Ik heb zojuist mijn distributieriem vervangen. Alles er volgens voorschrift opgelegd, nokkenas en krukas uitgelijnd, zelfs tandjes geteld. Hij zit gewoon goed. Ook olie ververst en ATF ververst. Maar nu wil de motor niet aanslaan, althans, hij wil wel maar loopt heel onregelmatig om dan uit te vallen. Echt om de seconde een beetje toeren opbouwen, compleet wegvallen, weer toeren enz. Distributieriem gecontroleerd, eraf gehaald, nogmaals gecontroleerd, tandjes geteld, alles goed weer gemonteerd en nogmaals gecontroleerd. Ik weet voor 200% zeker dat die goed zit. Maar starten ho maar. Als ik remmenreiniger in de inlaat spuit, geen verbetering. Wat kan het dan nog meer zijn? Bobine stuuk?
Ik ga vrijdag op vakantie, dus weer SPOED!!!!
Wat voor motor?
ow ja K7M 1.6e.... hij krijgt gewoon benzine, en op alle bougies vonk.
Zitten wel alle stekkers erop die eventueel zijn los gehaald?
Geen enkele stekker losgehaald. Als ik zo luister zou ik zeggen dat de riem een tandje verkeerd staat, maar als ik ga controleren staat hij perfect. Accuklemmen er ook al een tijdje vanaf gehad, helpt niets.
Heb je niet toevallig de massakabel achterop de motor bij het bovenste distributiekap losgemaakt?
Het lijkt er inderdaad wel op dat de timing niet helemaal klopt. Zijn er geen benzineslangen dichtgeknepen per ongeluk?
Jeroen
Heb je meerdere keren proberen te starten?
Heb je je brandstoffilter toevallig ook vervangen? Wellicht krijgt hij even geen benzine?
Hij krijgt volop benzine, riem staat goed, kabels allemaal goed. Lijkt op een probleem in de ontsteking, maar bobines zijn goed.
Ja als die het van te voren wel deed ,zou ik toch ook denken dat je riem toch niet op tijd staat,niet prongelijk de nokkenas of de krukas iets verdraaid tijdens demontage?
Als je een originele riem hebt staan er merktekens op en deze kun je gelijk leggen met de tekens op de nokkenastandwiel en op de krukastandwiel.
Het streepje wat dan aan de binnenkant zit moet onder bij de krukas.
Nee echt niet. Heb hem er samen met een monteur nogmaals af gehaald en weer er terug op gelegd, zelfde resultaat. We gaan proberen hem vandaag uit te laten lezen. Maar met de demontage van de krukaspoelie heb ik het vliegwiel geblokkeerd. Kan het zijn dat die ring waar de BDP-sensor de positie vandaan haalt, iets verdraaid is? Lijkt mij sterk, want met het loshalen is er nauwelijks kracht op gekomen.
Heb je wel merktekens op de riem staan dan.
Het kan ook gewoon pech zijn dat die het niet meer doet dat je bdp sensor stuk is.
Doorgaans blokeer ik bij deze motoren de krukas nog niet eens.
Maar wat was het resultaat van uitlezen?
Hij staat nu bij de dealer. Ik heb 3 dagen ellende gehad, en met 5 behoorlijk ervaren mensen ernaar gekeken en hij doet nog niets. We horen het wel
and the verdict is:
BDP sensor stuuk.....
Gelukkig maar..!! Wel klote natuurlijk.....
And the story continues..... Ze hebben de nieuwe sensor eraan gehangen, nog niets. Nu blijkt dat de krans die op het vliegwiel/koppelomvormer zit, beschadigd is.... Dus moet de bak eruit. Dit is gebeurd met het blokkeren van de krukas. Dan moet iemand mij maar eens gaan vertellen hoe ik die krukas anders geblokkeerd krijg!! Want die beroemde bout, waar je een pen in steekt, DIE HEB IK NIET!!!!
Wat kost een BDP sensor voor automaat bij Renault?? Kan iemand dat opzoeken?
Bel even met renault dan weet je wat. En daarna met brezan dan kan je vergelijken ;-)
Nou bij brezan kostte die 51 euro incl. Bij Renault wilden ze er een verkopen voor 189 euro.... Ik zeg: dat kan niet! Nagezocht, bleek dat die ring + bouten 189 euro kostte, en de BDP sensor 31,60 inclusief. Dus die is behoorlijk goedkoop bij Renault, 20 euro goedkoper dan bij de Brezan!!!
Bij renault krijg je een sensor en een verloop stekker tegenwoordig.
Of je moet nog het wat oudere hebben daar krijg je geen modificatie voor.
Zonder automaat kost incl vervangen 130 euro en voor automaat dan ongeveer 150euro (wel de modificatie).
Een gewonr 1.6 e (8klepper) blokeer ik nooit met de riem vervangen,ik zet gewoon merkpunt krukas naar beneden en merkpunt nokkenas omhoog en dan aftekenen met lakstift op tandwiel en motor en dan los.
Maar als je dat allemaal hebt beschadigd weet ik niet waarmee je bezig bent geweest,maar bij de starterkrans komt de bout niet om te blokkeren.
Losdraaien van poelie?? En nogmaals, die bout heb ik niet! En heb ook geen luchtsleutel, normaal blokkeer ik het vliegwiel altijd, die is toch van gietijzer en dus massief. Alleen omdat dit een automaat is zit er dus een dunne stalen ring op blijkt achteraf, en deze is waarschijnlijk geknikt. Dan is de afstand tot de BDP-sensor niet overal gelijk, en loopt deze niet. Maar goed, dit is allemaal achteraf ge###, en ja dat is idd een beetje dom. Al doende leert men, en door schade en schande word men wijs. Heeft er iemand een how-totje voor het uitbouwen van de motor? Want die moet er dus maandag uit! En ik wil als het kan wel een beetje goed voorbereid aan de slag.
Hij moet er naar boben toe uit er zit verder niet veel aan,kabelboom aan de kant,motorsteunen los massa punten los en gaan.
Maar ik begrijp even niet goed wat er nu verkeerd is gegaan.
Voor het losdraaien van de krukaspoelie moest ik de krukas blokkeren. Bij gebrek aan de beroemde blokkeerbout, die ik nog op geen enkele motor van mij heb gezien, heb ik maar een pen in het vliegwiel gestoken. Waarschijnlijk is daarmee die ring iets geknikt.
@ Subzero: Jij hebt me een keer een PDF-bestand doorgestuurd met info over de versnellingsbak. Heb je toevallig ook een PDF voor de motor? (K7M) Of heeft iemand anders deze? Alvast bedankt!!!!!
Is dit wat? klik (http://www.renault25.cz/graphics/manuals/136/MR312MEGANE1.PDF)
Of iets anders?
Die ja! Dank u wel!!
Heb je niet je vliegwiel beschadigd,want dit denk ik nu namelijk wel en dan is je probleem alleen op te lossen door een nieuw vliegwiel te plaatsen.
Daarom heb ik er ook een nieuwe in gezet.. Alleen nu wil de bak niet op de motor schuiven. Althans, op 5 millimeter na. Als ik hem dan aandraai met de bouten, klemt hij de starterkrans tegen het blok aan. Iemand ooit een automaatbak opnieuw gemonteerd?
Zit je koppelomvormer wel goed?
Zitten je pasbussen wel goed?
Ja na lang en voorzichtig proberen zit hij nu op zijn plek. Nu nog afbouwen.....
Dan zal die wel niet lekker over een pasbus hebben gegaan.
Succes in ieder geval.
Even een snelle vraag, hoeveel liter ATF gaat er op de automatische versnellingsbak (AD4 bak)???? Voor de rest, autootje doet ut weer!!
4 liter dacht ik. zie hier (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/)
Je kunt het wel zomaar volgooien en rijden maar er is een methode voor omdeze te vullen.
vertel
3,5 l d2 olie erin, warm laten draaien tot bakolietemperatuur 60 graden is,vervolgens de plug onder losdraaien van het checken van oliepeil bak.(er zitten namelijk 2 aftappluggen onder),als er niet meer dan 0,1 l uitstroomt weer een 0,5l erbij en het ritueel herhalen totdat er meer als 0,1 l uitstroomt dan zit er voldoende in.
manmanman, waarom kan dat toch niet gewoon met een peilstok gebeuren?????
tja als alles zo makkelijk is is er ook geen lol aan natuurlijk
Hoe is het afgelopen? Ik ben erg nieuwsgierig, want ik staa aan de vooravond voor het vervangen van de distributieriem.
Nou de motor loopt gewoon. Distributieriem vervangen stelt geen hol voor, je moet hem alleen niet zoals ik heb gedaan blokkeren op de starterkrans. Alleen staat hij weer bij de garage, omdat mijn versnellingsbak niet meer schakeld of achteruit gaat. Ondanks dat hij het 2 dagen goed heeft gedaan begint het gezeik weer van voor af aan.
dan moet de voorkeuzeschakelaar afgesteldworden denk ik.