Advertenties


LPG uitlezen en diagnose stellen

Gestart door Abraxas, 24 mei 2016, 14:23:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abraxas

Dag allemaal,

Inmiddels wordt ik er zo tureluurs van dat ik toch wat hulp in ga roepen http://www.meganeclub.nl/fora/Smileys/classic/bonk.gif

Mijn Megane (LPG - 1.6 - 2006) heeft 235000 gelopen. Sinds het koude weer schakelt hij slechter over naar LPG, en als hij overgeschakeld is houdt hij enorm in bij optrekken en hogere snelheden. Dit is telkens erger geworden. Nu het weer beter wordt, of wanneer de motor goed warm is, lijkt het probleem een stuk minder. Op benzine loopt hij perfect!

De LPG-installatie is uitgelezen, geen storing vindbaar. Zitten nieuwe bougies in, LPG-filter nagekeken (is nog zichtbaar schoon). Mijn redenatie: de verdamper zit vol met sludge, waardoor de verdamper het gas onvoldoende verwarmt en daardoor inhoudt. Sludgedop verwijdert --> geen sludge uit aftapgat.

Heb nu een gebruikte verdamper (IG1 Landi Renzo) gekocht met revisieset membraam + een uitleeskabel. Na zelf uitlezen geeft hij een foutmelding bij de injector (2).

Ik ga nu nog eens uitlezen en screenshots plaatsen. Maar waar moet ik precies op letten? Is het raadzaam de verdamper te vervangen? Is inleren ingewikkeld?

Ik vind het leuk om hier aan te werken en van te leren. Wie o wie kan meedenken?

groeten Patrick

Abraxas

Update: zojuist rijdend de ECU uitgelezen:

Melding bij diagnose: code 102: gasinjector (1) ERROR

Tijdens rijden uitgelezen:

- watertemperatuur 82 graden, gastemperatuur 23 grade -> niet overschakelen op LPG (pieptoon)
- watertemperatuur 79 graden, gastemperatuur 35 graden -> overschakelen op LPG

Gasdruk is bij stationair: 0,99 - 1,07 bar
gadruk bij 1/3 gas: 0,80-0,90 bar
gasdruk bij vol gas: 0,75 bar (sterk inhouden na 1 sec vol gas. Gasdruk van 0,9 bar naar 0,75 bar)

De slangen naar de verdamper waren goed heet (te warm om lang aan te raken)
De verdamper was warm, maar kon ik met de hand blijven vast houden.
Verder: voltage gasinjectoren+/- 14,5 volt. Lambda continu 0,49-0,50 V

Vragen:
1. Wat betekent de foutcode?
2. Is de gastemperatuur normaal (23 en daarna 35 graden?)
3. Is de watertemperatuur van 80 graden normaal?

Wie o wie helpt mij verder?  !-!


Felix

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik heb wel enigszins hetzelfde probleem.
Bij mij is de verdamper (ook) aan revisie toe, maar heb daarentegen geen foutmeldingen. Ook moet ik nog eens alle waardes uitlezen en uitzoeken wat normale en wat abnormale waardes zijn. Eigenlijk waar jij nu ook tegenaan loopt.

Is er geen documentatie te vinden over jouw LPG installatie? Ik heb zelf een Prins VSi systeem, dus dat is appels en peren vergelijken.

Bij mij schakelt het systeem over op lpg als het koelwater 30 graden is. Volgens mij heeft de temperatuur van het gas hier geen invloed op (???).
Er zitten hier wel een aantal LPG kenners op het forum. Badeend is daar eentje van, maar voor echte technische LPG vragen kan je het denk ik het beste proberen bij wat lpg fora.

Abraxas

Hoi Felix,

De verdamper gebruikt de warmte van het (hete) koelwater om de vloeibare LPG om te zetten in gasvormig LPG. Als je veel sludge in je verdamper hebt, dan kan hij de warmte minder goed afgeven. Ik denk dat mijn verdamper vol met sludge zit, of dat het mebraam stuk is.

Inmiddels heb ik een werkende verdamper via via geregeld die ik er binnenkort op ga zetten. Dit moet dan wel ingeleerd worden (kalibreren) dmv een diagnosekabel. Deze heb ik inmiddels besteld uit Spanje icm een revisiesetje voor 25 euro.

Ik probeer eerst de ruilverdamper. Als deze niet werkt, dan reviseer ik de ruilverdamper. Als dat niet werkt dan plaats ik de oude verdamper terug en ga ik verder zoeken. Wel lastig als je eenmaal LPG-problemen hebt zeg. Ben er inmiddels als uuuuuuuren mee bezig om internet en met de diagnosekabel.

Maar goed, wie denkt en helpt ons mee?

groeten Patrick

BadEend

#4
Dit klinkt als een vervuilde en/of versleten lpg injector, zeker bij deze km stand.
Je kan ze proberen ultrasoon te reinigen, maar dit werkt niet altijd voldoende. (met aansturing tijdens het reinigen is het beste)

Abraxas

Hallo BadEend,

Bedankt voor de suggestie.

Inmiddels is de verdamper vervangen, waardoor de verdamper nu wel warmer wordt. Het probleem is er niet minder van geworden helaas.

Zojuist even contact gehad met VOS autogas, waar hij even geleden uitgelezen is zonder foutmelding: omdat de errorcode van de injector continu wisselt van (1) naar (2), dan weer (4), vermoedt hij dat het ook een computer of massaprobleem kan zijn.

Heeft iemand ervaring met een af-en-toe bokkende motor op LPG bij vol gas, i.c.m. een errorcode bij de injectoren?

Zou het de computer of de injectoren zijn?

Groet Patrick

BadEend

#6
Het kan zijn dat er meerdere niet meer goed zijn, het beste kan je ze even allemaal loshalen en controleren op vervuiling.
Ook kan je kijken of het probeem zich verplaatst als je de injectoren verwisseld van plaats.
De verdamper gaat zelden stuk, de injectoren verliezen hun werking meestal door vervuiling. (soms gaat het elektronische deel stuk)
De druk en temperatuur sensor willen ook weleens kapot gaan.

Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat de waardes van de lambdasonde voor de katalysator moeten pendelen tussen 0,1 en 0.9 volt.
De waardes die jij aangeeft horen bij de lambasonde achter de katalysator.
De gasdruk is bij vol gas te laag, deze moet volgens mij rijdend tussen de 0,9 en 1 bar zijn.
Het overschakelen op LPG hoort bij een kvs temperatuur van ongeveer 40 graden te gebeuren.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev