Advertenties


vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine

Gestart door haelewyn, 5 juli 2017, 16:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert O.

Iedere mens heeft andere wensen, voorkeuren en gewoontes. Voor sommigen hoort een radio (kunnen) uitzetten daarbij.

(Zoals voorgaande al antwoordden kan dit bij de R-Link helaas niet. Volume naar 0 of pauze/mute is een werkend alternatief)

@Haelewyn, leuk dat na een klein start-dipje de auto goed bevalt!

haelewyn

Na een dag of 5 van stilstand heeft de auto nu niet genoeg saus meer in de batterij. Ook na een rit van 2x 10 km werkt het start stopsysteem niet. De enige oorzaak die ik op dat moment zie is batterijspanning.
Een jaar niet gereden .. vaak gestart.. en misschien enkele keren te laag gekomen heeft de batterij precies wat pijn gedaan. Ik probeer het verder nog wat uit, of het probleem weggaat of terugkeert.
Deze keer geen storing / misschien valt het nog mee;
Misschien koop ik alvast beter een goedkope jumpstarter voor deze auto. Of een nieuwe batterij.

mark29

Nieuwe accu, let op de dat je de juiste koopt, start stop vereist een andere accu dan een van een normale auto.
Maar daar horen ook start stop prijzen bij, schrik daar niet van. Er staan wat aanduidingen op de accu, uit mijn hoofd onder andere iets van : L3 of L2 dat soort dingen.

mark29

Owja heb je al een acculader? Zet hem eens thuis een nacht aan de lader, volgens mij gaf ik je dat pas ook aan.

haelewyn

#34
Ja, dat gaf je pas aan, inderdaad. Maar ik heb geen acculader thuis - ik ben een particulier en heb eigenlijk nog nooit in mijn leven problemen gehad met mijn eigen autobatterij. Om die van de buren te starten heb ik wel startkabels. Het enige wat ik kan doen is er eens een lange eind mee gaan rijden, vrees ik. Of inderdaad eens een goedkope lader kopen de volgende keer als die bij LIDL in reclame zou staan. Dat is helemaal niet zo handig hier want mijn auto slaapt op straat.

Nog een paar details die me opvielen :
Als ik 's ochtends wil starten voelt de rem enorm hard aan en heel moeilijk in te drukken. Vond ik ergens wel wat vreemd want de rembekrachtiging is toch hydraulisch ? Nog nooit gehad bij een ander merk dat de bekrachtiging volledig weg is tot de motor start.

Na een redelijk lange rit werkte de start-stop nog altijd niet. Vanochtend na een nachtje rusten en een ritje gedaan te hebben weer wel. Dat laatste is me nog al overkomen. Net of hij bij het starten van de auto al beslist dat één of andere voorwaarde niet voldaan is en dat gedurende de rit zelf niet meer herzien wordt.

Nieuwe accu : nog even het probleem inschatten en documenteren.. Misschien krijg ik op een nieuwe auto wel een accu van de verkoper, als garantie. Of van Renault, waar de garantie ook nog loopt. Na een jaar kan het ook zijn dat dat niet het geval is, daar ben ik me van bewust.

Verder : het schokkend optrekken of aan gelijke snelheid rijden bij koude motor zit er dik in, zoals eerder reeds gemeld in een topic van Edwin. Misschien ga ik dat eens laten weg-chiptunen ooit.

Hans 1982

Ik ben maar een leek. Maar je start stop systeem kijkt ook naar hoe hard jij je clinatcontrol aan hebt. Is deze heel hard aan het blazen dan gaat je motor niet uit. Wel zie je dan in je dashboard een groen start stop symbooltje waar een kruisje door heen staat. En heb je niet een auto bedrijf om de hoek waar je even een nachtje een accu aan de lader mag zetten. 9 van de 10 bedrijven vinden dat helemaal geen probleem als je het even netjes vraagt.

Succes.

Hans

mark29

Ik heb laatst ook een lader gekocht voor thuis, van bosch, was 70 euro en toen keuzekorting erover heen was het nog een stuk goedkoper bij de praxis.
Rijden laad hem niet zo op, als een lader zou doen.
Elke auto moeten we tegenwoordig aan de lader doen voor hij afgeleverd word. Diagnose stellen, aan de lader, herprogrammeren aan de lader enz enz, op het werk hangen 50 ampere laders, die kosten bizar veel, tussen de 800 a 900 euro had ik begrepen, die laden extra snel op, met hele dikke kabels.

Voor thuis is een gewone lader van een paar amper zat, hang hem er een nacht aan, zal de accu goed doen, en wie weet is die dan voldoende geladen, baat het niet dan schaad het niet, vervangen kan je hem daarna altijd nog.
Een start stop accu kost ook een paar honderd euro.

gjcvro

LOL, ik heb hier een 160Ah trekker accu aan een druppelladertje van 8 euro hangen van de action.
Hij laadt niet snel, maar hij heeft ook de hele week de tijd om te laden.

haelewyn

#38
Thanks allen voor het meedenken. Zoals Mark het uitlegt is het wel de moeite om eens op zoek te gaan naar een lader.
Wist ik niet..   Ik kom nog uit de tijd dat er even een toertje mee doen ook goed was. Ik zal eens gaan zien bij een paar goedkope winkels voor een autolader en de auto even ergens anders parkeren dan gewoonlijk. Of gewoon een lader lenen hier of daar.

Hans :  bedankt voor de opmerking over de airco maar deze stond niet aan. Wel verluchting, radio en lichten (was avond).  Terwijl het de volgende dag wel lukt maar dan branden alleen de LED dagrijlichten ipv de halogeen koplampen.
Voor wie het nog zou willen weten of nalezen : Dit zijn mogelijke redenen waarom volgens de Renault handleiding de auto niet op stand by kan overgaan :

""""""voor auto's met een RENAULT -kaart:
– het bestuurdersportier niet is gesloten;
– de autogordel van de bestuurder is niet
vastgemaakt.

\\\     Voor alle auto's:
– de achteruitversnelling is ingeschakeld;
– de motorkap niet is vergrendeld;
– de buitentemperatuur te laag of te hoog
is (lager dan circa 0 °C of hoger dan circa
30 °C);
– de accu onvoldoende geladen is;
– het verschil tussen de temperatuur in de
auto en de ingestelde temperatuur van
de thermostatische airconditioning te
groot is;
– de parkeerhulp is ingeschakeld;
– de helling bedraagt meer dan ongeveer
12 % voor voertuigen die zijn uitgerust
met een automatische versnellingsbak
– de functie "helder zicht" is ingeschakeld
(raadpleeg de paragraaf "thermostatische
airconditioning" in hoofdstuk 3);
– de motortemperatuur is te laag;
– de luchtzuiveringscyclus wordt vernieuwd;
– de Sport-modus van de Multi-Sense is
geactiveerd (afhankelijk van de auto);
– ...               """""

Het eindigt in de handleiding op .... waaruit we kunnen afleiden dat de opsomming niet limitatief of volledig is.
ALs ik het zo nalees moet het ofwel aan de batterij liggen in mijn geval OF aan de ...     ;)
Nieuwe batterij kopen is inderdaad een laatste stap. Ik vond er een gezien van VARTA  (AGM batterij) bij een internetwebsite voor een 1,2 tce 130 voor rond de 150 euro.
Voorlopig niet aan de orde..

haelewyn

Hebben jullie ook het gevoel bij het starten dat de rembekrachtiging vaak volledig weg is ? Het pedaal voelt dan volledig hard aan en is moeilijk in te drukken.
Uiteraard komt de rembekrachtiging na het starten weer terug..

mark29

Dat is juist een kenmerk van een werkende bekrachtiging.

haelewyn

Dat de bekrachtiging terugkeert na het starten is een teken van werkende bekrachtiging..   Tot daar ben ik mee.
Met andere merken nooit gehad dat ik voor het starten het pedaal geen mm kon indrukken omdat de bekrachtiging weg was.  Daar moest je het pedaal al een keer of 6 indrukken om tot dat effect te komen.
Het zou me sterk verbazen dat er iets mis is aan de Megane hiermee maar ik wou toch even de vraag lanceren.
Is dat heel hard gevoel VOOR het starten even normaal ?


gjcvro

hangt misschien samen met de automatische parkeerrem?

Hans 1982

Ik weet niet of het nog steeds zo werk. Maar zo ver ik weet werkt je rembekrachtiger door middel van het vacume wat je motor opwekt. Dus draait de motor niet geen vacume. Het klopt wat je zegt dat vaak het bij auto's even duurt voor dat je een "hard" pedaal hebt. Misschien kan je het opwekken door op de rem te drukken en dan je handrem te actieveren. Dan voel je dat je pedaal
Nog iets verder zakt en daarna "hard"
Blijft.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev