapot bij km-stand 45.500 km.
Niet naar de dealer geweest, maar bij een kleine garage die gespecialiseerd is in Renault.
Ik kon 85 euro aftikken en van coulance of wat dan ook had hij nooit gehoord.
Zojuist is bobine nummer 2 gesprongen. Dus ik maar eens 2 dealers hier in de buurt gebeld: geen coulance, geen garantie. Gewoon komen en betalen (ca. € 125,- incl. montage). Vriendelijk antwoorden was er niet bij. Wat is dat toch met die dealers?
Dus toen mijn vaste automaterialenzaak gebeld. Die heeft er zat op voorraad (zelfs nog originele: Sagem). Voor 45 euro ben ik klaar.
Ik weet alleen niet of ik er goed aan doe om die Sagem erin te zetten?
Slechter dan de Meyle's zullen ze niet zijn,de nieuwe die ik heb gekocht was al stuk voor ie in mijn blok zat....(wel eindelijk vandaag,na 2 weken,me geld terug gekregen..)Rij nu met Beru's en die zijn niet veel duurder dan de Sagem (bij Hbase)
sagem is vervallen bij Renault,en alles is nu beru.
Sagem gaat zeker weer stuk.
En graag niet alle dealers over 1 kam scheren.
En een Renault specialist kan niet met coulance werken omdat hij niet voor de importeur werkt maar voor zijn eigen.
En de coulance regeling op bobine's is er volgens mij niet meer.
Heb er die Sagem ingedraaid. We zien wel hoe lang die het volhoudt ;)
Ik scheer niet alle dealers over 1 kam. Maar ik heb er 2 gebeld en ze wilden me pas na aandringen een geschatte prijsopvraag doen. En vriendelijk waren ze niet. Ik had het dus enkel over die 2.
Maar goed: hij rijdt weer als een tierelier.
Vraagje: wat is dat vet dat eraan zit? En waarvoor dient dat?
Dat is siliconevet,en dient om de boel "waterdicht" te maken.
Bij defecte bobines wordt geadviseerd om deze allemaal te vervangen als de productiedatum vóór 330-03 ligt.
Als deze na 330-03 ligt wordt er geadviseerd om alleen de defecte bobine te vervangen.
Bobine met productiedatum: dag 341 jaar 2002.
(http://s1.postimage.org/xiN8A.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gxxiN8A)
Bobine met productiedatum: dag 274 jaar 2005.
(http://s4.postimage.org/1VnuWJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1VnuWJ)
Bron foto's (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet247216-1750.htm)