Advertenties


5w40 of 10w40 megane II 1.6 benzine

Gestart door J to the H (Jeroen), 27 januari 2013, 13:55:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J to the H (Jeroen)

Hallo iedereen.

Binnenkort gaat mijn auto voor een beurt, maar er moet voor die tijd nog ff een beetje olie bijgevuld worden.

Volgens mij zegt de dealer dat er 5w40 in moet, maar lees ook 10w40....
Op internet kom ik zelfs mensen tegen die zeggen dat het niks uitmaakt.

Ik heb nog 4 liter 10w40 liggen, dus als dat goed genoeg is voor 2 maandjes, gooi ik dat het liefste erin.

Als ik mijn auto start zegt ie altijd  'oliepeil correct' behalve als ik met de achterwielen op een drempel sta en de neus dus een klein beetje naar beneden staat zegt ie 'binnenkort olie bijvullen' gecombineerd met het servicelampje.
Ik denk dus dat er max een litertje bij moet.

Wat zijn jullie meningen hierover?

Christian de Vriend

nooit uitgaan van dashboard info,altijd pijlstok visueel controleren.

Voor een goede controle moet de motor koud zijn,liefst sochtends,of als de motor een halve dag net
heeft gedraait.

er zitten 2 inkepingen in de pijlstok,daar moet het oliepijl tussen zitten,liefst op 1/4 onder de bovenste
inkeping,als je moet bijvullen,met je het per, kwart liter doen,en tussendoor ff olie pijlen
om te zien het pijl stijgt.

Ik zou je instructieboekje lezen van de auto,daar staat meestal in welke olie er in moet.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

matthew

In meg 2 gaat 5w40.

Zoals Christian al zegt via peil stok controleren om te kijken wat er bij moet.

Tedo

Behalve bij beurten hoef ik nooit olie bij te vullen bij mijn Megane's.

[OT]Nu kwam vanmiddag een buurvrouw uit mijn straat vragen of ik olie kon bijvullen, want haar Astra 1.6 16V uit 2004 gaf dat aan op de boordcomputer. Dus ik peilen, en de peilstok was vrijwel droog. Ze vertelde dat ze dit 5 à 6 keer per jaar laat doen (meestal door familie), en dat de Opel dealer zegt dat dit "binnen de marge" valt. Ik heb een liter bijgevuld, maar dit is toch niet normaal?[/OT]

Karin

@Tedo, ik heb een corsa gehad en daar werd ook alleen bij een beurt de olie gedaan en die was zelfs ouder.

Tedo

@Karin: precies, zo hoort het volgens mij ook.

BadEend

Lang niet bij alle merken is het zo dat je geen olie hoeft bij te vullen tussen de beurten in.
Renault motoren staan erom bekend weinig olie te verbruiken.

J to the H (Jeroen)

Ik heb even het peilstokje bekeken, en deze was inderdaad onder het minimum...  l-

Geen idee hoe lang dit al zo is omdat ik inderdaad min of meer vertrouwde op de boordcomputer.
Ik ga zo ff langs de shop voor een litertje 5w40.

In mijn onderhoudsboekje wordt niet heel duidelijk vermeld welke olie erin moet, dus ga op de dealer en Mathew af.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev