Hallo allemaal. Na enige tijd informatie lurken op deze fantastische site heb ik mij geregistreerd en stel ik mijn eerste vraag (meteen een groot/lastig probleem). Bij voorbaat dank voor de antwoorden die ik moge krijgen.
Ik heb een Megane Coupe uit 1998 die op LPG rijdt. Het starten van de motor gaat in ongeveer 70% van de gevallen zeer moeizaam. De startmotor draait, maar de motor wil niet aanslaan. Het helpt af en toe om extra gas bij te geven, maar zelfs dan gaat het nog vaak mis. Het probleem doet zich voor bij starten op LPG als benzine (ik ben me ervan bewust dat de auto altijd op benzine start). Ik had al gelezen dat dit een fout kon zijn in de BDP sensor kon zijn. Tot zover is dit aannemelijk. Er zijn echter meer problemen, die wellicht de oorzaak van het probleem kunnen zijn.
Het stationair toerental is tussen de 700 en 750. Is dit normaal? De auto schudt namelijk behoorlijk wanneer ik stil sta (de versnellingspook ook). Daarnaast zit er een tik in de motor, op de frequentie van het toerental. Hier maak ik mij het meest zorgen om. Bij het controleren van de bougies bleek ook het meest linkse exemplaar nog nat te zijn van de benzine. Bij mijn weten moeten de bougies altijd droog zijn. Wat zou hier de oorzaak van zijn?
Hebben jullie wellicht tips, suggesties of oplossingen voor de problemen? Volgens de onderhoudshistorie zijn 30000 km geleden de koppen vervangen. Ik hoop dan ook dat de problemen ergens anders liggen.
Zo te lezen moet je de stappenmotor eens schoonmaken, en bij een LPG auto is het heel belangrijk om de kleppen te stellen (ivm die tik) en ik zou de bobine(s) en de bougiekabels eens nakijken.
Bedankt voor het antwoord. Is het verstandig de kleppen bij de Renault dealer te laten stellen, of kan iedere beun het doen? Daarnaast ga ik op het forum even verder onderzoeken hoe ik het best de stappenmotor kan reinigen.
Weet je toevallig of het toerental van 700 een normale waarde is, en of de bougies nat mogen zijn? Alvast bedankt.
Als je op de hoofdsite van meganeclub bent, staat er onder het kopje FAQ een complete handleiding voor het reinigen van de stappenmotor. In principe kan iedere beun de kleppen stellen, houd er alleen rekening mee dat de klepspeling voor een LPG-motor 1 of 2 tiende krapper moet staan. En als je de stappenmotor goed hebt gereinigd, zal de motor vanzelf ietsje hoger stationair gaan draaien.
Bedankt voor het antwoord. De FAQ had ik reeds gevonden, maar dat betreft een 1.6 motor. Ik heb een 2.0 motor. In andere berichtjes had ik al gelezen dat de stappenmotor dan op een andere plek zit/er anders uit ziet. Als de motor door het reinigen stationair sneller gaat lopen, zal het schokken waarschijnlijk afnemen. Ik ga het zo snel mogelijk proberen uit te voeren. Nu eerst naar de garage om te kijken wat ze over de tik in de motor zeggen.
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest. Hij vertelde mij dat er tenminste één klep lek is, en waarschijnlijk een koprevisie nodig zal zijn. Dit zou ook de reden zijn van het slechte starten. Hij haalde de bougiekabels er een voor een uit. Bij de eerste kabel bleef de motor gelijk lopen. Bij de derde kabel verschilde het maar een klein beetje. Behoorlijk balen dus. Eerst een klap geld uitgeven aan een auto om hem aan te schaffen, en vervolgens geconfronteerd worden met exorbitante onvoorziene kosten. 30000 km geleden (3 jaar terug) is de kop al gereviseerd. Is dit niet veel te snel? Ik heb nu een injectiereiniger gekregen. Hier moet ik twee benzinetanks mee leegrijden. Dit zou misschien helpen. Ik ben direct 150 km gaan rijden, maar tot op heden nog geen enkele verbetering. Heeft iemand nog suggesties? Wat zou een koprevisie moeten kosten denken jullie?
voor het kleppenstellen van een 2.0 moet zeer waarschijnlijk de riem los omdat je kommen hebt en geen stelplaatjes.
Als er 1 klep lek is moet je inderdaad een kop revisie en dan ben je weleen 2000euro kwijt(ik denk wel meer ook).
Maar hebben ze lektest gedaan en compressietest?
Het komt wel voor dat kleppen vast gaan zitten of verbranden bij lpg.
De monteur heeft alleen geluisterd naar de motor, en beoordeeld hoe hij liep tijdens het ontkoppelen van de bougiekabels. Hij heeft geen compressie- of lektest gedaan. Wat voor informatie zouden ze dan hieruit kunnen halen? Heeft het eigenlijk zin om de auto uit te lezen met behulp van een computer? De tik die ik in de motor hoorde bleek trouwens normaal te zijn. Dit hebben twee Renaultmonteurs bevestigd. Het enige probleem is nu dus het slechte starten en het slecht lopen van de auto (tenminste een cilinder werkt niet).
2000 euro is voor ons veel te veel geld om uit te geven. Ik denk dat wij dan de auto zullen verkopen en een hele goedkope ervoor terugkopen.
Nog een andere vraag waar een van jullie misschien antwoord op heeft: kan het kwaad om zo door te blijven rijden?
Ja uit die testen weet je of het daadwerkelijk een mechanische storing is.
Want als die op 3 cilinders looptkanook nog bobine stuk zijn,bougie kabel bougie zelf of injector,of een draad breuk aansturing injector.
Of er moet eerst gewoon kleppen gesteld worden dat ze wat te strak staan.
Bedankt voor je reactie! Dit geeft mij hoop dat er wellicht wat anders aan de hand is.
Even een lijstje met testmethoden voor de onderdelen die jij gaf. Kan je misschien aangeven of deze methoden correct zijn?
Bougiekabel: werkende bougie aan bougiekabel klikken. Terwijl de motor loopt het schroefdraad van de bougie tegen de motor houden. Kijken of hij vonkt (is dit niet slecht voor de motor?).
Bougie: bougies onderling vervangen (eentje waarvan ik zeker weet dat hij werkt).
bougiekabels moeten doorgemeten worden op weerstand. Heel belangrijk bij een LPG auto, ik spreek uit ervaring...
Dit doormeten moet plaatsvinden wanneer de motor niet draait? Kan ik een multimeter hiervoor gebruiken? Zo ja, wat moet de weerstand dan zijn?
Zo gebeurd een lek test,heel eenvoudig met een metertje,een voorbeeld.....
http://www.youtube.com/watch?v=ZcyIt0tQ0Nk&feature=related
Dank je voor het filmpje! Volgens mij ben ik er redelijk achter of de bougies een vonk afgeven. Ik heb vandaag de bougies er weer eens uitgehaald. Nu zat er geen enkele meer onder de benzine. Een goed teken dus. Daarnaast start hij ook ietsje beter. Ik heb geprobeerd te kijken of de motor anders loopt wanneer ik een bougiekabel eruit trek. Bij de eerste kabel kreeg ik tintelende vingers/schokken. Is dit normaal? Bij de 2e bougiekabel voelde ik helemaal niets. Het rubberen omhulsen van de bougiekabel leek nog intact. Toch vreemd dat het dwars door de isolatielaag naar mijn vingers ging. Zeker geen prettig gevoel. Kan de kabel kapot zijn?
Er gaat een heel hoog voltage door de bougiekabels,maar als de mantel kleine breukjes heeft kan je inderdaad iets voelen.
Probeer het volgende eens: zet de auto op een zo donker mogelijke plaats ('s nachts 8)) en start de motor,kijk nu goed naar de bougiekabels,zie je een blauwe 'mist' of 'vlammetjes' rond de kabel dan heeft hij zijn beste tijd toch wel gehad.
De mijne zagen er nog als nieuw uit, en gaven vonk. Maar toch waren ze versleten, de weerstand was te groot waardoor de vonk iedere keer een fractie van een seconde te laat kwam. Dit merk je vooral wanneer je snel gas geeft.
Ik heb in het donker gekeken, maar ik zag niets vreemd. Kan het veel kwaad als de bougiekabel zijn spanning enigszins verliest?
Je kan de weerstand eens meten of anders misschien toch nieuwe kabels kopen (set) die zijn niet verschrikkelijk duur.
link 1 (http://forums.justcommodores.com.au/holden-commodore-how-tos/22308-checking-ignition-leads.html) (weerstand testen)
link 2 (http://www.hbase.nl) (onderdelen auto)
Filmpje weerstand (vanaf 5:50 min)
http://www.youtube.com/watch?v=jdGdMmmD2YU&feature=fvst
Bedankt voor alle reactie. Ik heb zojuist de bougiekabels doorgemeten. Het resultaat:
Cilinder 1: 1.5 kOhm
Cilinder 2: 4.6 kOhm
Cilinder 3: 4.5 kOhm
Cilinder 4: 1.2 kOhm
De waarden verschillen behoorlijk, maar zijn veel lager dan de eerder gestelde max van 12kOhm (uit het filmpje). Zijn de waarden vreemd?
Daarnaast hebben we nu sinds 2 dagen een benzinegeur in de auto hangen. Deze komt op en gaat vervolgens weer weg, soms wel een aantal keer per minuut. Het begint steeds vreemder te worden met deze auto.
Maar op LPG heb je veel lagere toleranties met de weerstand. Als ik dan zie dat 2 en 3 zoveel afwijken ten opzichte van 1 en 4, zeg ik: bougiekabels vervangen!
Ligt het dan ook niet aan het lengteverschil tussen de kabels? Daarnaast loopt juist de eerst cilinder niet goed, terwijl deze een lage weerstand heeft. Kan ik de twee bougiekabels verwisselen? Dit in verband met het lengteverschil. Als cilinder 1 dan ineens wel goed gaat lopen dan weet ik dat het daar aan ligt.
Tenslotte nog een vraag over hoe ik erachter kan komen of de motor goed loopt wanneer ik meer gas geef. Wanneer hij stationair loopt, dan hoor ik dat hij niet goed loopt. Daarnaast trilt en schudt de auto. Bij een hoger toerental valt dit echter lastiger te horen en te voelen. Hoe kom ik er dan toch achter of hij dan ook niet goed loopt?
Ik heb sinds kort ook dat mijn megane slecht start maar dit is alleen als hij warm is.
De bougies zijn pas een paar 1000 km oud.
Kan dit ook aan de bougiekabels liggen?
Zojuist weer bij de dealer geweest. De motor loopt nu wat beter, maar nog steeds niet goed. Blijkbaar heeft de injectiereiniger wel zijn werk gedaan. Om de eerste cilinder nog beter te laten werken leek het hem verstandig om nogmaals de injectiereiniger toe te passen. We moeten nu nogmaals 2 tanks erop leegrijden. Nu maar hopen dat het werkt.