Advertenties


Plotseling veel speling stuur en wielen : stuurhuis defect?

Gestart door Abraxas, 3 februari 2018, 15:58:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abraxas

Hallo allemaal,

Na het stevig sturen over een hobbelige weg voor de oprit heb ik opeen flinke speling op het stuur en de wielen. Vandaag langs de garage geweest, ze verwachten het stuurhuis:

- bij opgebokte auto: hand links en rechts van wiel bewegen: beide voorwielen met de hand enkele cm's heen en weer te wiebelen ivm speling op spoorstangen.

- Bij met de hand wiebelen van spoorstang: De speling lijkt helemaal uit het stuurhuis te komen, speling is zowel horizontaal, voor/achter, en in/uit stuurhuis.

Ik heb het idee dat er een paar tandjes afgebroken zijn in het stuurhuis. Heeft iemand soortgelijke ervaring? Ik lees enkele topics over versleten stuurkogels: dat lijkt hier niet zozeer aan de orde. Ik lees ook over speling op teflon bussen, maar dat lijkt mij niet te leiden tot de genoemde speling op spoortstangen, of wel?

Moet maandag eigenlijk naar Zeeland, maar durf zo de weg niet op! Wie o wie kan er wat over zeggen?


alsof een paar tandjes afgebroken zijn.

Abraxas

Ter aanvulling op bovenstaande vraag: weet iemand of alle stuurhuizen van meganes hetzelfde zijn? Het lijkt of de stuurhuizen in ieder geval niet verschillen qua (diesel/benzine) (1.6 VS 1.4 motor) (station of hatchback). Kan iemand dit bevestigen?

Francois

Ik weet dat er bij sommige een electrisch bekrachtigd stuurhuis in zit en bij andere niet.

Abraxas

#3
Bedankt voor je reactie. Mijn megane 2 (1,6 Benzine, 2006, facelift) heeft stuurbekrachtiging. Ik zie online dat die electrisch is bij de stuurkolom.

Ik heb een filmpje gemaakt van de stuurkolom-as. Die wiebelt namelijk samen met het deel waar hij in vast zit. Ik ben vrijwel zeker dat het bewegende deel het stuurhuis is (dat grijze wat je ziet en de goudkleurige as lijkt er sprekend op). Dat het zo wiebelt, is dat normaal?:

https://youtu.be/jZhijqKQ5EA

https://youtu.be/rjMrn0jLLH4


richard65

#4
Nee niet normaal zou eerst eens kijken of het stuurhuis nog wel goed vastzit aan de carrosserie het grijze gedeelte dus.
Misschien zit dat gedeelte los??
En heb je een of meerdere afgebroken bouten??

Abraxas

Met dit 'lekkere' weer met tegenzin op straat onder de auto te kruipen, garages zijn dicht en garage van mijn broer staat vol met zijn oldtimer.

Maar volgens mij zijn er 2 opties:
1.) of het stuurhuis zit los door losse of gebroken bout
2.) er zit interne speling in het stuurhuis (ik zie wat filmpjes online met versleten naafbussen in het huis).

Nog tips?

Volgens mij is het systeem rack-and-pinion (tandheugel) waardoor ermee rijden in principe wel mogelijk is, maar lastig door de speling op stuur?

richard65

Zit er binnen in de auto onderkant grijs gedeelte trouwens geen bout onder het bruine schuim??
Zou even kijken of er niks zit wat los is in de auto.

Abraxas

Ik ga morgen even onder de auto kruipen. Weet iemand of er verschillende stuurhuizen zijn voor de megane 2?

mark29

Waar baseer jij je op dat de binnenste stuurkogels niet kapot zijn? Dat is namelijk 9 van de 10 keer. Vervangen, uitlijnen en klaar. Stuurhuis zelf defect komt maar sporadisch voor. Ik denk dat je veel te moeilijk denkt en onnodig een stuurhuis wil vervangen.

Ow ik heb de filmpjes overigens nog niet gezien. Dat doe ik morgen op de laptop wel.

Abraxas

Hallo allemaal,

probleem is opgelost. Beide bouten van het stuurhuis zaten los!
Gelukkig was dit makkelijk op te lossen, verdere speling was minimaal, dus ik weer blij. Met andere woorden: zie je je stuuras zo raar bewegen zoals op het filmpje: kijk eerst of je stuurhuis degelijk vastzit. Bij de Kwikfit waar ik snel langs reed hadden ze dit niet 1,2,3 opgemerkt.

Goed weekend allen en bedankt voor het meedenken!

duckie1098


RobScénic

Citaat van: Abraxas op  3 februari 2018, 15:58:58
Vandaag langs de garage geweest, ze verwachten het stuurhuis:

Sinds wanneer is Kwikfit een garage die een goede diagnose kunnen stellen??
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

richard65

#12
 !-! Mooi blij dat het is opgelost !-!

En niet snel genoeg langs de Kwik shit gereden,volgende keer iets sneller voorbij rijden.
En eerst controleren of alles vast zit dat is toch ook wel een vereiste van autorijden. :police:

zapp

Toch raar dat die bouten van het stuurhuis "zomaar" los komen te zitten... 8)7
Heb je onderzocht hoe dat is gekomen?

Abraxas

Ja erg vreemd, ik moet eerlijk zeggen dat na een APK gemeld werd dat veerpootlagers eraan zaten te komen, je hoorde soms iets knakken bij sturen. Dat waren blijkbaar de bouten van het stuurhuis  :x

Het geluid is nu helemaal weg, dus de veerpootlagers blijken gewoon goed te zijn!
En ja KwikFit of KwikShit: de jongens zeggen het zelf ook: ze zijn all-rounders en geven soms ook aan als iets boven de pet gaat. Over het algemeen best goede ervaringen en het zijn wel aardige lui, althans bij ons in de buurt. Heb er als tiener zelf een jaartje gewerkt, veel geleerd, was leuk. Als het echt spannend wordt qua diagnose, duik ik er liever zelf in. Moeilijke reparaties als distributieriemen en koppelingen is voor de experts (niet Kwikfit).

Maar dat die bouten lostrillen, ja ik rijd erg stevig, maar dit is wel heftig ja. Niemand eerder meegemaakt?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev