(https://lh3.googleusercontent.com/eT98vUs77aDY9RyC9UcP64kdk5FkMm6L8VoGbkoJghI1I-KBCWEfXTqcN3HxHsupvHHC0sLALVpl4Yotf0qZdue1tm4G-pfrferPTHli6aueusy2ih6TTVqNadn4m6Iy_P99oHXP6GiramiNKdlQRR3MkzJPLaw6_Erf6WVecCSDqtdhdwL7j8tiicG8oOtsn95Hho5qJL1WELhGvHcnqq_FYoovuDN5Vj3OQTAS15RjzK9plnY8gPLRJoP0wVtujMvFcIBWgd97nDKNN1PIE_kqu9_EhLssascSEZwhh_uiP1ml_tbaNUVlM9erba0w1zEeGrUmSNVTp2uPP_2wWHs20OS4FunRn0RLd7Y2Aiv1wRXPURbLvZMw9xtLOUTqgh7iHjS7GwdBznTF7iMOMy5VID2pQc8-2u5OkPFkihS7r8sEGJ0_I4dFpsWAExkbE6NFgVaQBmLjFcaYFuN_-phT8Pdr6b8uVM6QFNKMRdRVXLtGhD25fRsETYzVSbPxmVpbaq2Y382AU43Lar4HBaSWQ9WEkN5_cVopEFS6gEb98sv2O5qZyhohRQQVMMAYzWDN1Z7nK2PeSbekXJbjcyrNvGm23fkNBQa_MHt6TQ=w728-h293-no)
Ik zoek de pin lay-out (wiring lay-out) van een Megane 3 radio.
Megane is uit 2013 en heeft even TomTom navigatie
Wie kan helpen ?
(https://lh3.googleusercontent.com/SKr8E7A4cBZ1u3uPn8HAiu9js7Rjyal16ksneSkdmTEEUyuf3sY3kaUPP54bj6RImp95TR7RTfljbxifzQryIN2KIoBLGClejVki6qDyR6X5Trz-NewgnJ_gtMUTCj9R_NvyhEvX7c8bu6AknamsvJzc14zBqT8lblppqalAVphiGEtQEFIvnjP87mB6Q3RzG76BckE7EwKS7p1J8wlH6dhE378WJYJewcDmtyxy_TYkkp9QZ3dlgua3andKcbk_pggqkZetFWZucg2EaGuOVD8vWKBekayHQ92qhO8NCLBKYiKQTDC9xsrjVRRTm3ftdktRh_dCWvHqMBA7lPITPywrpPJLQ5fa28y_b2Q1q70dksTDe-F2lu9p77nqTqmoohXSFNwIR42OfLKyL2MhOT96cAqpGJf824Pm5XKb_HwKNVgExy9M1bFfriuVLyUEdfL5GoL8lCiQe06PjVI9NWXnX34rpPcw5A1zd0MCyUWWt5dZl2wOidOG7jgTwAOfpdSWyIuJDMN_UY9oYCqAxNwDXyHBFJY6daiq7YwHecL4qWEVjEkZubkJ6uE6WRKA1rlIcsdt03MMpSW-3HUQom0ETnObt4Nj1r6sp-Mu2g=w570-h186-no)
Ik heb de pinout wel voor je, heb je het nog nodig?
Citaat van: Timeless op 29 maart 2018, 22:57:13
Ik heb de pinout wel voor je, heb je het nog nodig?
Ik kan hem ook wel gebruiken! 😬
Citaat van: Timeless op 29 maart 2018, 22:57:13
Ik heb de pinout wel voor je, heb je het nog nodig?
Zou je hem ook door kunnen sturen aan mij o-)
Nergens iets te vinden via google
Excuses voor het lange wachten.
Maar ik heb wat schema's bij elkaar gezocht, ik weet niet precies welke jullie nodig hebben. Maar mocht je een specifieke stekker nodig hebben dan moet je hier het nummer even melden.
Momenteel kan ik de luidspreker pinout nog niet vinden. Die houden jullie tegoed.
schema's verwijderd i.v.m post hieronder
Misschien ook handige schema's:
(https://ajdbyg.bn.files.1drv.com/y4mP_JThChtDyIl_a4BSMtpTM0hFMURL1MXvOk71-dlG7_BG8FF6X86ufKTOLI81WujGtENfRRc1Hyu9Xp7skOhilSSI3ad4QCsiednvGr5gsSKYZDp_ziD1g1MMQFx3dmKkrXU2yvC3ihZF4vC8Y46MXyPCmf_aMF7b_qBJG6J4ghObnB2x1XblmPsTlyZQWdoqHukErbPED4oQ-rfN32PPQ?width=759&height=524&cropmode=none)
(https://ajdhyg.bn.files.1drv.com/y4mPz8YGJLv6mO2PgKIbJ5B14xjRRHJwANV7Ir3muf7BxI_Jg56qlVrjgbNCbBDsZofnbgpkOPDm0DRHrlEBQr6Mqtwf7ggM_p1mZWmzkZeEwC9QjY0sqYd5I3pMEjn7Px1vE8JlrHOs_c-3-aZUSwtmDMfwZk96ocAKYH64TjK06LRvrDdFG06OaMbcU7S0T0vAYsF1bIaBQ4E3L4PXn1QcA?width=759&height=525&cropmode=none)
(https://ajdgyg.bn.files.1drv.com/y4m_2TguTpfGxtVcyZDYJ_3YAqps0wjKv3SXu1ELLkQBQDW2y7EysHGbGE6cyHAmsORmUAtwyBH33_Q89ZbU_JRK5vMJiThcxX-Fopnv7HNzgKFF55Y53V2r1iwYqSUkmwqcn5YGrRlQcq235X7_kG-CLrlIO0Bqevbpj5Qrn9q9yRURjFft13T7W0ZfhIOS4kAXi4bHw4sUD5LEopaDLuHuA?width=756&height=527&cropmode=none)
(https://ajdcyg.bn.files.1drv.com/y4mthLHNYqyxBM2BN1vDsBtYzzf2PsRvBtzO4EYs9TudHKWqFnn36b03912ScEds5diGIFebPL4a_sYLEK2uojwuQ_CVvDPXIagXjL1-RTIB9xdT3vtooGXi_qlGrsD9Hnga1XzIvqu68b6vTXErSfSuAmxk4goLqcqzpstlM0X8xXaViBLohKesMY1XBSFLTCBQW-o0GLLwlW8aRv95vw0jw?width=754&height=834&cropmode=none)
(https://czfvpg.bn.files.1drv.com/y4mtz15ZX6PH01PRQN-f6KmWB5Ax1x4bWRw_yck6_vsdnvMJtoAYPAWVtENoGMZnaICWebLVopDA0zXAPS7jnEQ1dj5xpyqj6FgWWE4YvCNy-M6IyXlEuxYfuTOS_vN88YO6SpdwmXKZayrlCOlkog9c-PC8piqzmun8yPkyruSDhclTZQMNmNZ1HjLrHY4_QYwTCPIzrMttSq6jq950XbmNA?width=646&height=709&cropmode=none)
(https://ajddyg.bn.files.1drv.com/y4m3hJngeJ5IJLNU0JPBgAgUMO0QT_SMPvDSmLsYWO2qcBuh_0ftKZ1yC-4HizC9iDccm6ptlv-NslfaoGg82vWp1nIM_HVRRX-xTgQqrwmOXXojeJ3cPAQgC25UrnOOuJUUNq-B6BE2juqs9Kv3pvoqUNVr1ueUwZkaOwX5URqwMaVN9tYDaSmIvLxS7nEBa3eTQxp_JBQ65JMJAH2VmmSYQ?width=714&height=585&cropmode=none)
(https://ajdayg.bn.files.1drv.com/y4mAADDFcFAQuPfT6vGsWR00d36S_vx7i5XkQxErO5E0jY3ufSIuXEWkh2Hfu3fbyTUsb433CjK5ILpnHhccoihp2eOgo9hoeaIvKZNhNYavy2E-QatQTHb-SOJe9xsl7xzcZCZKVsju_zvejUws2POXZQwrYF589zfcTcaLVB9svOyaN0ilHl9MVwQTsOgYxHZnFShGTaxAkh9RPAuDo0iUw?width=672&height=808&cropmode=none)
(https://czf5pg.bn.files.1drv.com/y4mr2HYKXfBPSRorPs5YKvWteY0NHxc7TP8c1MZRVwWkZAXOOCSnvFQkh610sOCChwntHwehe3KVzf-4SP4hk6aGRrcsJNMxewO2r9bzKj-ILW8Wn3qU3LLHU9nWyvqnosKan4p8zk5pRTAjNHKoyhdL9qHnWfMlSTa7Sd2j5BViR-MhGTqlaIKq31b8xp9gC_XAsmQf_pfrGyToi1jWBCMSw?width=659&height=699&cropmode=none)
De Megane III heeft volgens mij in de loop der tijd vier keer andere aansluitingen gekregen 8)7
De aansluitingen voor het display is bij veel radio's wel hetzelfde viel mij op.
Voor radio uit de startpost gelden deze aansluitingen. Later is er ook een radio met quadlock gekomen, daar heb ik geen schema van.
Radio (261) | | | |
Connector | Pin | Code | Description |
A | 1 | 34A | Left Hand Rear Loudspeaker + Signal |
A | 2 | 34G | Left Hand Front Loudspeaker + Signal |
A | 3 | 34E | Right Hand Front Loudspeaker + Signal |
A | 5 | BP1H | |
A | 6 | 34B | Left Hand Rear Loudspeaker - Signal |
A | 7 | 34H | Left Hand Front Loudspeaker - Signal |
A | 8 | 34F | Right Hand Front Loudspeaker - Signal |
A | 9 | 34D | Right Hand Rear Loudspeaker + Signal |
A | 10 | 34C | Right Hand Rear Loudspeaker - Signal |
A | 12 | MT | Radio Electrical Earth |
B | 1 | TB39 | Am/Fm1 Radio Shielding Braid |
B | 2 | 34EP | Am/Fm1 Radio Signal |
C | 1 | 34HY | Multimedia Stop/Start Control |
C | 2 | 34HU | Multimedia Wake-Up Signal |
C | 7 | 107F | Multimedia Microphone Signal |
C | 8 | 107G | Hands Free Telephone Microphone + |
C | 19 | 107W | Diagnostic Socket Can H Multimedia Signal |
C | 20 | 107X | Diagnostic Socket Can L Multimedia Signal |
C | 23 | 107J | Telephone Microphone Screening |
@Felix, volgensmij hebben we nu beide dezelfde schema's gepost?
Voor zover mij bekend heeft het LCD scherm 2 type connectoren gekend, echter zijn er wel een aantal verschillende pin bezettingen geweest in de loop der jaren. Dus ondanks dat het dezelfde connector betreft zijn het niet altijd dezelfde signalen die erop staan.
Ik meende juist dat oudere radio's de quadlock aansluiting hadden. En deze met ingebouwde USB (+eventueel bluetooth) juist de nieuwe 12pin aansluiting gebruiken.
Oh, krijg nou wat, ik dacht dat wat je postte juist de oude situatie was. :D
Mmm, ik weet het ook niet zeker allemaal. Ik dacht eigenlijk dat het ongeveer zo ging:
2009: Carminat Informee 2 met eigen specifieke aansluitingen
2009: Standaard radio met 24pin stekker voor display, ISO en Mini ISO stekker voor de radio. Echter niet volgens de standaard. quadlock
2011: Overgegaan op de stekker van hierboven.
2013: R-Link met quadlock??
Maar aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat het allemaal door elkaar is gebruikt 8)7
Haha. Klopt sommige zijn oude schema's. Ik dacht ik zet ze erbij voor 't geval ze handig zijn. Want soms willen mensen de nieuwe 2013 radio in een oudere megane III zetten.
Ik vind t hele aansluitgebeuren van de megane III echt overmatig complex. Als ik alle schema's van 2009->2015 pak voor alleen de 261 radio kom ik op ruim 45+ schema's.
Ik heb in ieder geval de Megane III 2015 en daarin zat deze radio (+bluetooth) welke een 12pin luidspreker stekker had.
Ik heb een megane 2011 met radio / bluetooth en tomtom navigatie. Nu was de tomtom flatcable van het scherm kapot en heb ik via een andere tomtom unit (scherm en tomtom computer) besteld bij een autodemontage bedrijf. Het Renault type nummer is gelijk, maar op het tomtomscherm worden geen radiogegevens weergegeven en ook de tomtom stem hoor ik niet over de radio. Kan het zijn dat de pinbezetting van een tomtom 2010 model afwijkt van die van 2011?
Citaat van: Felix op 19 juli 2018, 14:53:09
De Megane III heeft volgens mij in de loop der tijd vier keer andere aansluitingen gekregen 8)7
De aansluitingen voor het display is bij veel radio's wel hetzelfde viel mij op.
Voor radio uit de startpost gelden deze aansluitingen. Later is er ook een radio met quadlock gekomen, daar heb ik geen schema van.
Radio (261) | | | |
Connector | Pin | Code | Description |
A | 1 | 34A | Left Hand Rear Loudspeaker + Signal |
A | 2 | 34G | Left Hand Front Loudspeaker + Signal |
A | 3 | 34E | Right Hand Front Loudspeaker + Signal |
A | 5 | BP1H | |
A | 6 | 34B | Left Hand Rear Loudspeaker - Signal |
A | 7 | 34H | Left Hand Front Loudspeaker - Signal |
A | 8 | 34F | Right Hand Front Loudspeaker - Signal |
A | 9 | 34D | Right Hand Rear Loudspeaker + Signal |
A | 10 | 34C | Right Hand Rear Loudspeaker - Signal |
A | 12 | MT | Radio Electrical Earth |
B | 1 | TB39 | Am/Fm1 Radio Shielding Braid |
B | 2 | 34EP | Am/Fm1 Radio Signal |
C | 1 | 34HY | Multimedia Stop/Start Control |
C | 2 | 34HU | Multimedia Wake-Up Signal |
C | 7 | 107F | Multimedia Microphone Signal |
C | 8 | 107G | Hands Free Telephone Microphone + |
C | 19 | 107W | Diagnostic Socket Can H Multimedia Signal |
C | 20 | 107X | Diagnostic Socket Can L Multimedia Signal |
C | 23 | 107J | Telephone Microphone Screening |
Thx! De pin bezetting van de "A" Connector komt wel overeen denk ik.
Bij de "C" connector heb ik meer aders, maar die heb ik toch niet nodig voor aansluiten van mijn subwoofer.
Hier nog wat gedetailleerde plaatjes van de achterkant radio en connectoren ( zoals die van de startpost )
(https://image.ibb.co/fHCEnq/Image-2.jpg)
(https://image.ibb.co/dMgULA/Image-3.jpg)
(https://image.ibb.co/cLVOfA/Image-4.jpg)
(https://image.ibb.co/n0zunq/Image-6.jpg)
Hallo, ik heb sinds 3 maanden een Estate 3 en wil de speakers vervangen maar waar vind ik de kleur vd bedrading?
Ik wil oa de tweeters in het dashboard aansluiten en ik wil weten welke de plus en min zijn.
Kan/wil iemand helpen?
Citaat van: sjorso op 12 mei 2018, 20:03:12
Ik kan hem ook wel gebruiken! 😬
Betreft Renail Megane 3 Break van Juli 2016 met Tomtom live scherm
Ik kwam dit topic tegen tijdens een zoektocht naar de pinout van mijn radio die het niet meer doet na plaatsing van een Focal 6.1 installatie.
Dat verhaal kan ik desgewenst wel apart posten.
Maar ik ben op zoek naar de pinout van de radio zoals op de foto van de topicstarter.
En welke connector is daar wat?
Er wordt gesproken over A B en C
Ik zou vooral willen weten over welke pennen de radio zijn voedingsspanning krijgt zodat ik kan terugzoeken.
De zekeringkast komt ook niet overeen met het instructieboekje van de auto trouwens.
Alle zekeringen zijn in orde, 5 rails hebben spanning in de zekeringbox op 1 raar punt na.
Er is namelijk 1, 5 Amp zekering die niet gevoed wordt, raar.
(bij draaiende motor geen spanning op beide zijden vd zekering)
Ik kan vanmiddag de pinbezetting wel plaatsen hier.
Kijk anders even in mijn project topic, daar staat ook een diagram die je kan gebruiken. De Rlink radio gebruikt de zelfde stekker als de tomtom live (voor de speakers en de voeding)
Heel graag
Ik zit gewoon muurvast nu
Van het zekeringoverzicht klopt sowieso ook al geen moer.
Dit is de pinbezetting van de brede 32 pins stekker20 | 107X | SIGNAAL CANL MULTIMEDIA DIAGNOSEAANSLUITING |
19 | 107W | SIGNAAL CANH MULTIMEDIA DIAGNOSEAANSLUITING |
2 | 34HU | WEKSIGNAAL MULTIMEDIA |
15 | 34HD | - STEM NAVIGATIE |
14 | 34HG | + STEM NAVIGATIE |
29 | TB27 | AFGESCHERMDE VERBINDING STEM NAVIGATIE |
1 | 34HY | SCHAKELAAR AAN / UIT MULTIMEDIA |
25 | TB37 | AFGESCHERMDE KABEL LIJN-IN |
5 | 34LA | COMMANDO WEKKEN EXTERNE VERSTERKER |
9 | 34ET | - LIJN-IN |
10 | 34EE | + SIGNAAL LIJN-IN LINKS |
26 | 34EC | + SIGNAAL LIJN-IN RECHTS |
30 | 34RA | SIGNAAL + AUDIO RECHTS TELEVISIE RECHTS |
13 | 34EM | SIGNAAL LIJN-IN |
16 | TB67 | AFGESCHERMDE AUDIOKABEL VIDEOSCHERM RECHTS |
32 | 34RD | SIGNAAL - AUDIO LINKS TELEVISIE RECHTS |
31 | 34RC | SIGNAAL + AUDIO LINKS TELEVISIE RECHTS |
Dit die van de dikke stekker met de voeding en de bedrading voor de speakers.12 | MT | ELEKTRISCHE MASSA RADIO |
7 | 34LE | - AUDIO RECHTS EXTERNE VERSTERKER |
2 | 34LD | + AUDIO RECHTS EXTERNE VERSTERKER |
8 | 34LC | - AUDIO RECHTS EXTERNE VERSTERKER |
3 | 34LB | + AUDIO RECHTS EXTERNE VERSTERKER |
9 | 34LM | AUDIOSIGNAAL + EXTERNE VERSTERKER RECHTS ACHTER |
10 | 34LP | AUDIOSIGNAAL - EXTERNE VERSTERKER RECHTS ACHTER |
1 | 34LQ | AUDIOSIGNAAL + EXTERNE VERSTERKER LINKS ACHTER |
6 | 34LR | AUDIOSIGNAAL - EXTERNE VERSTERKER LINKS ACHTER |
5 | BP1H | + NA CONTACT VIA ZEKERING / MULTIMEDIA |
De radio is afgezekerd op zekering F27 (20A)
Super dank, ik ben nog eens aan het meten gegaan en de spanning is gewoon weg.
Tenslotte heb ik het maar opgegeven...
Bang dat ik nog meer vern&&k en ben ff naar de Lelyweg gereden.
-- en toen....
YEEHAW
Opgelost....
Dank Bas... What Else 🥰
De spanningsloze radio met subwoofer tettert er heerlijk op los.
Allereerst dank aan iedereen die hielp met meedenken.
Maar deze fout is zo allejezus mallotig dat je er gewoon nooit opkomt.
Oke..
Geen spanning op de radio na inbouwen subwoofer.
Geen spanning... zekering kapot zou je denken.
Maar alle zekeringen waren heel en alle vijf de rails hadden ook volop sju.
Deze auto is door Bochane voorzien van een trekhaak, de constante en geschakelde spanning van de Jaeger zitten met aftakstukje in de zekeringbox.
Nou is het zo dat het gewoon een fokking slecht idee is om die spanning er onnodig op te laten staan... nattigheid, zout in de winter dus Elektrolise ligt op de loer.
Toen ik bezig was de sub aan te sluiten heb ik ook die met een aftakje aangesloten.
Alles werkte perfect.
Tenslotte bij de afwerking heb ik de aftakjes van de trekhaak losgemaakt.
En weg was de spanning op de radio.
Ik dacht door het aandrukken, kortsluiting, zoiets.
Niets is minder waar.
Bochane had een aansluitpunt nodig en in de zekeringbox zitten vrij weinig open mesjes en ze hebben daarom de zekering van de navigatie er uitgehaald en daar de aftak van de trekhaak ingestoken en de zekeringwaarde verhoogd naar het totaal van beiden.
En ik heb die dus losgegooid.
Thans met nog altijd losgemaakte trekhaak aansluiting MAAR NU EEN 10 AMP ZEKERING OP DIE PLEK werkt alles weer.
Ja als ik op vakantie ga met mijn Holtkamper dan moet die 10 Amp er weer uit en de Jaegeraansluiting er weer in.
Je moet er maar opkomen.
Even langs de Mitra want Bas heeft wel een attentie verdiend dacht ik zo.
Ik heb goddomme 2 nachten wakker gelegen bang dat ik iets serieus #### had aan de auto.
Zojuist thuisgekomen met maximale herrie...
VURRUKKULLUK
Old DJ's don't die, they just fade out.
Graag gedaan. Fijn dat het weer werkt.
Wel gek van die trekhaak. In diezelfde zekeringenkast zit namelijk een speciale zekering voor de trekhaak (geschakelde plus).
Dat is zekering 23 (20A). Die loopt als het goed is helemaal naar de achterzijde, waar de trekhaak kabelboom gewoon op aangesloten kan worden. Althans, zo was het bij mijn Megane. De constante plus heb ik gewoon rechtstreeks van de accu afgetapt. Gewoon even een gaatje prikken in dat doorvoerrubber van die dikke kabelboom. Daar heb ik ook mijn Focal subwoofer op aangesloten (jij hebt die ook begrijp ik?)
Geen idee wie Bas is en waar de Lelyweg is trouwens :D
Bas..
Beter bekend als De Bas
Bas Risseeuw om precies te zijn.
Bas is met stip de beste Renault monteur van NL en dat zal iedereen zondermeer beamen.
Maar dat moet je gewoon hebben meegemaakt. Nee echt, check ook het Renault forum maar eens en FB waar jij ook zit.
Hij als monteur en Gijs als software freak...
En aangezien DDT een Python gebeuren is ga je van mij op dat punt ook nog horen 8)
Ik mag dan bijna 63 zijn maar ik hack nog computers als ontbijt :q en programmeer Lego besturingsbricks in uPy als toetje hihi
Jij heb 't het over een 20 Amp zekering (één)
Ik heb het over een Megane 3 GT Estate Break uit Juli 2016 en een Jaeger contactdoos.
Die heeft sowieso al 2 constante stroomdraden, één permanent en 1 op contact.
Beiden dienen volgens de Jaeger norm op 30 Amp te worden afgezekerd.
(wat ik acuut verlaagd heb naar 15 want 200 Watt is echt wel genoeg voor een absorber koelkastje in een Holtkamper.)
Ik heb idd de Focal 6.1 set (weten de buren nou ook) :D
Maar een draad door het brandschot voeren zie ik niet echt lukken bij deze wagen.
Zojuist de boel eens voluit gezet met de amperetang om de voeding.
In de pieken komt de sub net aan 9,5 Amp
Dus ik zeker hem af op 18 Amp ipv de 30 die Focal bijlevert.
Omdat ik toch aardig wat mensen ken in de Renault wereld waaronder eentje die voor een dealer werkt en ze zijn het over 1 ding eens.
Draad naar accu voeren is bijna onmogelijk.
Ik ken heel die bas niet, maar dat is een god in de renault wereld?
Heeft hij cotech ook? Ik heb hem nooit gezien op een cotech cursus namelijk, of ik ben zijn naam totaal vergeten..... Misschien als ik een foto zie.
Hey,
mijn excuses voor het 2jaar latere bericht alvast. Lol.
Ik denk dat ze niet echt creatief durven zijn om kabels te trekken, via de oem bekabelingsbundel onder de batterij box is er wel nog ruimte voor wat kabels. Ik heb namelijk 6x 50 mm vannaf de alternator tot in de koffer ruimte. (Maar hier ben ik namelijk niet voor)
Ik ben opzoek naar iemand die mij kan helpen met eventueel te programmeren.
Ik zit met een externe regelbare (voltage) alternator doordat ik met LTO batterijen werk die werken op 15.4v.
Hierdoor kan ik de originele contact stekker niet inpluggen en met als gevolg fout meldingen heb "storing batterij of opladen"
Dit is een blijvende melding dus kan ik niet naar mijn km stand of verbruik kijken
Kan ik dit overbruggen (eventueel met een weerstand ) of op een andere manier dit uitschakelen
Hartelijk dank alvast!