Advertenties


vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine

Gestart door haelewyn, 5 juli 2017, 16:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Ik krijg hem over veertien dagen geleverd en had al in een ander exemplaar een en ander zitten te proberen. Volgende dingen kan ik niet vinden :

- symbolen en info aan de rechterkant van de kilometerteller : wat betekenen de symbolen en welke info kan je selecteren. ik zag onder andere in sport mode dat je HP (PK) en NM kan tonen in een grafiekje maar ik vind er in geen enkele handleiding info over. Niet in die van de auto, ook niet in die van het multimediasysteem.
Weet iemand waar er op het net info over te vinden is ?

- In een eerder artikel op het internet las ik dat de megane van 2012 al werd uitgerust met regeneratief remmen. Wat doet dat precies ? Stroom bijladen in de batterij ? Omwille van het start-stopsysteem ?

- hoe start het start-stopsysteem de motor ? Met een klassieke startmotor of rechtstreeks op de distributie ?
Ik vind er niet van terug op het net.

- Mijn auto is een geimporteerd exemplaar. Geeft dat problemen om te registreren bij 'my renault' of in de R Link shop ?

- Zit er standaard flitspalen waarschuwing in de navigatie van de R Link 2 ?

- Wat zijn de onderhoudsintervallen voor deze auto ? Ik denk dat ik op afbeeldingen van de boordcomputer gezien heb dat het 30.000 km of 2 jaar is.. Klopt dat ook voor de Benelux ?

puccini

Ik denk dat je deze vragen het best bij Renault Nederland kunt stellen want een geïmporteerd model kan afwijken van de Nederlandse versie!
Megane IV HB TCe 130 Bose

haelewyn

Ik woon in Belgie.
De auto is uit 2016 en geimporteerd uit NL. Het is een Intens versie met optioneel de 8 inch R Link2 en achteruitrijcamera + parkeersensoren V/A en automatisch parkeren. Geen idee of er in de Intens ook dodehoekwaarschuwing zit in 1 pakket met de sensoren. In BE is dat wel allemaal samen in 1 pack. De Intens is niet meer te zien op de website van Renault NL.

Een paar antwoorden heb ik al gevonden.
Ik heb kunnen inloggen op My Renault via de NL website. Als ik van de BE site start lukt het niet.

Onderhoudsintervallen heb ik gevonden. Een dealer heeft me daarover een document afgedrukt.
Deze motor heeft een ketting ipv een riem.

Volgens de dealer start de auto met de start / stop op de startmotor. ik neem aan dat dat juist is.
De dealer zegt dat er geen regeneratief remmen in zit.

Over het tweede menu op de display, naast de kilometerteller en te bedienen met de knop op de rechterkant van het stuur (knop met 2 vierkantjes) heb ik de info gevonden in het handboekje van de Espace.
Bij de Talisman en de Megane was de informatie niet vermeld.
Voor wie het zich ooit zou afvragen :
"""Keuzetoetsen display 2
Blader door de volgende informatie door herhaaldelijk
te tikken op de knop 2 (de weergave
hangt af van de weergavevoorkeuren
van het geselecteerde instrumentenpaneel,
de uitrusting van de auto en het land):
a) navigatie;
b) audio;
c) kompas;
d) motorvermogen;
e) telefoon """"""""


puccini

Je kunt toch een handleiding downloaden van de Mégane 4  op de Renault site !
Megane IV HB TCe 130 Bose

Fluppie

Citaat van: puccini op  7 juli 2017, 17:40:23
Je kunt toch een handleiding downloaden van de Mégane 4  op de Renault site !



larsdijkstra

#5
De Intens versie is nooit geleverd in NL. Alleen Life, Zen, Böse, GT Line en GT
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

puccini

Als de Intens versie nooit in Nederland is geleverd, hoe kun jij hem dan importeren vanuit Nederland ?
Megane IV HB TCe 130 Bose

haelewyn

#7
Ik heb de auto gekocht bij een keten waar ze veel tweedehands auto's en geïmporteerde nieuwe auto's verkopen.
Deze heeft dus al een kenteken gehad.
Ik importeer niets. De auto is reeds geïmporteerd door de keten. Ik moet een speciale procedure voor inschrijving volgen omdat deze auto nog niet in België bekend is bij 'dienst inschrijving voertuigen', enkel voor  de douane geïmporteerd.
Er stond in de garage enkel een goedkoper model maar ik wilde die met meer luxe erop. Die kostte maar 1000 euro meer maar stond bij de hoofdzetel. Ze zijn allemaal 2dehands want ingeschreven in 2016.
Volgens de garage waar ik hem kocht is het 'waarschijnlijk' een NL auto omdat de keten er een lot had gekocht.
De auto en de papieren komen pas volgende week aan en dan weten we het zeker.

Qua uitrusting kon het kloppen. Ik zie op foto's een parkeersysteem (automatisch) bv, sensoren voor en achter, sfeerverlichting, verkeersbordherkenning, de zetels van de intens, 8,5" scherm als optie, etc
In de beschrijving staat ook een achteruitrijcamera vermeld maar geen dode hoekverklikker.
Ik probeerde de auto in BE te registreren op 'my renault' en dat lukte niet. Op de website van renault NL lukte het wel.

We zien wel volgende week waar hij vandaan komt. NL of een ander land. Intens (zo was hij geafficheerd) of een andere versie. Ik laat het nog weten.

Nadeel alvast : slechts 1 jaar garantie meer. Zowel van de verkoper als van renault NL of renault uit een ander land.

@Lars : Thx voor de info over intens.

Over de handleiding : ik heb ze gedownload. Er staat in die van de auto of het multimediasysteem niets over flitspalen detectie en niets over die dingen naast de teller. Dat laatste heb ik enkel kunnen vinden in de handleiding van de espace.
Ja.,  really... die handleidingen zijn alles behalve kompleet.

haelewyn

#8
De auto is binnen in de garage. Ik heb er even kort in gezeten en heb ook de papieren gekregen.

Daarna kwam er onder de kilometerteller :  Motor starten - batterijniveau laag (of dergelijke).
2 minuten na het starten viel de wagen weer stil.. de benzinetank was leeg    :neen:

Heeft ongeveer een jaar stil gestaan bij de dealer... 20 km gereden ondertussen voor de vele verplaatsingen die hij heeft gedaan.
Maar het is een Duitser en geen Nederlander.  Daar was de Intens wel beschikbaar op de markt blijkbaar.

Alles in de auto stond al in het NL maar dat zal zo wel gedaan zijn voor de uitvoer naar deze regio. Dat ik een login kon maken op Renault NL en niet op Renault BE : geen idee waarom dat was.

De auto, in versie Intens, heeft als extra nog de 8,x inch R Link, parkeersensoren voor en ahcter, automatisch parkeren, automatische handrem en dodehoekassistent.

Ondertussen heb ik na vele uren zoeken op internet en een gesprek met een paar dealers mijn vragen grotendeels opgelost. Ik heb er één gevonden waar men het niet erg vond om uitleg te geven, zelfs al hebben ze de auto niet aan mij verkocht.
Ik heb ook al een en ander besteld : een koffermat bv en een startkaart case.
Nog 5 dagen.

puccini

#9
De auto staat blijkbaar geregistreerd in Nederland en niet in België, dat zal de reden zijn, daar zul je echt de importeur/Renault België voor moeten benaderen.
Het is ook een beetje vreemd dat er geen benzine in de auto zat, en via Duitsland naar Nederland en nu naar België gaat, wat mankeert er nog meer aan en bij wie kun je het e.e.a. verhalen als blijkt dat er iets goed mis is, ik persoonlijk zou het wel uit mn hoofd laten om zo een auto te kopen, vooral dat je niet wist wat je kocht. Maar goed misschien ben ik te negatief, dat zou ook kunnen natuurlijk.
Megane IV HB TCe 130 Bose

haelewyn

De auto stond ingeschreven in Duitsland. Er was een Duits inschrijvingsbewijs bij.
De keten waar ik hem gekocht heb is redelijk groot. Ze verkopen dagelijks meerdere auto's, ik vermoed een tiental, zowel tweedehands als nieuw.
Vaak zijn die nieuwe auto's ingevoerd. Nadeel is vaak dat je dan geen garantie hebt zoals op een nieuwe.
In dit geval is de garantie beginnen lopen eind augustus 2016 en loopt tot eind augustus 2018.
De Renault dealer in de buurt zegt me dat de garantie geldig is in heel Europa en dat het geen probleem is om in Belgie bij een dealer een herstelling in garantie te laten uitvoeren. Ook de verkoper is wettelijk verplicht om één jaar garantie te geven.  Ik ga er van uit dat een nieuwe Megane niet zo veel problemen te verwachten heeft de komende jaren.
De garagehouder waar ik de auto kocht, ken ik al meer dan 20 jaar. Hij heeft me al enkele keren geholpen, boven het gemiddelde goed. Ik ben er gerust in dat de auto ok zal zijn.
Inschrijvingen voor één dag om een bepaald aantal te halen zie je in alle Europese landen. In Duitsland staan er veel Renaults op die manier ingeschreven. Er zijn er zo honderden te koop.
De prijs die de garagist voor mijn over te nemen auto gaf was goed. De prijs voor deze nieuwe auto is minder dan bij een dealer in Belgie uiteraard. Dat was nog een extra reden om de auto te kopen.

Benzine : ik denk dat ze er af fabriek ongeveer een liter in doen. Die zal na 20 km op geweest zijn. Ook dat lijkt me aanneembaar.
Zelfs als er anderhalve liter in was.. de auto heeft regelmatig gedraaid zonder (veel) te rijden, vermoed ik.
Ook de 20 km lijken me ok. De auto is vaak op transport geweest en is her en der verplaatst op parkings.

Ondertussen is de procedure voor invoer en inschrijving in Belgie afgerond. Dat ging zonder problemen met de documenten die de verkoper me heeft meegegeven.
Ik denk dat er een aantal positieve elementen in het verhaal zitten waarom ik de auto heb gekocht. Ik had hem niet gezien, maar wel 2 andere modellen van Renault  Megane die door de garage werden verkocht, misschien uit dezelfde serie. Ondertussen heb ik de auto geinspecteerd en ik zie geen sporen van herstelling van een ongeval. Ook de electronica werkte goed en de auto startte. Dus : voor mij alles in orde voorlopig en ik hoop dat het zo blijft.
Vanaf morgen kan ik er mee rijden.

mark29

Praktisch alle nieuwe autos zitten tussen de 5 a 20 kilometer voor ze bij de dealer gelost worden.
Dan staan ze bij de dealer, moet er nog getankt worden, lampje brand dan al inderdaad, die rijd naar de pomp, en weer terug en dan op het terrein een paar keer rond.
Daarna nog de poetser die er heen en weer mee rijd, ongemerkt raakt het nieuwe er wel vanaf zo, voor de klant hem krijgt  ;)
Al verschillende autos gehad die onderweg naar de pomp, paar honderd meter verderop, al onderweg stilvallen omdat er te weinig in zit vanaf belgie/frankrijk.
De autos komen vanaf fabriek, gaan dan naar depot in belgie, en van daaruit op transport naar de nederlandse dealer. Je ziet dat ze er ongemerkt overal wel een stukje mee rijden, als ze wat grote terreinen hebben zijn de kilometers zo gemaakt.

haelewyn

#12
Bij Fiat was er vroeger een code om hem nog 1 keer op 0 km te zetten. Kon wel maar tot een bepaalde tijd en tot een bepaalde kilometerstand.. en slechts één keer.
Trucje van de dealer.. Geen idee of dat nog steeds kan en of het ook zo is voor andere merken.

Voor die kilometers :   Reken maar uit.. Er komt wat bij kijken :

- Proefrit op het terrein van de fabriek en daarna naar de parking (moet wel groot zijn).
- Naar de trein of vrachtwagen,   daarna misschien nog op een boot rijden en er weer af.
- Naar de parking van de losplaats van de boot // nadien naar een vrachtwagen om op transport te gaan of naar de trein.
- weer naar een parking op de opslagplaats van aankomst, daarna misschien nog een verplaatsing naar en op de parking van BE of FR.
- naar de vrachtwagen voor transport naar land van bestemming.
- daar op een parking in afwachting..
- Weer naar de vrachtwagen om naar de dealer te gaan
- op parking van de dealer, soms verplaatsen, binnen en buitenrijden.
- in mijn geval weer op transport naar Belgie, op parking van de koper (keten)
- weer op transport naar de dealer die hem verkocht, ritje naar de technische controle (onafhankelijke stations in BE, geen garages) + tanken + reinigen

mark29

Dat gaf ik dus al aan.
Maar een boot komt er niet aan bod.
Ze gaan van fabriek naar belgie en van daaruit naar de dealer normaal gesproken.

$l@k!

De mijne is toch met de boot van Palencia afgekomen...  !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev