Advertenties


noisey's '02 megane 1.6 16v cabrio

Gestart door noiseyMP7, 12 maart 2017, 18:16:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

noiseyMP7

Aangezien ik inmiddels flinke plannen heb voor mijn megane toch maar een projectpagina openen.

Afgelopen dinsdag de auto gekocht, nadat mijn vorige auto de week ervoor total loss verklaard was. Na flink zoeken, en met de wens om weer een cabrio te nemen kwam ik bij deze megane. Een 1.6 16v cabrio uit 2002. Gekocht met 187dkm, inmiddels 188100km op de teller. waterpomp en distributieriem zijn 10000km geleden vervangen en de koppeling ongeveer 30000km geleden. Met stoelverwarming en lederen interieur mag ik ook over de luxe niet klagen.


Waar ik wel over te klagen heb is het uitlaat geluid, het stuurtje en de audio. 3x raden wat er in dit project aan bod gaan komen :q

Ook werkt de bediening voor de elektrische ramen achter niet, en het passagiers raam gaat vanaf de bestuurderskant niet meer dicht. Achter is denk ik een kwestie van de zekeringen nalopen, het passagiersraam is denk ik een lamme schakelaar.



Mijn planning:
Allereerst de audio aanpakken. De standaard radio(CD+radio) heb ik al vervangen met een caliber RMD266(radio+USB+SD+AUX), maar zit er nog zodanig in dat het er niet uit ziet. het werkt, maar daar heb je t mee gezegd. Dit kan dus beter! Dan de speakers nog aanpakken. Voorin komen Sony XPLOD speakers van 180 watt max(deze heb ik ook nog liggen en passen perfect, alleen de aansluiting vervangen en er in schroeven) achter komen denk ik nog een setje sony XPLOD's van 120 watt geloof ik. Ook deze heb ik nog liggen. eventueel als het past achterin kan ik ook mijn 200 watt pioneers er in gooien, maar dat is nog even passen en meten.
Dan heb ik nog een crunch versterker welke tegen de achterbank in de kofferbak komt zodat mijn sub aangesloten kan worden. De sub komt in plaats van mijn reservewiel in de kofferbak te liggen. Als ik toch bezig ben met kabels leggen kijk ik gelijk naar de schakelaars voor de elektrische ramen.

Dan komt de uitlaat. Ik mis het sportieve geluidje van mijn vorige autootje, zeker als ik met een open dak door een tunnel rij  Y

Nu ben ik nog op zoek naar een goed bedrijf in omgeving rotterdam/bergen op zoom welke een uitlaat op maat kan installeren voor een mooi prijsje. Aangezien het mij alleen maar om het geluid en de looks gaat komt er alleen een nieuwe einddemper op. Ook hoeft het niet achtelijk hard te gaan, ik moet om 5 uur s ochtends vertrekken naar m'n werk, en heb geen zin in klachten van de buren. Dus enkel een mooie brom is voldoende.

Dan nog het stuur. Het standaard stuur is zo verschrikkelijk lelijk en frans naar mijn mening. Dus dat wordt een sportstuur monteren. het liefst een sparco ofo momo oid, maar dat ligt aan het budget op het moment dat ik 'm aan ga schaffen.

Verder zullen er nog mooiere velgen op gaan komen als de banden vervangen moeten worden en ga ik de voorkant wat agressiever maken. Het lijkt nu op zo'n bak waar een opa van 80 in rijdt als ie geparkeerd staat. Dit gaat denk ik dmv een bumperlip en angel eyes gebeuren.

Dan hier en daar nog een klein stickertje ofzo en dan is het waarschijnlijk al 2019 gok ik. De meganeclub.nl stickers geven 10pk per stuk aan vermogenswinst toch?

noiseyMP7

#1
Vandaag de kabels voor mijn sub gehaald en maar eens begonnen met de boel aansluiten.

Na ruim een half uur overwegen hoe ik de voeding voor de versterker het beste door het motorruim kon laten lopen de kabel door het schutbord geprikt. Even de zekering er tussen gezet en aan de accu vastgemaakt.



Daarna de achterbank er uit gehaald en de RCA, voeding en remote kabels naar achteren getrokken. Aangezien het schutbord helemaal rechts zit heb ik de kabels rechts langs de passagiersstoel getrokken, onder dat stuk plastic.



Daarna lopen de kabels onder de bank door naar dat luikje in de achterbank. Aan de andere kant van dat luikje zit de versterker, welke ik nog vast moet schroeven.

De sub zelf ligt op dit moment nog los en niet aangesloten in de kofferbak, aangezien de kabels daarvoor in een krat met zoekgeraakte electronica bij m'n ouders liggen.



Daarbij mis ik een schroefje op mijn versterker om de "ground" kabel vast te maken, dat wordt morgen dus langs de karwei om een boutje daarvoor te halen(denk M3?)

De remote kabel ligt ook nog los aan de radio kant, en deze moet nog in de radio geprikt worden. Ligt nu lekker bij de passagiersstoel.

Helaas begon het donker te worden dus vandaar dat het nog niet af is.

Morgen de speakers voor vervangen en als ik donderdag bij m'n ouders ben geweest de sub aansluiten aan de versterker. Binnenkort ook de radio nog beter plaatsen en afwerken, dan de sub in het gat van het reservewiel plaatsen zodat de kinderwagen er weer bij kan en dan is de audio voorlopig klaar.



toch wel handig zo'n cabrio, stoot je tenminste niet steeds je kop met kabels trekken  :D




noiseyMP7

Gisteren een duplex einddemper gehaald voor mijn cabrio. tweedehands. Heeft wat liefde nodig maar zal denk ik heel mooi staan onder het kontje van de megane.



Ook heeft de verkoper er gratis een middendemper en tussenpijp bij gedaan, de middendemper ziet er nog netjes uit, de tussenpijp wat minder, maargoed het was gratis o-)





Zodra het verhuizen klaar is maar eens er onder passen.

Helaas kwam ik er vrijdag achter dat de luchtslang die naar het filterhuis gaat los zat. Helaas was deze slang ook niet meer te redden.



Dus de slang heb ik er maar uitgetrokken en rij ik voorlopig zonder slang rond. Binnenkort een open luchtfilter aanschaffen en een goedkope 2ehands motorkap.

huh? een tweedehandsmotorkap voor een open luchtfilter? Ja, ik wil een luchthapper in mijn motorkap slijpen zodat mijn open luchtfilter wat koudere lucht hapt, zonder dat ik een jezuseind aan pijpen onder m'n motorkap heb lopen. Daarbij zou dit de temperatuur onder de motorkap iets omlaag moeten krijgen en ziet het er gewoon vet uit.

Nu wordt dit de 1e keer custom bodywork voor mij, dus doe ik het liever op een tweedehands motorkap, zodat ik rustig de tijd kan nemen en toch mijn auto kan gebruiken. In het nieuwe huis heb ik ook een mooie grote werkbank waar ik aan kan werken, dus dat komt goed uit. Het precieze design moet ik nog uitvogelen.

Terug naar de cold air intake die ik er in wil gaan zetten.

Oude filterhuis en pijp er uit, en op de MAF sensor de nieuwe pijpen plaatsen. Dit in combinatie met een open luchtfilter op het einde van de pijp en een hydroshield tegen water opzuigen. Hitteschild naar de motor gericht en dan zou ik performance winst moeten maken. Het luchtfilter zelf wordt waarschijnlijk zo'n 25 euro dingetje, ik moet ergens op bezuinigen :D

De planning dus tot nu toe, op chronologische volgorde:
-Uitlaat monteren
-CAI monteren
-Motorkap vervangen met een scooped/vented kap
-sub in het reservewiel gat inbouwen
-interieur opleuken met carbon fiber wrap
-sportstuur monteren

o ja, ik moet ook nog de ramen achter werkend zien te krijgen en ik wil ooit nog de emblemen zwart/carbon fiber maken. Als ik ergens geld over hou ook nog angel eyes met RGB led ringen monteren en zwarte lexus achterlichten er in gooien. Onder de voorbumper komt nog een andere splitter en de zij knipperlichten worden ook nog eens vervangen. Al met al wordt dit waarschijnlijk een 15 jaar project, nu hopen dat de auto het nog 15 jaar vol gaat houden  :D

noiseyMP7

Gisteren en vandaag weer even gesleuteld.

De versterker zat nog niet vast(naja, met duct tape), dus iedere scherpe bocht die ik met harder dan 30 nam lag de versterker weer op een andere plek, met alle gevolgen van dien. Dit was ik toch wel erg zat, dus maar eens degelijk vast gezet. M5 boutjes door het plastic geboord en met moertjes stevig vast gezet.



Zit toch wat netter zo.

Vandaag dan een poging gedaan tot de nieuwe uitlaat installeren.



Helaas zit de oude uitlaat vanaf de kat helemaal vast gelast, en zit de klem tussen de middendemper en de kat vast geroest. Met alleen een krik en een krat heineken als geimproviseerde as steun heb ik niet genoeg ruimte om genoeg kracht te zetten.

Ook kreeg ik door weinig speling op de hele uitlaat de rubbers niet echt lost. Helaas heb ik dit dus op moeten geven. Wel heb ik(omdat het reservewiel er uit moest voor de krik) gelijk even gekeken naar de plaatsing van de sub in de plek van het reservewiel. Ik zou van mijn huidige sub 4 stuks kunnen plaatsen in dit stuk, ruimte zat dus. Alleen even geluidsisolatie halen en wat MDF, dan kan ik dat binnenkort ook gaan regelen.

Dan nog de remote kabel van de radio naar de versterker op een schakelaar zetten zodat ik de sub makkelijk uit kan zetten als de kleine achterin zit. Hij heeft wel mijn muzieksmaak, maar dat mag niet ten koste gaan van zijn kleine oortjes  o-)

Ook heb ik 500x58cm carbon fiber wrap besteld wat in het interieur moet gaan komen, niet alles, maar wat accenten.

Ook heb mijn stiefzoontje de gordel insteek van de achterbank links kapot gedrukt, deze blijft nu niet meer omhoog zitten. Even wat gordel verlangers besteld dus, dan is dat ook weer gefixt.

Dan wil ik ook nog steeds een open luchtfilter monteren, en om te zorgen dat deze zonder al te veel pijp nog steeds koude lucht aanzuigt ga ik een tweedehands motorkap op de kop tikken en hier een NACA duct in zetten, samen met een roostertje achterin zodat de warme lucht afgevoerd kan worden.


zoiets dus

Hoe ik het rooster ga plaatsen weet ik nog niet, maar ik heb nog racegaas liggen, dus dat komt wel goed

noiseyMP7

Alweer een tijd geleden dat ik iets gepost heb, loop wat achter ivm een verhuizing  o-)

Ik heb echter niet stil gezeten wat betreft de megane.
Inmiddels is het stuur vervangen door een veel te klein sportstuur van 295mm. Overgenomen van Ruben. Was enkel voor de naaf, en het sportstuur wordt nog vervangen door een grotere.
De pookknop is vervangen door een zilveren bal en dat schakelt toch een stuk beter!


Ook is de sub nu netjes ingebouwd en kan de kinderwagen weer mee, ook dit is nog niet helemaal af. er komt nog een stuk van de oude vloer overheen, en 2 bescherm stangen.

*Hier foto sub, staat nog op m'n oude telefoon, upload ik later*

De ramen achter zijn gefixt. Werken weer zoals het hoort.


Ook is de motorkap gewrapped. Was nogal een opgave omdat ik nog 13 meter wrap van 58cm breed had liggen, weinig zin en geld om een grote lap te halen, dus in 3 banen gedaan.


Baan 1, nog voor het fohnen

En na het fohnen

baan 3, opschieten, het wordt donker

En het resultaat de volgende ochtend

En vandaag dan weer eens een poging gewaagd de duplex uitlaat er onder te krijgen. De oude is er onder vandaan, maar de nieuwe heeft nog een extra ophangpunt nodig. Dit wordt dus morgen of overmorgen weer ff doorbeunen.


Straight piped klinkt die K4M ook erg lekker

Na een hoop slijpen en schelden uiteindelijk toch de oude er onder vandaan gekregen. gelukkig wel even lang :D

En zonder achterbumper werkt t toch een stuk beter als je nog niet weet waar de sierstukken gaan komen

Up next:
-Uitlaat ophangen. Is leuk, straight piped, maar dan gaat m'n bejaarde buurvrouw klagen :D (ook niet echt APK waardig op deze manier)
-Stuur vervangen met een grotere
-Sony xplod speakers inbouwen in de deuren en bij de achterbank
-telefoon inbouwen als infotainment systeem
-Radio vervangen en netjes afwerken

noiseyMP7

Disndag weer verder gegaan met het uitlaatje, een beugel gemaakt voor de rechterzijde van schroefdraad(want ja, standaard is geen duplex). Enfin, zo gezegd, zo gedaan een beugel gemaakt:


Deze hing nog niet eens goed of hij brak al doormidden:


Gelukkig niks beschadig. Bleek dat het schroefdraad te ver door gebogen was en daardoor zwak was.

Nog een poging gewaagd en dit bleef wel zitten:


Moest alleen nog even afgesteld worden, maar gelukkig is dat met schroefdraad zo gedaan.

Helaas was de nieuwe(tweedehands) middendemper afgeknepen, waardoor deze niet meer bruikbaar was. 8)7 Omdat ik mijn oude v-band klem door heb moeten slijpen.
Oude middendemper dus gebruiken, met een flens op het einde, niet op gerekend, dus geen klem voor. Toen begon het donker te worden, dus gisteren maar weer verder gegaan.

Dat werdt dus een nieuwe klem halen. Helaas zat mijn uitlaat dus los, en de dichtsbijzijnde automaterialen zaak zit zo'n 20 km verderop. Dus even 40 km met een losse uitlaat rijden, geen probleem toch? :D

Dan nog die k**klem monteren
.

hels karwei, zeker met de beperkte ruimte die ik had. heb nog een mooie oorlogswond op m'n voorhoofd van de lambdasonde die met katalysator en al op m'n voorhoofd viel. Gelukkig uiteindelijk gasdicht vast gekregen.  :woohoo:

Daarna nog even 2 gaten in m'n bumper geslepen.


De sierstukken moeten nog verlengd worden, maar dat komt nog wel.

Het resultaat mag er zijn, en ik ben er zeer tevreden mee.


Vandaag dan een stuk gaan rijden met de vriendin en de kids. Komt een mooi sportief geluidje onder vandaan, zeker met goed accelereren. Het is nog wel beschaafd, dus ik kan nog midden in de nacht thuis komen zonder dat ik boze buren krijg.

En dan vandaag gelijk nog een mooie shot waar het resultaat van 3 dagen hard werk mooi op staat:




De materialen voor het inbouwen van m'n telefoon zijn ook besteld, en deze komen als het goed is morgen binnen. Dit wordt volgende week ingebouwd en ook hier zal ik jullie over op de hoogte houden  !-!

noiseyMP7

Zondag ben ik begonnen met het inbouwen van m'n telefoon. Eerst het dashboard gestript zodat ik overal goed bij kon en het oude "scherm" kon verwijderen.



Daarna op de kabels van het oude scherm een sigarettenplug met USB adapter vast gesoldeerd, zodat de telefoon stroom krijgt.



Daarna het frame van het oude scherm aangepast zodat mijn telefoon met dock er in past.




Daarna een gat gemaakt onder in mijn dock, zodat de USB kabel erdoor past.


Aangezien mijn dock 2 oplaad contacten heeft op de zijkant en niet gebruik maakt van de USB poort, heb ik er een USB "On-The-Go" kabel aan gezet, waar dus een USB stick in past.

Daarna het dock vastgelijmt in het frame, zodat de telefoon niet beschadigd wordt.


Daarna een kwestie van kabels aansluiten op de daarvoor aangelegde plekken, en t zit.



De telefoon krijgt dus stroom zodra het contact is ingeschakeld. Ook speelt hij muziek, films etc af vanaf USB en kun je via USB apps installeren. Met een AUX kabel is deze ingeplugd in de radio, zodat het geluid over de speakers gaat.

Het heeft echter ook nadelen:

Na 2 dagen weinig rijden is de batterij nu leeg  8)7

Disndag is m'n nieuwe stuur binnen gekomen en gelijk gemonteerd.

Een vlak, 3-spaaks suede sportstuur van QSP

En vandaag dan nog gewassen en raamfolie geplakt





De raamfolie is 3 euro bij de action, met 25% lichtdoorlatendheid, vind t nog best netjes voor dat geld o-)

noiseyMP7

Oei, alweer een hele tijd geleden, die laatste update.

Inmiddels weer veel verandert

Zo zijn de velgen over gespoten, in glossy zwart


na de primer


Na de zwarte lak


En zonder het plastic

Daarna is er nog blanke lak overheen gegaan

Verder is de raamfolie op de zijruiten er weer af, want dit liet los


Is er een radio frame in gekomen

Aleen in de verkeerde kleur


Maar dat maakt niet uit want hij is gewrapt


en het resultaat

en dan vandaag angel eyes gemonteerd




De angel eyes moeten nog getest worden in het donker en dan ook gelijk afstellen





EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev