Advertenties


Versterker reageert op verlichting??

Gestart door rmulder89, 25 januari 2014, 20:56:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rmulder89

Hallo,

Ik heb vanmiddag een versterker met woofer aangesloten in de auto.
Het power lampje wou maar niet branden, plus was aangesloten, hadden goeie massa en de remote kabel was niks mis mee.

Na uren zoeken had ik een filmpje gevonden dat het mogelijk is om te testen of de versterker degelijk wel werkt door de 12v naar de remote te linken en jahoor de versterker ging aan en de woofer knalde erover.

Toen alles weer aangesloten zoals het hoorde en weer werkte het niet, een aantal uren later kwamen we erachter dat als we de verlichting aanzetten (vanaf stadslicht) dat dan de versterker aanslaat? Wanneer ik de verlichting uitzet gaat de versterker ook weer uit?

Dit lijkt me niet goed en denk aan sluiting ergens in de bekabeling van de auto? De kabels van het setje zijn namelijk wel in orde want we hebben ook een splinternieuwe kabelset aangesloten.

Heeft iemand dit probleem eerder meegemaakt?

(Heb trouwens wel de stekkers zelf moeten inbouwen in de auto aangezien die verwijderd waren voor de radio...)

Groet

Paul

Je hebt achter op de radio de draden verkeerd aangesloten.
De verlichtingsdraad is aangesloten ipv de remote draad
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

rmulder89

De remote draad gaat normaal gesproken op de blauwe daar zit die nu ook op :)

Roy16v

Sommige versterkers zit nog een extra knopje op volgens mij wat ook iets met de massa te maken heeft.
Hiermee haal je ook dynano ruis weg.
Maar als je natuurlijk hoge wattage apparatuur hebt met een 72 ampere dynamo en geen condensator krijg je het niet weg.

rmulder89

Ik heb juist helemaal geen ruis ofzo, het klinkt goed en lekker maar alleen wanneer ik de verlichting van de auto aanzet dan pas gaat de versterker aanslaan

J to the H (Jeroen)

Er kan maar 1 ding niet goed zijn...
Je hebt de remote kabel op de verkeerde plek aangesloten.

In het kort leg ik uit hoe het werkt.

Je radio heeft 3 stroomdraden:
1x permanente massa (-) zwart
1x permanente voeding (+) (hierdoor kan hij de instellingen onthouden) geel
1x geschakelde voeding (+) (hierdoor gaat de radio aan als je de auto op contact zet) rood

Op deze laatste sluit je de remotekabel aan die naar je versterker gaat.

Als je dit gedaan hebt komt het helemaal goed.



Waarschijnlijk heb jij hem op illumination aangesloten (oranje)
Laat je even weten of het gelukt is?

Roy16v

Dus versterker gaat pas aan in combi met verlichting?
Dan heb je indetdaad de verlixhtings kabel van de radio gebruokt als remote kabel

rmulder89

Dat is zeer vreemd aangezien ik hem wel op de blauwe heb aangesloten.. Zal dat in dit geval net andersom zitten? :S

J to the H (Jeroen)

#8
Lees ajb wat er staat.
Niet op de blauwe aansluiten maar op rood...
Je gaf zelf al aan dat je de draden allemaal weer zelf moest verbinden.

Wat je nog kan doen is simpel dit.
kijk op welke van de draden die achter je radio zitten stroom stroom staat als je contact "uit" staat.
Kijk daarna op welke draad er stroom staat als je je contact op "aan" zet, maar waar geen stroom op staat als je contact op "uit" staat.
Op deze draad sluit je dan dus ook de remote kabel.

Paul

Je remote kabel moet niet op contact, maar op de normale remote aansturing vanuit de radio.

En niet naar de kleuren kijken, maar naar de stekkerposities. Bij twijfel meten.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

RobScénic

Daarbij, blauw is voor de electrische antenne. Die krijgt normaal alleen spanning als de tuner ingeschakeld is, en niet als je CD/aux of iets anders gebruikt. Aan een goede radio zit ook een remote kabel, die moet je gebruiken. Als deze niet aanwezig is, dan sluit je het aan op de geschakelde +
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Didi

#11
DE REMOTE-KABEL NAAR JE VERSTERKER NOOIT OP DE GESCHAKELDE PLUS ( RODE KABEL ) VAN JE AUTO ZETTEN.
Je versterkers gaan dan ook aan als je auto op contact zet zonder dat de radio aanstaat.

gebruik a.u.b. de blauwe(-witte) kabel vanaf je iso-connector achter de radio.
en indewrdaad is deze voor de electrische antenne, maar tevens een remote.
bij sommige radios schakeld deze inderdaad uit als de radio cd's gaat afspelen.
maar dan zit er nog een tweede blauw(-witte) kabel vanaf de stekker die direct op de radio zit.
en inderdaad meten is weten.

RobScénic

Citaat van: Didi op 28 januari 2014, 22:18:59
DE REMOTE-KABEL NAAR JE VERSTERKER NOOIT OP DE GESCHAKELDE PLUS ( RODE KABEL ) VAN JE AUTO ZETTEN.
Je versterkers gaan dan ook aan als je auto op contact zet zonder dat de radio aanstaat.

Ja oke? En?? Daarom zeg ik ook: indien de radio niet beschikt over een remote kabel, dan kun je deze gebruiken. Maar is niet de eerste keuze.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

J to the H (Jeroen)

Dat was vast een reactie op mij Rob. ..

Kennelijk werkt het anders dan Ik denk.... Sorry  !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev