Advertenties


Help: Advies welke slagmoersleutel voor loshalen krukasbout met Airpress 310/25

Gestart door Abraxas, 25 juni 2016, 11:37:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abraxas

Dag allemaal,

Mijn distributieriem ga ik vervangen, nu mis ik alleen nog een goede slagmoersleutel om de krukasbout los te draaien. Ik heb een Airpress HL 310/25 compressor (25 L met 310L bruto aanzuigcap.)  met een 8mm binnendiameter slang. Ik ben van plan om eventueel de reducer er tussenuit te halen voor maximaal vermogen. Ik twijfel tussen de volgende luchtsleutels:

Hazet:
9012SPC (90 euro in DE) pin-clutch mechanisme, 850 NM, 127L/m (http://www.hazet.de/produktkatalog/product_info.php?products_id=896119639)

9012-1SPC (140 euro in DE) twin-hammer mechanisme, 1000NM, 127L/min  (http://www.hazet.de/produktkatalog/product_info.php?products_id=896146963)

9012-X (115 euro in NL) twin-hammer mechanisme, 1200NM, 184L/min (http://www.ebay.nl/itm/Hazet-9012-X-Schlagschrauber-1-2-der-Kraftige-mit-1200-Nm-NEU-Modell-2015-/121788522772)

Rodac
Rodac Stuby (129 euro in NL) twin-hammer, 610NM, 120L/min http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/m1050525312-rodac-slagmoersleutel-1-2-rc2751-stubby-twin-hammer.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=4

Belangrijkste is dat de krukasbout LOS gaat i.c.m. mijn relatief lichte compressor. Desnoods sta ik een tijdje op de bout te 'hameren'. Ik heb niet de ruimte voor een grotere compressor.  Liefste zou ik de Rodac nemen ivm kort formaat en lage luchtverbruik. Maar is hij sterk genoeg voor de krukasbout en bijvoorbeeld as-moeren? De 9012-X is in NL en heeft sterkste vermogen, maar lucghtverbruik van 184L/min.

Zie door de bomen het bos niet meer :x. Eens gekocht en gebruikt = houden en niet terugbrengen. Wie heeft ervaring en kan mij onderbouwd advies geven?

Groeten Patrick

Abraxas

Eerte update: de 600NM Rodac is zeer waarschijnlijk te zwak en valt af. Er is wel de Rodac RC2790: http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/m1050521052-professionele-1486nm-slagmoersleutel-1-2-rodac-rc2790.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr&pos=23

Prijs 190 euro, 1486NM, 113L/min verbruik en ook twin-hammer. Maar wel te duur voor mij.

In dat geval zou de Hazet 9012-1SPC voor 125 euro bij Amazon.de de beste koop zijn. Want: 1000NM, twin-hammer, 127L/min luchtverbruik.

De Hazet 9012-X is de 2e keus, want hetzelfde, alleen pin-clutch en 184Lmin verbruik. Denken jullie dat 184L/min te doen is met mijn compressor?

Welke raden jullie aan?

Jacques

Ik heb de Hazet gekocht bij Rijsbergen met de opmerking als de krukasbout niet losgaat krijg je hem terug.  Helaas heb ik hem de volgende dag terug gebracht. Boze verkoper: Nu is de bout los en krijg ik hem terug."Nee, het is niet gelukt. Toen heb ik via een klant een Ingersoll Rand 2135QTi geleend en ging bij 6 barg de krukasbout al los. Inmiddels zelf zo'n luchttol gekocht (240E) en al heel veel pelzier van gehad. Vooral de central moer van de aandrijfas in de wielflens kan goed vastzitten, maar dit is geen probleem.  Ik houd nooit meer een as tegen als ik een schroef of moer los haal. Er is dus verschil. Waarom denk je dat het NL leger dit gereedschap gebruikt. Niet alleen de specificaties tellen.

mark29

Ik heb vaker met die zwaardere variant hazet gewerkt. Ik vind het een onding. Voor mij dan, alles wat met lucht kan doe ik met lucht. Gezien we gewoon snel moeten sleutelen.

Die hazet voelt behoorlijk zwaar aan. Als je er veel mee werkt is dat niet prettig.

mark29

Die ingersoll is super fijn. Ik heb de wurth uitvoering ervan.
Niet duur. Ik krijg alles los. En lekker licht in de hand.
Belangrijk is gewicht hoor, formaat ivm krappe plekken.
En ook waar komt het lucht er weer uit. Bij ingersoll naar beneden, ideaal. sommige merken blazen ze naar voren, stel je hebt veel stof blaas je die stof alle kanten op en zo je bek vol met stof, dan word je niet oud meer, afzien dat je na een grote klus eruit ziet als zwarte piet.

Ik heb er sinds 2002 verschillende versleten, maar de ingersoll blijft het fijnste.

mark29

Owja nog een aanvulling. Als je een goede koopt, heb je die bij hobbygebruik over 25 jaar nog.
Ca 250 euro is ook zat voor een goede.
Sterke compressor is natuurlijk ook belangrijk.

Abraxas

Bedankt  voor de snelle reacties allemaal.

Mijn sporadische gebruik, lees 3x per jaar, zorgt dat het hopelijk 25 jaar mee gaat. Dat het dan lomp en zwaar is, is daarom niet echt een probleem. Gaat voornamelijk om: kan ik met de getoonde Hazet op een 25 Liter compressor de krukasbout (en toekomst asbout) losdraaien?

Net even geteld. Van 0-8 bar  in ongeveer 60 seconden. Hij is wel snel! Ik denk zon 150-200L/minuut debiet.

Punt met de slagmoersleutels als Ingersoll: het luchtverbruik is te hoog voor mijn kleine compressor. Tijdens gebruik 481L/min, maar gemiddeld 142l?min zegt hun website.

Op Amazone.de lees ik ongeveer 90 positieve reacties over de 9012SCP en maar 2 matige reviews. Maar hier al wel een 'mindere' review. Maar als gewicht en formaat minder belangrijk zijn, denken jullie dat het mijn doel dan voldoende dient (voldoende NM met mijn compressor)?


Abraxas

Mark29,

Heb jij dan de Würth dss 1/2 premium power? Deze is 2 kg en heeft 1321NM en gebruikt 139L/min. Maar is nietecht vindbaar in NL en is in het buitenland vaak 200+ euro.

De nieuwe Hazet slagmoersleutels zijn ook ongeveer 2kg en hebben 850-1200NM. Zou je zeggen dat dit type wel vergelijkbaar is?

mark29

De preciese code weet ik niet. Zou ik maandag moeten kijken. Inmiddels hebben meerdere collegas deze. Wurth levert die, ze hebben zo n vertegenwoordiger die veel langs komt op de zaak. En hun shop zit vlakbij.
Er zijn bij ons zo rond de 15 monteurs en dus veel verschillende luchtsleutels. Een paar hebben die hazet, ik vind het niks.

Kijk wij moeten er geld mee verdienen dus rommel mag het niet zijn, is het niet sterk genoeg, krijgen die zaken hun rommel dezelfde dag nog terug begrijp je.

Ik zal maandag voor die type kijken. Overigens weet ik niet of wurth aan particulier levert.

mark29

https://eshop.wurth.nl/Algemene-catalogus/Slagmoersleutel-DSS-1-2-inch-premium-mini/31215002080107.cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/

Zo ziet die er uit. Precies hetzelfde. Of de specificaties hetzelfde zijn weet ik niet. Kijk ik nooit naar haha. Krukasbouten, aandrijfasmoeren, subframebouten alles gaat los.

Gebruik overigens ook krachtdoppen en probeer zo min  mogelijk verlengstukken te gebruiken, dit kost namelijk ook krachtverlies. En gewone doppen barsten open. En dan vliegen je de stukken om de oren. Heb ik vroeger vaak gehad toen ik nog uit oude kisten werkte. Nu heb ik sinds een ca 4 jaar eindelijk een fijne kiste met heel veel krachtdoppen. Een sonic s11. Iets meer dan een meter breed. Ben er blij mee.

mark

Ook de kracht doppen sneuvelen wel eens bij ons hoor.  :D
Maar we hebben dan ook vaak beunhaas hokken binnen staan. En als het met de "normale" luchtsleutel niet wil, dan pak ik z'n grote broer van de vrachtwagen en landbouw afdeling er bij.  8)

mark29

Owja die ook wel, maar dat zijn er hoogstens 5 in het jaar dan.
Die gewone doppen was dat elke maand een aantal hahaha.
Ik heb hiervoor 2x een gedore kistje gehad, die blauwe tapse zeg maar, oud ijzer kar.
Om de haverklap doppen open barsten en vooral die kniestukken, die vlogen meteen weg, levens gevaarlijk.
Nu heb ik een lade vol met 1/2 inch gewone doppen lage en hoge, bitjes enz enz.
Kwart lade vol 1/4 inch hoge en lage doppen en de bitjes, en 3/4 lade vol 3/8 spul.
En een aparte lade met krachtdoppen, erg handig hoor.

Abraxas

Ha Mark en Mark, bedankt voor de reacties.

Die Würth die ik zie, is de mini variant met iets meer dan 400NM. voor mijn gevoel is dat wel erg weinig. Misschien heb je het broertje ervan? Ben benieuwd. Het valt me op dat er weinig online te lezen is aan vergelijking van compressoren en slagmoersleutels, laat staan de hobbyisten die wel eens een krukasbout thuis willen losdraaien en niet meteen een compressor a 100 liter en 500 euro willen aanschaffen.

Sinds ik het niet professioneel gebruik is een slagmoersleutel met voldoende kracht, weinig luchtverbruik en zo goedkoop mogelijk de beste optie. Dat gereedschap tikt toch aardig aan :)

Dit jaar al zoveel gekocht, ook veel houtbewerkingsgereedschap (zaagtafel, decoupeer, afkortzaag, frees, invalzaag, pfff). Krachtdoppen gaan vaak tussen 40 en 140 euro voor een setje. Wil wel goed, maar is echt voor spordisch gebruik, zeker niet wekelijks, eerder jaarlijks.

Jacques

Ik heb een hobbyist!!!! en gebruik de IR 2135. Ik heb gewoon een 40 jaar oude compressor met een vat van 50L (rond 30cm en 70cm lang). Ik zou gewoon de IR 2135 proberen met je compressor. Eerst het vat volpompen. Mocht het te klein zijn, dan kun je altijd mog een vat extra op aansluiten. De IR draaid op 6 barg. Je compressor levert minimaal 8 barg. Een moer los te krijgen lukt mij gewoon voor de compressor weer aanslaat (dus op een tankvulling). Krachtdoppen kun je ook tweedehandskopen (Eldik in Ter Aar ca 3 euro p/s) of een voordelige doos bij Toolsnmore.nl O, ja en Eldik geeft ook tweedehands IR slagmoersleutels.

mark29

Wat voor compressor je nodig hebt vind ik moeilijk te zeggen. Die bij ons op het werk is een paar meter lang en voorziet 2 werkplaatsen. Dat is natuurlijk totaal anders.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev