Advertenties


Megane Scenic met terugval in toeren na EERSTE koude start

Gestart door A110, 4 augustus 2009, 18:17:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richardv

#30
In antwoord op 2 reacties:

Quote: Zeg misschien wel heel wat doms, maar misschien de startmotor stuk?

Antwoord: Wat zou daar aan kunnen zijn? Nb. Ik heb ook al gehad dat als ik tijdens het rijden en bij het naderen van een stoplicht het gas los liet de motor uitviel.

Quopte: De stekkers van de rekeneenheid. Is de brandstofdruk al gecontroleerd?

Antwoord: Ok, duidelijk. En nee. De brandstofdruk is niet gecontroleerd. Wat mij wel opviel was dat ik een andere set injectoren er in zette ik bij het ontkoppelen niet ondergespoten werd met benzine .

Overigens over de stekker van de rekeneenheid. Die heb ik al eens los gehad en daar zag ik op bepaalde punten wel van die gel uitkomen. Heel weinig moet ik zeggen maar toch wel een beetje op sommoige punten. Is het verstandig om dat weg te halen met remmenreiniger op de stekker uiteraard niet op de module zelf?

maXcomX

Hmm, Ik zat gisteren nog even de documentatie door te lezen, en daar staat wel iets wat met jouw probleem te maken kan hebben.
Als namelijk de accuspanning te laag is (of te laag wordt tijdens het starten) dan kan de ECU zichzelf resetten of niet goed meer werken. In sommige gevallen kan dan de startonderbreking ongewild weer ingeschakeld worden of initiele waarden worden weer gereset. Dit fenomeen treedt voornamelijk op bij: Lage temperaturen, incombinatie met vochtige verbindingen, slechte accu en/of laadsysteem. Nou, even nakijken maar dan?

A110

CiteerOverigens over de stekker van de rekeneenheid. Die heb ik al eens los gehad en daar zag ik op bepaalde punten wel van die gel uitkomen. Heel weinig moet ik zeggen maar toch wel een beetje op sommoige punten. Is het verstandig om dat weg te halen met remmenreiniger op de stekker uiteraard niet op de module zelf?

Dat spul bedoel ik nu. Ik spuit gewoon met injectiecleaner of remmenreiniger in de stekker, de gel wordt week en komt los, daarna goed met een luchtspuit alles eruit spuiten. Denk er wel om dat dit op eigen risico is. Door deze gel kan er een overgangsweerstand in een draad aanwezig zijn met alle gevolgen van dien.

Maar nogmaals ik zou eerst eens de benzinedruk laten meten ik vermoed nog steeds dat de benzinepomp te weinig druk levert waardoor de auto moeilijk aanslaat.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

richardv

Klinkt allemaal wel logisch etc. Ik heb hem net weggebracht en ze gaan er morgen naar kijken(weer). Ik hou u op de hoogte.

Nb. Die gel, is dat er vanuit de fabriek in gedaan als geleider ofzo? En zo ja waarom zou dat nu dan voor storing kunnen zorgen. ?

maXcomX

Die gel wordt er idd door de fabriek aangebracht. Deze zorgt ervoor dat je contacten niet oxideren, houdt vocht tegen, en er geen corrosie kan optreden. Weghalen zou ik dus niet doen, dan doe je nl. precies wat de gel moest voorkomen.

A110

Citaat van: maXcomX op 31 maart 2010, 21:39:23
Die gel wordt er idd door de fabriek aangebracht. Deze zorgt ervoor dat je contacten niet oxideren, houdt vocht tegen, en er geen corrosie kan optreden. Weghalen zou ik dus niet doen, dan doe je nl. precies wat de gel moest voorkomen.

Die gel kan dus ook overgangsweerstanden geven. Wat ik dus al een aantal keren heb meegemaakt.
Je kan kiezen voor een dure oplossing en dat is de komplete kabelboom vervangen of de de gel weghalen stekkers goed inspuiten met kontaktspray ivm vocht en daarna kijken of het geholpen heeft. Vervangen kan altijd nog.

Maar zoals ik al schreef het is altijd een risico. Maarja het hele leven is een risico.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

maXcomX

Als de gel wittig is uitgeslagen en/of grauw ziet, dan kan dat idd een probleem zijn. Maar normaal gesproken moet die niet verwijderen. Toevalig ben ik ook aan het werk met ECU/kabelboom vanwege een storing in de ECU/kabelboom, en de kabelboom ziet er bij mij niet best uit (zie foto in topic RMC 2.0 start niet)

richardv

Wat ik mij kan herrinneren was de gel gewoon mooi doorzichtig. Vanmiddag gebeld en ze konden geen storingen vinden. (Dat wist ik al want uitlezen was ok). Maar ze hadden wel geconstateerd dat je geen gas kon geven op een bepaald moment. Maw ze beseffen wel dat er iets niet goed is. Ik was al bang dat ze hem zouden retourneren met het antwoord alles is ok. Morgen gaan ze verder en we zullen zien.

richardv

#38
 :cry: :cry: :cry: :cry: De diagnose: Nokkenasversteller is niet meer goed. Reparatiekosten zullen maarliefst 800 EURO bedragen!!!!!

Ik moet en ga hier toch maar een afspraak voor maken maar heb aan jullie toch wat vragen. Oa mbt wat je dan het beste mee kan vervangen. Ik zal dat even nog aanhalen in het topic: ratel in motor 

Nb. Als de reparatie gedaan is en het euvel is opgelost zal ik dat in dit topic nog wel even vermelden.

maXcomX

#39
Pfft, da's een hard gelach zeg...
Ik zou nog even dit artikel lezen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=285775

richardv

#40
Zeg dat wel. En je linkje heb ik ook gelezen. Toevallig trof ik die gisteren zelf ook al. De nokkenaspositiesensor hebben ze vorige week vervangen maar dat bracht niet de oplossing. Maar de BDP-sensor is niet vervangen. Weet ook niet of daar naar is gekeken. Bij het uitlezen van de auto kwamen er geen foutmeldingen naar boven. Zou dat in het geval van een defect van deze sensor niet het geval moeten wezen?

Doet deze sensor tijdens het rijden ook nog bepaald werk of is dat alleen bij het starten. (Aangezien ik nu ook al een paar keer heb gehad dat tijdens het rijden de motor uitviel bij het loslaten vann het gas).  (Nb ik heb bij het starten geen ratel in de auto. Eigenlijk nooit)

Dank voor de input.

maXcomX

Ja, die sensor moet zeker goed werken van starten t/m lopen. Als ie kapot is f vuil dan krijg je klachten als slecht/helemaal niet starten, inhouden, niet op toeren komen etc. Zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken (en de steker). Ik geloof dat storingen aan deze sensor wel ergens hoog in de top-10 staat.

richardv

#42
Hmm ok. Zou een bdp sensor dan ook kunnen verklaren:

Bij koude motor meteen starten maar daarna terugvallen naar 500 toeren en moelijk wegrijden;
Bij warme motor slecht starten (duurt een seconde of 5)
Uitvallen van de motor bij gas loslaten (gebeurt heel af en toe.)

De bekende ratel bij starten heb ik niet (dat duidt op een nokkenasversteller-probleem) .

maXcomX

Nou, ik heb laatst mijn RMC na bijna 3 maanden stilstaan in kou en regen, met moeite aan de gang gekregen. En die startte wel maar liep stationair beroerd (laag toerental), kwam bijna niet op toeren en bleef ergens bij 2400 steken en natuurlijk afslaan zodra het gas losgelaten werd. Ik heb de BDP sensor maar eens even verwijderd en die was behalve vuil ook zeiknat, samen goed voor disfunctioneren. Na reiniging en een stuk gereden naar bedrijfstemperatuur was het euvel verdwenen.
Het klinkt dus aardig van wat je beschrijft.

richardv

Het heeft wel wat raakvlakken inderdaad. Nb. mbt mijn klachten kan ik de twee verschillende soorten startproblemen die ik heb (bij koude en warme motor) niet goed rijmen met de nokkenasversteller die defect zou zijn (die ook nog eens niet rateld).

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev