Advertenties


1e post: Motorisch probleem: raadsel

Gestart door jazz, 2 oktober 2012, 15:11:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jazz

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. De megane staat al ruim 3 weken bij de renault dealer: ze komen er niet goed achter wat er mis is.
Is een prima garage verder. Ze zijn momenteel vrij druk.

Het is een megane II, 1.6, dynamique grand tour met LPG, 2005.
Hier komt het raadsel.


Aanvankelijk probleem:

Op de snelweg bij constant gas zakte het vermogen weg.
Gas bij: geen effect. Alleen volgas 'resette' het probleem, deed het weer even.
Daarna weer opnieuw.
Verder liep hij slecht, maar dat werd pas daarna merkbaar.
Best een stuk mee doorgereden: terug van vakantie, ong 500 KM.
Het probleem is op LPG en op benzine hetzelfde.

Ik dacht aan de verstelbare nokkenassen.

Garage dacht aan
1) vervuild gasklephuis (via uitlezen)
is schoongemaakt, helpt niet (was een jaar geleden al eens gedaan)
2) Electronisch Gaspedaal, was het niet
3) Nokkenassensor, vervangen, helpt voor 'volgasprobleem', maar de motor loopt nog slecht.
-het viel ze op dat het uitlaatspruitstuk roodgloeiend werd, verstopping?-
4) katalysator zit dicht (ze zeggen verkeerde brandstof, maar ik heb echt geen diesel getankt) en lambda sonde stuk (hitte), beiden vervangen. Spruitstuk niet meer oververhit, maar..loopt nog slecht.
5) Bougies waren verkeerd voor gas (hebben ze er zelf ingestopt), vervangen, helpt niet.

Zo ver is het nu.
Hij loopt dus slecht. Dat gaat zo:
-starten, loopt 10 sec prima stationair
-daarna HobbeleBobelebob voor 10 sec (alsof 1 of 2 cylinders uitvallen?)
-daarna 10 seconden prima stationair
-en zo afwisselend verder. steeds strak 10 sec.

De computer geeft niets geks aan.
Ze denken aan distributieriem, tandje versprongen.
Ik vind dat raar, want dat kan toch niet zomaar.
Die riem is netjes vervangen bij 140.000km dus 30k geleden.

Nu het raadsel:
Waarom loopt hij nu slecht?
Is er iets wat dit allemaal tegelijk veroorzaakt of is het gewoon toeval dat er 4 problemen tegelijk begonnen zijn?




Xanquezer (Frank)

computer opnieuw programeren? (a afstellen)
inctie regeling?
bougie regeling?

noem ff wat dingentjes op.
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Christian de Vriend

lamdezonde vervangen? als die niet,of niet goed werkt,krijg je ook hele rare klachten.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

jazz

Dank jullie voor de reacties.
De lambda sonde was ook vervangen samen met de katalysator.

De garage belde met de oplossing.
Jullie zaten dichtbij.

Valse lucht in het inlaatspruitstuk.
2 van de 4 nippeltjes waar de LPG het spruitstuk in komt zaten los.
Dus injectie steeds in de war.

Zou de katalysator kunnen verstoppen door cominatie valse lucht/verstoorde nokkenassen?



michael360

te veel inspuiten door valse lucht is mogelijk waardoor de kat dicht gaat zitten,waardoor
je spruitstuk rood gloeiend word

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev