Advertenties


vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine

Gestart door haelewyn, 5 juli 2017, 16:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Thanks voor de antwoorden.
De automatische handrem werkt altijd na het uitschakelen van de motor en staat dus telkens aan bij het instappen.
Ook als ik de handrem uit zet blijft het rempedaal hard; De eerste keer dat ik dat had startte de motor niet omdat ik het rempedaal niet diep genoeg indrukte. Zonder indrukken rempedaal kan je niet starten (misschien de koppeling wel ?) of kan je de handrem niet uitschakelen.
De volgende keer heb ik gewoon heel veel voetkracht gebruikt en dan lukt het wel.

Ik maak me er voorlopig geen zorgen meer in en zie wel hoe het evolueert (geen evolutie te verwachten waarschijnlijk).  Ik vond het gewoon een opmerkelijk verschijnsel en verschil tov ieder merk waar ik al eerder mee reed.  Maar die hadden geen automatische handrem... dit is mijn eerste auto met die eigenschap.
Het zou kunnen dat het systeem de handrem inschakelt (en de rem ingedrukt / geactiveerd houdt) wanneer de motor niet meer draait en daardoor de hydraulische bekrachtiging al weg is tegen het moment van de volgende start.

haelewyn

#46
In de 2 en een halve maand dat ik de auto heb, heb ik 2 keer 's avonds met de motor uit zitten snuisteren en aanpassen in de R Link. Bv het dashboard : dingen wegnemen / toevoegen. Systeem laten zoeken naar updates voor R Link of apps.
Beide keren had ik dan bij de volgende start de melding : STOP / STORING REMSYSTEEM.

Ik heb de auto hiervoor bij de garage binnen gedaan.
Ook had ik de klacht, na de laatste storing, dat de GPS en de radio rare dingen deden. Bv de GPS bleef waarschuwen voor een zone-snelheidscontrole. Dat begon toen ik die zone al 10 km voorbij was en bleef verdergaan toen ik stilstond. Om de 5 seconden de melding : "verminder uw snelheid" (gesproken melding). De gesproken meldingen voor een afslag waren onduidelijk omdat er stukken vantussen waren in de zinnen. De radio deed ook al eens raar en blokkeerde bv toen ik van preset wou veranderen.
Voor de GPS storing moest ik de Aan / Uit schakelaar lang indrukken om een reset te bekomen. Gewoon de auto uit en weer aan zetten was niet voldoende.
De radio schoot na enkele manipulaties zelf los.
De batterij was deze keer goed geladen. Dat probleem is van de baan.

In de garage hebben ze zowel de storing gewist (daarmee ook weg), de software van de ABS sturing ge-update en een week later een update van de RLINK gedaan.
Ook is de inspuiting 'geherprogrammeerd' naar aanleiding van mijn melding dat de auto onregelmatig loopt / optrekt / schokt bij koude motor.

Nu maar afwachten of alle problemen daarmee opgelost zijn.

haelewyn

Opnieuw STORING REMSYSTEEM, dat niet meer weggaat tot een reset wordt uitgevoerd.
In de garage had men de eerste keer de storing gewoon gereset. De tweede keer de software van de ABS geupdate.

De storing komt alleen voor bij het starten. DIe is er dus nog geen enkele keer opgekomen tijdens het rijden.
Deze keer had ik niets gedaan in de bediening / opties van het dashboard maar het is natuurlijk wel koud buiten. De auto stond wel nog maar iets meer dan een dag stil. De lading was deze week voldoende want de start stop functie werkte goed.

Iemand die dit bekend in de oren klinkt ?

mark29

Nee sorry. Naar de dealer ermee. Laat ze maar actis raadplegen en eventueel rnl een kim sturen.

Jacques

BMW motorfietsen hebben dit ook soms (afhankelijk van het gebruikte type/merk accu). Tijdens het starten zakt de klemspanning onder een bepaalde waarde en zit de ABS computer dan in storing. Misschien heb je hier wat aan. Indat geval is het afhankelijk van de kwaliteit van de accu.

mark29

Ja het zal ergens in de software zitten, en accu testen kan ook geen kwaad inderdaad.

A110

Veel storingen komen door slechte accu's. Het wil niet zeggen als een auto start dat dan de accu goed is. In een accu gebeurt heel veel. En als daar iets in veranderd ziet de zeer gevoelige elektronica dit en zal een onverklaarbare storing geven. Vooral het abs/ESP remsysteem en airbag storingen zullen als eerste oplichten bij een slechte accu. Laat de accu eens goed doormeten en niet alleen met een millimeter.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

haelewyn

#52
De auto is ooit van fabriek af geleverd in augustus 2016. Of die batterijen op dat moment al optimaal geladen zijn durf ik betwijfelen.
De auto is nadien naar Duitsland gegaan en heeft er een winter op een parking doorgebracht.
Ergens in de zomer van dit jaar is hij naar Belgie gebracht.
Toen ik de auto voor het eerst zag, met bijna geen kilometers op de teller (10 of zoiets) gaf de auto al een storing aan inzake de batterijspanning die te laag was.
Al op de eerste dag kreeg ik die storing van het remsysteem.

Daarom dacht ik er, samen met de technische dienst van de verkoper, al de eerste keer aan dat de auto misschien gewoon een te lage spanning heeft gehad.

Ik heb nu de auto een dagje laten staan en deze namiddag de spanning van de batterij gemeten. Die was 12,18 volt..
Ik lees her en der dat je toch 12,4 moet hebben maar ik kan niet inschatten hoe significant dit nu is.
Misschien kan ik eens een batterijtest laten doen met een speciaal apparaat daarvoor ? Ooit, ergens meer dan 20 jaar geleden, was men heel sceptisch over de resultaten die die dingen gaven en welk belang je daar kon aan hechten.
Ik vermoed dat er ook daar al wat meer betrouwbaarheid is ?
Deze week ga ik er met de dealer eens over praten. We zien wel wat er daar uit de bus komt.
Zelf denk ik dat de batterij door een jaar lang stil te staan, verschillende keren te starten en dus wel te verbruiken maar geen jus te krijgen, half dood is.

Mijn auto is in Duitsland ingeschreven een jaar geleden, 08/16.
Hij is pas in gebruik genomen in juli 2017.
Maar ondertussen zitten we voor de garantie in het tweede jaar. Ik vermoed dat er geen nieuwe batterij meer zal af kunnen in garantie bij Renault.

Iemand enig idee daarover ?
Een alternatief kan nog zijn om een toestelletje te kopen om de fout te resetten en een batterijlader.
Of dat nuttig is : die batterij gaat toch al gauw compleet de geest geven. Misschien kan ik dan beter geld uitgeven aan een goede batterij voor deze Megane met start-stop.

mark

De spanning zegt ook niet zo veel over de staat van de accu.
Deze moet je doormeten met een accutester.... deze meet de interne weerstand,amperes en voltage van de accu.
Elke fatsoenlijke garage heeft zo tester.

mark29

Ik las net het topic terug. Accu eens goed opladen had ik al meerdere keren geopperd.
Zeker nog steeda niet een nacht aan de lader gehad?

haelewyn

#55
Ik heb nog steeds geen lader en voor mij is het niet mogelijk om de auto buiten op straat te laden. Dus ja ... ik geef bijgevolg nog geen geld uit aan een lader. De auto bij de garage afgeven voor garantieherstelling kost me niets. Dat neemt niet weg dat ik je raad echt wel heel ernstig neem hoor, Mark29. Dat jij veel meer over auto's en over Renault weet dan ik heb ik nog nooit betwijfeld.

Ik heb 2x een rit gedaan van +300 km op enkele dagen tijd, enkele weken geleden. Verder probeer ik regelmatig langere ritten te rijden in goede omstandigheden (niet donker, geen regen, ... weinig elektrische verbruikers).
Start - Stop werkt... geen probleem, wat doet vermoeden dat de lading ok is. Want dat mag al niet veel afwijken, hoor ik van de mensen in de garage.

De batterij is nagemeten met een batterijtester. Ze was in orde en had na rijden in de regen en de kou nog 540 van de 640 theoretische amperes.
Ik heb aan de dealer ook gezegd dat het probleem alleen voorkomt bij koude start. Nooit bij warme start en nooit tijdens het rijden.
Ik heb dan zelf wat zitten aandringen op een batterijtest en volgens hen was de batterij prima en zou dat niet het probleem zijn.
Alhoewel ik zelf denk dat het in die richting misschien zit (maar wie ben ik), zegt de garageverantwoordelijke dat dat niet de oorzaak is.  Het is een grotere dealer die iemand in dienst heeft die alleen de electronica van de auto's repareert.
Als het aan de batterij ligt moet het zijn dat die wel oplaadt maar de stroom niet bijhoudt, maar dat zou de batterijtester toch moeten tonen (??)

De garage is nu aan het overleggen met Renault en ze denken dat ze bepaalde module(s) gaan vervangen. Daarvoor hebben ze toestemming gevraagd.
Tot die tijd krijg ik een vervangwagen van Renault.
Auto is maandag binnen gegaan in de garage. Daar 'hopen' ze dat ik hem deze week nog kan terug hebben.
De vervangwagen is een mooie en redelijk nieuwe Captur.. rijdt eigenlijk wel best plezant, dus ben ik nog altijd tevreden.

A110

Ik vind een verlies van 100 Amp toch echt wel veel. Ik blijf bij een accu.
Maar is het nu zo moeilijk om er gewoon een nieuwe in te zetten door de dealer en dat u het een week gaat proberen?? Dan weet iedereen of het opgelost is.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jacques

Alternatief voor Renault: Een kleine extra accu, die de controller van het ABS voedt en niet niet belast wordt voor het starten. Je moet af en toe "out of the box denken".

mark29

Tegenwoordig hang ik bijna elke moderne auto aan de lader als ik weet dat die iets langer in de werkplaats staat. Onderhoud, uitlezen etc. Ook al start die goed etc, die ellende met start stop en meldingen over laden komen zou gauw.
En bij nieuw aflevering zijn we verplicht ze allemaal eerst op te laden, hangen we een extra zware lader aan, ding kost 8 a 900 euro.
Thuis heb ik een lader van Bosch van 60 euro, werkt ook goed, maar duurt wat langer.

mark29

Owja 100 ampere op een vrijwel nieuwe auto vind ik eigenlijk nog best veel.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev