Advertenties


Megane Scenic met terugval in toeren na EERSTE koude start

Gestart door A110, 4 augustus 2009, 18:17:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richardv

Ik geloof niet dat de laatste post duidelijkheid brengt.  :huh: Graag een reactie van de poster van deze topic.

maXcomX

Nu, voor alle duidelijkheid:
1 Contact aan (zodat de computer de beginstand van de potmeter kan registreren)
2 Gas eenmaal intrappen en weer loslaten. (de computer leest de nieuwe stand van de potmeter)
3 Starten
Als het probleem weg is, dan moet de potmeter gecontroleerd worden. Deze kun je niet afstellen of schoonmaken, alleen maar vervangen.

Het lijkt me stug dat, zoals opgemerkt, het een software probleem zou zijn, dan moet de wagen het altijd gedaan hebben -en dat lees ik niet- en de hele serie er last van hebben -wat ook niet het geval is-.

Dan is er nog de mogelijkheid dat er iets met het vacuüm niet klopt -lekje of zo- Maar dan is het meer waarschijnlijk dat dit euvel zowel bij warme als bij koude motor optreedt.

Injector(s) kapot/vervuild, dan is er een probleem in het hele toeren bereik en zal het CO en vermogen ook niet geweldig goed zijn.

Stekers vervuild > als die van de potmeter is, dan is dat heel goed mogelijk.

Dan kan de luchtmassa- , luchttemperatuursensor of luchtfilter nog vervuild zijn.

Eigenlijk zijn er niet meer opties voor dit probleem  !-!

richardv

Ok.Dank voor het antwoord. Maar waar zit dan die potmeter?

maXcomX

Die zit aan het gasklephuis, aan de as van de gasklep. (links, vanaf de luchtinlaat gezien)
Hier gaat ook een steker naar toe.
En deze geeft de stand van de gasklep door aan de computer oa. om het stationaire toerental te regelen.

subzero


richardv

#20
Ah. Ok. Die sensor zit daar in . Maar is die schoon te maken of moet ik dan dat hele onderdeel vervangen? En indien mogelijk schoonmaken.. hoe het beste? In een badje leggen met een bepaald goedje?

maXcomX

Hallo,

Je kunt deze niet schoonmaken of afstellen, alleen vervangen voor een nieuwe is een optie.
De behuizing is namelijk geseald, en daar mag absoluut geen vocht, stof of reinigingsmiddel inkomen, vanwege de zeer geringe tolerantie en gevoeligheid van deze "regelbare weerstand".

richardv

Was ik al bang voor. En met dit:

1 Contact aan (zodat de computer de beginstand van de potmeter kan registreren)
2 Gas eenmaal intrappen en weer loslaten. (de computer leest de nieuwe stand van de potmeter)
3 Starten
Als het probleem weg is, dan moet de potmeter gecontroleerd worden. Deze kun je niet afstellen of schoonmaken, alleen maar vervangen.

bedoel je dan dat ie meteen keurig naar normaal stationair moet gaan en dat je normaal kan wegrijden? Zij het dat het eenmalig is. Bij een volgende keer koude start zonder deze wijze doet ie het weer raar en is dus de mogelijke conclusie potmeter defect?

maXcomX

#23
Voordat je vraag beantwoord wordt:
Normaal, valt de potmeter (het is geen sensor) terug naar de beginwaarde.
Het onhebbelijke van potmeters is, dat de opgedampte koolstof-verbindinglaag door temperaturen en mechanische slijtage vaak aan het begin "wegvreet" en verzamelt zich ook residu en speling op het vinger-mechanisme.
Als er maar een scheurtje of onregelmatigheid aanwezig is, dan komt de vinger niet meer op 0 Ohm, maar ergens daarboven.
Na wat jutteren gaat het vaak weer wel, maar dat duurt geen eeuwigheid.

Met gas intrappen en weer loslaten zet de vinger zich vaak weer naar het begin (0 Ohm) en krijgt de computer het juiste signaal van de gasklep en van de andere sensoren (oa luchttemperatuur, luchtmassa, Lambda etc.), waardoor deze de juiste lucht/brandstof verhouding berekend voor een gegeven toerental en belasting.

Je vraag:
Normaal begint de motor met verhoogd toerental (op temperatuur komen) en valt na bepaalde tijd terug op normaal stationair.
Indien de potmeter defect is zal de volgende keer bij een koude start het euvel weer optreden. Na een wat langere tijd wordt het ook alleen maar erger.
Deze storing is niet des Renault's, andere merken kennen deze storing ook.

De test is gewoon een eenvoudige check of dat je gasklep -potmeter- functie wel of niet normaal werkt.
Dus, wanneer de check het euvel doet verdwijnen, en de volgende keer is het euvel weer terug (zonder test) dan is de potmeter defect en moet je die vervangen.



richardv

Dus, zoals ik zei M. 1x goed (met het doen van je test) daarna weer bagger.

richardv

#25
Ik heb dus hetzelfde en heb na het uitlezen geen fout meldingen gekregen. Echter bij het nakijken van de meetwaarden bleek dat de koelvloeistof sensor -40 aangaf. Ik heb er en nieuw topic over gestart aangezien ik niet zeker weet waar die sensor zit. (Zit die geintergreerd in de koelvin/dasboard sensor op het thermostaathuis?!

Zie topic: koelvloeistof temperatuur sensor megane is dit hem?

(Lijkt er vooralsnog op dat het die sensor is geweest)

richardv

#26
Was dus niet die sensor.. Goddomme.. Inmiddels al nieuwe bobines en en accu. Moesten sowiese so dus no money spend zeg maar. Maar ik blijf met dat euvel zitten.

Iemand opperde de Nokkenas sensor maar dat lijkt mij stug. Injectoren.. Bij uitlezen geen enkele storing. Gasklephuis is ook nieuw .. had ik gemolt.... Ook een nieuwe luchttemp.sensor.  8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Of de BDP (bovenste dodepuntsensor).. Maarwaar zit die dan precies bij een 2004 hatchback (1.6 16V benzine) ? Ikvind wel dat het blok wat galoppeert. Alsof niet alle cylinders synchroon lopen.

richardv

#27
Vorige week is ie bij de dealer geweest omdat ik nog steeds dezelfde problemen heb. Ze hebben de nokkenassensor vervangen maar je raadt het al. Het probleem is er nog steeds. Opvallend is wel dat het nu wat minder koud is, het probleem ietsje minder is. Nb. Ik heb ook de injectoren vervangen voor een setje 2e hands en dat maakt dus geen verschil.

Iemand nog ideeen. (Nb. Morgen gaat ie weer terug naar de Dealert hier in Zaandam aangezien ik niet een rekening van 150 euro accepteer en het probleem niet is verholpen).

Overigens kan ik er aan toevoegen dat als ik een tijdje heb gereden en de motor goed warm is. Ik de auto een paar uur parkeer... de auto flink moet doorstarten voordat ie aanslaat. (Injectoren? Misschien toch beide setjes slecht. de 2e set zou uit een auto moet 70k km moeten komen)

Nb. A110 welke stekkers had jij toen precies schoongemaakt?

Benjamin Renon

Zeg misschien wel heel wat doms, maar misschien de startmotor stuk?
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

A110

De stekkers van de rekeneenheid.

Is de brandstofdruk al gecontroleerd?

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev