Renault Mégane Club

Mégane 4 Technisch 2016-Heden => [Mégane 4] Overig => Topic gestart door: haelewyn op 5 juli 2017, 16:44:32

Titel: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 5 juli 2017, 16:44:32
Ik krijg hem over veertien dagen geleverd en had al in een ander exemplaar een en ander zitten te proberen. Volgende dingen kan ik niet vinden :

- symbolen en info aan de rechterkant van de kilometerteller : wat betekenen de symbolen en welke info kan je selecteren. ik zag onder andere in sport mode dat je HP (PK) en NM kan tonen in een grafiekje maar ik vind er in geen enkele handleiding info over. Niet in die van de auto, ook niet in die van het multimediasysteem.
Weet iemand waar er op het net info over te vinden is ?

- In een eerder artikel op het internet las ik dat de megane van 2012 al werd uitgerust met regeneratief remmen. Wat doet dat precies ? Stroom bijladen in de batterij ? Omwille van het start-stopsysteem ?

- hoe start het start-stopsysteem de motor ? Met een klassieke startmotor of rechtstreeks op de distributie ?
Ik vind er niet van terug op het net.

- Mijn auto is een geimporteerd exemplaar. Geeft dat problemen om te registreren bij 'my renault' of in de R Link shop ?

- Zit er standaard flitspalen waarschuwing in de navigatie van de R Link 2 ?

- Wat zijn de onderhoudsintervallen voor deze auto ? Ik denk dat ik op afbeeldingen van de boordcomputer gezien heb dat het 30.000 km of 2 jaar is.. Klopt dat ook voor de Benelux ?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: puccini op 7 juli 2017, 15:57:33
Ik denk dat je deze vragen het best bij Renault Nederland kunt stellen want een geïmporteerd model kan afwijken van de Nederlandse versie!
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 7 juli 2017, 16:54:45
Ik woon in Belgie.
De auto is uit 2016 en geimporteerd uit NL. Het is een Intens versie met optioneel de 8 inch R Link2 en achteruitrijcamera + parkeersensoren V/A en automatisch parkeren. Geen idee of er in de Intens ook dodehoekwaarschuwing zit in 1 pakket met de sensoren. In BE is dat wel allemaal samen in 1 pack. De Intens is niet meer te zien op de website van Renault NL.

Een paar antwoorden heb ik al gevonden.
Ik heb kunnen inloggen op My Renault via de NL website. Als ik van de BE site start lukt het niet.

Onderhoudsintervallen heb ik gevonden. Een dealer heeft me daarover een document afgedrukt.
Deze motor heeft een ketting ipv een riem.

Volgens de dealer start de auto met de start / stop op de startmotor. ik neem aan dat dat juist is.
De dealer zegt dat er geen regeneratief remmen in zit.

Over het tweede menu op de display, naast de kilometerteller en te bedienen met de knop op de rechterkant van het stuur (knop met 2 vierkantjes) heb ik de info gevonden in het handboekje van de Espace.
Bij de Talisman en de Megane was de informatie niet vermeld.
Voor wie het zich ooit zou afvragen :
"""Keuzetoetsen display 2
Blader door de volgende informatie door herhaaldelijk
te tikken op de knop 2 (de weergave
hangt af van de weergavevoorkeuren
van het geselecteerde instrumentenpaneel,
de uitrusting van de auto en het land):
a) navigatie;
b) audio;
c) kompas;
d) motorvermogen;
e) telefoon """"""""

Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: puccini op 7 juli 2017, 17:40:23
Je kunt toch een handleiding downloaden van de Mégane 4  op de Renault site !
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Fluppie op 7 juli 2017, 19:40:05
Citaat van: puccini op  7 juli 2017, 17:40:23
Je kunt toch een handleiding downloaden van de Mégane 4  op de Renault site !

(http://i66.tinypic.com/33c19wj.jpg)
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: larsdijkstra op 8 juli 2017, 11:56:18
De Intens versie is nooit geleverd in NL. Alleen Life, Zen, Böse, GT Line en GT
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: puccini op 8 juli 2017, 13:01:46
Als de Intens versie nooit in Nederland is geleverd, hoe kun jij hem dan importeren vanuit Nederland ?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 9 juli 2017, 09:53:26
Ik heb de auto gekocht bij een keten waar ze veel tweedehands auto's en geïmporteerde nieuwe auto's verkopen.
Deze heeft dus al een kenteken gehad.
Ik importeer niets. De auto is reeds geïmporteerd door de keten. Ik moet een speciale procedure voor inschrijving volgen omdat deze auto nog niet in België bekend is bij 'dienst inschrijving voertuigen', enkel voor  de douane geïmporteerd.
Er stond in de garage enkel een goedkoper model maar ik wilde die met meer luxe erop. Die kostte maar 1000 euro meer maar stond bij de hoofdzetel. Ze zijn allemaal 2dehands want ingeschreven in 2016.
Volgens de garage waar ik hem kocht is het 'waarschijnlijk' een NL auto omdat de keten er een lot had gekocht.
De auto en de papieren komen pas volgende week aan en dan weten we het zeker.

Qua uitrusting kon het kloppen. Ik zie op foto's een parkeersysteem (automatisch) bv, sensoren voor en achter, sfeerverlichting, verkeersbordherkenning, de zetels van de intens, 8,5" scherm als optie, etc
In de beschrijving staat ook een achteruitrijcamera vermeld maar geen dode hoekverklikker.
Ik probeerde de auto in BE te registreren op 'my renault' en dat lukte niet. Op de website van renault NL lukte het wel.

We zien wel volgende week waar hij vandaan komt. NL of een ander land. Intens (zo was hij geafficheerd) of een andere versie. Ik laat het nog weten.

Nadeel alvast : slechts 1 jaar garantie meer. Zowel van de verkoper als van renault NL of renault uit een ander land.

@Lars : Thx voor de info over intens.

Over de handleiding : ik heb ze gedownload. Er staat in die van de auto of het multimediasysteem niets over flitspalen detectie en niets over die dingen naast de teller. Dat laatste heb ik enkel kunnen vinden in de handleiding van de espace.
Ja.,  really... die handleidingen zijn alles behalve kompleet.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 13 juli 2017, 18:05:52
De auto is binnen in de garage. Ik heb er even kort in gezeten en heb ook de papieren gekregen.

Daarna kwam er onder de kilometerteller :  Motor starten - batterijniveau laag (of dergelijke).
2 minuten na het starten viel de wagen weer stil.. de benzinetank was leeg    :neen:

Heeft ongeveer een jaar stil gestaan bij de dealer... 20 km gereden ondertussen voor de vele verplaatsingen die hij heeft gedaan.
Maar het is een Duitser en geen Nederlander.  Daar was de Intens wel beschikbaar op de markt blijkbaar.

Alles in de auto stond al in het NL maar dat zal zo wel gedaan zijn voor de uitvoer naar deze regio. Dat ik een login kon maken op Renault NL en niet op Renault BE : geen idee waarom dat was.

De auto, in versie Intens, heeft als extra nog de 8,x inch R Link, parkeersensoren voor en ahcter, automatisch parkeren, automatische handrem en dodehoekassistent.

Ondertussen heb ik na vele uren zoeken op internet en een gesprek met een paar dealers mijn vragen grotendeels opgelost. Ik heb er één gevonden waar men het niet erg vond om uitleg te geven, zelfs al hebben ze de auto niet aan mij verkocht.
Ik heb ook al een en ander besteld : een koffermat bv en een startkaart case.
Nog 5 dagen.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: puccini op 17 juli 2017, 08:28:52
De auto staat blijkbaar geregistreerd in Nederland en niet in België, dat zal de reden zijn, daar zul je echt de importeur/Renault België voor moeten benaderen.
Het is ook een beetje vreemd dat er geen benzine in de auto zat, en via Duitsland naar Nederland en nu naar België gaat, wat mankeert er nog meer aan en bij wie kun je het e.e.a. verhalen als blijkt dat er iets goed mis is, ik persoonlijk zou het wel uit mn hoofd laten om zo een auto te kopen, vooral dat je niet wist wat je kocht. Maar goed misschien ben ik te negatief, dat zou ook kunnen natuurlijk.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 17 juli 2017, 10:46:51
De auto stond ingeschreven in Duitsland. Er was een Duits inschrijvingsbewijs bij.
De keten waar ik hem gekocht heb is redelijk groot. Ze verkopen dagelijks meerdere auto's, ik vermoed een tiental, zowel tweedehands als nieuw.
Vaak zijn die nieuwe auto's ingevoerd. Nadeel is vaak dat je dan geen garantie hebt zoals op een nieuwe.
In dit geval is de garantie beginnen lopen eind augustus 2016 en loopt tot eind augustus 2018.
De Renault dealer in de buurt zegt me dat de garantie geldig is in heel Europa en dat het geen probleem is om in Belgie bij een dealer een herstelling in garantie te laten uitvoeren. Ook de verkoper is wettelijk verplicht om één jaar garantie te geven.  Ik ga er van uit dat een nieuwe Megane niet zo veel problemen te verwachten heeft de komende jaren.
De garagehouder waar ik de auto kocht, ken ik al meer dan 20 jaar. Hij heeft me al enkele keren geholpen, boven het gemiddelde goed. Ik ben er gerust in dat de auto ok zal zijn.
Inschrijvingen voor één dag om een bepaald aantal te halen zie je in alle Europese landen. In Duitsland staan er veel Renaults op die manier ingeschreven. Er zijn er zo honderden te koop.
De prijs die de garagist voor mijn over te nemen auto gaf was goed. De prijs voor deze nieuwe auto is minder dan bij een dealer in Belgie uiteraard. Dat was nog een extra reden om de auto te kopen.

Benzine : ik denk dat ze er af fabriek ongeveer een liter in doen. Die zal na 20 km op geweest zijn. Ook dat lijkt me aanneembaar.
Zelfs als er anderhalve liter in was.. de auto heeft regelmatig gedraaid zonder (veel) te rijden, vermoed ik.
Ook de 20 km lijken me ok. De auto is vaak op transport geweest en is her en der verplaatst op parkings.

Ondertussen is de procedure voor invoer en inschrijving in Belgie afgerond. Dat ging zonder problemen met de documenten die de verkoper me heeft meegegeven.
Ik denk dat er een aantal positieve elementen in het verhaal zitten waarom ik de auto heb gekocht. Ik had hem niet gezien, maar wel 2 andere modellen van Renault  Megane die door de garage werden verkocht, misschien uit dezelfde serie. Ondertussen heb ik de auto geinspecteerd en ik zie geen sporen van herstelling van een ongeval. Ook de electronica werkte goed en de auto startte. Dus : voor mij alles in orde voorlopig en ik hoop dat het zo blijft.
Vanaf morgen kan ik er mee rijden.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 17 juli 2017, 10:58:44
Praktisch alle nieuwe autos zitten tussen de 5 a 20 kilometer voor ze bij de dealer gelost worden.
Dan staan ze bij de dealer, moet er nog getankt worden, lampje brand dan al inderdaad, die rijd naar de pomp, en weer terug en dan op het terrein een paar keer rond.
Daarna nog de poetser die er heen en weer mee rijd, ongemerkt raakt het nieuwe er wel vanaf zo, voor de klant hem krijgt  ;)
Al verschillende autos gehad die onderweg naar de pomp, paar honderd meter verderop, al onderweg stilvallen omdat er te weinig in zit vanaf belgie/frankrijk.
De autos komen vanaf fabriek, gaan dan naar depot in belgie, en van daaruit op transport naar de nederlandse dealer. Je ziet dat ze er ongemerkt overal wel een stukje mee rijden, als ze wat grote terreinen hebben zijn de kilometers zo gemaakt.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 17 juli 2017, 11:31:21
Bij Fiat was er vroeger een code om hem nog 1 keer op 0 km te zetten. Kon wel maar tot een bepaalde tijd en tot een bepaalde kilometerstand.. en slechts één keer.
Trucje van de dealer.. Geen idee of dat nog steeds kan en of het ook zo is voor andere merken.

Voor die kilometers :   Reken maar uit.. Er komt wat bij kijken :

- Proefrit op het terrein van de fabriek en daarna naar de parking (moet wel groot zijn).
- Naar de trein of vrachtwagen,   daarna misschien nog op een boot rijden en er weer af.
- Naar de parking van de losplaats van de boot // nadien naar een vrachtwagen om op transport te gaan of naar de trein.
- weer naar een parking op de opslagplaats van aankomst, daarna misschien nog een verplaatsing naar en op de parking van BE of FR.
- naar de vrachtwagen voor transport naar land van bestemming.
- daar op een parking in afwachting..
- Weer naar de vrachtwagen om naar de dealer te gaan
- op parking van de dealer, soms verplaatsen, binnen en buitenrijden.
- in mijn geval weer op transport naar Belgie, op parking van de koper (keten)
- weer op transport naar de dealer die hem verkocht, ritje naar de technische controle (onafhankelijke stations in BE, geen garages) + tanken + reinigen
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 17 juli 2017, 17:03:49
Dat gaf ik dus al aan.
Maar een boot komt er niet aan bod.
Ze gaan van fabriek naar belgie en van daaruit naar de dealer normaal gesproken.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: $l@k! op 18 juli 2017, 09:32:19
De mijne is toch met de boot van Palencia afgekomen...  !-!
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 18 juli 2017, 10:18:56
Ik had ook ergens gelezen dat ze met de boot gingen vanuit Spanje maar was niet zeker van de bestemming van de auto's. En dat zijn extra kilometers want de fabriek of Pälencia liggen niet naast de zee.

Ok..     Whatever. Nog 3 uur en 20 minuten.. dan heb ik hem.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: $l@k! op 18 juli 2017, 12:41:51
Gaan de vrachtwagen op naar de haven (ik denk Santander). Dan via RoRo naar de haven van (ik denk nogmaals) Antwerpen waar ze dan opgehaald worden door de transporteur die ze naar de B of NL dealer transporteert.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 18 juli 2017, 17:13:21
Toch op een boot, nooit geweten, zal daar eens naar vragen, grappig.
Ik denk ook afhankelijk van type renault niet alles word in dezelfde fabriek gemaakt namelijk.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 18 juli 2017, 17:39:11
https://www.youtube.com/watch?v=r0yfEjqPGWI

Voor wie het filmpje nog niet gezien heeft over de productie van de nieuwe Renault Megane IV. Of gewoon voor de liefhebbers. Dit staat los van de rest...

Ik heb vandaag mijn auto afgehaald. Volgend item dat ik niet direct kan vinden is :  hoe zet ik de radio gewoon uit.
Ik gok op : scherm van R Link2 uitschakelen maar dan is de navigatie ook uit.
Dus ja.. hoe zet ik de radio uit maar laat ik de navigatie gewoon aan.  Ik ga er achteraan..
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: puccini op 18 juli 2017, 18:49:49
Citaat van: mark29 op 17 juli 2017, 17:03:49
Dat gaf ik dus al aan.
Maar een boot komt er niet aan bod.
Ze gaan van fabriek naar belgie en van daaruit naar de dealer normaal gesproken.

En waar staat die fabriek dan, volgens mij in Spanje net als St.Nicolaas die komt ook uit Spanje met de boot   :)
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: puccini op 18 juli 2017, 18:50:38
Citaat van: haelewyn op 18 juli 2017, 17:39:11
https://www.youtube.com/watch?v=r0yfEjqPGWI

Voor wie het filmpje nog niet gezien heeft over de productie van de nieuwe Renault Megane IV. Of gewoon voor de liefhebbers. Dit staat los van de rest...

Ik heb vandaag mijn auto afgehaald. Volgend item dat ik niet direct kan vinden is :  hoe zet ik de radio gewoon uit.
Ik gok op : scherm van R Link2 uitschakelen maar dan is de navigatie ook uit.
Dus ja.. hoe zet ik de radio uit maar laat ik de navigatie gewoon aan.  Ik ga er achteraan..

Volume dicht draaien ?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 18 juli 2017, 19:01:57
Er is een knop om het volume uit te zetten aan het stuur. Tussen de - en de +
Maar daarmee staat de radio nog altijd niet uit natuurlijk. Nog nooit met Renault gereden voordien maar het zou me verbazen dat er geen 'uit' functie aan de radio is.

Vanavond startte ik de auto met in totaal 60 km op de teller en ik kreeg de waarschuwing "" STOP Storing remsysteem "".
Morgen al even terug naar de garage. En nu maar hopen dat het daarmee ophoudt.
Batterij uitgemeten voor alle zekerheid.. Ik heb eens gelezen dat ABS en dergelijke systemen eerst problemen krijgen als de spanning van de batterij te laag is.
Het was 12,73 volt dus dat moet ok zijn. 
Remvloeistof potje lijkt vol. Eerder te vol dan te leeg.
  On verra..
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: puccini op 18 juli 2017, 19:07:15
Inderdaad of de volumeknop dichtdraaien een andere optie is er niet en hoeft er ook niet te zijn.
en Voor de ABS is bij de 2016 modellen een terugroepactie geweest vorig jaar, en misschien kun je dat even controleren bij de Belgische RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer)?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 18 juli 2017, 19:12:29
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepactie.aspx?mgpnummer=MGP160289

Inderdaad .. Deze gevonden. We zien wel wat ze morgen bij de dealer zeggen. De auto remt normaal en voelt goed aan. Ik ga er toch maar geen rit van 100 km mee doen. Laten staan en morgen mee naar de garage.

Radio : Je kan de R Link2 ook volledig uitschakelen. Dan is de radio ook uit.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Bert O. op 18 juli 2017, 20:35:09
@Haelewyn mogen we weten waar je je auto gekocht hebt?

Zelf heb ik mijne gekocht bij MyCar in Brugge, een pak goedkoper dan bij de dealer en ook een pak hogere inruil voor m'n vorige auto.
MyCar koopt de wagens gewoon via Renault Denoyel aan in Brugge. Je eigen dealer kan gewoon nagaan via welke weg de auto bij de fabriek is weggegaan etc...

(MyCar is ook gewoon familie van Denoyel, dus ergens wel logisch :grin: )
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 18 juli 2017, 20:38:25
Geantwoord in PM.
Het is niet echt een geheim waar ik hem gekocht heb maar om redenen van herkenbaarheid ga ik ook niet alle details in het openbaar forum plaatsen.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 19 juli 2017, 08:23:40
De start stop heeft nog geen enkele keer gewerkt sedert ik de auto heb (1 dag). Kan te wijfen zijn aan buitentemperatuur van 29 graden, airco in dienst, batterijniveau laag. Gisteravond maar eens een proefrit van 50 km gedaan. Het systeem geeft nog altijd aan dat de stopfunctie niet mogelijk is.
Kan deze keer te maken hebben met de foutcode voor het remsysteem dat nog actief staat.

Radio en navigatie : ik ben het niet eens dat een knop om de radio uit te zetten overbodig is. Ik heb wel gezien dat de flitspalenwaarschuwing niet werkt als je de multimedia uitschakelt. Dan staat alles ook echt uit. Bij mijn vorige auto werkte dat gedeelte altijd, ook als de MM uit stond. Is gewoon anders hier. Moet kunnen.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 19 juli 2017, 08:54:05
Heb je thuis een acculader? Hang hem er dan eens aan.
Elke nieuwe auto moet eigenlijk aan de lader voor deze afgeleverd word, maar dit word wel eens verzuimd door tijd gebrek en te kort aan laders.
Laadcapaciteit hoeft maar iets lager te zijn en het start stop werkt al niet.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 19 juli 2017, 10:04:48
Na het starten deze morgen (en de proefrit van gisteren) werkte de start-stop prima en zelfs elke keer.

Ik ben naar de garage geweest. Daar hebben ze de storing gewist (lage spanning en storing van handrem).
Alles werkte daarna prima. Ze gokken er ook op dat gewoon de batterij te laag is gebleven. Ik heb een uurtje of langer in de auto zitten klooien met de RLink en dat verbruikt ook weer stroom. De auto gaf het spanningsprobleem al aan (Start motor, batterijspanning laag) toen ik hem de eerste keer ging bekijken.

De Cruise control werkte niet meer zolang de storing op het dashboard bleef staan maar werkt nu opnieuw prima. De snelheidsbegrenzer is wel altijd blijven werken.

De auto rijdt verder goed, stil, zacht en met een goed bochtgedrag. Beter dan mijn vorige auto alleszins dus ben ik nog altijd tevreden met de overstap en heb vertrouwen in mijn nieuwe auto.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: larsdijkstra op 19 juli 2017, 17:22:55
Citaat van: haelewyn op 19 juli 2017, 08:23:40
De start stop heeft nog geen enkele keer gewerkt sedert ik de auto heb (1 dag). Kan te wijfen zijn aan buitentemperatuur van 29 graden, airco in dienst, batterijniveau laag. Gisteravond maar eens een proefrit van 50 km gedaan. Het systeem geeft nog altijd aan dat de stopfunctie niet mogelijk is.
Kan deze keer te maken hebben met de foutcode voor het remsysteem dat nog actief staat.

Radio en navigatie : ik ben het niet eens dat een knop om de radio uit te zetten overbodig is. Ik heb wel gezien dat de flitspalenwaarschuwing niet werkt als je de multimedia uitschakelt. Dan staat alles ook echt uit. Bij mijn vorige auto werkte dat gedeelte altijd, ook als de MM uit stond. Is gewoon anders hier. Moet kunnen.

waarom zou je je radio uit willen zetten? bij Rlink zet je of alles uit, of alles aan met de aan/uit knop rechtsboven. wil je geen radio horen, switch je of naar een andere bron, of je geluid uit zetten met volume of uit zetten met middelste knop tussen volume up-down op satelliet achter stuur
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Bert O. op 19 juli 2017, 20:01:57
Iedere mens heeft andere wensen, voorkeuren en gewoontes. Voor sommigen hoort een radio (kunnen) uitzetten daarbij.

(Zoals voorgaande al antwoordden kan dit bij de R-Link helaas niet. Volume naar 0 of pauze/mute is een werkend alternatief)

@Haelewyn, leuk dat na een klein start-dipje de auto goed bevalt!
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 26 juli 2017, 10:00:13
Na een dag of 5 van stilstand heeft de auto nu niet genoeg saus meer in de batterij. Ook na een rit van 2x 10 km werkt het start stopsysteem niet. De enige oorzaak die ik op dat moment zie is batterijspanning.
Een jaar niet gereden .. vaak gestart.. en misschien enkele keren te laag gekomen heeft de batterij precies wat pijn gedaan. Ik probeer het verder nog wat uit, of het probleem weggaat of terugkeert.
Deze keer geen storing / misschien valt het nog mee;
Misschien koop ik alvast beter een goedkope jumpstarter voor deze auto. Of een nieuwe batterij.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 26 juli 2017, 15:26:50
Nieuwe accu, let op de dat je de juiste koopt, start stop vereist een andere accu dan een van een normale auto.
Maar daar horen ook start stop prijzen bij, schrik daar niet van. Er staan wat aanduidingen op de accu, uit mijn hoofd onder andere iets van : L3 of L2 dat soort dingen.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 26 juli 2017, 15:27:44
Owja heb je al een acculader? Zet hem eens thuis een nacht aan de lader, volgens mij gaf ik je dat pas ook aan.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 26 juli 2017, 15:36:00
Ja, dat gaf je pas aan, inderdaad. Maar ik heb geen acculader thuis - ik ben een particulier en heb eigenlijk nog nooit in mijn leven problemen gehad met mijn eigen autobatterij. Om die van de buren te starten heb ik wel startkabels. Het enige wat ik kan doen is er eens een lange eind mee gaan rijden, vrees ik. Of inderdaad eens een goedkope lader kopen de volgende keer als die bij LIDL in reclame zou staan. Dat is helemaal niet zo handig hier want mijn auto slaapt op straat.

Nog een paar details die me opvielen :
Als ik 's ochtends wil starten voelt de rem enorm hard aan en heel moeilijk in te drukken. Vond ik ergens wel wat vreemd want de rembekrachtiging is toch hydraulisch ? Nog nooit gehad bij een ander merk dat de bekrachtiging volledig weg is tot de motor start.

Na een redelijk lange rit werkte de start-stop nog altijd niet. Vanochtend na een nachtje rusten en een ritje gedaan te hebben weer wel. Dat laatste is me nog al overkomen. Net of hij bij het starten van de auto al beslist dat één of andere voorwaarde niet voldaan is en dat gedurende de rit zelf niet meer herzien wordt.

Nieuwe accu : nog even het probleem inschatten en documenteren.. Misschien krijg ik op een nieuwe auto wel een accu van de verkoper, als garantie. Of van Renault, waar de garantie ook nog loopt. Na een jaar kan het ook zijn dat dat niet het geval is, daar ben ik me van bewust.

Verder : het schokkend optrekken of aan gelijke snelheid rijden bij koude motor zit er dik in, zoals eerder reeds gemeld in een topic van Edwin. Misschien ga ik dat eens laten weg-chiptunen ooit.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Hans 1982 op 26 juli 2017, 21:13:16
Ik ben maar een leek. Maar je start stop systeem kijkt ook naar hoe hard jij je clinatcontrol aan hebt. Is deze heel hard aan het blazen dan gaat je motor niet uit. Wel zie je dan in je dashboard een groen start stop symbooltje waar een kruisje door heen staat. En heb je niet een auto bedrijf om de hoek waar je even een nachtje een accu aan de lader mag zetten. 9 van de 10 bedrijven vinden dat helemaal geen probleem als je het even netjes vraagt.

Succes.

Hans
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 26 juli 2017, 22:36:27
Ik heb laatst ook een lader gekocht voor thuis, van bosch, was 70 euro en toen keuzekorting erover heen was het nog een stuk goedkoper bij de praxis.
Rijden laad hem niet zo op, als een lader zou doen.
Elke auto moeten we tegenwoordig aan de lader doen voor hij afgeleverd word. Diagnose stellen, aan de lader, herprogrammeren aan de lader enz enz, op het werk hangen 50 ampere laders, die kosten bizar veel, tussen de 800 a 900 euro had ik begrepen, die laden extra snel op, met hele dikke kabels.

Voor thuis is een gewone lader van een paar amper zat, hang hem er een nacht aan, zal de accu goed doen, en wie weet is die dan voldoende geladen, baat het niet dan schaad het niet, vervangen kan je hem daarna altijd nog.
Een start stop accu kost ook een paar honderd euro.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: gjcvro op 26 juli 2017, 23:26:49
LOL, ik heb hier een 160Ah trekker accu aan een druppelladertje van 8 euro hangen van de action.
Hij laadt niet snel, maar hij heeft ook de hele week de tijd om te laden.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 27 juli 2017, 00:08:33
Thanks allen voor het meedenken. Zoals Mark het uitlegt is het wel de moeite om eens op zoek te gaan naar een lader.
Wist ik niet..   Ik kom nog uit de tijd dat er even een toertje mee doen ook goed was. Ik zal eens gaan zien bij een paar goedkope winkels voor een autolader en de auto even ergens anders parkeren dan gewoonlijk. Of gewoon een lader lenen hier of daar.

Hans :  bedankt voor de opmerking over de airco maar deze stond niet aan. Wel verluchting, radio en lichten (was avond).  Terwijl het de volgende dag wel lukt maar dan branden alleen de LED dagrijlichten ipv de halogeen koplampen.
Voor wie het nog zou willen weten of nalezen : Dit zijn mogelijke redenen waarom volgens de Renault handleiding de auto niet op stand by kan overgaan :

""""""voor auto's met een RENAULT -kaart:
– het bestuurdersportier niet is gesloten;
– de autogordel van de bestuurder is niet
vastgemaakt.

\\\     Voor alle auto's:
– de achteruitversnelling is ingeschakeld;
– de motorkap niet is vergrendeld;
– de buitentemperatuur te laag of te hoog
is (lager dan circa 0 °C of hoger dan circa
30 °C);
– de accu onvoldoende geladen is;
– het verschil tussen de temperatuur in de
auto en de ingestelde temperatuur van
de thermostatische airconditioning te
groot is;
– de parkeerhulp is ingeschakeld;
– de helling bedraagt meer dan ongeveer
12 % voor voertuigen die zijn uitgerust
met een automatische versnellingsbak
– de functie "helder zicht" is ingeschakeld
(raadpleeg de paragraaf "thermostatische
airconditioning" in hoofdstuk 3);
– de motortemperatuur is te laag;
– de luchtzuiveringscyclus wordt vernieuwd;
– de Sport-modus van de Multi-Sense is
geactiveerd (afhankelijk van de auto);
– ...               """""

Het eindigt in de handleiding op .... waaruit we kunnen afleiden dat de opsomming niet limitatief of volledig is.
ALs ik het zo nalees moet het ofwel aan de batterij liggen in mijn geval OF aan de ...     ;)
Nieuwe batterij kopen is inderdaad een laatste stap. Ik vond er een gezien van VARTA  (AGM batterij) bij een internetwebsite voor een 1,2 tce 130 voor rond de 150 euro.
Voorlopig niet aan de orde..
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 1 augustus 2017, 21:39:34
Hebben jullie ook het gevoel bij het starten dat de rembekrachtiging vaak volledig weg is ? Het pedaal voelt dan volledig hard aan en is moeilijk in te drukken.
Uiteraard komt de rembekrachtiging na het starten weer terug..
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 1 augustus 2017, 21:42:13
Dat is juist een kenmerk van een werkende bekrachtiging.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 1 augustus 2017, 21:44:54
Dat de bekrachtiging terugkeert na het starten is een teken van werkende bekrachtiging..   Tot daar ben ik mee.
Met andere merken nooit gehad dat ik voor het starten het pedaal geen mm kon indrukken omdat de bekrachtiging weg was.  Daar moest je het pedaal al een keer of 6 indrukken om tot dat effect te komen.
Het zou me sterk verbazen dat er iets mis is aan de Megane hiermee maar ik wou toch even de vraag lanceren.
Is dat heel hard gevoel VOOR het starten even normaal ?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 1 augustus 2017, 22:17:52
Ja.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: gjcvro op 1 augustus 2017, 22:42:34
hangt misschien samen met de automatische parkeerrem?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Hans 1982 op 1 augustus 2017, 23:47:12
Ik weet niet of het nog steeds zo werk. Maar zo ver ik weet werkt je rembekrachtiger door middel van het vacume wat je motor opwekt. Dus draait de motor niet geen vacume. Het klopt wat je zegt dat vaak het bij auto's even duurt voor dat je een "hard" pedaal hebt. Misschien kan je het opwekken door op de rem te drukken en dan je handrem te actieveren. Dan voel je dat je pedaal
Nog iets verder zakt en daarna "hard"
Blijft.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 1 augustus 2017, 23:58:07
Thanks voor de antwoorden.
De automatische handrem werkt altijd na het uitschakelen van de motor en staat dus telkens aan bij het instappen.
Ook als ik de handrem uit zet blijft het rempedaal hard; De eerste keer dat ik dat had startte de motor niet omdat ik het rempedaal niet diep genoeg indrukte. Zonder indrukken rempedaal kan je niet starten (misschien de koppeling wel ?) of kan je de handrem niet uitschakelen.
De volgende keer heb ik gewoon heel veel voetkracht gebruikt en dan lukt het wel.

Ik maak me er voorlopig geen zorgen meer in en zie wel hoe het evolueert (geen evolutie te verwachten waarschijnlijk).  Ik vond het gewoon een opmerkelijk verschijnsel en verschil tov ieder merk waar ik al eerder mee reed.  Maar die hadden geen automatische handrem... dit is mijn eerste auto met die eigenschap.
Het zou kunnen dat het systeem de handrem inschakelt (en de rem ingedrukt / geactiveerd houdt) wanneer de motor niet meer draait en daardoor de hydraulische bekrachtiging al weg is tegen het moment van de volgende start.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 7 oktober 2017, 11:27:08
In de 2 en een halve maand dat ik de auto heb, heb ik 2 keer 's avonds met de motor uit zitten snuisteren en aanpassen in de R Link. Bv het dashboard : dingen wegnemen / toevoegen. Systeem laten zoeken naar updates voor R Link of apps.
Beide keren had ik dan bij de volgende start de melding : STOP / STORING REMSYSTEEM.

Ik heb de auto hiervoor bij de garage binnen gedaan.
Ook had ik de klacht, na de laatste storing, dat de GPS en de radio rare dingen deden. Bv de GPS bleef waarschuwen voor een zone-snelheidscontrole. Dat begon toen ik die zone al 10 km voorbij was en bleef verdergaan toen ik stilstond. Om de 5 seconden de melding : "verminder uw snelheid" (gesproken melding). De gesproken meldingen voor een afslag waren onduidelijk omdat er stukken vantussen waren in de zinnen. De radio deed ook al eens raar en blokkeerde bv toen ik van preset wou veranderen.
Voor de GPS storing moest ik de Aan / Uit schakelaar lang indrukken om een reset te bekomen. Gewoon de auto uit en weer aan zetten was niet voldoende.
De radio schoot na enkele manipulaties zelf los.
De batterij was deze keer goed geladen. Dat probleem is van de baan.

In de garage hebben ze zowel de storing gewist (daarmee ook weg), de software van de ABS sturing ge-update en een week later een update van de RLINK gedaan.
Ook is de inspuiting 'geherprogrammeerd' naar aanleiding van mijn melding dat de auto onregelmatig loopt / optrekt / schokt bij koude motor.

Nu maar afwachten of alle problemen daarmee opgelost zijn.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 18 november 2017, 21:23:59
Opnieuw STORING REMSYSTEEM, dat niet meer weggaat tot een reset wordt uitgevoerd.
In de garage had men de eerste keer de storing gewoon gereset. De tweede keer de software van de ABS geupdate.

De storing komt alleen voor bij het starten. DIe is er dus nog geen enkele keer opgekomen tijdens het rijden.
Deze keer had ik niets gedaan in de bediening / opties van het dashboard maar het is natuurlijk wel koud buiten. De auto stond wel nog maar iets meer dan een dag stil. De lading was deze week voldoende want de start stop functie werkte goed.

Iemand die dit bekend in de oren klinkt ?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 18 november 2017, 21:38:26
Nee sorry. Naar de dealer ermee. Laat ze maar actis raadplegen en eventueel rnl een kim sturen.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Jacques op 19 november 2017, 10:49:05
BMW motorfietsen hebben dit ook soms (afhankelijk van het gebruikte type/merk accu). Tijdens het starten zakt de klemspanning onder een bepaalde waarde en zit de ABS computer dan in storing. Misschien heb je hier wat aan. Indat geval is het afhankelijk van de kwaliteit van de accu.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 19 november 2017, 11:05:35
Ja het zal ergens in de software zitten, en accu testen kan ook geen kwaad inderdaad.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: A110 op 19 november 2017, 13:43:51
Veel storingen komen door slechte accu's. Het wil niet zeggen als een auto start dat dan de accu goed is. In een accu gebeurt heel veel. En als daar iets in veranderd ziet de zeer gevoelige elektronica dit en zal een onverklaarbare storing geven. Vooral het abs/ESP remsysteem en airbag storingen zullen als eerste oplichten bij een slechte accu. Laat de accu eens goed doormeten en niet alleen met een millimeter.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 19 november 2017, 16:06:09
De auto is ooit van fabriek af geleverd in augustus 2016. Of die batterijen op dat moment al optimaal geladen zijn durf ik betwijfelen.
De auto is nadien naar Duitsland gegaan en heeft er een winter op een parking doorgebracht.
Ergens in de zomer van dit jaar is hij naar Belgie gebracht.
Toen ik de auto voor het eerst zag, met bijna geen kilometers op de teller (10 of zoiets) gaf de auto al een storing aan inzake de batterijspanning die te laag was.
Al op de eerste dag kreeg ik die storing van het remsysteem.

Daarom dacht ik er, samen met de technische dienst van de verkoper, al de eerste keer aan dat de auto misschien gewoon een te lage spanning heeft gehad.

Ik heb nu de auto een dagje laten staan en deze namiddag de spanning van de batterij gemeten. Die was 12,18 volt..
Ik lees her en der dat je toch 12,4 moet hebben maar ik kan niet inschatten hoe significant dit nu is.
Misschien kan ik eens een batterijtest laten doen met een speciaal apparaat daarvoor ? Ooit, ergens meer dan 20 jaar geleden, was men heel sceptisch over de resultaten die die dingen gaven en welk belang je daar kon aan hechten.
Ik vermoed dat er ook daar al wat meer betrouwbaarheid is ?
Deze week ga ik er met de dealer eens over praten. We zien wel wat er daar uit de bus komt.
Zelf denk ik dat de batterij door een jaar lang stil te staan, verschillende keren te starten en dus wel te verbruiken maar geen jus te krijgen, half dood is.

Mijn auto is in Duitsland ingeschreven een jaar geleden, 08/16.
Hij is pas in gebruik genomen in juli 2017.
Maar ondertussen zitten we voor de garantie in het tweede jaar. Ik vermoed dat er geen nieuwe batterij meer zal af kunnen in garantie bij Renault.

Iemand enig idee daarover ?
Een alternatief kan nog zijn om een toestelletje te kopen om de fout te resetten en een batterijlader.
Of dat nuttig is : die batterij gaat toch al gauw compleet de geest geven. Misschien kan ik dan beter geld uitgeven aan een goede batterij voor deze Megane met start-stop.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark op 19 november 2017, 17:07:51
De spanning zegt ook niet zo veel over de staat van de accu.
Deze moet je doormeten met een accutester.... deze meet de interne weerstand,amperes en voltage van de accu.
Elke fatsoenlijke garage heeft zo tester.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 19 november 2017, 17:42:07
Ik las net het topic terug. Accu eens goed opladen had ik al meerdere keren geopperd.
Zeker nog steeda niet een nacht aan de lader gehad?
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 29 november 2017, 08:57:13
Ik heb nog steeds geen lader en voor mij is het niet mogelijk om de auto buiten op straat te laden. Dus ja ... ik geef bijgevolg nog geen geld uit aan een lader. De auto bij de garage afgeven voor garantieherstelling kost me niets. Dat neemt niet weg dat ik je raad echt wel heel ernstig neem hoor, Mark29. Dat jij veel meer over auto's en over Renault weet dan ik heb ik nog nooit betwijfeld.

Ik heb 2x een rit gedaan van +300 km op enkele dagen tijd, enkele weken geleden. Verder probeer ik regelmatig langere ritten te rijden in goede omstandigheden (niet donker, geen regen, ... weinig elektrische verbruikers).
Start - Stop werkt... geen probleem, wat doet vermoeden dat de lading ok is. Want dat mag al niet veel afwijken, hoor ik van de mensen in de garage.

De batterij is nagemeten met een batterijtester. Ze was in orde en had na rijden in de regen en de kou nog 540 van de 640 theoretische amperes.
Ik heb aan de dealer ook gezegd dat het probleem alleen voorkomt bij koude start. Nooit bij warme start en nooit tijdens het rijden.
Ik heb dan zelf wat zitten aandringen op een batterijtest en volgens hen was de batterij prima en zou dat niet het probleem zijn.
Alhoewel ik zelf denk dat het in die richting misschien zit (maar wie ben ik), zegt de garageverantwoordelijke dat dat niet de oorzaak is.  Het is een grotere dealer die iemand in dienst heeft die alleen de electronica van de auto's repareert.
Als het aan de batterij ligt moet het zijn dat die wel oplaadt maar de stroom niet bijhoudt, maar dat zou de batterijtester toch moeten tonen (??)

De garage is nu aan het overleggen met Renault en ze denken dat ze bepaalde module(s) gaan vervangen. Daarvoor hebben ze toestemming gevraagd.
Tot die tijd krijg ik een vervangwagen van Renault.
Auto is maandag binnen gegaan in de garage. Daar 'hopen' ze dat ik hem deze week nog kan terug hebben.
De vervangwagen is een mooie en redelijk nieuwe Captur.. rijdt eigenlijk wel best plezant, dus ben ik nog altijd tevreden.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: A110 op 29 november 2017, 17:31:01
Ik vind een verlies van 100 Amp toch echt wel veel. Ik blijf bij een accu.
Maar is het nu zo moeilijk om er gewoon een nieuwe in te zetten door de dealer en dat u het een week gaat proberen?? Dan weet iedereen of het opgelost is.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Jacques op 29 november 2017, 18:28:50
Alternatief voor Renault: Een kleine extra accu, die de controller van het ABS voedt en niet niet belast wordt voor het starten. Je moet af en toe "out of the box denken".
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 29 november 2017, 20:01:46
Tegenwoordig hang ik bijna elke moderne auto aan de lader als ik weet dat die iets langer in de werkplaats staat. Onderhoud, uitlezen etc. Ook al start die goed etc, die ellende met start stop en meldingen over laden komen zou gauw.
En bij nieuw aflevering zijn we verplicht ze allemaal eerst op te laden, hangen we een extra zware lader aan, ding kost 8 a 900 euro.
Thuis heb ik een lader van Bosch van 60 euro, werkt ook goed, maar duurt wat langer.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: mark29 op 29 november 2017, 20:02:09
Owja 100 ampere op een vrijwel nieuwe auto vind ik eigenlijk nog best veel.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: larsdijkstra op 30 november 2017, 06:38:08
Citaat van: A110 op 29 november 2017, 17:31:01
Ik vind een verlies van 100 Amp toch echt wel veel. Ik blijf bij een accu.
Maar is het nu zo moeilijk om er gewoon een nieuwe in te zetten door de dealer en dat u het een week gaat proberen?? Dan weet iedereen of het opgelost is.

Mijn idee  ;)
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 30 november 2017, 08:02:07
Thanks voor de ideeen.
1 dag verder,... auto zal er nog een tijdje staan.
Maandag : diagnose. Dinsdag : vraag gesteld aan renault.
Geen antwoord op dinsdag en woensdag. De garage heeft de vervangingwagen verlengd tot vrijdag.
Ze gaan een stuk vervangen dat niet goedkoop is. Dat is alles wat ik er van weet. 
Ik heb voorgesteld om met mijn eigen auto even door te rijden tot het akkoord er was maar er is reeds gedemonteerd en ze willen liever nog even wachten.

Ik zou niets liever doen dan de auto gewoon een paar dagen buiten in de kou zetten, voor of na de reparatie. Ik denk, als de batterij de schuldige is, we het dan direct gaan weten. Dan komt dat alarm weer zo terug bij het starten. Maar eerst maar die herstelling die de garage wil doen.

Had ook al gedacht aan iets als een boostertje dat je op de sigarenaansteker aansluit. Maar misschien is dat toch maar rommel en is een nieuwe autobatterij een beter idee.

Stel je in mijn plaats. De auto is in garantie dus laat ik iedere handeling aan de garage over. De auto is geïmporteerd uit Duitsland. Ben dus al blij genoeg dat ze er hier in BE willen aan werken onder garantie en dat ik een vervangwagen krijg. Ik denk dat de garage echt wel zijn best doet, ... ik wil daar op geen enkele manier afbreuk aan doen of me al te veel bemoeien.
Mensen worden in hun beroep niet echt graag tegengesproken, denk ik.

Als de batterij slecht is zou ik ze ook liever krijgen dan kopen want een start-stop exemplaar is redelijk duur.
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 1 december 2017, 07:18:13
Het resultaat : er is geen resultaat    8)7

De auto is vier dagen binnen geweest. De module die de (automatische) handrem controleert is vervangen. Eerder had ik op een BOSCH universeel diagnoseapparaat gezien dat de storing werd weergegeven als (ongeveer) : ''' Automatische handrem : elektrische interne storing''''.
Na het vervangen van de module is volgens de garage de fout niet opgelost.

Edit : wagen afgehaald. De storing kan nu zelfs niet meer gewist worden :)
De nieuwe module kan niet ingeleerd worden en het systeem blijft alarmen geven omdat de ABS computer en de handremmodule niet meer met elkaar in verbinding kunnen komen.

Renault in BE weet het ook niet goed meer maar zegt wel dat men in FR op de hoogte is van het probleem en dat er nog auto's van dezelfde serie zijn die hetzelfde probleem hebben. Het wordt dus afwachten tot er een oplossing uit FR komt.
Maar als ik op het forum even lees hier en elders lijkt het me wel of Renault heel veel tijd nodig heeft om een groot probleem op te lossen... Ik vraag me af of er schot in de zaak gaat komen als het om een probleem gaat met een beperkt aantal auto's.
Aan de ene kant vind ik de auto leuk om mee te rijden. Aan de andere kant moet hij natuurlijk wel ooit perfect en als nieuw worden want ik heb hem nieuw gekocht.

To be continued..
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: Jacques op 1 december 2017, 09:55:10
Wat betreft Engelse auto's zeiden ze vroeger in de fabriek vaak: "The client is the final tester" en zo lijkt het bij Renault ook wel. 
Titel: Re: vragen over de nieuwe Megane (2016) 130 TCE benzine
Bericht door: haelewyn op 20 december 2017, 10:48:23
Probleem lijkt op dit moment opgelost.
Na (vermoedelijk) het plaatsen van een nieuwe handremmodule communiceerden de remcomputer (ABS) niet meer met de automatische handrem en bleef er een alarm zichtbaar.
Nadat Renault een softwarepatch had ter beschikking gesteld was alles opgelost.

Het enige wat ik kan doen nu is er gewoon mee te rijden. De fout was 3 keer voorgekomen in 4 maanden..  Als ze terugkeert is het niet echt te voorspellen wanneer.
Ik heb geprobeerd het probleem uit te lokken door de auto een paar dagen buiten in de kou te laten staan zonder te gebruiken maar daar is hij alleszins nog niet ingetrapt. De batterij doet het, eerlijk gezegd, nog altijd goed in de winter. Duimen maar weer..
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev