Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: ingmar89 op 19 november 2009, 18:26:58

Titel: Vervangen distributie 2.0 f3r
Bericht door: ingmar89 op 19 november 2009, 18:26:58
Goedenavond!
Ik ben van plan om binnenkort mijn distributie te gaan vervangen, aangezien mijn auto tegen de 240.000 km aan loopt.
Ik heb wel enige ervaring met het vervangen van distributies, heb een keer eerder een 1.9 tdi gedaan.
Nu is eigenlijk de voornaamste vraag, wat voor aparte dingen heb je nodig voor deze motor?
Momentsleutel met verschillende doppen(torx en zeskant) en verschillende krikken heb ik.

Alvast bedankt !-!
Titel: Re: Vervangen distributie 2.0 f3r
Bericht door: subzero op 19 november 2009, 22:18:42
klik (http://www.renault25.cz/graphics/manuals/136/MR312MEGANE1.PDF) (hoofdstuk 11 vanaf blz 11-4) bron info (http://www.renault25.cz/manuals.php?kols=3)

Zal nog wat info mailen.
Titel: Re: Vervangen distributie 2.0 f3r
Bericht door: ingmar89 op 20 november 2009, 17:19:53
danku! Verder nog tips en truucs, ervaringen en waarop te letten?

m.v.g.
Titel: Re: Vervangen distributie 2.0 f3r
Bericht door: subzero op 21 november 2009, 21:18:33
Ik heb geen ervaring met de F3R, wel met de K4J 750.

Maar zoals altijd,alles goed af/aantekenen. (doe ik met witte nagellak  :) )

De krukasblokkeerpen kan je waarschijnlijk door iets anders vervangen. (ziet er zo uit: klik (http://www.contitech.pl/docs/Bedienung_TOOL_2.pdf) blz 4  nr 13)
Titel: Re: Vervangen distributie 2.0 f3r
Bericht door: ingmar89 op 8 december 2009, 17:11:58
Ohke, ben er nu bijna aan toe, het distributie-setje is binnen!
Even het volgende: Er wordt gesproken over het vervangen van de moer van de krukaspoelie.
Deze zit niet in de set... Is dit absoluut noodzakelijk?
En de krukaspoelie heeft gewoon een spie toch?
Verder: de riemspanningsmeter met SEER aanduiding, Waar kan ik die halen/ huren/lenen, of is er een alternatieve methode?
Titel: Re: Vervangen distributie 2.0 f3r
Bericht door: subzero op 8 december 2009, 20:56:10
Volgens mijn laatste gegevens moet de krukaspoeliebout niet vervangen worden,gewoon op 120 Nm vastzetten.

Ik geloof dat het krukastandwiel een spie heeft,maar dat kan ik bij franse merken niet met 100% bevestigen,er durven namelijk nogal eens verschillen zitten in de motoruitvoering.

Maar dat er wel of geen spie inzit is niet zo belangerijk omdat je de krukas kan blokkeren met de blokkeerpen.

En die seemmeter,tja,ik heb het nog nooit gebruikt,en aankopen voor eenmalig gebruik is waarschijnlijk wel wat duur,misschien eens bij een garagehouder informeren of je er een mag lenen.
Titel: Re: Vervangen distributie 2.0 f3r
Bericht door: maXcomX op 13 december 2009, 03:07:51
Die bout moet je wel vervangen, omdat het een rekbout is. Dat het nooit gebeurd is een tweede.
Is deze niet voorradig, dan vastzetten met locktite en ongeveer 2-3 nm meer tork.
De volgende keer moet je hem dan echt vervangen, omdat de bout zich niet goed meer kan zetten.
Als je toch bezig bent even de ophanging van de motor checken (bovenste silentblock / motorsteun) die wil nog wel eens inscheuren of de vulcanisatie laat los, en aangezien die toch los moet, meteen maar vervangen (als je verouderingsverschijnselen ziet, zoals haarscheurtjes) Als deze steun echt kapot is, dan hoor je vaak bij optrekken,of stationair lopen bij koude motor, vaak een piepend geluid terwijl de motor zelf een beetje anteld, wat lijkt ofdat deze onregelmatig loopt (oa. trillen van de pook)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev