beste mijn megane schud lekker je voelt hel lekker gaan ook als je in de file staat,
hij beste goed verzorgt zoals nieuwe motorsteunen bobine's ook goed! auto trek goed door
waar het aan kan liggen geen idee dacht dat er een benzine injector niet helemaal pluis maar vraag het hier even
zie foto
2 bougies hebben een afwijkende kleur ze zijn op volgorde neergelegd
iemand een idee?foto (https://ibb.co/jvf64Gw)
He dat wit is niet goed, 2 dingen gaan door mijn hoofd.
Inderdaad te arm, probleem met jouw injectoren.
Maar stel hij lekt koelvloeistof naar binnen via de koppakking dan krijg je ook witte bougies, maar dan had ik ze eigenlijk schoner verwacht.
Schroef de galerij met injectoren eens los, met de injectoren erin, richt je ze naar boven. Laat je iemand de auto rondstarten, en kijk je of het vernevel beeld goed is, en natuurlijk van iedere injector indentiek is.
Je hebt lpg, hoeveel rijd je op benzine, ook wel regelmatig wat? Mijn advies is zowiezo ook euro98 tanken, dit is veel beter dan die ethanol euro 95 namelijk.
De hoeveelheid benzine die je verstookt is toch niet zoveel door de lpg, dus dan beter goede benzine erin doen. En hoe oud is de benzine in de tank? Ik heb er hier 1 thuis die steeds haar lpg auto maar vol bleef gooien met benzine, met het gevolg dat die benzine nooit opging en op den duur oud werd, wat vervolgens een stotterende auto deed veroorzaken.
Al met al een heel verhaal....
-Doe eens een compressietest.
-Kijk naar jouw koelvloeistof niveau en verbruik.
-Na het starten en na een rit hoe kleurt de uitlaatgassen?
-Stond er vocht of water om de bougies heen langs de bobines? Wil je een foto van de bobines plaatsen?
Keer het inlaatspruitstuk laten roken met een rookmachine kan on verwachte dingen ooit wel ophelderen, stel een lekkende pakking, waardoor hij dus arm gaat lopen.
Wanneer is de distributieriem gedaan en met goede blokkeergereedschap? En beetje van timing af, loopt die al ongelukkig.
Toevallig een renault clip aanwezig om uit te lezen? En geeft hij aan voor een onderdruk van de mapsensor? Deze moest iets in de 400 mbar zijn, wijkt dit erg af, dan is er een lekkage, of een timing probleem.
Keer de motor initaliseren en inleren kan ook goed zijn, ben benieuwd wat nu de mengselwaarde is, deze moet rond de 128 zijn, verloopt deze, dan gaat de motor ook minder mooi lopen.
Hoeveel kilometer staat er eigenlijk op de klok?
hey Mark29
je stelt een hoop vragen ik zal ze proberen goed te beantwoorden
dat van de galerij ga ik proberen!
ik rij altijd op lpg,starten doet hij op benzine tot hij ongeveer 1 streepje warm is en schakelt dan over de tank bevat altijd 98 ik tank eens in het half jaar tot hij leeg of zo goed als leeg is.
compressie test was ik al eens van plan om uit te voeren omdat hij nog lawaai maakt in de cilinderkop (tikken /rochelend geluid.
koelvloeistof verbruikt hij niet net als olie die blijven netjes op pijl
uitlaatgassen zien er prima uit vond hem in de winter wel wat fanatiek :P
bobines zijn wel wat ouder maar heb ik gewisseld met een 2003 k4m708 motor die liep perfect met mijne
had ook geen last van vocht
pakkingen zijn allemaal nieuw van de megane lekkage verwacht ik niet (kan natuurlijk altijd)
heb hem getest met remreiniger kon niets opmerken
riem vervangen doen we altijd met de krukas blokker stift en de nokken tekenen we altijd netjes af
ik heb in november laten keuren en laten uitlezen ze konden toen niets vinden en ze zijden dat hij goed liep dus dacht het zal wel ( Renault dealer Gouda)
kilometer staand is nu zins vandaag de 555555 gepasseerd had hem bij de 500dkm een andere motor gegeven en zins toen had ik last van het schudden
ingebouwde motor had 128dkm gelopen kan me helaas niet herinneren hoe die voor de inbouw liep
(https://ibb.co/L1nmGb2)
hey Mark29
je stelt een hoop vragen ik zal ze proberen goed te beantwoorden
- ja er kunnen diverse dingen mee spelen.
dat van de galerij ga ik proberen!
ik rij altijd op lpg,starten doet hij op benzine tot hij ongeveer 1 streepje warm is en schakelt dan over de tank bevat altijd 98 ik tank eens in het half jaar tot hij leeg of zo goed als leeg is.
-wij hebben hier 3 autos op lpg staan, we doen nu steeds max een kwart tank 98 tanken. Zodat die benzinetank zeker binnen 1 tot 3 maanden praktisch leeg is, om de verouderding te voorkomen.
compressie test was ik al eens van plan om uit te voeren omdat hij nog lawaai maakt in de cilinderkop (tikken /rochelend geluid.
-ik had een oud topic van jou terug gelezen, want zo iets stond mij ook bij, vaak zijn dat klepstoters, maar als hij vast zit, en daardoor de klep niet goed opent, geeft dat geen goede vulling, dit kan ook mee spelen.
koelvloeistof verbruikt hij niet net als olie die blijven netjes op pijl
uitlaatgassen zien er prima uit vond hem in de winter wel wat fanatiek :P
bobines zijn wel wat ouder maar heb ik gewisseld met een 2003 k4m708 motor die liep perfect met mijne
had ook geen last van vocht
- mooi, ja je ziet vaak ook dat ze helemaal wit zijn uitgeslagen door vocht, dat er dan water in de schachten heeft gestaan.
pakkingen zijn allemaal nieuw van de megane lekkage verwacht ik niet (kan natuurlijk altijd)
heb hem getest met remreiniger kon niets opmerken
-testen met remmenreiniger werkt vaak goed, maar roken is helemaal top
riem vervangen doen we altijd met de krukas blokker stift en de nokken tekenen we altijd netjes af
-ja dat aftekenen doen veel beun hobbyisten en universele garages, dit zagen we vaak, vandaar dat het ons vaak opviel aan de inlaatdruk dat die timing dan net een kwart a halve tand verkeerd staat. Die riem zit zo strak dat zonder de nokkenasbeugel niet goed uit te lijnen is.
Ik heb ook eens riemen gedaan met die chinese beugels, maar daar zit te veel speling op, dat geeft ook gedoe, dan nog eens de nokkenassen uitlijnen met originele renault beugel en het was ineens goed.
Ik zou er niet gek van opkijken dat hier jouw euvel zit.
ik heb in november laten keuren en laten uitlezen ze konden toen niets vinden en ze zijden dat hij goed liep dus dacht het zal wel ( Renault dealer Gouda)
-probleem met veel monteurs is, dat ze een werkorder krijgen met even uitlezen, doen ze, ja geen foutocodes, en hop laptop weer dicht. Maar specifiek zoeken naar problemen, parameters kijken etc doen ze vaak niet, geen zin of onvoldoende kennis. Een motor die net niet op tijd staat geeft geen foutcodes, wel is de inlaatdruk net niet mooi, en dan kan de motor gaan hakkelen.
kilometer staand is nu zins vandaag de 555555 gepasseerd had hem bij de 500dkm een andere motor gegeven en zins toen had ik last van het schudden
ingebouwde motor had 128dkm gelopen kan me helaas niet herinneren hoe die voor de inbouw liep
Mark een vraagje. Als hij schudt zowel op benzine en gas is het dan wel verstandig om bij de benzine
injectoren te zoeken ?
Goeie vraag, ja en nee.
Als je problemen krijgt, zoals vervuiling of afzetting door oude benzine, maar ook door de ethanol van de euro 95 bijvoorbeeld, bij motorfietsen in carburateurs is dat ook funest.
Krijg je van die geel groene gum laagje, die afzetting krijg je niet 123 weg.
Bij motorfietsen worden dan de carburateurs in een ultrasoonbad gelegd.
Die vervuiling gaat verder op de kleppen zitten, bougies, maar ook jouw lambdasonde word viezer etc. Alles wat ermee in aanraking komt met een slechte mengsel gaat op den duur achter uit.
Wat doet lpg, die lpg computer pakt de waardes van het benzine systeem, dus de onderdelen zoals een lambdasonde die misschien vervuild is door slechte verbranding op benzine geeft dan onjuiste waardes naar jouw lpg computer.
Als de benzinecomputer de injectietijden aanpast van de benzine injectoren, om bij te regelen, adaptieve waardes, omdat ze eigenlijk vervuilt zijn. Gaat hij met die formule op basis van vieze injectoren naar de lpg computer vertellen wat die moet doen. Dus de lpg injectoren presteren ook niet wat ze moeten doen.
De basis, lees benzine systeem, moet perfect zijn, is het dat niet, dan zal lpg nooit top zijn werk doen.
Ja ik vind dit lastig uit te leggen in jip en janneke taal, maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik op aanstuur.
Dus ja ene kant moet dat niet boeien, en aan de andere kant weer wel om dat de lpg computer de gegevens van de benzine computer pakt.
Ik denk dat de timing van de riem het meest belangrijke is nu.
Met een goede oem renault nokkenas beugel blokkeren, nokkensaspoelies die moeren lossen en dan gaan afstellen.
Beetje wringen is dan een probleem.
Ik begrijp je helemaal! Welke timingset kan je aanraden ? Gr Ryan
De originele van renault, die kunnen ze voor je bestellen.
De goedkopere varianten zijn vaak dunner van ijzer materiaal, waardoor de nokkenassen iets kunnen verdraaien. Net als je dus de nokkenasmoeren wilt aandraaien bijvoorbeeld tordeerd alles al een beetje, en dan een klein beetje scheef door te veel speling op het blokkeertool maakt dat een nokkenas gauw een halve tand verkeerd staat.
Met rommelig lopen als gevolg.
Ik kreeg dit als antwoord:Goedemorgen Ryan,
Dit is speciaal gereedschap en is niet te koop bij ons.
N
Uh oh. Maar een monteur kan het weer wel bestellen.
Ze zijn bang dat iemand met het werk vandoor gaat dus.....
Wellicht dat alleen een motorsteun v.v. moet worden? :?
Hij geeft aan al een motorsteun vervangen te hebben.
Of die moet scheef zitten, dan kan dat trillen. Maar zoals ik het begrijp deed ie daarvoor al trillen.
hey Mark dat klopt inderdaad !-!
net een compressie test gedaan! dit is de uitkomst leek mij niet gek
is van links naar rechts
img]https://ibb.co/vLHFBbP[/img
img]https://ibb.co/FzfS8wT[/img
img]https://ibb.co/0sMw0kG[/img
img]https://ibb.co/Dwk71LW[/img
3 mooie praktisch dezelfde waardes, ja een bar meer had leuk geweest, maar het is eenmaal geen nieuwe motor.
Of een gebouwd op hoge compressieblok voor race doel einden.
Maar cilinder 4 is afwijkend, de druk is goed, perfect, maar wijkt af met de andere, dat is niet goed wil ik niet zeggen van alleen dit uitgaand, maar wel opmerkelijk, dit is wel een signaal waar of bij welke cilinders je moet zoeken.
Ik heb nog eens terug gekeken, naar jouw bougies, cilinder 3 en 4 zijn wit.
Stel, speculerend, hij lekt koelvloeistof naar binnen, misschien minimaal nog bij 3, maar al langer en meer bij 4. Die koelvloeistof spoelt de cilinderruimte schoon, wat je altijd ziet bij motoren die je open haalt met lekke koppakking en dan specifiek met koelvloeistof naar binnen lekken, is de schoongespoelde kleppen.
Wat vervolgens toch bijdraagt aan een schonere motor, waardoor de compressie omhoog kan gaan...
Daarom is een injectiecleaner ook lucratief, die reinigt de kleppen waardoor de compressie ook weer omhoog kan gaan.
Ik durf het niet te hard te roepen, maar ik denk dat er koelvloeistof naar binnen lekt, je moet echt nooit bijvullen?
Wat je nog kan doen is het koelsysteem onder druk zetten voor een tijd, kijken of die zakt, en met een endoscoop in de cilinder ruimte kijken via het bougiegat.
Zo endscoop hoef geen vreselijk luxe te zijn, zo een van de action die op je telefoon kan gaat vaak al goed.
Zie je dan 2 droge zuigers en 2 met koelvloeistof erop liggend na dat er een uur druk op het systeem staat, dan weet je wel waar je aan toe bent.
Of je trekt preventief de cilinderkop eraf, boel schoonmaken, nieuwe klepseals erin, alle pakkingen nieuw, en de distributie met een fatsoenlijke beugel zetten, dan pak je een hoop dingen aan.
Maar als het dan opgelost is, dan kan je er niet de vinger op leggen wat het exact was.
En geen garantie dat het echt over is.
Voor zo ver ik weet gebruikt hij niets, in de anderhalf jaar niet hoeven bij te vullen voor mijn eigen gemoedsrust ga ik nog kijken naar de injectoren 8)7
En als dat geen duidelijkheid schept zal ik volgende maand de motor ligten want de bak/klappend ook als de motor warm is
Zit helaas niet mee
Wat de megane al een tijd doet bij het koud starten in de ochtend,
Helemaal verbeteren te melden l- Is goed aanslaan met al volgt dat hij bijna stilvalt of afslaat stelschroef gasklep staat helemaal open/in
Dan heeft hij even nodig om weer op adem te komen!
Vandaag even laten uitlezen kwam wat uit , maar het lijkt me sterk dat hij dat mee kopieert naar het lpg systeem.(https://ibb.co/5rChHHp)
Wat kwam eruit?
En hebben ze alleen foutcodes gekeken, of echt gekeken naar parameters etc, dus echt diagnose stellen?
Hey Marc, ik heb het zelf gedaan met een uit lees apparaatje en dit was er uitkwam ! De 1 cil is de meest rechter toch?
Ik heb zelf met een multiemeter alles door gemeten bedrading, injectors, lpg injectors niet raars gevonden onder tussen ook de bedrading bewogen geen problemen mee! Volgende week naar de garage voor een drukmeting 8)7
Renault telt vanaf de versnellingsbakzijde, andere merken vanaf distributie.
Ja met een renault clip zal je veel specifieker kunnen kijken
Grt Mar(k) Y
Pakking ligt er uit is gebleken bij afpersen niet heel erg inderdaad
Auto komt nog prima van A naar b maar we gaan het snel aanpakken!
Welke pakking? Handig om te weten, als meer mensen zoeken op dit probleem.
De pakking (koppakking) l- l-
Balen van het werk, maar te overzien.