Beste lezer,
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik een bobine moet vervangen? Ik heb in 1.5 inmiddels 7 kapotte gehad en er lijkt geen eind aan te komen. De garage levert goede service en ik hoef niets te betalen. Echter, als ik op vakantie ga en ik sta met een kapotte bobine, met de caravan er achter... dan is het geen feest.
Ik zou dan graag zelf de bobine vervangen. Hoe weet ik welke kapot is en hoe kan ik deze vervangen?
Bij voorbaat dank.
De kap die over de gehele motor zit (staat Renault 1.6 16v op) eraf trekken (zit geklikt) en dan zie je de vier bobine's zitten.. Afhankelijk van de probleemmaker het stekkertje losklikken en met een pijpsleuteltje/doppensetje of inbus/torx het boutje losmaken (voor vertrek even controleren met wat voor soort boutje ze vastzitten..
Na boutje los, bobine vervangen en dan omgedraaid weer de stappen doorlopen..
Top; ik heb net de laatste, vandaag overleden, Sagem bobine vervangen door een Beru.
Ik weet niet of ik het hier mag vragen in dit topic, maar vindt het ook zo wat om er een nieuw topic voor te maken. Welke merk en type bobines zijn nu de beste voor dit blok? Aangezien ze meestal stuk gaan door de warmte, omdat ze diep het blok in gaan. (is nu eenmaal de bouw van de motor.) is mij eens verteld.
die beru met die gelcoating bovenop zijn goed.
die grijze kapjes type gaan veel kapot.
Die grijze zijn van Sagem. Ik heb er nu drie van Beru (zwarte gel-bovenkant) en een Valeo (groene stip bovenop, de Wegenwacht had geen andere destijds) in zitten.
Toch heeft de laatste Sagem het bij mij een behoorlijke tijd volgehouden.
Ik heb er 4 verse beru's in zitten. !-!
Ik heb van een monteur gehoord dat door op tijd de bougies te vervangen de bobines minder snel stuk gaan.
Mijn Megane 2 is nu echt toe aan nieuwe bobines. Ik heb een beetje rond geinformeerd naar kwaliteit en prijzen, maar deze lopen sterk uiteen. Zo kan ik Beru bobines krijgen voor ca €60 per stuk, maar hier http://m.besteonderdelen.nl/suche.html?keyword=bobine&maker_id=93&model_id=4940&car_id=23065 verkopen ze ze voor rond de €30. Ook worden merken zoals Febi en MagnetiMarelli genoemd. De lokale autoshop heeft Beru's van €61 per stuk, en Bobines van het merk Facet voor ca €30.
Heb Renault gebeld, en zij hebben ook niet een 'goede' soort die ze gebruiken.
Heeft iemand ook artikelnummers van de goede 'Beru's' of andere merken?
Brezan kwam met Beru type ZS052 voor ca €68 per stuk. Ik kan dit type op intetnet vinden voor slechts de helft. Is dit een goed type voor de 1.6 16v van 2003?
En Brezan biedt ook bobines aan van het merk Facet voor €38 per stuk. Daar heb ik op zich ook wel oren na. Iemand hier ervaring mee?
Het Renault artikelnummer van de beste (Beru) is 8200568671
Het verbaast mij ook dat er zo'n groot prijsverschil zit in 'dezelfde' of vergelijkbare onderdelen van Renault. Je ziet dat ook bij aandrijfassen, koppelingplaten en nog veel meer onderdelen.
Kan je nu domweg zeggen dat de duurste ook de beste zijn, of wordt je gewoon getild l-
Citaat van: Tedo op 27 juli 2015, 21:52:12
Het Renault artikelnummer van de beste (Beru) is 8200568671
Ben zonet deze tegengekomen: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=231603949886&globalID=EBAY-NL
Deze bedoel je? Deze biedt ze aan voor €22,49 per stuk. Is veel goedkoper dan bij De automaterialenzaak.
Het plaatje lijkt erop, en het is een Beru. Ook het nummer wordt genoemd. Hou wel rekening met 19 euro voor verzenden. 8)7
Ik zou ze gewoon via internet bestellen, Beru en Valeo zijn allebei goed.
Via internet zijn ze zo rond de € 40,-
Die uit de eBay link kosten incl. verzenden dan ook rond de € 40,-.
Ik ga ze via de Ebay-link bestellen. Ik verbaas me er alleen over dat de ene verkoper ze voor €25 kan aanbieden, en de andere er dik €60 voor vraagt.
(Meer) geld verdienen = een ander belazeren. Zo werkt het al eeuwen. ;)
Ik heb een paar maanden terug deze bobines gekocht uit Engeland, ze werken tot nu toe prima.
4X VALEO RENAULT MEGANE SCENIC GRAND TRAFIC VEL SATIS PENCIL IGNITION COIL PACK (http://www.ebay.nl/itm/4X-VALEO-RENAULT-MEGANE-SCENIC-GRAND-TRAFIC-VEL-SATIS-PENCIL-IGNITION-COIL-PACK-/221548053024)
(http://i.ebayimg.com/00/s/NzEyWDcxMg==/z/zkQAAOSwBLlVArl~/$_12.JPG)
Valeo's doen het ook goed. Ik heb er nog een van dat merk (ooit door de Wegenwacht gemonteerd), de overige zijn Beru's. Alleen de Sagem's moet je mijden.
Die valeo s sneuvelen ook, wel minder dan die eerste generatie sagem grijze kapjes.
Die, ik dacht beru, met de gell coating blijven het goed volhouden. Die heb ik nog niet hoeven vervangen in de werkplaats en met de renault route service.
Heb 4 Beru's besteld via Ebay. Inclusief verzendkosten €108,96. Deze hebben ook zwarte gel-bovenkant, als de foto op Ebay klopt. Hopelijk zijn ze snel binnen. Ik laat jullie weten of ze goed zijn :)
Ben nu op zoek naar fluorvet, omdat Renault dit aanraadt. Het is echter nergens te krijgen. Heb een Renaultgarage gebeld, en zij zeggen dat ze dat niet meer gebruiken. Volgens de man aan de telefoon gebruikten ze dat toen de bobines nog van slechtere kwaliteit waren. Ze zeggen dat het niet meer nodig is. Toch wordt het gebruik van fluorvet op verschillende fora aangeraden. Wat zouden jullie doen: wel of geen fluorvet gaan gebruiken? Heeft dit ook te maken met geleiding? Of alleen isolatie tussen bobine en bougie?
Ik heb de laatste kapotte bobine zelf vervangen, en geen fluorvet gebruikt. De wegenwacht deed dat trouwens ook niet. Werkt perfect.
Jaaaaren terug moesten we dit inderdaad doen in de werkplaats, is een vette substantie die je om de bobine smeerde, houd ook wat vocht van bovenaf tegen.
Denk aan als je de motor afspuit bijvoorbeeld.
Dat hielden we even vol, toen deed niemand dat meer.
Heb de vier verse Beru's binnengekregen en direct gemonteerd. Er zat al een soort wit vet aan de binnenkant.
Op de 4 oude bobines (Bleken ook Beru ZS052 te zijn) stond dat ze gemaakt zijn in 2006. Laten deze nu in 2007 gemonteerd zijn (toen had ik de auto nog niet), dan hebben ze het bijzonder lang volgehouden. Bijna 10 dienstjaren!
Hopen dat de nieuwe het ook zo lang volhouden. De reden waarom ik ze met name vervangen heb, is omdat de auto bij bepaalde temperaturen (met koude motor) soms een klein beetje stotterde, en soms zelfs afsloeg. Alle andere 'probleemdingen', zoals o.a. het gasklephuis, de nokkenasversteller & sensor zijn bij mijn auto al vervangen. Hierover heb ik al wel eens eerder geschreven op dit forum. De tijd zal het leren of Dat stotteren nu helemaal weg is.
mijn megane coupe is 15 jaar oud en nog nooit een nieuwe in gegaan. ik heb hem zelf al zo,n 12 jaar in bezit ,
maar op tijd je bougies vervangen helpt ook wel , het is maar een tip
Dat is een Megane I, toen werden de standaard onderdelen nog niet zo goedkoop mogelijk ingekocht, zoals bij de II wel het geval was. Stuk gaande bobines is dan ook meer een kwaal van de II, die op veel punten aflegt tegen de I als het onderdelenkwaliteit betreft.