Advertenties


6-versnellingsbak in winter

Gestart door Tijger, 13 april 2009, 14:03:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tijger

Heb sinds ruim 1 jaar een Megane cc 2.0 , bouwjaar 2005, waar ik heel trots op ben. Leuke auto , maar sinds deze winter wat problemen met het over schakelen van 1 naar 2 bij koude motor. Dankzij de vorige eigenaar nu nog garantie op tot Juni 2009.

Probleem is dat het als het koud is s`nachts, beetje vorst , ik niet in 1 keer kan schakelen van 1 naar 2. Moet dan effe wachten in zijn vrij en dan pas naar 2 schakelen. Doe ik dit niet en forceer de schakeling , dan hoor ik een geluid alsof de tandjes poets van de tandwielen en voel dit ook aan de versnellingspook. En dit probleem blijft erin zitten tot zo`n 5 graden boven 0 . Zodra de auto warm is , na ongeveer 10 minuten , is het probleem weg.

Omdat ik de auto niet kon missen (eind 2008) , mijn schakelgedrag wat aangepast en nu in February 2009 naar de Renaultdealer gegaan met deze klacht. Omdat het fenomeen zich alleen voor doet met koude motor , heb ik de auto laten staan bij de dealer zodat ze de volgende dag zelf konden waarnemen wat mijn probleem is. Het probleem werd onderkend, maar men wou eerst nieuwe olie op de bak doen om te zien of dit hielp. Nee dus, werd eigenlijk een beetje erger.......

Toen met Renault Nederland overlegd of ze de bak mochten reviseren ( vervangen synchroomringen) en uiteindelijk kregen ze toestemming nadat  iemand van Renault nederland ook een koude testrit heeft gedaan. Maar hij zei gelijk al dat dit fenomeen ``gewoon`` was omdat het een 6-bak was en dus weinig ruimte in die bak zat voor 6-versnellingen....

Goed , mijn Renaultdealer heeft de bak gereviseerd , maar helaas heeft dit weinig geholpen. Enige wat ik merk is dat de koppeling nu beter functioneerd, qua geluid/voelen van de pook bij koude motor helemaal niets.
Nu zegt Renault Nederland dat dit geen probleem is/was en na een nieuwe testrit kwalificeert men zelfs mijn versnellingsbak als 1 van de betere !! En dus dat er zo nog veel meer mensen rond reden met dit fenomeen.
Uiteraard ben ik het daar niet mee eens , maar kan die man van Renault Nederland niet spreken , moest maar wachten op een officieel reactie van de klantenservice van Renault. Heb ook al overal gezocht op internet of men inderdaad veel problemen met deze 6-versnellingsbak heeft , maar lees alleen maar positieve reactie`s over de motor/bak.

Vandaar dat ik nu maar een nieuwe topic heb gestart hier om te horen of er veel meer Renaults rijden met hetzelfde fenomeen als ik. Graag reactie wat je van deze 6-bak vind, zowel positief als negatief !! Alvast bedankt.   

rs50jochem

Ik heb van Renault alleen nog maar 5-bakken gehad (2x een Megane Coupe, 2x een Megane Cabrio, 1x een Clio, 1x een Laguna en 2x een Megane CC)..

Ik heb nu mijn 2e Megane CC (ook voor de 2e keer een Phase II vanaf 2006) en ik moet je zeggen dat al mijn Renault versnellingsbakken tot op heden jouw probleem in mindere of meerdere mate gehad hebben..

Maar ik heb dit ook met andere merken meegemaakt.. Ik doe netzoals dat jij doet, even wachten en dan pas rustig hem in z'n 2 laten glijden en doe je dit niet dan poets je de tandjes idd..

Ik hoop dat ze er iets mee kunnen voor je maar ook mijn 1e CC had maar 16.000km gedraaid en kon met koude motor niet zonder tederheid schakelen......

Timo Zuiderduin

Ik ben zelf ook niet heel tevreden over de renault versnellingsbakken.
Heb nu in mijn CC ook een 6-bak maar vindt hem absoluut niet vloeiend schakelen, behoorlijk hakerig en vindt dat ie met terugschakelen ook nogal eens wat knarserig doet.

behandel hem ook wel met beleid inmiddels maar het valt me toch tegen.

overigens heb ik ongeveer hetzelfde gehad met de Clio RS. die heb ik toen wel laten reviseren en de synchromesh is indertijd ook vervangen, naderhand schakelde hij wel een stuk beter.

maar al met al, 3 renaultjes verder maar ik blijf het een zwak punt van Renault vinden en ik ga binnenkort ook terug naar de dealer met dit euvel. (dak moet ook opnieuw afgesteld worden ivm lichte lekkage wat me irriteert)

matthew

Bij mijn rs was in het begin ook wat hakkerig,maar ik heb een keer alle schakelkabels ingespoten met wd 40 en nieuwe olie en het probleem was opgelost.

Door de schakelkabels van tegenwoordig  schakeld het wel allemaal wat hakkeriger dan de oudere bakken.

Maar met de synchronemesh ringen vervangen en dan nog slecht schakelen,zou toch wel beter moeten zijn.Ze kunnen de bek eventueel nog een keer goed spoelen,en anders misschien nog met een nieuw schakelkabels proberen.


A110

Waarschijnlijk is het een NDO bak (type versnellingsbak). Deze bakken schakelen over het algemeen beter dan de 5-versnellingsbakken moet ik echt bekennen.

Maar het probleem wat je hebt is gewoon een punt van alle versnellingsbakken van Renault. En dus conform en je zal er mee moeten leven. Als er mensen zijn met deze problemen doen wij er andere olie in en dan niet de olie die erin hoort maar een vol syntetische olie van het merk ELF wat het probleem minder maakt. Maar helemaal weg zal het niet gaan.

Ik kan je nog wel een leuk verhaal vertellen van 1 van onze klanten.
Die klant had een scenic gekocht met een 1.6 16V motor en een 6-versnellingsbak type TL4, dit is naar mijn mening 1 van de betere versnellingsbakken van Renault, heb hem zelf ook in mijn 1.5 dci liggen en schakeld echt soepel. Die klant die komt bij een kruising of rotonde afrijden en gaat met een snelheid van ongeveer tussen de 40 a 50 km/h terugschakelen van 3 naar 2. Dit ging meestal dus niet goed hij kon de pook niet in zijn 2e versnelling krijgen. Klant begint te klagen en heeft het voorelkaar gekregen dat hij een nieuwe vesnellingsbak gekregen heeft. Maar het probleem bleef bestaan. De beste man in een vergelijkbare auto laten rijden die het probleem ook had. Klant was het er niet mee eens. Maarja wat moeten wij op dat moment doen. Als meerdere auto's het probleem hebben dan ligt het niet aan de versnellingsbak maar is het dus gewoon conform en zal er mee geleefd moeten worden. Die klant niet die hebben we dus met een scenic 2.0 16v laten rijden met een 6-bak type NDO. En wat bleek daar had de klant dit probleem absoluut niet. Conclusie de klant heeft zijn nieuwe scenic 1.6 ingeruild voor een 2.0 met ND0 versnellingsbak. Klant is nu helemaal tevreden.

Wat je ook kan proberen is een toevoeging bij de olie doen. Weet alleen niet meer welk merk het is maar ik heb het bij een automaterialen zaak gekocht. Dit heb ik ook in de versnellingsbak gedaan van mijn vorige auto. Die 5-versnellingsbak kreeg ik gewoon als het koud was helemaal niet in zijn 2e versnelling dit was gewoon een ramp. Maar met dat spul en de vol syntetische olie was het probleem minder maar nog wel steeds aanwezig. Meer kan ik je niet adviseren om dat nog te proberen en anders er gewoon mee leven hoe hard het ook klinkt.

Wij hebben eigenlijk nog zeer weinig problemen met de ND0 of TL4 versnellingsbakken. En kan inderdaad eens helpen om de schakelkabels eens te laten controleren of te vervangen. Deze kabels zijn als het goed is afstelbaar maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

DHL

Îk had met mijn megane van 2000 ook dat probleem een beetje. Stroef van eerste naar tweede of van derde naar tweede. Ik heb een additief bij de bak gedaan en is perfect nu. Ik geloofde eigenlijk niet in additieven maar heb mijn mening moeten herzien...

matthew

Ik heb er bij een vol syntheet bakolie van shell in gedaan.

Wat je als toevoeging kan gebruiken is Forte "Diff & Gear Treatment".

duckie1098

Dit fenomeen was me al opgevallen, dat tanden poetsen.Als je een beetje snel wilt doorschakelen dan voel ik net in de pook dat de tanden even stuiken.Ik heb overigens een 2.0 16v dynamique uit 2003.had hiervoor een, lach niet, fiat palio maar die schakelde dus perfect.

Maar er zijn zo van die dingen die je voor lief neemt toch?heb een ducati 916 gehad, perfecte rijmachine maar ozooooo gevoelig.

groetsels,

Ben

duckie1098

Overigens, hij kraakt niet en schakelt wel soepel maar echt snel schakelen kan dus niet.

DHL

Ik heb een Megane met 5 versnellingen. Deze heeft het probleem in geringe mate. Enkele als het echt koud is, de eerste kilometers. Ik deed er wel een additief bij waardoor het beterde.
M'n tweede wagen is een Espace 2.0 150pk met 6 versnellingen. Als het zeer koud is voel ik ook dat de bak stroever schakelt. Maar is in alle versnellingen. Gaat niet gepaard met geluid. Gewoon voel je dat je niet te snel mag schakelen. Pook trager bewegen bedoel ik. Na enkele kilometers is dit fenomeen ook gedaan. Heeft nu 44.000km (net zoals de megane trouwens haha)
Ik overweeg om in de espace ook een additief te doen als hij wat meer kilometers heeft. Of zou ik het nu al doen om slijtage te voorkomen?

matthew

Misschien zijn de schakelkabelswel slecht.

Ik moet wel zeggen dat sinds renault schakelkabels toepast ipv stang is het gevoel van schakelen wat meer volbaar/hakkeliger.

Wat je ook nog kunt doen als je teveel tanden poetst is de versnellingsbak spoelen en weer verse olie erin.

Over het algemeen zijn bij de 2.0 de NDO bakken zeer goede bakken.(is van Nissan).

DHL

En eventjes off topic. Versnellingsbakken zijn van Nissan en zeer goed... De motoren, zijn die ook zeer goed en van Nissan?

duckie1098

Ik heb ook niks te klagen over de versnellingsbak hoor, maar inderdaad heb je in de pook een hakkerig gevoel als je overschakeid.Terug schakelen gaat perfect overigens, en bij mij voel de bak meer als ie warm wordt maar nogmaals verder geen probleem.


duckie1098

misschien gooi ik er nog wel een toevoeging in.En kan het echt helpen als je de kabels smeert?

A110

Kabels smeren heeft geen zin. Kabels kunnen oprekken/langer worden en hier zit dan het probleem. Vervangen is dan de oplossing. De aansluiting van de kabels op de versnellingsbak kun je wel smeren daar zit het bewegingspunt.

Ik zou de olie aftappen en de versnellingsbak opnieuw vullen met nieuwe versnellingsbak olie eventueel met een toevoeging.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev