Advertenties


6 bak in de soep -> dealer verwijtbaar?

Gestart door Geitel, 8 oktober 2011, 01:55:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Geitel

Hoi,

Ben even heel erg benieuwd naar jullie mening.
Ik ben sinds april 2010 in het bezit van een Megane II GT 1.5 dci 2005
Km stand bij aankoop was 160.000
Ondertussen is de km stand 260.000

Nu heb ik afgelopen week een probleem gehad. De 6 bak is in elkaar gelopen. Dit gebeurde in Duitsland, en een dealer daar heeft dit gerepareerd voor € 2600,- Au Au Au

Nu was er wel iets geks aan de hand. Er bleek dat in de bak nog 0,5 liter olie zat, in plaats van de 2,5 liter die er in hoort. De techneut in Duitsland haalde me naar de auto en vertelde me dat er geen enkele lekkage te zien was. Ook vroeg hij er naar wie de draagarm linksvoor heeft vervangen. Dit is inderdaad eind maart gebeurd.

Volgens hem is dit zo goed als zeker de oorzaak. Bij het vervangen van een draagarm gebeurt het dikwijls dat de as uit de bak schuift, waardoor de olie uit de bak loopt. Hij was er stellig van overtuigd dat dit bij deze reparatie is gebeurd.

De dealer in mijn woonplaats heeft in maart de reparatie uitgevoerd. Ik heb ze gebeld, maar ze geven aan dat dit niet bij hun gebeurd kan zijn. Als ze een draagarm vervangen gebruiken ze een speciale klem, waardoor de as nooit uit de bak schuift. En als dit dan toch zou gebeuren zou dat opgemerkt worden en dan wordt de olie bijgevuld.
Daarnaast zijn ze van mening dat het nou eenmaal kan gebeuren dat een bak op 260.000km het begeeft.

Wat kan ik hier mee? Natuurlijk kan een bak het begeven, maar het is wel raar dat er maar een halve liter olie in zit. Heeft iemand er ervaring mee of er kosten te verhalen zijn?

Groet Jelle

Marc

Achter af je dealer de schuld in de schoenen proberen te schuiven klinkt niet netjes toch !!
Eerst is het blijkbaar een goede dealer je brengt immer je auto er heen. Nu heb je pannen en komt bij een duitser terecht en die zegt de hollander is de schuldige en dat neem jij meteen klakkeloos over ;-(

Mijn inziens is het je eigenschuld, jij bent immers zelf verantwoordelijk voor je oilie pijl !
Renault Megane  2005 1.5 DCI

Den

Nou Marc, Waarom brengen de mensen hun auto voor een beurt of reparatie naar een dealer ?
Als je alles zelf moet nakijken en maakt dan hoef je niet naar de garage voor dit soort dingen. Je mag bij een dealer een verantwoording wegleggen die je zelf niet hoeft te nemen.

Als je geen lekkage ziet moet je ervanuit kunnen gaan dat het oliepijl van de v-bak op orde is.
Het is zeker je eindverantwoording maar als er een draagarm is vervangen mag je verwachten dat een dealer alles nakijkt wat ermee te maken heeft en evt bijvult.
Het is dan wel heel vreemd als TS dat heeft laten doen en er zijn geen lekken dat dan het oliepijl dusdanig is gezakt dat daardoor de v-bak kapot draait.
Hier moet dus iets mee gedaan zijn anders loopt de olie niet weg.
Het kan echter wel zijn dat er een keerring lek is geslagen door de reparatie maar zoals met elk olielek zou dit zichtbaar moeten zijn.

Heb je van de duitse garage een verklaring ? Die is namelijk wel belangrijk. Het hoeft geen schuldvraag te zijn maar je staat wel sterker als je er een zaak van maakt.
Ik heb het wel meegemaakt dat ze een staigaire of leerling dit soort klussen op laten lossen en omdat tie niet op zn donder wilt krijgen ze het vaak snel schoonmaken en niet verder denken als het fout gaat.

Het verhaal is dat jij moet bewijzen dat je geen lek heb gehad en dat bij het vervangen van de draagarm de olie eruit is gelopen waardoor de bak kapot is gedraaid.
Ook moet je de verklaring van de garage zien te krijgen en dmv foto's aangeven waar je auto staat normaal en dat je geen olievlekken op de straat op parking hebt.
Maak ook foto's van de motorruimte, het liefst wat dieper in de ruimte zodat je kan zien dat daar geen olievlokken/sporen aanwezig zijn.

Als ze bij de bovag aangesloten zijn zou ik daar aankloppen want als door hun nalatigheid je v-bak in de soep is gedraaid heb je kans dat het via hun in orde wordt gemaakt. Een andere manier is een zaak via de kantonrechter maar als je daar aan begint kom je uit op het verhaal dat hun moeten bewijzen dat het oliepijl voldoende was en jij hebt de tegenspraak van de duitse garage. Het bewijs wat je hebt moeten hun gaan tegen bewijzen.

Ik heb het al eens gedaan en met succes.
Koppakking laten vervangen voor dik € 1300,- en na een week blok kapot.
Volgens de expert niet genoeg olie erin, volgens dealer wel. Mijn eindverantwoording, want mijn auto.
Er bleek na het splitten van het blok een scheurtje/gaatje in mijn zuiger te zitten. Gevolgen zijn bekend.
Volgens de dealer is de auto gemaakt volgens opgave, koppakking vervangen dus geen vergoeding.
Volgens de rechter heeft de dealer een verantwoording met reparatie om de consument op de hoogte te stellen van eventuele andere gebreken en daar ook naar te kijken/zoeken. De rechter zei ook dat als het lampje ging branden het mijn verantwoording was, echter was dat niet het geval omdat het lampje kapot was. Omdat deze kapot was kon ik het niet weten maar de verantwoording van de dealer omdat hij moest controleren naar een dergelijke reparatie dat alles wat met de motor en of reparatie te maken had in orde moest zijn. Daar viel dus ook een kapot lampje onder.
Het was ook een deel mijn verantwoording qua lampjes maar 1 maand daarvoor een grote beurt gekregen waar alle verlichting was nagekeken en in orde bevonden na vervanging.

Het moraal: wat Marc zegt inderdaad je eigen verantwoording maar je mag van een dealer/garage verwachten dat hun de reparatie's en conclusie's naar verwachting uitvoeren en correctheid. Maar na een dergelijke reparatie is het niet jouw verantwoording om het oliepijl van je v-bak te controleren. Hier mag je vanuit gaan dat het gecontroleerd wordt. Het is immers een deel van de auto waaraan een reparatie is gedaan.
Na het vervangen van een oliefiler mag je verwachten dat het oliepijl voldoende is. na het vervangen van een band mag je verwachten dat deze op spanning staat en je bouten vast zitten.
Je geeft de verantwoording uit handen aan een dealer en die moet die verantwoording nemen, Succes !

Ps: ik heb geen zin in gezeur hierom. Dit staat in de wet en is ook daar vanuit overgenomen alsmede mijn eigen ervaring.
Dus nuttig commentaar is altijd welkom. eigen verantwoording of niet. TS zit ermee en een bedrag van € 2600,- is niet niks en iedereen hier zou er een zaak van maken als ze het gevoel hebben dat het NIET hun schuld is.
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

Dante

Mooi duidelijk verhaal Den. En ben het met je eens voor wat betreft de dealer & diens "prevention is better than cure" verantwoordelijkheid. Anders zouden wij allemaal hier onze eigen v-bak, d-riem, koppaking, etc. zelf kunnen vervangen...
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Roadkill (Michiel)

Hmm volgens mij kan je je bakolie ook niet zelf peilen?

ff een ander vraagje,zou een 6-bak zonder probs ook op een 1.4 passen???
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Geitel

Heel erg bedankt voor de serieuze reacties. Ik ben alle spullen aan het verzamelen en stuur snel een brief aan het betreffende bedrijf. Ik laat de voortgang weten zodra er nieuws is!

Geitel

Nou hier een update.

Ik ben in de slag gegaan met de dealer. Ze hebben het voorstel gedaan om een onafhankelijke partij een keuring te laten doen, en dit resultaat bepaalt dan wie wat betaalt.
Kortom dat klinkt goed, maar bleek niets waard te zijn.

Het keuringsbureau wil de oude bak hebben. Maar die is ingeruild zodat ik een ruil versnellingsbak kon plaatsen. Tevens heb ik voor ik dit besloot gebeld met de dealer en ze op de hoogte gesteld wat er gebeurd was, en ze hebben toen niet gezegd dat de oude bak bewaard moet blijven.

Vervolgens is alles gerepareerd en is de defecte bak nodig.

Kortom de onafhankelijke partij wil geen uitspraak doen. De dealer heeft aangeboden de eerstvolgende servicebeurt korting te geven. Niet uit schuld, maar uit coulance.

Dus uiteindelijk nog geen steek verder...........
Ik weet ook niet hoe ik er nog druk achter kan zetten (behalve dan mijn auto bestikkeren met: "Ik voel me gepakt door ABD Renault Sneek")

Dante

Bel je rechtsbijstand eens. Misschien kunnen die nog iets betekenen.
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

-Jo-

Citaat van: Marc op  8 oktober 2011, 09:46:05
Achter af je dealer de schuld in de schoenen proberen te schuiven klinkt niet netjes toch !!
Eerst is het blijkbaar een goede dealer je brengt immer je auto er heen. Nu heb je pannen en komt bij een duitser terecht en die zegt de hollander is de schuldige en dat neem jij meteen klakkeloos over ;-(

Mijn inziens is het je eigenschuld, jij bent immers zelf verantwoordelijk voor je oilie pijl !


sinds wanneer peil je je versnellingsbak olie ? Moet je mij toch even uitleggen hoe je dat doet.

Diverse moderne bakken zijn tegenwoordig onderhoudsvrij, dat terzijde.

En het verhaal dat de dealer een klem gebruikt om de as op zijn plaats te houden is een indekverhaaltje.

Succes met de afhandeling !

Geitel

Afwikkeling............

Nou ja, uiteindelijk ben ik dus niets verder gekomen. Heb het enige gedaan dat ik kon doen, nooit meer naar de dealer geweest. Komend weekend is het tevens zo ver dat ik de laatste van de 2 meganes die ik had heb verkocht. Misschien pech gehad, maar erg veel gedoe gehad met de autos.

BadEend

#10
Heeft die dealer in Duitsland dat verhaal voor jou op papier gezet?
Dat ze de volledige kosten op zich zouden nemen zou je niet kunnen eisen simpelweg omdat de versnellingsbak niet nieuw meer is na 260000 km.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev