Advertenties


Inhouden/haperen bij koude start

Gestart door Kj, 1 oktober 2006, 18:39:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kj

Hallo,

Bij het starten en wegrijden met koude motor met mijn 1.6 16V heb ik sinds een paar weken het probleem dat mijn auto inhoudt en hapert, erg irritant. Bij een warme motor is dit niet het geval. Ik heb al in de eerdere topics gezocht, daaruit komen het slangetje van de mapsensor en de temperatuurmeter mij het meest waarschijnlijk voor. Ik heb zelf het benzinefilter al vervangen, dus die kan het niet meer zijn. Ik heb hierover 2 vragen:

-Waar zitten dat slangetje van de mapsensor, op het forum staat alleen een foto van de 1.6e?
-Waar is de temperatuurmeter te vinden?

Iemand nog andere suggesties wat het zou kunnen zijn?

Bedankt,
Keesjan

matthew

Bij een  1.6 16v is het in ieder geval niet het slangetje van de map sensor.
Bij deze motoren raken de smoorklephuizen vervuild en deze moet je dus schoon maken.
Als er geen metalen maar een kunstoffe (zwart) op zit moet de smoorklephuis vervangen worden en opnieuw geprogrammeerd en daar zou je dan wel voor naar de dealer toe moeten.
Als er al een metalen op zit dan bouw je je luchtfilter uit het huis waar het luchtfilterhuis aan vastgeschroeft zit en dan het smoorklephuisje deze maak je schoon met remmen reiniger en als dat gebeurd is spuit je de scharnierpunten van de klep daarbinnen in met wd 40 en dan kun je hem weer monteren en als alles er weer op zit start je hem en laat je hem een min of 5 stationair draaien en dan moet die weer lekker lopen.

Het zou ook nog kunnen zijn dat er gewoon wat vocht bij de penbobine's zit maar dat komt zelden voor.
Anders is het de penbobine's eruit halen droog blazen en weer monteren.

Ik hoop dat je er uit komt en dat dit de juiste info is die je nodig had.
Mvgr. Matthew

Kj

Grrr, begin een beetje te balen nu. Ben al een jaar kleine en grote akkefietjes met mijn auto aan het oplossen. Ik heb er nu nog weer wat bij, zodra mijn auto op LPG overschakelt en je geeft gas, hapert hij. Oftewel, als je gas geeft, krijg je een soort schokeffect. Het is volgens mij geen backfire, dat is weer heftiger. Kan dit op een of andere manier toch de temperatuursensor zijn of zoals hierboven gezegd het smoorklephuis? Op benzine rijdt hij ook net iets minder vlekkeloos dan gewend, maar op LPG is het nu niet te doen. Help..... ;(

matthew

Ik zou toch eerst beginnen met het smoorklephuis schoon te maken en daarna verder kijken  misschien zijn alle problemen dan wel weg

Kj

Het is niet echt trillen, het is echt 'bokken' op LPG. Er is niet echt fatsoenlijk mee te rijden. Soms een paar 'bokken' na elkaar, dan even een halve minuut niets, dan weer 'bok'. Op benzine rijdt hij dan weer goed. Kan het dan toch beginnend bobine zijn?

Kj

Ik ga in elk geval de 2 temperatuursensoren (koelwater en motor) vanavond vervangen, dus in elk geval is hopelijk het bokken met koude motor op benzine over. Die sensoren kosten niet zo veel. Anders zal ik toch aan de gang moeten met het reinigen van het smoorklephuis zoals matthew zei.

Voor wat betreft het LPG-gedeelte begin ik te twijfelen aan iets met een vacuumslang. Ga ik in elk geval vanavond checken.

Nog suggesties? Ik blijf in elk geval puzzelen......

Kj

Goed.... Tussenstand: Temperatuursensoren waren het niet, en ook de vacuumslangetjes niet. Aangezien het een behoorlijke klus is bij een LPG-auto om het smoorklephuis uit te bouwen en ik na navraag bij een LPG-installateur te horen kreeg dat het 'bokken' wat ik al eerder beschreef op LPG en het minder lekker rijden op benzine sterk wijst naar een bijna defecte bobine, nu die eerst maar is gehaald. Blijkt namelijk ook dat bobines per 2 gekoppeld zitten. Een maand terug was er een kapot, die is toen vervangen. Omdat ze gekoppeld zitten, worden er meestal minimaal 2 vervangen omdat die andere dan ook een opdonder krijgt.

Dus of het de bobine was of niet, ge hoort van me! Vanavond ga ik die dus vervangen.  Y

Kj

#7
Aha, dan is dat dus een tip voor de volgende keer! Het was de bobine, mijn auto snort nu weer als een jong poesje  !-! Uiteraard was het wel weer de laatste die ik probeerde....  8)7

Kj

#8
Het probleem waar ik mijn topic mee begon is helaas nog niet weg. Oftewel, bij een koude start krijgt de motor gewoon te weinig benzine. Nu had ik van Matthew al begrepen dat ik dan het smoorklephuis zou kunnen proberen te reinigen, maar ik ben er inmiddels wel achter dat ik dan zo ongeveer een halve dag bezig ben. Zouden er nog andere mogelijkheden zijn waarom mijn auto zo belabberd reageert op het gaspedaal na een koude start? Temperatuursensoren zijn vervangen, bobines zijn nu ook weer o.k. en heb ook het benzinefilter bij de benzinetank vervangen. Zodra de auto eenmaal door dat eerste inhouden en haperen heen is (halve minuut frustraties voor de achteropkomers) rijdt hij zowel op benzine als op LPG perfect.....

Kortom, zijn er nog andere mogelijkheden dan het smoorklephuis, of zal ik me toch een halve dag aan het sleutelen moeten zetten daaraan?

Kj

Ik ben even aan het Googelen, kan het ergens een relais zijn of zo?

Meganez

Heb je ondertussen al je computer een keer uit laten lezen om eventuele fouten op te sporen? Is binnen 10 minuten bij de dealer gebeurd (als je een afspraak maakt).

En anders inderdaad gewoon je smoorklephuis schoonmaken.

Kj

Wat kost uitlezen? En tja, anders moet ik er maar is een avond of middagje aan wagen. Hoeveel tijd kost het smoorklephuis gebeuren? Vergeet niet dat ik ook LPG heb, wellicht zit er wat meer in de weg dan...... :?

Meganez

Ik weet niet of jij een gassysteem hebt van de nieuwste generatie, maar dat denk ik wel met een 1.6 16v. Als je nog een vorige systeem had wist ik zeker dat het geen extra werk was. Computer uitlezen hebben ze bij mij wel is gratis voor me gedaan. Als ze het dus in rekening brengen zal het niet veel zijn..

Kj

Goed, computer uit laten lezen, kwam niets uit. Dus nu vanavond aan het stoeien met het smoorklephuis.....

Wel topservice van Renault Stam A'foort, zijn minuutje of 10 bezig geweest, kreeg er geen rekening voor en wel adviezen. Het bestaat nog!  !-! !-! !-!

matthew

Smoorklephuis reinigen is met demonteren en monteren en schoonmaken een klein half uurtje werk normaal gesproken,alleen kan er bij sommige gassystemen ook een slang naar de achterkant van de behuizing lopen en die zit meestal gekit dus goed opletten als je dit hebt dat je deze ook weer goed terugmonteerd anders krijg je weer valse lucht.
Succes er verder mee en hoop dat alle problemen dan voor je zijn opgelost,want er is niks zo irritant als een auto die het nioet goed doet.
Gr. matthew

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev