Hallo,
Ik vind dat mijn megane wat hoog verbruikt dan dat ik hem kocht bij 100duizend KM. wat nu 169duizend op de
teller staat. Ik neem aan dat de verstuivers vervangen moeten worden? Weet iemand hoeveel het kost zn gehele set.
Alvast bedank
Ik zou dat niet zomaar aannemen dat het daaraan licht.
Ik zou dan eerst een verstuiverlektest doen of er wel 1 defect is.
Een set van 4 verstuivers kost iets van 1000euro ex montage.
Citaat van: matthew op 23 november 2009, 22:16:35
Ik zou dat niet zomaar aannemen dat het daaraan licht.
Ik zou dan eerst een verstuiverlektest doen of er wel 1 defect is.
Een set van 4 verstuivers kost iets van 1000euro ex montage.
O harstikke bedankt Matthew, wat een dikke prijs kaart zeg allemachtig!
Nou laat ik eerst maar inderdaad testen.
Maar ik heb begrepen na vele kms willen die verstuivers goed uitzetten en dus meer verbruiken?
nee nog niet van gehoord.
Is idd veel geld,daarom eerst laten testen.
Verbruik heeft meerdere factoren te maken.
Staat van de band en de spanning,weersomstandigheden,luchtfilter en brandstoffilter staat.
Waar je tankd(witte pomp is verbruik hoger).
Eventueel ergens een lekkage.
Daar zou je dus ook nog op kunnen controleren.
Hoeveel verbruikt hij meer dan. Ik wil dan wel graag cijfers zien. Dus het verbruik eerst en nu.
Let wel op dat in deze tijd het verbruik ook omhoog gaat. Ik rij met een 1.5 DCi en normaal ligt het verbruik rond de 5.2l/100km en nu verbruik ik 5.8l/100km. Ik tank altijd BP ultimate diesel.
En het is wat Matthew zegt er kunnen ook andere oorzaken aanwezig zijn. Nooit zomaar kwakkeloos ergens aan gaan denken. Er zal toch met de auto aan de testkast gehangen worden en uit laten lezen en/of staten en parameters controleren.
Gr. Jeroen
Um laat me even denken, bij het gemiddelde verbruik ligt het nu op 6.0/100km<>6.7l/100km
Het heeft inderdaad ook met deze tijd te maken, maar alsnog vind ik het aan de hoge kant.
Want eerst lag de verbruik netjes bij 4.8l/100km tot 5.0/100km. Ik ga morgen de luchtfilter even open gooien en kijken hoe die in staat is.
ik zou dan eventueel controleren op lekkage van brandstof via retour
Citaat van: matthew op 24 november 2009, 22:53:44
ik zou dan eventueel controleren op lekkage van brandstof via retour
Als er lekkage zou zijn, zal er wel ieder keer een plas onder de auto staan toch?
bij mijn 1.9dci is het verbruik al sinds het begin rond de 6.2-6.8
Wel merk ik dat nu ik winterbanden heb gemonteerd het verbruik wat omhoog is gegaan, meer rond de 7.2 ofzo.
Maar dat 4.8-5.0, das me nog nooit gelukt...
Citaat van: Zakaria op 25 november 2009, 01:49:45
Citaat van: matthew op 24 november 2009, 22:53:44
ik zou dan eventueel controleren op lekkage van brandstof via retour
Als er lekkage zou zijn, zal er wel ieder keer een plas onder de auto staan toch?
Nee in dit geval niet. Hiermee wordt bedoelt de inwendige lekkage in de verstuiver. Hierdoor gaat er inwendig meer dieselbrandstof terug naar de retour ipv naar de verbrandingsruimte. Dit houd in dat er een slechtere verbranding ontstaat met alle gevolgen van dien, zoals vermogensverlies meer verbruik slecht lopen enz. Dit kun je alleen laten testen bij een garagebedrijf die er verstand van hebben.
Hopelijk snap je het nu een beetje.
Een verbruik van 4.8 - 5.0l/100km vind ik ook wel erg laag voor een 1.9 DCi. Deze waarde's haalde ik met mijn vorige auto een 1.5 DCi 80pk. Maar zoals ik al eerder schrijf haal ik dat nu met mijn huidige auto 1.5 DCi 105pk bij lange na niet. En ik ben een zuinigheidsrijder.
Is je luchtmassa meter nog in orde. Als deze verkeerde waarde's gaat doorgeven dan kan ook het verbruik omhoog gaan. Ik zou toch maar eens langs de garage rijden om de auto eens aan de testkast te doen.
Gr. Jeroen
Citaat van: rened op 25 november 2009, 08:46:27
bij mijn 1.9dci is het verbruik al sinds het begin rond de 6.2-6.8
Wel merk ik dat nu ik winterbanden heb gemonteerd het verbruik wat omhoog is gegaan, meer rond de 7.2 ofzo.
Maar dat 4.8-5.0, das me nog nooit gelukt...
Mijn Megane heeft ongeveer hetzelfde verbruik. Ik heb de auto nu een jaartje en dacht dat dit normaal was voor de 1.9dci. (km-stand inmiddels 175k)
Hij heeft onlangs een grote beurt gehad bij een Renault specialist in Arnhem waar geen bijzonderheden uit kwam. (Geen storingscodes).
Is het slim om de verstuivers te laten checken en zo ja, heeft iemand een tip voor een goed bedrijf in de buurt van Arnhem?
edit: hij loopt redelijk normaal, maar ik vind hm niet echt een keien-trekker...
ik was toch wat aan de negatieve kant, tis nou 6.8 met winterbanden.
maar voor die keientrekker istie wat te zwaar helaas.
En renault heeft een veel vloeiender koppelverloop, dat rouwe van een vw rijd ook wel fijn
Mijn 1.5 DCI verbruikt zomers volgens de bc gem. 4,3L/100km
Nu in de winter is dat opgelopen tot 5,0L/100km.
Het betreft wel een 80PK versie die getuned is naar 106PK.
Dat zijn leuke verbruikscijfers...
Alleen als je een VAG Tdi gewend bent, valt een 1.5 dci wel een beetje tegen qua koppel/vermogen. (90pk tdi vs 100pk 1.5dci)
Heeft iemand ervaring met het EcoPerformance tuning van www.ziptuning.nl/
Daarbij chippen ze de auto, waarbij je hetzelfde vermogen houdt, maar een stuk zuiniger gaat rijden.
volgens mij als je je auto laat chippen wordt deze bij normaal gebruik zuiniger dan voorheen.
Dat is dus niet alleen bij hun.
Alleen als je je gas wat meer in gaat trappen dan gaat hij meer verbruiken als voor de chip.
Mijn grand tour rijdt eigenlijk altijd rond de 2000 á 2200 toeren.
alleen bij het optrekken komt ie daar boven.
Op de snelweg 100km/u en op cc zit ie op 1900 toeren!!
Bij ecoperformance chippen blijft je vermogen gelijk, in tegenstelling tot 'normaal' chippen. Ik hoef geen 150+ pk in mn Megane. Het huidige vermogen is voldoende en dan gaan mn koppeling, bak en turbo wat langer mee.
Ik doe ongeveer 800km met een tank, dus dat is ongeveer 1 op 16.
De cc staat meestal rond de 135, maar echt trappen met de auto doen we niet.
Uhm vermogen is meestal niet het probleem voor de bak,is meestal het hogere koppel dat problemen geeft,en dat word meestal juist verhoogd bij eco chippen....
http://www.ziptuning.nl/pdf/autoweek-downtunen.PDF (http://www.ziptuning.nl/pdf/autoweek-downtunen.PDF)
Volgens mij passen ze het maximale koppel niet aan, maar verhogen ze het koppel onder naar (max) het standaard maximaal koppel.
De bak zal het wel iets zwaarder krijgen in de praktijk denk ik.
9 van de 10 keer word juist het koppel veel hoger bij chippen...
Volgens mij is het een combinatie van beiden.
Meer koppel bij lagere of dezelfde toeren en/of over een groter bereik.
Vaak in combinatie met meer kW vermogen.
Wat stefan zegd klopt wel,
koppel wordt hoger en ook over een groter toeren gebied,dus auto trekt dan veel beter.
En pk's is leuk maar zegd niet zoveel dan.
Maar het gaat bij chippen toch ook vooral om dat de auto beter trekt,dat is toch wat we willen bereiken.
Overgings bied ziptuning wel een mooie garantie 50000km.En voor obd na bv een herprogrammering bij de dealer de software van hun er weerkosteloos op in de eerste 5jaar.
Verbruik van rond de 6/100 ? haha wees blij man, mijne binnenstad 8,2/100 , binnekort toch maar ff na laten kijken