Ik ben momenteel bezig een sportstuur aan te schaffen echter heb ik geen idee hoe dit inelkaar zit..
Wat voor diameter kan ik aanhouden, en wat voor naaf is het gemakkelijkst...
Wie kan me hier een duidelijke uitleg over geven..
Via een sponsort kan ik aan dit stuur komen:
http://www.richbrook.co.uk/pages/steeringwheel.html
Zelf ben ik ook wel geinterseerd in het merk Raid.. (iemand ervaring?)
Niels heeft een raid. incl. plofzak!
iemand???
je hebt sturen in veel verschillende diameters...(ik heb gekozen voor een erg klein stuur, diameter van 30 cm)
Maar het varieert heel erg...
De naaf ligt eraan of je een airbag hebt in de auto....
Heb je een airbag dan is er niet erg makkelijk aan te komen (heb m al vanaf voor de kerst in bestelling staan bij MCC)
Zonder airbag zijn ze goed te leveren.... :D
bestaande stuur is met airbag..
nieuwe stuurtje wordt zonder..
dan begin maar alvast met het bestellen van een naaf.....
beetje geluk heb je die dan over een maand of 2 ;D
valt 1 zonder airbag niet aan te passen, en wat is het verschil??? ;D
tjah dat weet ik ook niet precies....
Weet wel dat ik 2 weken geleden naar MCC ben geweest, Frank had een naaf binnen gekregen.
Dit was niet de goeie, en deze viel niet aan te passen, dus heft hij maar weer een andere besteld.... :D
Ik had de juiste naaf voor mijn coup? besteld en toch bleek ie niet te passen.
Auto uit 99, phase1, waar kennelijk toch een naaf voor de phase2 op moest...
Zoals ik al zei....
Bestel er maar alvast 1, tegen de tijd dat je de goeie hebt ben je 3/4 bestellingen verder ;D
ik had er 1 bij stroeve besteld...paste allemaal harstikke lekker ;D
voor stuur met of zonder airbag ferdi?
met airbag popke, het duurde ongeveer een week of 3 dat alles binnen was :D ps... ik heb een sportstuur van 32 cm en dat vind ik al eigenlijk aan de kleine kant... ik zou niet kleiner gaan.... :D
hoe kleiner het stuur is hoe zwaarder draaien heb ik eens gehoord?? of vaker draaien ofzz..
Citaat van: ppveenstra op 18 februari 2005, 10:19:32
hoe kleiner het stuur is hoe zwaarder draaien heb ik eens gehoord?? of vaker draaien ofzz..
zwaarder draaien zal het niet worden,maar idd wel vaker
ik heb dus wel vaker het gevoel dat ik zwaarder draai... :-\ en vaker? ik dacht het niet.... ;)
het ligt erook aan hoeveel verschil er in je sportstuur zit t.o.v het originele stuur.
bij een kleinere sportstuur heb je inieder geval meer reactietijd nodig kwa sturen.
let maar eens op bij een moment dat je ineens voor iets moet uitwijken.(hoop niet dat het gebeurd).
Citaat van: Bart op 18 februari 2005, 10:52:00
Citaat van: ppveenstra op 18 februari 2005, 10:19:32
hoe kleiner het stuur is hoe zwaarder draaien heb ik eens gehoord?? of vaker draaien ofzz..
zwaarder draaien zal het niet worden,maar idd wel vaker
Ehm nee andersom natuurlijk !
Zwaarder maar niet vaker
Lijkt me toch wel dat je meer moet draaien om dezelfde reactie van de auto te krijgen. De wenteling van de stuuras zal hetzelfde blijven, maar je zit sneller met je armen in de knoop, dus zal je meer moeten draaien. Hoe groter het stuurwiel, hoe minder moeite het kost om een grote stuurbeweging te krijgen. En andersom natuurlijk ook en dat is hier het geval.
stuurt wel iets zwaarder, dat is althans mij beleving met een 320mm stuur wat ik persoonlijk wel prettiger vind :D
Citaat van: Rosetec op 18 februari 2005, 14:53:19
Lijkt me toch wel dat je meer moet draaien om dezelfde reactie van de auto te krijgen. De wenteling van de stuuras zal hetzelfde blijven, maar je zit sneller met je armen in de knoop, dus zal je meer moeten draaien. Hoe groter het stuurwiel, hoe minder moeite het kost om een grote stuurbeweging te krijgen. En andersom natuurlijk ook en dat is hier het geval.
Volgens mij zou het nooooit kunnen dat je meer moet draaien er verander nl. niks aan de graad dat je je naaf draait! een kwartslag je stuur draaien zal bij elke grote van een stuur een kwartslag op de naaf blijven:)
Zwaarder zou het in theorie ten alle tijden moeten gaan want met een kleiner stuur verander je de langte van je hand tot het middelste punt van het stuur. Voor de natuurkundigen? kracht X arm?? ?Hiermee verander je dus de hefboom.