Hey heb 1 kleine irritatie bij mijn Megane Grand tour 1,4 16V.Namelijk bij warme motor draait ie stationair tussen de 1500-2000 toeren.Bij koude motor loopt ie super,geen storingsmeldingen of lampjes die gaan branden,motor pakt goed op in alle toeren tallen.Maar stoor me er wel aan.Oh hij rijd trouwens op gas.En hij heeft het niet altijd,maar wel regelmatig genoeg om er niet helemaal blij mee te zijn.
Ik vermoed vervuiling van het gasklephuis. Of ergens valse lucht. Ik zou beginnen met schoonmaken van gasklephuis en het opnieuw laten inlezen.
Gr. Jeroen
Gasklephuis reinigen kan ik zelf denk ik wel,maar inlezen word waarschijnlijk dealerwerk??
Koop je toch gewoon je eigen 'computer'. :P ;) klik (http://cgi.ebay.co.uk/Renault-CAN-Clip-Diagnostic-Interface-Scanner-V85-Soft_W0QQitemZ260497384451QQcmdZViewItemQQptZUK_Diagnostic_Tools_Equipment?hash=item3ca6daa403)
Gister de GT na me werk bij het autobedrijf gezet voor oplossing prob.Vandaag om ff voor 5-en telefoon,hij is helemaal uitgelezen en blijkt op een tempsensor van de koelvloeistof verkeerde waarde door te geven aan het motormanagment.Schijnt dat ie 2 sensoren heeft,1 voor de temperatuurweergave op je dashboard,en 1 die dus temperatuur doorgeeft aan het motormanagment,deze geeft dus de waarde door van -40 graden,hierdoor zou er gas worden bijgegeven. Morgen komt er een nieuwe in en zou het probleem opgelost zijn.
Ok net telefoon gehad,nou ja mijn vriendin dan ik zit ziek thuis:s,nieuwe sensor geplaatst maar nog steeds de zelfde fout melding.Volgende week vrijdag gaat ie dus naar de dealer,hopen dat ie er wel uit komen.
Hebben wij ook een keer meegemaakt. Ligt aan de stekker van de RE. Je kan proberen om alle 3 de stekkers van de RE los te nemen in goed in te spuiten met carbuateur cleaner daarna goed droog spuiten met lucht. Je zal zien dat er witte isolatiesmurie uit komtzetten. Deze smurrie zorgt voor problemen in de stekker waardoor je dus foute waarde's kan krijgen. Als dat niet helpt dan wordt het de kabelboom vervangen van de motor. Dit was uiteindelijk bij ons de oplossing.
Gr. Jeroen
Laat ze het wel oplossen,heb nog garantie;) Btw Re staat voor regel eenheid???
Ja, of REKENEENHEID.
Goed auto vrijdag weer weggebracht,via de handelaar is ie naar de dealert gegaan,waardes van de sensor zijn nu goed.Dealer heeft een pakking van het gasklephuis(hij had het over een smoorklephuis) vervangen daar zou ie valse lucht hebben gezogen.Verder opnieuw ingeleerd en de laatste software ingeladen.Was nog niet helemaal goed maar liep iig een stuk lager stationair,1100rpm.Ze dachten eventueel nog een lek in het inlaatspruitstuk of pakking daarvan dan.Maar goed ik begin morgen bij mijn nieuwe baas,dus maar ff opgehaald en een vervolg afspraak gemaakt.Sta ik bij het eerste de beste verkeers licht,loopt ie #%$@ 3000rpm stationair!!!!Meteen omgedraaid en terug,kan hem nu echt niet missen en kan ook niet ff snel een auto regelen(handelaar heeft geen leenauto,heb ik weer) Begin er een beetje moedeloos van te worden,dus als iemand hier nog een idee heeft hoor ik het graag.Het is iig niet elektronisch,auto is gechecked en opnieuw ingeleerd door Bogtrop(?) in Heilloo
Heb nu zoiets dat ze volgende week de uto kunnen krijgen voor een week,en dan wil ik hem goed terug hebben of me geld terug...
En hij rijdt dan wel goed of komt die ook niet boven de 3000 toeren?
Want als dat zo is dan loopt die in noodloop en is het weliets electronisch.
En ik neem aan dat dit op benzine is,of isdit alleen op gas?
Nee rijden doet ie gewoon super,voor wat je mag verwachten van een 1,4tje.En maakt niet uit op gas of benzine.Denk zelf nog steeds aan een vacuumprob,en dan meer een slangetje dan het inlaatspruitstuk.Maar goed ik heb ook geen rontgenogen,dus wacht het nog ff af.Maar in de tussentijd zijn suggesties meer dan welkom
Goed afgelopen zaterdag de auto weer eens teruggebracht naar het auto bedrijf,en gisteren weer opgehaald.En ja hoor het is weer niet opgelost:(:(:( Nadat de dealer de vorige keer een pakking heeft vervangen,gasklephuis heeft gereinigd,software heeft geupdate,en heeft geconstateerd dat er geen foutmeldingen meer waren,is nu dus het hele gasklephuis vervangen.....(logisch je begint altijd bij de duurste onderdelen??)Net ff snel naar Obdam (Renaultdealert hier) gereden en een nieuw vacuumslangetje besteld,die heb ik namelijk ff losgekoppelt en maakt qua rijden geen moer uit,geen foutmeldingen,en het euvel heeft ie nog steeds.Maar dit slangetje zit zeg maar "geklikt" tussen het gasklephuis en het zwarte kunstof gedeelte van het inlaatspruitstuk,enkel als je er naar kijkt dan is ie al los....Aan de andere kant van het slangetje,als je recht voor de auto staat links,zit een "potje" met daar ok nog 1 of 2 stekkers,en daar is ie niet vanaf te krijgen.Hoop dat dit het is,weet iemand waar dit "potje" voor dient? Betreft een 1,4 16v van 2005
Ik denk een elektrische vacuumklepje. Je moet wel eerst wat induwen op de aansluiting van het slangetje anders krijg je hem er zeker niet vanaf. Een groen of wit of zwart iets induwen beetje draaien en zachtje's lostrekken.
Van dat potje gaat ie netjes los,vind enkel dat de andere kant van het slangetje,zeg maar het gasklephuis wel errug makkelijk gaat...Voel bijna geen weerstand bij het loshalen,vind het bij vast zetten ook niet erg lekker "vast"klikken.Als de motor draait is het moelijker om hem los te krijgen,maar gaat nog steeds makkelijker dan verwacht.Maar goed kan natuurlijk ook zijn dat ik eigenlijk gewoon veeeel sterker ben dan ik zelf denk:D
Je kunt de volgende truck uithalen ofdat er een vacuum probleem is (sneltest):
Luchtfilter loshalen, motor starten, en met je hand voorzichtig de luchtinlaat smoren. Goed luisteren of dat je geen rare fluit of bromgeluiden hoort. Let dan ook meteen op je toerental, of dat die omlaag gaat. Dan weet je in eerste instantie gauw of dat daar iets mee is. Sluit je de lucht volledig af, dan moet de motor afslaan.
Wat je overigens niet geschreven hebt, is of dat het toerental ook zo hoog is als je met warme motor start.
Er zijn 4 zaken die de computer veranderd aan je stationair toerental:
- Stuurbekrachtiging (tot max 850 rpm)
- Ruitverwarming (tot max 825 rpm)
- Koelsensor (tot max 1100 rpm)
- Accuspanning (< 12.8 volt = 910 rpm)
De toerentallen die jij opgeeft zijn wisselend, wat meestal duid op een mechanisch probleem, dat kan een lek zijn, maar dat weet je met de sneltest. het kan ook zijn dat de gaskleppositie potmeter of stappenmotor niet goed functioneert. Ofwel de gasklep blijft hangen. Aangezien je op gas rijdt heeft de dealer wel een punt, om eerst een de hele inlaatlijn te checken. Lekke slangen en pakkingen komen vaak voor bij gasinstallaties, zeker als je een keer een backfire hebt gehad.
Je hoeft overigens niet elk slangetje los te peuteren, eraan voelen, trekken en goed op de reacties van de motor letten is voldoende.
Doe dit ook met de aansluitingen en niet alleen de stekers maar ook daar waar draden een sensor of onderdeel ingaan.
En dan nog wat over de diagnose computer: dat is geen wonder ding en laat zeker niet alle fouten zien zoals verbroken of slechte contacten of een niet goed functionerend mechanisch onderdeel. En dat is logisch, gezien de beperkte hoeveelheid sensoren, die er hoofdzakelijk voor bedoeld zijn dat de motor adequaat loopt maar meestal vanwege milieu-technische zaken.
Morgen gaat ie naar een gasspecialist hier in de buurt,schijnt veel verstand van Tenaults op gas te hebben.Dus dat wacht ik maar weer ff af,deze is ons btw aangeprezen door meschoonvader,die had met zijn oude megane ook hoop probs met dealer.En wat de dealer niet voor elkaar kreeg,kreeg hij wel voor elkaar.Houd jullie op de hoogte
p.s. ben gister wel ff onder de motorkap aan het zoeken geweest,maar wel errug krapjes daar en dan heb ik nog maar een 1,4,,,,,
Oh bij starten,warm of koud draait ie mooi gelijk,zodra je gereden hebt,100meter of 100kilometer dat maakt niet uit,dan begint ie te schommelen
Zo vanochtend de auto weer opgehaald bij de gasspecialist......Vrijdag gaat de auto naar Renaultdealer Obdam in Zwaag(bij mij het dichste in de buurt) om opnieuw ingeleerd te worden.Heeft bij de gasspecialist aan de testkast gehangen;auto zat ramvol met foutmeldingen!!!Verder is het gasklephuis dat ter vervanging is geplaats niet een rgereviseerd exemplaar(wat wél gemeld is door het garagebedrijf waar ik hem vandaan gehaald heb)zat het gasklephuis los(!),is het inlaatspruitstuk dus ook niet verwijderd geweest,zaten er nergens nieuwe pakkingen tussen,en de pakkingen die er zaten zaten niet goed gemonteerd.Mijn vertrouwen in dit garage bedrijf is dus totaal verdwenen,of is dit raar??Gasspecialist heeft pakkingen goed gemonteerd,verder inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage en alles goed schoongemaakt en gemonteerd,auto heeft nu nog steeds het schommelende toerental maar dat zou moeten worden opgelost door de gasklep opnieuw in te leren.Gasklephuis zou een stationairstand op de kast moeten hebben van ergens tussen de 0-2% en staat nu op 11,4%.Het verbruik is nu wel gezakt van 9,3l/100km naar 7,9km/100km,en op lagere toeren is meer kracht.Ben nu via internet aan het proberen te achterhalen wat er nog meer niet klopt aan de verhalen van het autobedrijf.Oh ja de gasspecialist durfde het niet met 100% zekerheid te zeggen maar hij dacht zelf dat het gasklephuis eigenlijk voor een 1.6 was,maar dacht dat die misschien wel uitwisselbaar was met die van een 1,4.Maar dat word dus een vraag voor de dealer.Hoop dat ik een paar antwoorden kan krijgen via de mensen die ik aangeschreven heb,en als mijn vermoedens kloppen dan ga ik een héél gezellig gesprek aan met het garage bedrijf...
btw iemand bekend met een Renaultspecialist op Texel,buiten garage Dros dan (die heb ik al gemaild ivm Gasklephuis)
P.s bij het autobedrijf stond ook een rmc 1.6 ph1 een blauwe,die is verkocht,als iemand hier die heeft gekocht wens ik hem/haar erg veel sterkte met de aftersales....
Zooo! Da's makkelijk geld verdienen. Nou, op Texel moet je dus niet zijn voor reparaties?
Ho ho,geen kwaad woord over de dealer in Texel,daar heb ik iig geen ervaring mee,maar het gasklephuis zou van een Renaultspecialist komen van Texel.Nou is Texel niet zo heel groot,dus heb ik de dealer ff aan geschreven of zij toevallig een gasklephuis hebben verstuurd naar het autobedrijf waar ik mijn gt gekocht heb.Je moet dus NIET bij Rozeveen auto's in Stompetoren zijn.....daar heb ik dus de GT vandaan
Ah zo,
Maar toch raar dat er geen pakkingen te vinden waren, die waren er allemaal uitgeblazen dan?
Ik heb dat wel vaak meegemaakt, maar die wagens hadden allemaal een beetje teveel backfires gehad.
Bij een Alpha was zelfs alles, inclusief het hele spruitstuk, op een paar onderdeeltjes na, foetsie...je maakt soms wat mee.
Maar goed, heel veel succes en hopelijk komt het in orde.
Groetjes, Tony.
Er zaten geen NIEUWE pakkingen tussen,wel goed lezen he;).Maar goed vandaag naar de dealer geweest omopnieuw in te leren,en wat denk je?Mooi niet te doen dus.....Aan de kast gehangen maar mooi geen resultaat:(:( De dealer denkt dat het gasklephuis niet goed is,en wil die dus vervangen,maar ze zeggen er meteen bij dat ze ook niet zeker weten of dat het euvel oplost.... Ze denken ook nog steeds aan een vacuümprobleem.Tot nu toe nog geen steek verder,begin er erg moedeloos van te worden zoals jullie dat wel begrijpen.Nou ja maandag gaat ie tot en met woensdag eerst naar het schade bedrijf om de braakschade te laten herstellen,en dan mag ie 28 december naar de dealer.In de tussentijd ga ik ook verder op zoek naar eventuele oorzaken,maar bij gebrek aan garage is het bij deze temperaturen niet echt fijn klooien:( Heb ik nog een vraag;weet iemand welk type gasklephuis op mijn auto hoort?
Ze hebben namelijk wel gekeken wat er nu op zit,en daar hebben ze er 1 van op voorraad,maar ik heb niet gehoord of dat ook daadwerkelijk het type is wat er op hoort te zitten.....
Volgens mij hoort op jouw auto: Megane Grandtour 1.4 16v K4J 730/740 dit (http://www.teiledirekt.de/product_info.php/products_id/1473779/refID/2) gasklephuis. (Nr 8200123061)
ok hier heb ik wat aan dank u :D
Tja, leesfoutje, sorry.
Dan blijft een vraag over: Waarom zit er een afwijkend gasklephuis op en waarom de dealer dit niet ziet/weet?
Ik vindt het toch een beetje vreemde geschiedenis. Als de auto altijd bij Renault in onderhoud geweest is -daar ga ik maar gemakshalve vanuit-, dan bestaat er ook nog een onderhoudshistorie. Hieruit kun je terug lezen welke onderdelen ooit vervangen zijn, wat de problemen waren en in het gunstige geval, de gasboer die het onderhoud aan de gasinstallatie heeft uitgevoerd.
Bij Renault -en ook andere merken-wordt dat goed bijgehouden en ik heb daar vaak veel aan gehad om onverklaarbare storingen op te sporen.
hwt is niet zeker of er een afwijkend gasklephuis op zit,het gasklephuis dat vervangen is was iig wel van het goede type.Verder onderhouds historie????Ik heb iig de eerste dealer kunnen achterhalen,en daar heb ik heel netjes een uitdraai van alle beurten van gehad,verder heb ik Renault Nederland gemaild,en daar heb ik nog helemaal niks van gehoord.... Nou gaat ie dus de 28ste naar de dealer en dan komt er een nieuw gasklephuis op.Kijken of die wel in te leren is en of dat werkt,werkt dat niet dan mogen ze van mij de huidige weer terugzetten,en dan mogen ze van mij eens gan kijken naar de dynamo....(heb ik namelijk ook op inet gevonden,bij een megane 1.4 16v met exact dezelfde storing)
Hallo,
De onderhoudshistorie houdt de dealer bij, hier staan idd ook de beurten en werkzaamheden op.
Laatst had ik van de dealer uit Den Bosch een Chrysler Neon met een onverklaarbaar versnellingsbak probleem. Hij schakelde niet verder dan z'n 2 (automaat). De computer gaf aan, dat het solenoid block defect was. Wat na controle en vervanging voor een andere niet bleek. Als de dealer er teveel tijd in moet steken en de kant teveel geld kwijtraakt, omdat de dealer het niet kan oplossen, dan wordt de auto of in de handel gegooid, of door een externe bekeken, en die werken vaak voor zichzelf.
Bij de laatste beurt had men wel het versnellingsbakfilter vervangen (bij een andere dealer in Utrecht) hierna was het probleem kennelijk ontstaan, en dan ga je nadenken:
Wat komt er bij zo'n beurt kijken?
En dan moet je je ook verplaatsen in een garagebedrijf. Die zetten hun dure 1e monteurs -tenzij er niets te doen is- liever niet op een servicebeurt klusje, dat wordt vaak gedaan door leerling of 2e monteurs. En dan spreekt sleutelervaring.
Het euvel hier was, dat de steker vd. computer los moest, om bij dit filter te komen. En die zit op een "K" plek, waardoor je makkelijk een van de vele pinnetjes beschadigt als deze steker weer teruggeplaatst moet worden.
En dat bleek, na inspectie van de steker met een loep, dan ook het geval te zijn, een daarvan was verbogen en maakte geen contact meer, probleem opgelost.
Zo simpel kan het zijn, en dat ook een dealer er ook niet uitkomt.
Uiteindelijk hangt de diagnose af van de monteur en niet van de computer.
Er wordt ook vaak te makkelijk afgegaan op de computer, maar die weet ook niet alles, maar goed dat is mijn ervaring na 35 jaar.
Maar ik ben benieuwd naar wat jouw probleem uiteindelijk is en dat het goed opgelost wordt. Maar dat de dynamo dit kan veroorzaken is "betrekkelijk" nieuw voor mij, tenzij die ontiegelijke storingspieken veroorzaakt waardoor het motormanagement in de war raakt, zou kunnen, maar dat zou tijdens de diagnose al te zien moeten zijn.
Groetjes, Tony.
Nou auto vanochtend naar de dealer gebracht,en om een uur of 10 het telefoontje waar ik op wachtte: "hij loopt weer als een zonnetje,we hebben het gasklephuis vervangen,en alles opnieuw ingeleerd" Mooi lekker dus morgenochtend de Kangoo inruilen voor een als nieuw rijdende Megane:D:D:D:D
Maar dan om een uur of 3 s'middags telefoon,weer de dealer:"uhm we hebben hem net weer gestart,en hoe zal ik het zeggen.......hij heeft het weer... (dan word je wel een beetje moedeloos:(:(:() Maar goed ze hadden ook contact gehad met Renault Nederland,en wat bleek als je de (d+) stekker van de dynamo af haalde dan liep ie gewoon goed...Dus mag morgen weer met de Kangoo naar me werk,en dan word de dynamo vervangen,best leuk al die computerzooi in de auto,maar kan je ook helemaal gek maken..
Dus nu maar duimen dat het met de nieuwe dynamo allemaal opgelost is (scheen wel vaker voor te komen btw..)
Zo net de auto weer opgehaald bij de dealer,en ja hij rijd weer zoals het hoort !-! !-! Ben weer helemaal blij,en nu maar hopen dat meer storingen er voorlopig niet meer inzitten en dat we eindelijk met volle teugen kunnen gaan genieten van de GT Y Y Y
Grand tour,daar staat ook de afkorting voor normaal....
Hallo,
Maar wat hebben ze bij de dealer gezegd wat het was?
De Dynamo dus,die is nu vervangen,en tot zaterdag reed ie ook weer normaal,toen stierf er een bobine,dus ik stond vanochtend weer bij de dealert,maar ook dat is opgelost.Dus hoop dat ie nu storingsvrij blijft.Verder denk ik dat ik toch maar eens ga kijken voor een andere dealer hier in de omgeving,deze heeft de storing nu wel opgelost,maar zijn wat dingen die me tegenstaan:ze hebben de kentekenplaathouder vervangen door die van hun,zonder te overleggen(misschien ben ik een zeikerd)Daarnaast hebben ze vandaag een stadslicht vervangen,ook weer ongevraagd terwijl ik toch echt aanwezig was want moest wachten tot ze de bobine vervangen hadden,en last but not least:'we hebben ook u ruitensproeiervloeistof aan gevuld want die was bijna leeg" "nou dat lijkt me erg stug want die heb ik zaterdag nog helemaal gevuld" "eh oh maar we rekenen ook niks hoor,hoefde toch maar een klein beetje bij........." Daar hou ik niet zo van,gewoon eerlijk zijn en geen slaatje er proberen uit te slaan,ben geen onwetend moedertje heb vaak genoeg gesleuteld,dus denk dat ik een plaats verder ga kijken.
Hm, tja, ik snap dat niet hoor. Als je aan de diagnose ligt, dan is een defecte dynamo toch zo te zien?
Maar goed, wat was er aan de dynamo defect, sluiting, regelaar defect, piek storingen?
Ja, die goedbedoelde services zijn mij bekend.
Maar als het gratis uitgevoerd wordt, dan is dat wel tof, en wat minder als je ervoor moet betalen.
Veel monteurs kijken wel wat verder dan hun neus lang is, en doen die kleine dingetjes gewoon tussendoor.
Althans dat was bij ons wel de gewoonte. Lampjes zat en ruitenvloeistof ook... en de meeste klanten waarderen dat erg, zeker als het koud is en toch graag weer zo snel mogelijk veilig op de plaats van bestemming willen aankomen.
Op zich waardeer ik service ook zeker,maar eerst zeggen dat ie bijna leeg was,en daarna zeggen dat er maar een klein beetje bij moest?Dat iis geen service dan probeer je geld te maken...Jammer genoeg lijkt de auto wéér een beetje in te houden,loopt wel mooi stationair,maar begon net wel weer licht te bokken.Misschien dat er weer een bobine aan het kapot gaan is??
Oh btw wat betreft de dynamo,schijnt een bekend probleem te zijn,Renault Nederland is er van op de hoogte...En kreeg ook geen acculampje die ging branden ofzo,verder weet ik het ook niet
Hm, dan moet ik weer eens de service bulletins gaan lezen. >:(
Nou, ik zou niet meteen aan de bobines denken, die zijn meestal of kapot of heel.
Als de spanning een tijdje van de computer is afgeweest en ze hebben bij de dealer deze ook gereset, dan kan het zijn dat de computer opnieuw moet inleren. Ik zou me nog even geen zorgen maken.
Even in de gaten houden idd.
Echter zijn /wordt er nu pas in opdracht van Renault overal de bobine's van de 2.0 ingezet,Dus zolang je bobine's nog niet vervangen zijn door die van 2.0 kun je altijd nog verwachten dat de anderen ook kapot gaan.
Over je voorvalletje bij de garage dat valt onder een stukje extra service en is eigenlijk elke dealer verplicht om uit te voeren,echter is het wel zo als er iets vervangen moet worden wat uiteraard geld kost zou dit eerst met de klant overlegd moeten worden.
Nou rekening binnen 104 euri,geen lampje of ruitensproeiervloeistof te vinden dus dat is netjes.Auto bokt nu wel bij stationair lopen,gaat geen motorlampje branden,maar mis wel weer vermogen en houd onder de 3000rpm wat in,lijkt dus toch weer een bobine?Denso's word moeilijk om aan te komen,maar hoor goede verhalen over de Beru's,iemand daar ervaring mee hier? Heb er gister btw wel serieus over gedacht om hem de deur uit te doen,ik heb deze auto gekocht omdat ik veel meer ben gaan rijden ivm nieuwe baan,en op dit moment heb ik ff bar weinig vertrouwen meer.Vind ik wel jammer want buiten de onbetrouwbaarheid(tot nu toe) vind ik het echt de meest fijne auto die ik ooit gehad heb!Al beviel me Citroen ZX Volcane ook erg goed
Hm, Ja, Ik heb zelf Beru's geplaatst, maar met de oude Vailo had ik ook nooit problemen al hoewel Vailo nou niet bepaald goed te noemen is. De Vailo's gebruik ik nu in mijn schrikdraad installatie, dienen ze nog ergens voor...
Verder merk ik geen verschil. Eigenlijk zitten de bbines op een verkeerde plek. Veel te heet. Jaguar had hetzelfde gedoe met de bobine, die ontploften nog wel eens. Ook op het blok geplaatst.
Nou donderdag dus ff bij Brezan een bobine gekocht,merk Meyle,onder het motto dan heb ik er iig 1 op reserve.Daarna door naar me werk,5 minuten voor ik daar ben,plof motor lampje aan en op 3 poten lopen....Was best koud dus op me werk de ANWB gebeld,die kwam,syoring cilinder 2 geen ontsteking....Bobine dus aan gort,mooi dat ik dus net een nieuwe had gehaald,nieuwe bobine erin.Mooi niet dus,bleef geen ontsteking geven,bobine van de ANWB erin weer dezelfde storing....Dan zakt je broek echt af,ik heb me kunnen vermannen maar stond echt bijna te janken!Op advies van de wegenwacht de auto naar de plaatselijke dealer gebracht,nu dus weer 2 bobines vernieuwd(en meteen op advies van de ANWB ook de bougies laten doen,auto rijd nu weer helemaal goed!! Sterker nog,denk dat we nu vrienden zijn,want de lpgmeter is ook weer spontaan gaan werken.Morgen de bobine van Brezan terugbrengen,en dan ff door naar het autobedrijf waar ik hem gekocht heb,heb nu een dikke 1500 euro aan rekeningen liggen,ff kijken of ie me tegemoet wil komen in de kosten... Over die hitte op de plaats waar de bobines zitten,geen gek idee,misschien eens wat koeling op aan brengen,in de vorm van rijwind? (iets met slangen of zo,al mag er dan weer geen vocht bij komen..)
Het zal waarschijnlijk de bobine van cilinder 3 zijn geweest die kapot was. Deze staat in serie met de bobine cilinder 2. Dan kun je bobine van cilinder 2 blijven vervangen maar zal niet helpen. Nieuwe bobine in cilinder 3 en bobine 2 zal ook weer werken.
Het is inderdaad een vervelende situatie.
Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en besluiten om alle 4 de bobine's te vervangen incl. de bougie's. En dan de bobine's bewaren die het nog wel doen zodat je wat reserve hebt.
Slechte of versleten bobine's kunnen veel elektrische storingen veroorzaken in het elektrische circuit zoals spanningspieken. Dit heb je ook met je dynamo meegemaakt.
Ik heb het veel meegemaakt bij Renault rare storingen en niks kunnen vinden zet er 4 andere bobine's in en alle rare storingen waren opgelost.
Ik hoop voor je dat het nu voorlopig uit blijft met de storingen en je kan gaan genieten van de Megane. Ik geniet elke dag als ik instap in mijn Megane,1.5 DCi grand tour techline uit 2006, heerlijke auto's en heb hem nu bijna een jaar en heb er nog helemaal niks aan gehad, behalve dat ik een hinderlijk geluid heb aan mijn rechterkant alsof er ergens wind doorheen waait maar daar open ik een apart topic over.
Succes ermee,
Gr. Jeroen
De bobines op blokken geven vaak problemen.
Ze worden zelf al warm en op een blok nog eens extra (zeker in filerijden in de zomer)
Dat ze de bobines op de motor plaatsen bespaard lengte aan kabels.
Het beste van twee werelden zou zijn ze op isolators te plaatsen een stukje van de motor af.
Neem hiervoor materiaal dat zo min mogelijk warmte doorgeeft, maar natuurlijk wel temperatuurbestendig is. Verder moet je een extra massakabeltje monteren. Zo hou je het voordeel van korte bougie- en bobinekabels, maar worden de bobines minder snel te heet, waardoor de isolatie tussen de wikkelingen niet meer verbrand.
Bij mijn Jaguar heeft dit goed geholpen, geen knallende bobines meer.
ja de bobine's dat is allemaal k*t.
Maar beru's zijn de vervangers van de denso en waren eerst voor de 2.0 dus dat is allemaal wel goed.
Het beste is ook bij 1 defect ze maar alle 4 te vervangen.