Ben ik met een nieuw topic. Via mijn werkplaatshandboek kom ik er niet goed uit. Waar zit precies het stuurhuis en kom ik daar met huis en tuin gereedschap makkelijk bij om de bouten hiervan wat aan te draaien?
Waarom wil je ze aandraaien?
Wat is je klacht?
Je zal de onderplaat moeten verwijderen dan kan je redelijk bij je stuurhuis bouten.
Gr. Jeroen
Zoek naar zoiets.
(http://www.postimage.org/PqEL7i.jpg) (http://www.postimage.org/)
(http://www.postimage.org/PqFj2i.jpg) (http://www.postimage.org/)
Bij het draaien van het stuur is er op een bepaald moment een kleine knak. Volgens de dealer moeten de bouten van het stuurhuis iets worden aangedraaid. Vandaar deze vraag. Maar jullie antwoorden lijken mij vrij duidelijk. Het huis is daar waar de stuurstang samenkomt in het T stuk zogezegd?!
misschien is het makkelijker om eerst het knietje van de stuurstang binnen eens op te lossen en opnieuw vast te zetten terwijl je het in de goede stand houdt... dit is meestal het probleem... dit scheelt je zoeken naar het stuurhuis... het knietje is binnen in de auto te vinden tussen je gas en rempedaal, gewoon de stuur stang naar beneden volgen.
Ik hoop dat je me input in dit topic wel kan waarderen,... :D Y o-)
Heb ik dat probleem ook?
Als ik mijn stuur helemaal naar 1 kant draai tot de aanslag, dan hoor ik een tik/knak in de stuurinrichting. Ik kan het niet precies thuisbrengen, maar je hoort het binnen (achter/beneden het stuur) en je hoort het buiten ook bij het stuurhuis.
Als de knak eenmaal gehoord is, dan doet hij het pas weer als ik hem helemaal de andere kant heb opgedraaid, ook tot tegen de aanslag.
Wie weet wat dat is?
Dan heb jij inderdaad hetzelfde probleem
!-! Ja Mattie. Dank. Ik zal dat eerst eens bekijken. Kom nu maar met een grap hoor ;)
Citaat van: matthew op 8 juni 2009, 00:42:38
Dan heb jij inderdaad hetzelfde probleem
Welk probleem heb ik dan? Maar belangrijker: hoe is het op te lossen?
Ik zit terug te lezen, maar ik begrijp het niet zo goed.....help ;)
Als je tussen je rem en gaspedaal de bekleding iets weg haalt zie je een soort kruiskoppeling.
Van die koppeling draai je het boutje iets los spuit je er wat vet tussen en draai je het boutje weer stevig vast, probleem opgelost geluid weg.
Gr. Jeroen
Ok. Gaan we eens bekijken. Dank.
MAW het kan dus ook liggen an die koppeling en niet aan de bouten in het stuurhuis??
De mijne staat nu bij de garage. Morgen een nieuwe distributie-set en waterpomp erop.
Hij zal ook even kijken naar het stuurhuis. De auto staat dan toch op de brug en het één en ander was er dan toch al af.
Heb hem ook verteld van de kruiskoppeling. Hij zou er even naar kijken. Mocht hij het niet gevonden krijgen, dan ik morgenavond wel :q
Ben benieuwd wat ik morgen nou exact mag aftikken......
Ik heb precies hetzelfde situatie bij mij megane 1.9DCI, ik vervelende knak/tik bij het draaien van de stuur.
Is een bekende fenomeen? Ik moet er zelf nog onder kijken. Ik dacht dat het van de steekas kwam?
Net mijn Megane weer opgehaald.
Wat heeft ie gedaan: nieuwe distributieriem met spanners én een nieuwe waterpomp.
Alles origineel Renault. Multieriem was nog goed. Waterpomp ook, maar toch vervangen uit voorzorg.
Ik heb alle oude onderdelen mee teruggekregen. Totale kosten: € 516,06
Toen ik vroeg of hij nog gekeken had naar de knak in mijn stuur, zei hij: "Shit, vergeten. Ze hem maar op de brug, dan kijken we even."
Hij weer de onderplaat eraf gehaald en gekeken. Maar daar zat alles vast en goed. Daarna toch gekeken naar de knie-koppeling. Hij had daar nog niet van gehoord. Bout los gedraaid, klein beetje wiebelen met het stuur, bout weer vast. En hoppa: geluid is weg! Hij verbaasd en ik blij :q
@ Robke, mooi dat alles opgelost is....
Gelukkig,
Volgens mij is er zelfs iets van een mededeling over geweest. En moet je zelfs de bout vervangen maar dat weet ik niet zeker meer.
Wij doen het ook op deze manier die hier al een paar keer aangegeven is.
Gr. Jeroen
Ja is een actis oplossing van, dan moet je een kitstrookje aanbrengen en de bout en de moer die er zitten vervangen...
ervaring leert dat oplossen en vastdraaien in de juiste stand al voldoet!!!
Kniekoppeling. Ik heb gezocht maar kon het niet zo snel vinden. Is dat de koppeling aan de onderzijde bij de pedalen?
Yep, dat issie. Zit 1 lange bout doorheen.
Losdraaien (niet helemaal eruit!), beetje met stuur wiebelen en weer goed vast zetten.
Dat deed wonderen bij mij.
Ah. Ok. Dank je.
Ik kan het niet vinden, wat voor sleutel heb je daarbij nodig??
Sleutel 13
beste clubleden
ik dacht dat t stuur huis int stuur zat maar nu ik gelezen heb is t onder de auto
de auto van mij moet je t stuur goed vasthouden anders gaat ie of naar links of naar rechts
is dan t stuurhuis stuk dat zei men bij kwikfit kan ik dat zelf of moet ik dat laten doen en hoe
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
alvast heel erg vriendelijke dank en groetjes peter
Ik denk eerder dat je veerschotel lagers boven je schokdempers kapot zijn.
Hoor je ook een raar geluid bij sturen (kloink)? Of anders iemand de veer vastpakken en een ander het stuur verdraaien van links naar rechts. Als je de veer voelt verspringen dan zijn zeker je veerschotellagers kapot.
ik dank je vriendelijk voor je reactie zo gauw ik iemand heb die me helpt zal ik t proberen als dat t niet mocht zijn mag ik je dan vragen hoe ik eventueel t stuurhuis zou kunnen vervangen of zou er ook nog wat anders aan de hand kunnen zijn
heel veel groetjes peter
ik denk tot dit bij mij ook het geval is
Dus alleen omdat de auto zowel naar links als af en toen naar rechts trekt, is het stuurhuis kapot. Ik vind dat een beetje een rare beredenering. 8)7 meestal zit er dan speling op de achterste draagarmrubber of bijv de veerpootlagers. In elkgeval iets in die richting. ;) een keer uitlijnen wil ook nog wel eens helpen. ( nadat de auto goed op spelingen is gecontroleerd. .)
daar heb ik geen problemen mee hoor Mark dat die 1 kant uit trekt of speling hebt, totaal niet. hij rijd prima recht en is direct maar tikt behoorlijk zodra je een bocht gaat maken. vooral een scherpe bocht. ik hoop die kniestuk bij de pedalen daar die naar buiten toegaat dat boutje los halen en met wat vet er tussen weer aandraaien en zo niet dan vervang ik me hele stuurhuis. het is zo erg dat als ik hem omhaal met de wielen van de grond af zodat die geen weerstand meer hebt dat die tikken en klappen nog steeds hoorbaar zijn zo als op dat filmpje
Stuurhuis komt nooit voor. 1 iemand aan het stuur draaien en iemand anders aan de veer voelen. Voelt diegene een tik aan de veer is de bovenste veerschotel kapot wat veeeeeeel meer voorkomt dan een stuurhuis.
Veerschotels gaan erg veel kapot. Is gewoon een domme constructie.
Bout kniestuk stuurkolom natrekken kost niets, en kan nooit kwaad.
Bouten stuurhuis natrekken, van de bevestiging dan he, kan ook knakken voorkomen.
bekend euvel(tje), zo gepiept.Begrijp niet goed dat een automonteur dat niet weet.....
groetsels,
Ben
jaja ene niet gemaakt weer naar de volgende als ik draai met stuur knakt het flink van links na rechts, en als ik voet onder tegen stuur zet voel ik het daar behoorlijk.
moet ik dan ook eens die 13 ner schroef losdraaien en een met stuur wiebelen en dan weer vast draaien, want is niet normaal lijkt wel of er een hamertje tik op de stuurhuis aan doen is, :?
Inderdaad. Wat hierboven beschreven is.
Dit toevallig?
Heb het zo wel op me 2.0 en 1.6 en nog steeds niet kunnen vinden. Kan de knie stuk zijn die ik meerdere malen los gehad hebt en opnieuw hebt vast gezet. Ik ga van de week me hele Dashboard demonteren om bij de stuurkolom te kijken
Heb je de bouten van het stuurhuis op het subframe al debiel vast gedraaid?
Beetje onnodig werk om hiervoor een dashboard los te halen namelijk.
Dan boutje bij kniestuk, spelingen op stuurkogels controleren, en veerpootlagers maakt wel eens geluid.
Meer gaat er eigenlijk niet kapot.
Soms komt het uit het stuurhuis.
Zorg dat die op een 4 kolommer komt te staan, ga in de auto zitten, sturen dat ie knakt.
Ondertussen iemand onder de auto staan en met de hand op de onderdelen voelen waar die knakt, dan heb je een oplossing zo gevonden. Anders blijf je gissen, die dashboard eruit halen word verspilde moeite.
Dat kan ik nog wel doen ja even onder de auto. Omdat ik het wel in de auto die harde tik hoor (op video 2 die Dynamique) hoop via de Bodemplaat bij de stuurhuis bouten te kunnen komen. Dan even sturen en luisteren waar het komt. Binnen zitten er ook 2 Kniestukken. 1 onder op de pen die door het gat naar buiten het stuurhuis in gaat en 1 bij de Kolom zelf. Daar tussen zit er ook een rond rubber geval tussen die iets mee veert zodat die niet volledig onder spanning staat. De aanslag in het stuurhuis is die Oranje klauwring die pal tegen de axiaalbout aan zit. Die waren tevens bij de 2 Liter Die ik heb aan beide kanten stuk!. Die ging ijzer op ijzer ol zijn eind en tevens was de stuurlag ook langer. Ik 2 nieuwe klauwringen er opgezet en gaat net aan op 570 uithoek Links en rechts. Zonder ring zat die op uithoek 600. De stuurKolom zit ook vast en dacht dat die misschien wel los zat en voor een hardere tik zorgt. Hij doet het ook halve wegen bij snel draaien.
Je had een pm gestuurd met een filmpje.
Dat je dat geluid buiten harder hoort is niet heel vreemd.
Het zit direct op het stuurhuis die op subframe, dat galmt wel lekker door als je daar met een hamer op tikt.
In de auto is er isolatie, geluid word geabsorbeerd door interieur ook.
Ik zeg bodemplaat eronder uit. de brug op en omhoog. laat er een monteur onder staan, terwijl het stuur heen en weer word gegooid.
Dat klopt Exact. Het loopt in 1 stuk door. Net als je met een steeksleutel thuis op de verwarmings radiator loopt te tikken wat je in elke slaapkamer hoort.
Ik heb het probleem verholpen door die Kruiskoppeling los te halen en er op nieuw op te zetten. Hij gaat er maar op 1 manier in ook. Voor dat ik dat deed stond die iets verkeerd ook. Nu staat die kaars recht en gaat gewoon zonder harde tikken om. als ik hem harder omhaal dan normaal dan hoor je hem sowieso. Die plastice klauwringen in het stuurhuis gaan er van stuk die tegen de Axiaalkogel aanzitten als je hem te hard om haalt.
Me Privilége 2.0 die er ook last van hebt is verkocht. Ik ga met de Dynamique 1.6 verder. De beide modellen hebben het Luxe pakket.