Mijn kachelventilator had al af en toe dat als ik de auto startte, dat hij niet meedeed. Na een paar minuutjes rijden sloeg hij dan wel aan, en functioneerde dan op alle standen. Als hij het niet deed functioneerde hij ook niet op andere standen. Nu heeft hij helaas het loodje gelegd, hij doet gewoon helemaal niets meer. Het betreft een 96er coupe met airco, 6 snelheden. Wat kan dit zijn, hoe is het op te lossen en is er een howto-tje van?
Greetz Rob
mischien kachel weerstand
meschien gewoon zekering?
Vanmiddag heeft hij het weer even gedaan, nu doet hij weer niets.....
En vandaag weer bijna de hele dag, nu weer niets.... Zekering is gewoon goed???
Dit lijkt mij een los contact of een breuk in een van de kabeltjes.
ik zeg stekker net voor kachelweerstand even goed controleren,net of daar iets niet lekker zit.
Mocht dit allemaal prima zijn dan is je kachelweerstand stuk(6 standen dan heb je airco,en is er niks te repareren aan je weerstand)
En waar zit je kachelweerstand en hoe ziet het eruit? Ik heb gekeken onder de paravan, en op het luchthuis zit een blok, waar de stekker op binnenkomt. Dit blok zit wel heel los, maar krijg het er niet uit.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=9366.0
(http://img7.imageshack.us/img7/5371/phpnrjqhz.png) (http://www.postimage.org/)
Bron foto (http://www.valeoservice.com/html/belgium/nl/produits.focusdetail.php?wid=178042730642C954446B6CC)
Ja dat is hem, ik heb hem toendertijd ook vervangen voor een nieuwe.
Mijne was 100 euro bij automaterialenzaak hier. Dealer is rond de 150.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, bij mij deed die het toen alleen op stand 6 de hoogste.
Na vervanging deden alle standen het weer, en hij doet het nog steeds goed.
Nou ik heb er een nieuwe kachelweerstand in gezet en guess what?? Hij doet nog nix?? Ook de schakelaar vervangen, en zekering gecontroleerd, maar nog nix?? Que????
Misschien de koolborstels (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolborstel) op?
Citaat van: matthew op 1 juli 2009, 00:35:38
ik zeg stekker net voor kachelweerstand even goed controleren,net of daar iets niet lekker zit.
Mocht dit allemaal prima zijn dan is je kachelweerstand stuk(6 standen dan heb je airco,en is er niks te repareren aan je weerstand)
ik zeg stekker net voor kachelweerstand even goed controleren,net of daar iets niet lekker zit.
wat je ook kan probere is om te kijken of je koolstof borsteltje goed zijn of niet ;) ik had dat namelijk ook
mijn ventilatoor begaf het steeds en nadat k had gekeken bij de koolstofborsteltjes had k het probleem gevonden
Citaat van: subzero op 2 juli 2009, 21:37:09
(http://img7.imageshack.us/img7/5371/phpnrjqhz.png) (http://www.postimage.org/)
Bron foto (http://www.valeoservice.com/html/belgium/nl/produits.focusdetail.php?wid=178042730642C954446B6CC)
In mijn topic (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16094.0) over het te hoge CO vroeg ik om raad omdat ook de kachelventilator dood was en dat is een APK afkeurpunt.
Uiteraard had ik eerst even moeten gaan zoeken en toen ik dat deed kwam ik o.a dit topic tegen. Forums zijn van grote waarde als je aan het zoeken bent naar problemen en onder ons gezegd, het electrische systeem van de Megane 1 verdient geen prijs. De multiconnectoren naast de accu komen zomaar een keer in het water te liggen als het afvoergootje dicht ligt met rotzooi dat van bomen naar beneden dwarrelt en verandert in compost.
Anyway, ik hem me een ongeluk gezocht, je kunt er bijna niet bij komen, maar ik heb de oorzaak wel gevonden en dat was de connector welke op de module zoals boven afgebeeld staat. Dat maakt geen goed contact en dat ga ik vanmiddag oplossen.
Ik dacht dat het goed was om dit even te melden.
Heel behulpzaam Han.
Inmiddels doet hij het weer perfect. Ik kreeg de connector met geen mogelijkheid los van de module dus die heb ik laten zitten. Maar de dikke zwarte draad op een van de hoeken van de connector was duidelijk heet geweest. Ik heb het kapje verwijderd waardoor de hele printplaat zichtbaar wordt en de pen welke correspondeert met die zwarte draad was compleet losgefikt van de print.
Maar die printbaan wordt door meerdere componenten gebruikt en is aan de zijkant van de print vrij breed. Daar heb ik een draad aan vast gesoldeerd van 2.5 mm², een gaatje in het kapje geboord waar de draad doorheen gaat, de zwarte draad losgeknipt en met een wat grotere kroonsteen de draden met elkaar verbonden. Waarom een kroonsteen? Het staat wel ###lig, maar het is een beter contact dan die brakke ronde schuifstekkertjes en busjes.
Het werkt dus weer perfect en het kost me alleen een paar middagen zoeken waar het zat. Je kunt er ook zo heerlijk bij.
Nu nog een andere voorveer en een paar lambdasondes uitproberen (sloop) en de Megane welke economisch total loss was is weer gered van de vernietigingsindustrie.