Vanmorgen reed ik nog heerlijk naar mijn werk in een warme auto, maar vanmiddag was dat anders. Toen ik net naar huis ging, kwam ik er achter dat hij niet meer de lucht "blaast". Stand 1 t/m 4 werken totaal niet.
Er komt wel warme lucht uit, en als ik hem instel op koud, komt er ook wel koude lucht uit. Het is dus puur het blazen. Waaraan kan dit liggen? De zekering was goed (er waren twee pictogrammen waarbij een ventilator stond, dus ik de neem aan dat een van de twee zorgt voor het "blazen").
Waar kan dit aan liggen?
klepje blijft hangen waarmee je hem harder en zachter zet of kan dat niet..
Als ik aan de knop draai, dan voel ik wel de verschillende standen zeg maar...
kan je kachel weerstand zijn die dan de geest heeft gegeven
Hoi,
Jouw probleem kan verschillende oorzaken hebben.
- Het kan zijn dat het ventilatorlager vast zit (bij sommige automerken loopt het hemelwater gewoon over dit lager heen) meestal bij hen, die normaal nooit de vetilator gebruiken. Remedie: Goed schoonmaken en inspuiten met WD40.
- De theromostaat is doorgebrand (tcr) thermal controlled resistor. Maar dit gebeurd meestal als de ventilator geblokkeerd is, bijv. door een defect ventilatorlager. (kosten: ongeveer 1 euro)
- De regelweerstand is onderbroken (vaak op een pcb gedampt, vlak onder de regelknop) Dit is wat lastiger, want dat kost je een nieuwe unit. Gelukkig treedt dit euvel zelden op en het is vaak intermitterend is (dan weer wel dan weer niet) en vaak bij een bepaalde stand.
- Stekerverbinding aan de ventilator vervuild of geoxideerd.
Ik hou het pp een vastzittend lager; dat komt het meest voor.
Hoe dan ook ben je wel even bezig met demonteren.
Positief is dan weer wel, dat je er lenig van wordt en dat deze storing relatief weinig geld kost.
Succes!
Ik neem aan dat ik het dashboard moet slopen?!
even gebruik makend van dit topic....
Mijn ventilator doet het alleen op stand 4, op stand 1,2 & 3 komt er totaal geen lucht koud/warm uit de ventilatoren...
wat kan hier het probleem zijn ??
Citaat van: Remko de W. op 24 februari 2005, 19:35:36
dat is zeker de kachelweerstand... ;)
en waar zit die?? wat kost zo'n ding?? en is het makkelijk zelf te vervangen ??
Citaat van: Remko de W. op 24 februari 2005, 19:38:46
@ the baker.
check de stekkerverbinding aan de achterzijde van je kachelpaneel,
daar wil wel eens een draad inbranden...
of je kachelmotor heef idd de geest gegeven.
in dit geval....meten is weten... :D
Moet ik dan het dashboard uit elkaar halen? ::)
nee, rooster tussen je motorkap en raam verwijderen. Daar zit de vetilatiebuis. Die sloop je eruit. Maak de buis open en voila. Daar zit een spiraalvormig ding met een weerstand. En die moet je bestellen bij de renault dealer.
succes :D
kosten +/- 47,= euro
Citaat van: Henry "Don Broekie" op 24 februari 2005, 21:01:22
Citaat van: Remko de W. op 24 februari 2005, 19:35:36
dat is zeker de kachelweerstand... ;)
en waar zit die?? wat kost zo'n ding?? en is het makkelijk zelf te vervangen ??
bij mijn was het de stekkerverbinding die op verschillende pooltjes doorgebrand was... in eerste instantie dacht ik ook aan de kachelweerstand lag.. (Renault kwaaltje) maar dat bleek achteraf ook niet te zijn... bij mijn zat de stekker zeg maar een stuk richting het stuur naast de accu...
iig succes :D
@Ferdi, dat was bij mij ook het geval. Hoe heb jij dit opgelost? Compleet nieuw kachelhuis.....? ???
ongeveer 4maanden geleden had ik dit probleem ook, toen alle stekker verbindingen lang gegaan, ingespoten met contact spray, daarna nooit meer problemen gehad.
Kijk even verder op het forum, dr zijn meer topics aangemaakt over dit probleem.
Je bedoelt de stekker die in het kachelpaneel zit? Een collega heeft voor mij deze stekker die achterin het kachelpaneel zit doorgemeten en is tot de conclusie gekomen dat hier totaal geen spanning op staat. Waar loopt deze stekker trouwens helemaal heen?
Of loopt die kabel naar de ventilatiebuis waar Wess het over had?
Citeer
nee, rooster tussen je motorkap en raam verwijderen. Daar zit de vetilatiebuis. Die sloop je eruit. Maak de buis? open en voila. Daar zit een spiraalvormig ding met een weerstand. En die moet je bestellen bij de renault dealer.
???
ik heb de polen die doorgebrand waren losgeknipt en aan elkaar geknoopt en daar nar de stekker zelf en de draadjes heel goed afgetaped ;) :D
Ik heb hetzelfde euvel, bij mij werken standen 1 t/m3 niet en stand 4 wel. Ik heb een Megane Coupe uit 1996. Ik las dat dan de kachelweerstand kapot is.
Hoe kan je deze vervangen??????
Ik zal eens kijken of ik morgen langs de sloop kan. Dan zoek ik even een kachelpaneeltje op. Weet ik gelijk of die weerstand kapot is of niet.
tja...
Die weerstand kun je gewoon kopen voor een kwartje (ntc weerstandje) en hij doet het weer.
Deze zit er alleen maar in om oververhitting te voorkomen (bijv.bij vastzittende ventilator). Als dat ding dus niet werkt, dan zit je ventilator vol bladeren of het lager zit vast. (hij brand dus niet zomaar door)
Die spiraal (shuntwerstand) gaat dus nooit kaput en hoef je niet te vervangen.
Als sommige standen het niet doen, dan is de selector defect. Open maken, seals verwijderen en kijken of je onderbroken banen kunt restaureren, zo niet, niet naar de sloop dus! Maar gewoon poeplap trekken en monteren.
Vergeet dus vooral niet te controleren of dat de ventilator soepel draait, anders kun je weer opnieuw beginnen.
Citaat van: Remko de W. op 4 maart 2005, 09:18:35
die mensen moeten ook eten... :) :)
Precies! incl. ontbijt, lunch en diner (2 personen) en een afzakker in de kroeg.
Net weer 5kg lasdraad gekocht... moet ook betaald worden. En mijn paard die ik van Remco gekregen heb. Hij lacht nog steeds! :D :)
Ik denk dat ik 'm maar naar jou noem ;D
Citaat van: wess op 24 februari 2005, 23:46:09
nee, rooster tussen je motorkap en raam verwijderen. Daar zit de vetilatiebuis. Die sloop je eruit. Maak de buis? open en voila. Daar zit een spiraalvormig ding met een weerstand. En die moet je bestellen bij de renault dealer.
succes? :D
kosten +/-? 47,= euro
De veroorzaker van mijn probleem! Bedankt Wess!
Aangezien ik moet werken morgen, zal mijn vader even langs de Renault dealer gaan en zo'n "spiraalvormig ding met een weerstand" bestellen. Dan is het alleen nog een kwestie van de boel weer terugzetten en vastschroeven. Was een aardig karwei anders. :P
En NIET vergeten of je kachelmotor soepel draait anders ben je in 'no time' weer wat arbeidsuren en 47 Euri's armer.
Want dat is vaak de oorzaak dat de boel doorbrandt. Haal anders de motor even uitelkaar en smeer de lagers.
blij dat het gevonden is :D hebbie wat te doen het weekend ;D
Vanmorgen is mijn vader bij de Renault dealer geweest met "het spiraalvormig ding met weerstand". ;) Toen werd er verteld dat je niet per s? een nieuwe hoeft aan te schaffen. Je kunt gewoon een ijzerdraadje vanaf de linkerkant van de weerstand naar de rechterkant van de weerstand aanbrengen, en dan functioneert hij ook weer zoals het moet. Dus als je je de 47 euro wilt besparen... :)
Maar goed, dit hebben wij dus ook gedaan. Maar nu werkt het spul nog niet. Ohw ja, de aanjager zelf hebben we getest op 12V en die doet het geweldig. Morgen gaan we de weerstand eens doormeten die in het kachelpaneel zit, en eventueel een nieuwe weerstand aanbrengen of het hele kachelpaneel vervangen. Ik ben benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte! :D
Dat ijzerdraadje verhaal zou ik maar gauw vergeten.
Die weerstand (ntc-weerstand) is er om te voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt (bijv. als je motor vastzit) Omdat alles kunststof is kan de shuntweerstand (dat spiraalvormige ding) zo heet worden, dat het plastic kan gaan smelten of branden. Bij elke hobby-electro- winkel kun je die ntc kopen (uitknippen - uiteinden laten zitten zodat je de nieuwe weer makkelijk kunt aansolderen - meenemen naar de winkel). Dat je kachel op 12 volt goed loopt zegt niet alles. Je moet hem met de hand lekker soepel kunnen draaien. Doe hem, als je de boel toch uit elkaar hebt liggen, meteen smeren.
Hmm, okee. Misschien is het dan inderdaad verstandig om er een nieuwe weerstand tussen te solderen... :-\
Maar goed. Wij hebben nu dus een ijzerdraadje er aan gesoldeerd, maar nu werkt de ventilatie nog niet. De electronicazaak bij ons in het dorp heeft ook even de weerstand van het kachelpaneel doorgemeten, maar die leek wel goed. Wat mij trouwens ook nog opvalt aan het kachelpaneel is dat de verlichting erin niet zo goed meer werkt.
Het lijkt wel dat het paneel niet genoeg stroom krijgt? ???
Kijk,
Ik gebruik mijn kachel bijna nooit. Da's logisch
Als je je kachel vaak gebruikt, wat weer overdreven is, dan gaat je bediening slijten en dus ook op den duur kapot.
Zo herken je de kouwkleumen en bikkels onder ons (bij de bikkels gaat vaak de motorvastzitten -incluis weerstand kapot-)Dat je lampjes net zo fel branden hoeft niet perse met je kachel te maken te hebben, tenzij je je radio verkeerd hebt aangesloten ( de mijne gaat op mute als ik de dashboard verlichting regel - foutje van Grundig dus- Maar je kunt ook een massa probleem hebben. Of een combinatie. Hoe dan ook: Meten is zweten.
Check je zekeringen, en begin te meten vanaf de regelaar tot aan de motor.
Je hebt de motor getest, weerstand vervangen etc...
Maar voordat je iets vervangt, doe de voltmeter even zijn werk doen, dat sluit al veel uit.
Ik denk nog steeds dat je bediening kapot is Zie eerder in deze topic om dat op te lossen.
Ik ga nu een borrel nemen om 48 uur lassen op een swift te verwerken.
Citaat van: Remko de W. op 10 maart 2005, 19:54:09
hebben ze je daar zeker ook wijsgemaakt dat je de zekeringen
kunt vervangen voor van die kleine spijkertjes.... :) :) :)
want dan doet alles het toch ook... ;) ;D
[size=08pt](voor de blondjes onder ons, dit is een grapje, dus niet doen hoor)[/size]
Nee Remko, dat nog net niet. ;D
Vanmiddag maar eens naar Oudehaske voor een paneeltje...
Bij de sloop in Oudehaske hadden ze nog wel een paneeltje. Deze mocht ik eerst proberen, voordat ik hem zou kopen. Dus ik plug het andere paneeltje in mijn auto en...........hij doet het ook niet! >:(
Ik bel vanavond nog wel even met een collega, of hij even alles voor mij wil doormeten. Er zal dan vast wel ergens een breuk of iets dergelijks in de kabel zitten... Misschien dat de aanjager niet genoeg massa krijgt?
Heb jij dan nog een kachelmotor dan? :o
Een open haard is toch practischer, die doen het altijd. :)
Dat merkte ik vandaag met het aflassen van de swift: Sjonge wat een warmte, vooral de passagiesstoel deed het geweldig. :D :) :) :)
Jammer dat ik nu de boer op moet voor een nieuwe stoel... :'(
ps: Is die steker al gecontroleerd (ivm doorgebrande contacten)?
Maandagavond zal de boel worden doorgemeten. Op dit forum zijn een aantal electrische schema's aanwezig, waaronder ook deze:
(http://members.home.nl/henry.bakker/aanjager.JPG)
Wie kan mij vertellen waar de rood omcirkelde hoofdzekering van de aanjager zich bevindt in de auto?
Weet niemand waar deze hoofdzekering zit? :-\
Zit deze niet gewoon bij de rest van de zekeringen links onder het stuur?
Die zekering zit in het motor compartiment, rechtstreeks aan je accu.
Die is nl van het aanjagercontrole relais
Je moet er 3 hebben nl: 20 A (F27), 7,5 A (F4 - verlichting) en 15A (F10) (inde zekeringenkast)
Wat dat schema betreft, die is niet goed.
Er zijn verschillende schema's omdat er meerdere aanpassingen zijn geweest.
Ik kan hem wel naar je mailen
Maar moet je wel het type megane aangeven (DAOG, DA0F of zoiets)
Citaat van: Tony op 13 maart 2005, 17:25:05
Die zekering zit in het motor compartiment, rechtstreeks aan je accu.
Die is nl van het aanjagercontrole relais
Je moet er 3 hebben nl: 20 A (F27), 7,5 A (F4 - verlichting) en 15A (F10) (inde zekeringenkast)
Wat dat schema betreft, die is niet goed.
Er zijn verschillende schema's omdat er meerdere aanpassingen zijn geweest.
Ik kan hem wel naar je mailen
Maar moet je wel het type megane aangeven (DAOG, DA0F of zoiets)
Graag Tony! :D
Waar vind ik het type? Je hebt niet genoeg informatie aan Renault Megane Coupe 1.6e 1996 ph1?
Het typenummer is DA0F.
Kijk, da's nou handig!
Het type staat overigens ook op je kentekenbewijs deel I (chassisnummer).
Je kunt tevens die 40A zekering dan NIET vinden en het zoeken staken, want die heeft ie niet.
Tenzij je optionele airco aan boord hebt (wat ik niet vermoed).
- Het trouwens wel lastig dat je hier niet even gauw een jpegje op het forum kunt zetten -
Ik stuur hem wel op.
Ah mooi! Nee, ik heb inderdaad geen airco...
Maar volgens mij heb je het verkeerde schema gestuurd Tony! Er staat niks over de aanjager en dergelijke in...
Dat zal niet... :o
Nu de goede dan :D
Ah, dankje Tony! :D
Nou, laat het meten maar beginnen! Vanavond om 7 uur komt een kameraad langs (werkt bij Mercedes). Die zal de boel even doormeten. Ik zal vanavond de resultaten posten! ;D
We hadden het toch ook over een Megane? :-)
Gisteren zijn we weer aan de gang geweest met de auto. Maar het werkt nog niet. Nu heb ik voor vrijdag een afspraak gemaakt bij de Renault dealer. Kunnen ze gelijk mijn achterruitverwarming nakijken... :P
Wat hebben we allemaal gecheckt:
- Kachelpaneel
- Kachelweerstand
- Alle zekeringen
- Aanjager zelf
- Bedrading aanjager
Zelf denk ik dat het in het eerste gedeelte zit, de kabel vanaf het kachelpaneel naar de kachelweerstand. Maar goed, vrijdag gaat hij naar Renault in Steenwijk. We zullen dan wel zien wat eruit rolt. Ikzelf ben wel benieuwd naar de oorzaak van het probleem!
Ik weet niet wat je gemeten hebt, maar hier de waarden die je moet uitlezen (aan de hand van het schema dat je hebt).
Stap 1
Weerstandunit loskoppelen.
Controleer de spanning bij de verschillende ventilatorstanden (controlepaneel, asssoiresstand inschakelen):
1 => 12 volt op C1
2=> 12 volt op C4
3 => 12 volt op A1 en A2
4 => 12 volt op C3 en A3
Als een van deze spannngen niet goed is, moet het controlepaneel vervangen worden.
stap 2
Koppel de weerstandunit los en meet met een Ohmmeter de volgende waarden:
in uit
A3 2 weerstand = o ohm
C3 2 weerstand = oneindig
C1 2 weerstand = oneindig
C4 2 weerstand = oneindig
A2 2 weerstand = oneindig
A1 2 weerstand = oneindig
B4 1 weerstand = o ohm
B3 1 weerstand = o ohm
Waarden fout = weerstandunit vervangen.
Stap 3
Koppel de uitgangstekker los van de weerstandunit.
Meet de volgende waarden tussen connector en voeding:
2 12 volt
1 Massa
Juiste waarde: Kachelmotor defect.
Nou, vanmorgen ben ik met de auto bij Renault geweest. Na wat onderzoekjes werd mij verteld dat hoogstwaarschijnlijk een relais op de ECU kapot is. Dat mijn achterruitverwarming het niet doet, zou ook komen door iets wat met de ECU te maken heeft.
Aangezien een ECU niet echt een goedkope oplossing is :-\, is er besloten om een bypass te maken vanaf het kachelpaneel naar het aanjagergedeelte.
De achterruitverwarming is ook wel om te leiden, maar dan moet er nog een relais tussen. Maar goed, dat kan nog wel. Het mooie weer komt er weer aan, en ik ben allang blij dat de ventilator het weer doet! :D
Nou, ik denk toch dat dat niet klopt.
Alleen de types JA0x zijn ook aangesloten op de ECU (injectie computer) maar vanwege de airco.
In je recycle-aanjagercircuit zit ook een relais. Als die niet werkt, dan doet de rest het ook niet.
Bel is naar die garage en vraag maar eens waar dat relais dan wel niet zit (ik denk toch niet in de ECU) Misschien heb jij een afwijkend model. Maar als er al een relais niet goed werkt, dan is dat een relais dat wordt aangestuurd door de compartiment computer (dat is iets anders dan de ECU) want die zit achter je zekeringenkast incl relais. Maar dan meet je dus niets meer op je zekeringen.
Vanmiddag even de weerstand vervangen, was een fluitje van een cent, mede door de info hier op het forum.
Je hebt verschillende weerstanden de mijn kostte ? 30.50 incl. BTW. Het verschil zit hem in het feit of je wel of geen airco hebt en ook of je wel of geen pollenfilter hebt.
Ik heb wel een pollenfilter maar geen airco. Scheelt toch ruim ? 20 met gasten die airco of geen pollenfilter hebben.
Ik zou zeggen let er op dat ze de goede meegeven. Tenzij je geld zat hebt dan hoeft het natuurlijk niet ;D
Tja zo gaat dat, Ik moet dat pollenfilter ook nog steeds ontdekken.
Effe uit het oude forum geknipt:
"De kachel weerstand, heb ik laatst ook gerepareerd, kosten 1 euro 50. Thermische zekering kun je zo bij een electro onderdelen speciaalzaak kopen. Je moet de thermische zekering wel weer klemmen, solderen kan niet ivm bedrijfstemperatuur en smeltpunt van soldeer tin.
Bij mij deed de kachel het eerst ook niet, maar kwam er toen achter dat in de zekeringkast een verbinding losgesmolten was, even kast demonteren en weer vast zetten en alles werket weer ca 1uurtje werk kosten 0 euro kachel weerstand 1euro50.Dit euvel met de zekeringkast schijnt een bekend probleem te zijn bij de eerste serie van de coupe '96.
Suc6
Groeten Floris