Advertenties


Megane 2000 start niet meer

Gestart door Manchuria, 4 september 2019, 10:10:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Manchuria

Hallo beste mensen,

In de hoop dat iemand hier kan helpen.

Ik heb een Megane break station uit 2000.
Nu kreeg ik startproblemen, de auto wilde soms niet starten na een kort ritje.En dan ineens uur later wel.Dit werd steeds erger tot hij soms een dag niet startte en dan ineens wel weer.Hij reuteld wel.
Nu zit ik op het punt dat hij helemaal niet start en maar blijft reutelen.
Heb natuurlijk veel gelezen.En Er is iemand bij geweest om de auto uit te lezen.
Daar kwam uit dat de leesspoel een magnetische storing heeft.Die jongen dacht dat is het probleem, alleen valt er nergens op internet een leesspoel te vinden voor deze auto, en lees ik zelfs tegenstrijdige info dat hier geen leesspoel inzit.
Toch krijgen we de melding.Verder natuurlijk aan de bdp sensor gedacht, maar met uitlezen in het verleden Wel een melding, maar nu niet meer.

De deuren gaan overigens nog wel met de sleutel open en dicht.Sleutel ook gecontroleerd met camera.

Het rode lampje knippert langzaam, en als ik de auto start blijven de dashboard lampjes branden.

Wat nog het vermelden waard is, is dat als ik in de auto zit en de deuren met de sleutel open of sluit er in het moment de beide richtingaanwijzers tegelijk 1x aanslaan bij het openen of sluiten.

Ik ben nogal wanhopig want heb in deze Megane al veel reparaties zitten van distributieriem, waterpomp tot 2 homokineten, en ik vind het een fijne auto dus wil m niet opgeven.
Dus in de hoop dat iemand hier een oplossing weet.

mark29

Op het moment dat je wilt starten gaat het vergrendelings lampje wel uit?
Vervang de bdp sensor maar. Acht de kans toch wel heel groot.
En ze kosten bijna niks. Waar woon je? Wie weet kan er iemand over je schouder een keer mee kijken.

Manchuria

Hey Mark,

Dank je voor je reactie.Komt het vaker voor dat iets niet zichtbaar is bij uitlezen zoals nu de bdp sensor maar wel kapot is?
Ik ga m zeker vervangen dan.Heb niet zo veel verstand van auto's, maar ben wel redelijk technisch.Heb ergens een handleiding gezien om de sensor te vervangen maar kan m niet meer vinden.
Altijd met een nieuw stekkertje halen begreep ik, en ik heb overigens denk ik een zwarte sensor dus de oude.
Ik kom zelf trouwens uit Harderwijk.
En ja het  rode knipperende lampje gaat uit zodra ik het contact aan doe.Met starten blijft het ook uit.

Weet je trouwens of dit model überhaupt een leesspoel hebben?

mark

Die storing hoeft er niet altijd in te zitten, als de bdp sensor stuk is.  Maar als je nog een zwarte sensor hebt kun je er wel van uit gaan dat het de bdp sensor is.

mark29

Ja weet je, elke diagnose tester benoemt het weer anders, en behoorlijk universeel.
Zoals een moderne auto je dan 10 sensoren hebt die iets met de turbo te maken hebben, heb je dan nog geen idee waar je aan toe bent.
Daarom blijft de clip, originele renault software het fijnste om mee uit te lezen.
Jouw vraag, klopt foutcode heb je niet altijd.
Wat ik altijd dan doe ik met de clip naar parameters gaan, en kijken of die starttoerental aan geeft.

Gezien vergrendelings lampje uitgaat, gok ik behoorlijk op de bdp sensor, truukje tik eens met je vinger een paar keer tegen die sensor aan, wiebel hem eens, niet te hard natuurlijk hij moet niet afbreken. Mits niet al te kapot wil hij dan vaak wel weer ineens iets `zien`en dan starten.

Manchuria

Ten eerste bedankt beide Mark en Mark29.
Ik zocht naar de sensor toen zag ik die zwarte stekker op de foto, en heb er op getikt zachtjes.
Direct starten!Het kan natuurlijk toeval zijn omdat de auto soms na dagen toch startte.Maarwel heel toevallig dan :)
Mijn vraag is nog is dit wel de bdp sensor, want hij ziet er zo anders uit als op de foto.

https://imgshare.io/image/y8sKw

Excuses het lukt me niet de foto hier op te lossen Hierboven het adres waar ik de foto online heb geüpload.

mark29

Hij ziet de tanden van het vliegwiel. Dus ja die foto is onduidelijk maar daar moet je zijn idd.
Bij pechgevallen op lokatie was vaak dit euvel. Even tikken en wiebelen en weer starten. De klanten kijken je erna aan alsof je hans kazan bent dan.

Manchuria

Ja snap m.De auto start nu overigens steeds dus dat is mooi.
Ga toch natuurlijk een nieuwe sensor bestellen.
Nog een vraag daarover.
Is dit dan de goede?

https://www.mister-auto.nl/krukassensor/facet/9-0543k/

En ik begreep van internet dat er iets in de kabelboom gesoldeerd moet worden met de blauwe versie klopt dat?

mark

Ja de nieuwe stekker moet gesoldeerd worden. Zijn maar 2 draadjes. Niet verkeerd om solderen, dan start de auto ook niet :D

Manchuria

Ben best een leek op dit gebied.Maar waaraan dienen die dan precies gesoldeerd te worden?

richard65

#10
Aan de bestaande kabel van de draadboom van de auto.
Ik zou als de stekker nog in goede staat is hem lekker laten zitten en alleen de bdpsensor vervangen.
Kijk wel even of de kontakten van de stekker niet geoxxideerd zijn of verroest(groene of bruine kleur)
Zijn ze nog schoon lekker laten zitten.

mark

Nee dat kan niet, want de stekker is anders. De oude stekker past niet op de nieuwe sensor.

Gewoon +/- 10 cm vanaf de sensor solderen.

richard65

#12
Ligt er dan meer aan welke sensor je koopt want heb er toch regelmatig vervangen zonder stekker te moeten solderen.
Zowel van de Megane I alsook van de II

mark

Dan heb je een zwarte sensor gekocht.

Roadkill (Michiel)

Citaat van: mark op  6 september 2019, 17:34:03
Ja de nieuwe stekker moet gesoldeerd worden. Zijn maar 2 draadjes. Niet verkeerd om solderen, dan start de auto ook niet :D
[/quote
Citaat van: mark

link=topic=22839.msg384280#msg384280 date=1567784043

Ja de nieuwe stekker moet gesoldeerd worden. Zijn maar 2 draadjes. Niet verkeerd om solderen, dan start de auto ook niet :D

Ik krijg er altijd (3x zo'n ding vervangen) er originele ampi's bij inclusief krimpkousen, nog nooit gesoldeerd..
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev