Advertenties


meer vermogen

Gestart door deWess, 27 juli 2005, 17:45:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Citaat van: Erix op  8 januari 2007, 23:09:25
Kunt beste naar een klein bedrijfje gaan wat trots is op wat ze doen... en dan inderdaad het liefst een bedrijfje met een tuning achtergrond.... of ga naar een prof. bedrijf zoals Achterberg bijvoorbeeld
En heb jij ook ervaringen met een paar van dit soort bedrijfjes? Of weet je er een paar te vinden?
Dat zou me al een stuk op weg helpen.

Timo Zuiderduin


Dirk Kuipers

http://www.mbcarperformance.nl/catalog/pages.php?page=clubkorting

Zijn er nog 4 liefhebbers voor een snelle megane? ;) :P

Ik zal ze eens een mail sturen om te horen wat er eventueel mogelijk is.

Nog meer bedrijfjes die mij misschien zouden kunnen helpen?


PS @ Remko: Ik heb het beeld gezien van die TV, en wil daarom geen ander meer.. :P
Maargoed, smaken verschillen natuurlijk!
Ik ga eerst eens kijken of een snelle megane ook tot de opties behoort.

Dirk Kuipers

Om nog even ontopic te komen. Als je twee dubbele webers erin zet, zou hij natuurlijk ook al meer power moeten krijgen? Maar kan dit ook op mijn motor? Want dat heeft iets te maken met de multipoint injectie? Of?
Dit heb ik van horen en zeggen, en zou graag eens de mening van iemand willen horen die hier meer vanaf weet.

RaymondTroost

hehe... ik vraag me af wat meot je met 2 dubelle webers? die dingen stammen uit het jaar 0 in principe, hebben een hoog verbruik. en het zal niet veel meer uithalen, als je bv, je ecu aanpakt ect

http://www.dbmengineering.nl

deze gasten hebben al zoveel verschillende motoren geswapt, getuned en verbuilt. hun kunnen je vast helpen

Dirk Kuipers

Ik heb ze meteen even een mail gestuurd! ;) Wie weet kunnen ze inderdaad iets voor me betekenen.


Meganez

Citaat van: Dirk Kuipers op  9 januari 2007, 11:13:11
Om nog even ontopic te komen. Als je twee dubbele webers erin zet, zou hij natuurlijk ook al meer power moeten krijgen?

We hadden het nog steeds over Meganes toch?? Weet jij uberhaupt wat een Weber is, of wat hun maken..


TrickeY

dat zijn carburateurs ;)

en de autos van tegenwoordig zijn allemaal injectie motoren ;)

dus ook de megane's :)

Erix

Vergeet die carburateurs (Weber is een merk wat carburateurs bouwt). De link naar marktplaats die je gaf is precies een mooi voorbeeldje waarom. Carburatie is een techniek van 15 jaar terug waarbij de motor door de onderdruk die ontstaat onder de venturie zelf zijn benzine aanzuigt. De hoeveelheid benzine die aangezogen wordt, wordt dus bepaald door de grootte van de sproeier en de onderdruk onder de venturie. Het resultaat hiervan is een altijd net-niet goed mengsel. 90% van de carburateur motoren lopen enorm te rijk bij deellast en te arm bij vollast. Oftewel het mengsel bevat teveel benzine bij deellast waardoor je gebruik onnodig omhoog gaat en te weinig benzine bij planken waardoor je niet het maximale vermogen haalt maar wel de temperaturen in je blok onnodig oplopen. Thermische belasting is nou niet echt goed voor je motor (hierdoor gaan de meeste GTT motortjes kapot). Verder druppelt de benzine doordat deze wordt aangezogen waardoor de menging met lucht verre van optimaal is.

Injectie werkt met een heel ander principe. Bij injectie zuigt de motor alleen zelf zijn lucht aan. De hoeveelheid lucht die aangezogen wordt, wordt door je ECU gemeten waarna de juiste hoeveelheid benzine wordt geinjecteerd onder een bepaalde druk. Doordat de benzine onder een hoge druk wordt ingespoten door een kleine nozzle, wordt de benzine als het ware verneveld. Door de lage dichtheid van de nevel ontstaat er een veel betere vermenging met de lucht. Met deze mate van vernevelen kunnen vermogenswinsten behaald worden (kijk naar de commonrail diesels die onder een enorm hoge druk injecteren). Echter bij diesel kan dit simpeler zonder gestraft te worden dan bij benzine. Benzine onder een te hoge druk wordt explosief van zichzelf omdat deze minder slagvast is dan diesel. Deze slagvastheid wordt bepaald door het octaan gehalte... een hoger octaan gehalte geeft een hogere slagvastheid.

Nu door de injectie niet meer gekloot hoeft te worden met de mengselverhoudingen zoals vroeger (toen was tunen vooral andere sproeiers en venturies aanpassen) omdat deze altijd 'juist' zijn moet je jezelf afvragen wat er dan bepaalt hoeveel vermogen je motorblok levert. LUCHT! Lucht is de beperkende factor! De mengsel verhouding wordt toch wel goed verzorgd door de ECU. Je hebt een totale cilinder inhoudt van 2 liter die zichzelf zoveel mogelijk dient te vullen met lucht zodra je inlaatkleppen open gaan. Echter gaat dit zo snel dat op het moment dat de inlaat kleppen weer sluiten er nogsteeds een onderdruk is in je cilinders. Of anders gezegd, ze zijn NIET met 2 liter lucht gevuld. De gemiddelde standaard motor vult zichzelf maar voor 60% met lucht. Bij ongeblazen motoren bepaalt de luchtstroom in het inlaat circuit (kleptiming, cilinderkop, inlaat spruitstuk, gasklephuis, aanzuigbuis, luchtfilter en eventueel nog wat spul daarvoor) hoever de cilinders zichzelf kunnen vullen met lucht. In dit inlaat circuit ontstaan drukgolven en resonanties die bij bepaalde toerentallen ervoor zorgen dat er juist minder lucht de cilinders ingaat (tussen de 1500 - 2000 meestal). De toerentallen waar je koppel het hoogst is daar is je inlaat systeem mooi in resonantie waardoor je juist iets meer dan die 60% drukvulling krijgt. Met throttle-boddies kun je zelf bepalen bij welke toerentallen en hoe groot deze resonanties zijn door de vorm van de kelkjes. De jongen van de marktplaats advertentie weet dit alleen loopt nu tegen het feit aan dat zijn mengsel niet OK is... vandaar dat hij ook overstapt naar throttle-boddies. Een throttle-boddy is simpel gezegt een klein gasklephuis met een injector erin.

Een andere methode voor een betere cilindervulling is om je motor geblazen maken (turbo, compressor, g-lader). Echter van ongeblazen naar geblazen is duur.... gewoonweg omdat alles aan je motor hier niet voor is ontworpen. Dit dient dus aangepast te worden....

ZX-Audio · the finest audio products around

Dirk Kuipers

Ah oke. Bedankt voor de zeer goede uitleg.


RaymondTroost

hehe, die erix heeft volgens mij hbo autotechniek gedaan :P Mooi teksten en ik kan er zelfs ook nog wat van leren

Wouter

Wel gaaf een turbo er op schroeven enzo !-! Maar let wel: teveel vermogen op je voorwielen is ook niet alles... met 150pk en nat wegdek slippen de voorwielen al vrij snel door... Moet je nagaan als je richting 200pk gaat (16v + turbo) en dat zonder tractie controle..

Ik zou daarom eerder een andere auto kopen die hier wat meer op berekend is.
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

Timo Zuiderduin

daar zijn ook wel weer manieren voor om dat tegen te gaan! (gaat natuurlijk ook wel weer wat kosten!)

maar idd,.. het is er niet op berekend!


Erix

Met mijn Galant heb ik 310 pk op de voorwielen... en met de juiste banden en wielophanging kun je hiermee al veel compenseren. Alleen in de 1e versnelling wilt de auto nog wel eens gaan stuiteren bij vol gas maar vanaf de 2e versnelling blijft deze als een blok op de weg zonder enige wielspin.
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev