Advertenties


Megane Scenic met terugval in toeren na EERSTE koude start

Gestart door A110, 4 augustus 2009, 18:17:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

A110

Dit is eigenlijk een technische vraag voor de mede monteurs. Dit omdat het een nogal technische en moeilijke storing is.

Het betreft een scenic II met een K4M 812 motor met een km-stand van bijna 60000 km

Het volgende is er aan de hand:
Het gebeurt alleen bij de eerste koude start zonder het gaspedaal aan te raken. Je start de motor, deze gaat mooi versneld stationair draaien en zakt daarna gelijk inelkaar en gaat staan pruttelen maar slaat nog net niet af. Zogauw je gas geeft is het probleem over en draait de motor weer netje's versneld stationair. Of als je de motor afzet en daarna weer gelijk start is het probleem ook niet aanwezig. Verder zijn er geen storingen aanwezig of andere klachten.

Het volgende heb ik al uitgevoerd:
- software update
- vliegwielsensor vervangen incl. bedrading
- compressietest uitgevoerd deze was prima inorde
- nokkenaspoelie incl. distributieriem vervangen
- andere bobine's geprobeerd niet geholpen
- bougie's vervangen niet geholpen
- in onderhandeling geweest met de techline heeft nog niks opgeleverd
- heb momenteel de injectoren ultrasoon laten reinigen morgen uitsluitsel
- ga morgen ook alle inlaatspruitstukpakkingen vervangen
- gasklephuis van een andere auto overgezet geen resultaat (uiteraard ook schoongemaakt en opnieuw ingelezen)
- dampabsorpievat gecontroleerd of deze goed sluit
- ga morgen ook nog een cilinderlektest uitvoeren

Hebben jullie nog ideeen, ik weet het niet meer.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

matthew

injectoren inderdaad,misschien ook beter eerst te wisselen van een auto dat je zeker weet deze goed is,want het ultra soon reinigen helpt niet altijd.

Voor de rest heb je al veel gedaan.

rs50jochem

Mijn 1.6 16v doet hetzelfde.. En mijn vorige 1.6 16v Megane II ook.. Toevallig had ik het vandaag met Michel Dolman erover en die gaf aan dat zijn 2.0 16v het ook wel eens wil doen..

Naar mijn idee is het gewoon softwarematig/sensormatig een Renault foutje.. Bij de koude start zonder het pedaal aan te raken verliest hij zijn juiste stationair toerental en zodra je een tikje gas geeft valt hij wel op de juiste plek met z'n naald..

A110

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Heb inmiddels de cilinderlektest uitgevoerd en dat was schrikbarend.

Cilinder 1 had een mooi verlies van 20%.
Cilinder 2, 3 en 4 hadden een verlies van 80%.

Hierna zijn wij de motor gaan spoelen met producten van forté. En heb ik de volgende morgen weer een cilinderlektest uitgevoerd om het verschil nu te bekijken.

Cilinder 1 is van 20% naar 10% gegaan.
De andere 3 cilinders zijn van 80% naar +/- 25% gegaan.

Dit is toch al een hele verbetering. Zaterdagochtend was de dip in het toerental nog steeds aanwezig.
Vandaag ga ik er flink mee rijden zodat de motor eens lekker op zijn donder krijgt en de vervuiling los maakt en afvoert. En hopen dat het morgen al een stuk minder is het dipje.

Ik ga ook zeker zitten denken aan een software foutje. Maargoed dan is nu de basis van de motor inorde.
Wordt vervolgd.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

rs50jochem

Ow, wel een verschil Jeroen.. Welk exact Forte middel heb je gebruikt..?

A110

Ik heb het volgende gedaan op aanraden van de helpdesk van Forte,

1 x motorflush in de olie.
1 x fuelsystem cleaner in de brandstoftank
1 x gas treatment in de brandstoftank
En toen heb ik de vacuumslang die op het gasklephuiszit die naar het dampabsorbievat-klepje gaat losgemaakt op het klepje en die heb ik elke keer in een flesje gas treatment laten aanzuigen waarbij de motor continu stationair op ongeveer 3000t/min draait. Dit opzuigen heb ik rustig en ook zeker een uur overgedaan. Elke keer even een slok opzuigen dan heeft de motor het moeilijk en dan de motor weer rustig naar zijn normale verbranding laten gaan en dan de cyclus weer opnieuw.

Op het einde de olie afgetapt en een nieuw oliefilter en verse olie in de motor gedaan samen met een flesje top-end treament.

Ben net terug van een rondje rijden en heb de motor niet onder de 4000t/min laten komen zodat het spul wat in de tank zit ook nog zijn werking goed kan doen. Ik zal morgenochtend zien of het enig resultaat heeft opgeleverd.

En ga dinsdagochtend nogmaals een cilinderlektest uitvoeren kijken hoeveel verlies er nu aanwezig is. Ben erg benieuwd.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

matthew


A110

Na overleg met de technische dienst toch de cilinderkop gedemonteerd.
Wat ik daar aantrof heb ik nog niet veel gezien. De kleppen sloten helemaal niet meer goed op de zittingen.
Dus 16 kleppen staan inschuren. Alles weer dichtgebouwd en hopen dat het probleem over is. Maar helaas het is nog steeds aanwezig.

Vandaag de stekkers van de RE gehaald en met carburateur reiniger ingespoten en daarna met een luchtpistool de kit ertussen uit gehaald. Dit geeft ook nogal eens problemen.

Ik kan niet meer kijken of het opgelost is omdat de klant de auto nodig had om voor 5 maanden naar Spanje te vertrekken. Helaas, hopelijk doet zo'n lange autorit nog iets goeds. En anders zie ik de auto over 5 maanden wel weer.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

matthew

Misschien wou de auto ook wel gewoon naar het warme weer toe haha.

Tja inderdaad nog niet gehad zo bij de nieuwere auto's.

richardv

Interessant dit topic en helaas herken ik hier iets in van wat ik de laatste weken ook ondervind. Helaas staat in dit topicje niet vermeld wat het nou was. Dus.... wat was het nou in jouw geval?

A110

Dat weet ik dus ook niet. Deze klant zou in de maand december weer naat NL terugkeren maar ik had in november al ontslag genomen dus ik kan je niet vertellen of het nu daadwerkelijk is opgelost.
Je zou er van kunnen uitgaan dat het schoonspuiten van de stekkers heeft geholpen. De klant heeft mij toen na een paar dagen nog wel gebeld dat de auto het vooralsnog goed bleef doen. Maar in dat telefoongesprek heeft hij mij zo naar beneden gehaald net of ik er geen verstand van had (zit gelukkig nog maar 15 jaar in het vak) dat het met zoiets simpels opgelost was en dat eigenlijk de kop hiervoor niet af hoefde. Ik ben toen heel rustig gebleven en gezegd dat als ik alles van te voren weet ik niet meer in dit vak had gezeten maar met mijn kont op de behama's als helderziende.

Dus klant heeft boos de telefoon opgehangen en dat was het laatste wat ik weet.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

richardv

schoonspuiten van de stekkers heeft geholpen.. (quote)

Welke stekkers bedoel je precies? Moet ik dan ook proberen. Las elders ook iets over de sensor van de DP sensor.

maXcomX

Hallo,

Als de anti-klop sensor vervuilt is, dan start de auto ook vaak moeilijk en komt ie moelijk op toeren, dus dat zal het wel niet zijn.
Als je voor de start (wel sleutel doordraaien t/m accessoire stand) het gaspedaal helemaal indrukt en weer op laat komen en dan pas start, blijft het euvel dan ook bestaan?
Als dit niet het geval is, dan kan het aan de potmeter liggen.

Roadkill (Michiel)

Uhm volgens mij valt er in een Meg 2 weinig sleutel te draaien..... o-)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

maXcomX

Ach ja, maar het idee blijft hetzelfde, evenals het probleem (doet zich ook bij Ph I voor,  evenals sommige VW modellen)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev