Advertenties


airco blaast condens

Gestart door oggear, 2 maart 2015, 15:49:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oggear

Mag ik hier even verder doen nu het tog gaat over de airco?
Mijn airco van meg III grandtour 2010 1.9 130dci durfde als het warm weer was wel eens condens mee blazen naar binnen n de wagen dus.
Heb het toen ook 1 maal opgeschreven hoe of wat... was 22°c buitem en vroeg 21 binnen, toen deed hij het dus al.
Doet het enkel wanneer buiten warmer is en dan ng niet altijd waardoor garage (geen renault dealer maar wel waar ik hem kochte, voor garantie) dus niks vond.

Ook als ik dan de airco afleg en terug aan zet gaat wss het laatste condens die ng in de leidingen zat eruit maar dan doet die weer normaal.

Heb dit eens uitgelegd bij een renault dealer en die zeiden dat de airco te vlug/goed werkte, waardoor hij te snel wilt afkoelen en dus condens vormt.

Weet iemand hier iets meer over?

wickydude

Er kan vocht in de ventilatiebuizen blijven zitten, daarom wordt geadviseerd de ac 10 min voor het eind van de rit uit te zetten.
Condens ontstaat overigens alleen op oppervlakken die kouder zijn dan de luchttemperatuur. Het hoeft niet perse uit de ventilatie te komen, kan ook uit rest van de auto komen. De ruit is gewoon het koudste deel als de ac aan is dus zal daar het eerst condens vormen.

oggear

Wel op men ramen vormt er zich geen condens maar condens komt meest uit de middenconsole.
Is ook niet bij het starten maar kan evengoed na 20km rijden plots beginnen

wickydude

Ok, ik begrijp dan niet helemaal wat je bedoelt met dat er condens uit de console komt. Is dat dan een soort mist of zo?

zapp

Door het afkoelen, wordt de relatieve vochtigheid van de lucht minder. Het vocht dat in de lucht zit, zal zich als condens afzetten op koude oppervlakten, doorgaans is dat de condensor (het woord zegt het al). Daarom zit er bij de condensor een afvoer voor het condensvocht.
Blijkbaar komt er bij jou ventilatiesysteem toch nog condensvocht in het interieur. Ik zou je dus aanraden om te kijken of de condensafvoer bij de condensor niet verstopt is. Dat schijnt regelmatig voor te komen bij de megane, als het te erg wordt, loopt het water je auto is en staat de zaak blank  ;(

oggear

Citaat van: wickydude op  4 maart 2015, 19:42:13
Ok, ik begrijp dan niet helemaal wat je bedoelt met dat er condens uit de console komt. Is dat dan een soort mist of zo?

Je kan het idd vergelijken met mist :-)

oggear

Citaat van: zappy op  4 maart 2015, 21:00:03
Door het afkoelen, wordt de relatieve vochtigheid van de lucht minder. Het vocht dat in de lucht zit, zal zich als condens afzetten op koude oppervlakten, doorgaans is dat de condensor (het woord zegt het al). Daarom zit er bij de condensor een afvoer voor het condensvocht.
Blijkbaar komt er bij jou ventilatiesysteem toch nog condensvocht in het interieur. Ik zou je dus aanraden om te kijken of de condensafvoer bij de condensor niet verstopt is. Dat schijnt regelmatig voor te komen bij de megane, als het te erg wordt, loopt het water je auto is en staat de zaak blank  ;(

Zal dat eens moeten doorgeven aan de garage waar ik hem gekocht heb

zapp

Dat valt wel mee, staat allemaal in je natuurkundeboekje van de middelbare school. Lucht bevat een hoeveelheid vocht (in de vorm van damp). Warme lucht kan meer damp bevatten dan koude lucht, Als je warme lucht gaat afkoelen kan die lucht minder vocht bevatten en zal dat vocht in de vorm van condens vrijkomen. Vandaar dat er altijd een condensafvoer moet zijn waar het water kan weglopen.
Als die condensafvoer is verstopt, zal dat water ergens anders weglopen, of weggeblazen worden.

Dat is dus allemaal theorie, of dat ook werkelijk de oorzaak is van jouw probleem kan ik niet beoordelen, maar het is de moeite waard om het te onderzoeken.

suc6

oggear

Kan ik dit zelf onderzoeken, of moet je een hele zooi onderuithalen om er bij te kunnen.

De plas onder de wagen na het rijden komt dit ook van de condensafvoer? Het is best wel een grote plas soms.

mark29

ja goed toch. allemaal overtollig vocht in de auto wat eruit word geventileerd.

oggear

Ik veronderstel dan ook dat de afvoerleidingen niet zijn verstopt  ;)
En of de airco nu nog die condens naar binnen doet is moeilijk te zeggen, door dat fantastisch warm weer  :? Hoeft de airco niet afkoelen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev