Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: lammert1965 op 19 oktober 2009, 12:48:07

Titel: LPG3 schakelt niet over naar gas.
Bericht door: lammert1965 op 19 oktober 2009, 12:48:07
Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Lammert Siepel en ben 44 jaar in bezit van een Renault Megane Scenic 1.6 E RT 1999
Het motortype is K7M
mijn vraag is als volgt:

De LPG installatie schakelt niet van benzine naar gas, echter het groen lampje brand wel en je voelt ook duidelijk een schok als de lampje constant gaat branden.
Maar na vorige week een tank vol hebben getankt met gas en 500 km verder ging er maar 4 liter in de tank.
Inmiddels de luchtfilter en bougies vervangen gas-klephuis is gereinigd en mapsensor nagekeken.

Nog even een aanpassing aan de tekst:
Gas schakelt wel over, echter na enige minuten schakelt het weer automatisch naar benzine (lampje blijft wel groen branden maar je voelt de overgang naar benzine wel)

Wat kan dit zijn.

groetjes Lammert
Titel: Re: LPG3 schakelt niet over naar gas.
Bericht door: matthew op 22 oktober 2009, 22:39:26
Rekeneenheid gas defect
Titel: Re: LPG3 schakelt niet over naar gas.
Bericht door: Francois op 25 oktober 2009, 23:02:17
Zal idd je Rekeneenheid zijn. Heb ik vaker gehoord namelijk dit probleem.
suc6 ermee
Titel: Re: LPG3 schakelt niet over naar gas.
Bericht door: lammert1965 op 26 oktober 2009, 13:23:49
Oké hartelijk dank, ik zal hier naar kijken en waar zit de rekeneenheid en kan ik die zelf vervangen of moet ik dit laten doen.

btw waar zit eigenlijk de zekering van de gasinstallatie ivm het inleren van de gascomputer.

groetjes,

Lammert
Titel: Re: LPG3 schakelt niet over naar gas.
Bericht door: maXcomX op 16 december 2009, 02:14:24
De zekering zit meestal extern als los 10 A zekeringhouder op de clip van de hoofdzekeringenkast in je motorcompartiment gemonteerd.
Check even de massa van de simulator (aan schutbord gemonteerd, terhoogte van de mapsensor vierkant plastic doosje vlakbij het koelvloeistof-expansievat), meestal 2 draadjes aan de cilinderkop (ophang oog). Als de massa van computer niet goed is, dan schakelt hij ogenschijnlijk naar gas, het lampje gaat branden en de gastank inhoud wordt weergegeven. Maar schijn bedriegt, je rijdt gewoon op benzine. Een ander veelvoorkomend euvel is dat een van de relais in de computer doorgebrand is die zit vaak achter de grille beneden de hoofdzekeringenkast gemonteerd (heeft ook een grote steker) haal de computer eruit, openschroeven (4x soms 6x ), dan zie je een rij relais zitten (zwarte of blauwe blokjes) op de printplaat, keer de printplaat om en kijk goed naar voornamelijk het eerste en tweede relais. Hier zie je een wat bredere koperbaan naar een van de voetjes van het relais lopen, en die een donkere kleur kan hebben (te heet geworden). Soldeer dit relais er dan uit en haal bij de elektronica winkel een nieuwe (kosten 1,60 euro) er opnieuw insolderen en een extra draadverbindinkje maken van het voetje van dit relais waarvan de koperbaan donker is naar het eindpunt van deze koperbaan. computer afsealen met waterdichte kit en weer terug plaatsen. Dan de steker aansluiten en aan de buitenkant bespuiten met was of ml en je hebt weer jaren plezier van je computer.
Bij elkaar kost het je een uurtje van je kostbare tijd + Euro 1,60.
Succes, Tony.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev