Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Tuning => Topic gestart door: ppveenstra op 17 februari 2005, 18:35:32

Titel: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ppveenstra op 17 februari 2005, 18:35:32
Ik ben momenteel bezig een sportstuur aan te schaffen echter heb ik geen idee hoe dit inelkaar zit..

Wat voor diameter kan ik aanhouden, en wat voor naaf is het gemakkelijkst...

Wie kan me hier een duidelijke uitleg over geven..

Via een sponsort kan ik aan dit stuur komen:

http://www.richbrook.co.uk/pages/steeringwheel.html

Zelf ben ik ook wel geinterseerd in het merk Raid.. (iemand ervaring?)
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ide op 17 februari 2005, 18:38:34
Niels heeft een raid. incl. plofzak! 
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ppveenstra op 17 februari 2005, 22:05:47
iemand???
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Broekie op 17 februari 2005, 22:13:46
je hebt sturen in veel verschillende diameters...(ik heb gekozen voor een erg klein stuur, diameter van 30 cm)

Maar het varieert heel erg...

De naaf ligt eraan of je een airbag hebt in de auto....

Heb je een airbag dan is er niet erg makkelijk aan te komen (heb m al vanaf voor de kerst in bestelling staan bij MCC)

Zonder airbag zijn ze goed te leveren.... :D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ppveenstra op 17 februari 2005, 22:27:51
bestaande stuur is met airbag..

nieuwe stuurtje wordt zonder..
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Broekie op 17 februari 2005, 22:40:44
dan begin maar alvast met het bestellen van een naaf.....

beetje geluk heb je die dan over een maand of 2  ;D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ppveenstra op 17 februari 2005, 23:01:13
valt 1 zonder airbag niet aan te passen, en wat is het verschil??? ;D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Broekie op 17 februari 2005, 23:13:01
tjah dat weet ik ook niet precies....

Weet wel dat ik 2 weken geleden naar MCC ben geweest,  Frank had een naaf binnen gekregen.
Dit was niet de goeie, en deze viel niet aan te passen, dus heft hij maar weer een andere besteld.... :D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: EyesOnly op 17 februari 2005, 23:29:58
Ik had de juiste naaf voor mijn coup? besteld en toch bleek ie niet te passen.
Auto uit 99, phase1, waar kennelijk toch een naaf voor de phase2 op moest...
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Broekie op 17 februari 2005, 23:36:04
Zoals ik al zei....

Bestel er maar alvast 1, tegen de tijd dat je de goeie hebt ben je 3/4 bestellingen verder  ;D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Ferdi op 18 februari 2005, 10:01:33
ik had er 1 bij stroeve besteld...paste allemaal harstikke lekker  ;D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ppveenstra op 18 februari 2005, 10:03:05
voor stuur met of zonder airbag ferdi?
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Ferdi op 18 februari 2005, 10:16:42
met airbag popke, het duurde ongeveer een week of 3 dat alles binnen was  :D ps... ik heb een sportstuur van 32 cm en dat vind ik al eigenlijk aan de kleine kant... ik zou niet kleiner gaan....  :D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ppveenstra op 18 februari 2005, 10:19:32
hoe kleiner het stuur is hoe zwaarder draaien heb ik eens gehoord?? of vaker draaien ofzz..
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: rombartus op 18 februari 2005, 10:52:00
Citaat van: ppveenstra op 18 februari 2005, 10:19:32
hoe kleiner het stuur is hoe zwaarder draaien heb ik eens gehoord?? of vaker draaien ofzz..

zwaarder draaien zal het niet worden,maar idd wel vaker
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Ferdi op 18 februari 2005, 13:12:07
ik heb dus wel vaker het gevoel dat ik zwaarder draai...  :-\ en vaker? ik dacht het niet....  ;)
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: rombartus op 18 februari 2005, 14:06:38
het ligt erook aan hoeveel verschil er in je sportstuur zit t.o.v het originele stuur.
bij een kleinere sportstuur heb je inieder geval meer reactietijd nodig kwa sturen.
let maar eens op bij een moment dat je ineens voor iets moet uitwijken.(hoop niet dat het gebeurd).
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: EyesOnly op 18 februari 2005, 14:39:14
Citaat van: Bart op 18 februari 2005, 10:52:00
Citaat van: ppveenstra op 18 februari 2005, 10:19:32
hoe kleiner het stuur is hoe zwaarder draaien heb ik eens gehoord?? of vaker draaien ofzz..

zwaarder draaien zal het niet worden,maar idd wel vaker
Ehm nee andersom natuurlijk !
Zwaarder maar niet vaker
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Rosetec op 18 februari 2005, 14:53:19
Lijkt me toch wel dat je meer moet draaien om dezelfde reactie van de auto te krijgen. De wenteling van de stuuras zal hetzelfde blijven, maar je zit sneller met je armen in de knoop, dus zal je meer moeten draaien. Hoe groter het stuurwiel, hoe minder moeite het kost om een grote stuurbeweging te krijgen. En andersom natuurlijk ook en dat is hier het geval.
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: Michel Veltman op 18 februari 2005, 15:23:27
stuurt wel iets zwaarder, dat is althans mij beleving met een 320mm stuur wat ik persoonlijk wel prettiger vind :D
Titel: Re: Diameter van een sportstuur??? hoe en de wat!!
Bericht door: ids op 18 februari 2005, 16:15:31
Citaat van: Rosetec op 18 februari 2005, 14:53:19
Lijkt me toch wel dat je meer moet draaien om dezelfde reactie van de auto te krijgen. De wenteling van de stuuras zal hetzelfde blijven, maar je zit sneller met je armen in de knoop, dus zal je meer moeten draaien. Hoe groter het stuurwiel, hoe minder moeite het kost om een grote stuurbeweging te krijgen. En andersom natuurlijk ook en dat is hier het geval.


Volgens mij zou het nooooit kunnen dat je meer moet draaien er verander nl. niks aan de graad dat je je naaf draait! een kwartslag je stuur draaien zal bij elke grote van een stuur een kwartslag op de naaf blijven:)

Zwaarder zou het in theorie ten alle tijden moeten gaan want met een kleiner stuur verander je de langte van je hand tot het middelste punt van het stuur. Voor de natuurkundigen? kracht X arm?? ?Hiermee verander je dus de hefboom.

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev