Advertenties


Zoemend / jankend geluid bij gas geven

Gestart door jjgroningen, 30 april 2015, 21:37:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jjgroningen

Ik heb dit altijd met 'nieuwe' auto's, dat je dan na een paar dagen ineens een geluid hoort dat je bij de proefrit niet hoorde...

Ik heb de Megane afgelopen zaterdag gekocht, een 1.9 dci uit 2004. Rijdt echt super en relatief weinig km voor de prijs en de leeftijd.

Heel blij mee, op een heel irritant geluid na. Als ik gas geef hoor ik een oplopende zoem (denk: luchtalarm, maar niet zo hard). De zoem lijkt niet mee te gaan met het toerental, maar met de hoeveelheid gas die ik geef / hoe diep ik mijn pedaal indruk. Anders uitgelegd: als ik m bijvoorbeeld goed intrap (maakt niet uit welke versnelling), lopen de toeren normaal op, maar de zoem veel sneller. Als ik dan de gewenste snelheid heb bereikt, en de toeren blijven dan gelijk, loopt de zoem weer snel terug. Gas los, dan hoor ik het nauwelijks. In z'n vrij hoor ik het ook als ik gas geef, ook als ik de koppeling indruk. Ik merk niks aan verlies van vermogen of iets, lijkt erg goed te trekken in alle versnellingen.

Ik heb al even onder de motorkap geluisterd. Het lijkt te komen van de kant van de multiriem / d-riem. De distributieriem is 50.000km geleden vervangen trouwens.

Iemand enig idee? Ik heb al wel flink gezocht, maar kan nergens een goede beschrijving van precies mijn situatie vinden.

Bijkomende vraag, want ik snap motoren niet goed genoeg: hoe snel draait de multiriem / d-riem? Gaat dat gelijk op met de toeren op mijn teller?

Vast bedankt voor het meedenken. Ik ga er waarschijnlijk zaterdag toch maar eens mee terug sowieso, maar als er hier iemand is die dit herkent of me vast wat in de richting kan wijzen, zou dat mooi zijn!

edit: airco uit gehad, nog altijd hetzelfde. het komt ook niet uit de speakers.

jjgroningen

Zou het de turbo kunnen zijn? Waar zit die bij een 1.9 dci?

Benjamin Renon

Ik kan me niet vele bij je verhaal voorstellen, maar ik kan alleen denken aan het aanzuigen van lucht. Hoe meer gas je geeft hoe meer lucht deze aan moet zuigen.

(Bij mijn vorige Clio had ik dat ook wel eens in gaten te houden. Mijn huidige RS heeft dit verschijnsel ook. Als dit het is zou ik me geen zorgen maken.)
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

matthew

Beetje jankend geluid zou ook druklager kunnen zijn.
Maar die xit in de versnellingsbak

jjgroningen

#4
Citaat van: Benjamin Renon op 30 april 2015, 22:03:15
Ik kan me niet vele bij je verhaal voorstellen, maar ik kan alleen denken aan het aanzuigen van lucht. Hoe meer gas je geeft hoe meer lucht deze aan moet zuigen.

(Bij mijn vorige Clio had ik dat ook wel eens in gaten te houden. Mijn huidige RS heeft dit verschijnsel ook. Als dit het is zou ik me geen zorgen maken.)

Hmmm, ja dat klinkt logisch. Ik druk bijvoorbeeld het gaspedaal een stuk in en hou mijn voet daar / stel de cruise control in. Als dan de snelheid is behaald, wordt de zoem dus weer minder. Of klopt dat ook? Als je minder accellereert / constant blijft rijden, hoeft hij dan weer minder lucht aan te zuigen? Hij zoemt / loeit dan pas weer als ik gas bij geef, of een heuvel op moet rijden.


Citaat van: matthew op 30 april 2015, 22:05:38
Beetje jankend geluid zou ook druklager kunnen zijn.
Maar die xit in de versnellingsbak

Hoor je dat dan ook nog als je de koppeling intrapt en gas geeft?

matthew

Ja moet eigenlijk wel stil worden.

Als het bij riem zijde vandaan komt, kan het ook nog spanrol zijn of dynamo. Want spanrol (van multi riem) wordt door veel niet dealers niet mee vervangen met hetvervangen van de distributie riem.

jjgroningen

Vanmorgen bij mijn eigen garage geweest. Lijkt toch op de turbo. Ik merk niets van minder vermogen of iets dergelijks, alleen de herrie. Mooie boel dus.. Misschien is het de vrijloopppelie, maar geluid leek echt van de turbo te komen. Ik ga er mee terug naar de verkoper. Wordt vervolgd.

jjgroningen

Vanaf vrijdag probeer ik de verkoper (garage) te bereiken. Vrijdag om 10u afgesproken dat hij met een monteur zou overleggen en me terug zou bellen. Niets gehoord. Nog een keer of 10 zeker geprobeerd te bellen, voicemail ingesproken, niets.

Gisteren was het afgelopen met de turbo (ook vastgesteld door de anwb) en de auto is afgesleept en naar mijn eigen garage gebracht. Die gaat mijn turbo maken en ik ga heel hard doen alsof het maar geld is.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev