Advertenties


Fotografie vraagje.

Gestart door Erwin Haanen, 13 april 2012, 10:52:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erwin Haanen

Kan iemand mij vertellen hoe je dit maakt.Heb dan wel een vrij leuke camera ,maar kennis -100 :)



Bericht even gesplitst van Benjamins foto topic. Vraag staat los van Benjamins foto's.
megane 4 station 1200 gtline

Erwin Haanen

Oeps,sorry zag het net ja,niet opletten,vroeg op de ochtend :)Ya know tha drill.
megane 4 station 1200 gtline

Dennis Postma

No problem. Helaas weet ik alleen niet het antwoord op je vraag en ben er ook wel benieuwd naar.

Felix

Wat bedoel je precies? Bedoel je de onscherpte achterin?

Dat zal je met een simpel compact cameratje niet zo makkelijk lukken. Een compactcamera heeft een veel kleinere diafragmaopening waardoor je dus een grotere scherptediepte krijgt.

Met een full frame camera (of in ieder geval een spiegelreflex) met een lens met een grote diafragmaopening krijg je dit effect. Of door met een telelens te werken, maar dat is hier niet het geval. (Er zijn ook compactcamera's met een grote sensor, daar zou je dit ook mee kunnen bereiken)

Lees hier anders wat meer over scherptediepte: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

Nou valt de onscherpte op deze foto nog wel mee. Het kan veel extremer.

Heb ik je zo geholpen, of is dit totaal niet wat je bedoeld? xD

Erwin Haanen

Ik heb een canon eos 550d met een 18-135mm lens ,zou eigenlijk moeten weten waar ik em op moet instellen :)
megane 4 station 1200 gtline

Dennis Postma

Ik snap je verhaal maar toch is dat niet van toepassing op deze foto. Het effect van deze foto is dat de auto op deze foto nu meer een soort speelgoedautotje lijkt. Ik heb er wel eens iets over gelezen maar weet niet meer waar.

Bij pure scherptediepte (diafagma) zie je eigenlijk een verloop van scherp naar onscherp en dat is hierbij niet het geval.

Erwin Haanen

En ja idd de onscherpte achterin,lijkt alsof de auto op de foto geplakt is ,en dat vind ik sjiek  !-!
megane 4 station 1200 gtline

Dante

Citaat van: Dennis Postma op 13 april 2012, 12:39:34
Ik snap je verhaal maar toch is dat niet van toepassing op deze foto. Het effect van deze foto is dat de auto op deze foto nu meer een soort speelgoedautotje lijkt. Ik heb er wel eens iets over gelezen maar weet niet meer waar.
Ik denk dat jij dit bedoelt. Erg gaaf om te zien idd Y
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Felix

@Dennis, wat jij bedoeld is Tilt Shifting, maar volgens mij is dat hier niet toegepast hoor. Dan krijg je meer dit soort foto's.


@Erwin, de scherpte achterin kan je ook wel bereiken met die 18-135 lens. Ik weet niet wat de diafragmawaarden zijn, maar als je hem op een zo'n groot mogelijk diafragma (bijvoorbeeld 2,8) zet. Dan zou je het al moeten merken. Dan is het nog afhankelijk van de focusafstand, als je je object dichterbij de lens haalt, dan wordt de achtergrond waziger.

Anders is het op 135mm ook te bereiken door wat meer afstand te nemen, diafragmawaarde zo klein mogelijk en je object zo dicht mogelijk bij de lens (op zo'n manier dat hij natuurlijk nog in beeld past). Ik zou zeggen, experimenteer er een beetje mee. En koop anders een 50mm f1.8 lens, er gaat een wereld voor je open ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev