Advertenties


Nieuw en meteen een vraag: verbruik 2.0 16V op LPG :)

Gestart door pietjeQu, 11 april 2015, 15:57:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark29

Veel plezier ermee.
Ik vind de 2 liter veel fijner, en de 1600 te traag, maar ja ik ben 30 dus nog jeugdig  o-) . En rijd vaak lange stukken, dan is een beetje pit wel fijn.
Iedereen heeft toch een andere mening.
Belangrijk is dat jij geniet van jouw auto.

pietjeQu

Ik ben 40 en nog jeugdig  8)7
Moet zeggen... ben heel erg in mijn sas met dat beetje meer koppel. Ik post nog wel mijn eerste bevinding over gebruik.
Lange stukken is tie ook heerlijk rijden (heb hem gister opgehaald en 2.5 uur in de auto gezeten)

Tedo

Haha, ik ben 40 en een ongeblazen 2.0 is me al niet snel genoeg meer  :D

Maar ik denk dat je, hoe dan ook, een goede keuze gemaakt hebt!  Y

H.Treur

#18
Hallo,
Mijn megaantje is een 2.0 uit 1998 op LPG.
De heb  ik sinds kort en er moeten nog een paar zaken aan versleuteld worden; (CO is veel te hoog, stationair is wisselend, oude bandjes)
tot op heden was het verbruik 1: 8,8 bij stadsverkeer en 1:10 bij lange ritten.
Eergisteren zijn de oude kruimelige banden vervangen door nieuwe (met energielabel B).
Dus de verbruikscijfers zijn gebaseerd op een niet optimaal voertuig.
Oh, het is een cabrio met gewicht 1168 kg.
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

mark29

En dat is een 8 klepper ga ik dan vanuit? Met die smalle cilinderkop?
Die verbruiken zowiezo meer, de 16 kleppers zijn zuiniger.

jarno27

Ze rekenen dan een best gewicht voor de lpg tank zeg.

Heatzone (Mark)

Ik rij met mijn Megane GT gemiddeld 9.3/100 (volgens de boordcomputer). Dan rij ik overigens ook nog aardig wat binnendoor maar ik gebruik het vermogen amper door het vrij korte ritje (15 minuten).

H.Treur

Citaat van: mark29 op 15 april 2015, 07:16:32
En dat is een 8 klepper ga ik dan vanuit? Met die smalle cilinderkop?
Euhhhh. Weet ik niet . Ik ben motortechnisch niet goed op de hoogte. Ik heb nergens de aanduiding 16v gezien, dus het zal wel de 8 Klepper zijn. Kenteken is XGFF34. Heb je daar iets aan?
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

Fubar (Marcel)

#23
Dat is nog de ph1 uit '98, de 1.6e 8V, toch?

Had ooit een poos de 2.0 8V op LPG (Eurogas, huismerk van Renault). Standaard om de 10dkm kleppen nakijken en zonodig stellen. Ook vloog 2 a 3 keer per jaar de luchtslang 'in de lucht' ('backfire') en indien gescheurd een nieuwe aanschaffen.

Met de huidige 2.0 16V (F4R _o_) en v.v. de nieuwste -direct ingespoten- VGi-installatie alleen maar genieten geblazen: vermogensverlies nihil, gemiddeld 1:11 (€0,60/L :)) en zeer weinig onderhoud (alleen LPG-filter om de 20dkm vervangen: aanschaf c.a. € 10,- incl. (zelf)montage. Interval regulier Renault-onderhoud: 2 jaar of max. 30dkm ad € 238,-. Leuker kunnen we het maken en ook goedkoper Y --
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Jacques


pietjeQu

Twee weekjes verder en twee tankbeurten verder...!

De auto is zo zuinig als ik hoopte !-!
De laatste tankbeurt heb ik 1:10.7 gereden. Dus bijna 1:11 !!
En dan heb ik ook nog zo'n 80 km met een heule zware aanhanger erachter gereden.
Dus wat mij betreft helemaal geslaagd voor mijn zuinigheidstest.

Het verbruik heb ik zelf berekend. Bij hetzelfde tankstation, bij dezelfde pomp, de auto getankt en het aantal liters genoteerd.
Grappig is, dat de boordcomputer nagenoeg hetzelfde aangeeft. Ik was ervan uitgegaan, dat ik hier toch wel een behoorlijke afwijking zou vinden. Maar dat blijkt mee te vallen!

Voor de duidelijkheid:
Het is een dus Megane 2.0 16V uit 2006 (fase 1) met een Eurogas installatie en een tank van 56 liter.
Ik gebruik de auto voornamelijk op 80 wegen en soms snelweg. En een heeel klein beetje stads (dorpsverkeer).
Een keertje een tractor inhalen :) Dat dan weer wel.

hansenn

netjes voor een 2.0

maar voor een nauwkeuriger verbruik zou ik iets langer de statistieken bijhouden. Vooral met lpg is de ene tankbeurt de andere niet.
Meestal kan in vanaf piepsignaal tot vol zo'n 53-55 liter bijtanken. Maar ik heb ook wel eens meer dan 56 liter bij kunnen tanken.
Of dit nu aan de omgevingstemperatuur ligt of zo, ik weet het niet.

Ook moet je de 'benzinekilometers' eraf halen. In de winter kan ie wel 2 km rijden voordat ie op lpg overslaat.

iig veel rijplezier met je megane

pietjeQu

Je hebt helemaal gelijk. Het is een stuk beter voor de statistieken als ik dit een tijdje bijhoudt. En dat ga ik ook zeker doen!
En ja... ook de benzinekilometers... Dit heb ik nog niet gecorrigeerd, maar die heb ik al wel in mijn spreedsheetje zitten.

En... hij rijdt heerlijk  !-!

Fubar (Marcel)

Tippie: km-stand noteren bij een volle benzinetank en kijken hoeveel km's je er over doet. Kun je de benzineprijs en verbruik per km berekenen en bij het LPG-verbruik optellen. !-!
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev